Var sitter äggstockarna?

bettysmatte

Trådstartare
En hel del kvinnor säger att de får ont över äggstockarna när de har ägglossning. Men "exakt" var sitter de? Om man t.ex. utgår från naveln. Är det bara jag som inte riktigt har koll...? Sist när jag (antagligen) hade ägglossning tyckte jag mest att jag hade rätt rejält ont i några timmar ungefär där livmodern borde sitta (alltså i mitten, under naveln), men jag kan även få lite diffusa smärtor på högersidan ibland. Vad brukar ni få för symtom (om ni får några) före och under ägglossning?
 
Det brukar göra ont i livmodern också, när den ska driva ut slemhinnan.
Äggstockarna sitter typ mellan naveln och höftkammen (heter de så?).
Nu är det länge sen jag hade mens men när jag var yngre brukade jag få ont i ryggen nån vecka innan.
 
Det beror på hur man är skapt, äggstockarna hänger ju ihop med livmodern och en del har framåtlutad, en del bakåt och några precis i mitten. Min ligger mer bakåt och jag får ont i ryggen när jag har ägglossning.
 
7B670B8F-83EA-45C8-83D9-97351D0E76B0iphone_photo.jpg
 
Jag tror vi generellt har väldigt dålig koll på var organen och kroppsdelar egentligen sitter.
Träffade en dam för ett par dagar sen. Vi pratade lite allmänt om allt och plötsligt stönar hon till och lägger handen strax ovanför höftkammen och utbrister "Jag har så ont här, i levern!". Jo tack, har den trillat ner dit förstår jag att det gör ont :nailbiting:

Jag brukar inte kunna säga exakt var smärtan kommer ifrån, vare sig vid mensvärk eller ägglossning. Det gör ont i hela nedre delen av magen, ibland strålar det ut i höften, ibland i ryggen. Intressant nog, högersidan för mig med. Har alltid tänkt att det hänger ihop med att min högra höft är kaputt, så jag liksom förväntar mig smärta från det hållet och förutsätter att det beror på höften. Det kanske det inte gör trots allt. Spelar väl egentligen ingen roll, man kan ändå inget göra åt vare sig det ena eller det andra. Men intressant ändå!
 
Jag har också bara ont på den högra sidan.

Jag vet att jag har framåt- eller bakåtlutad livmoder. Minns bara inte vad hon sa. Men eftersom jag har ont på framsidan är den kanske framåt då? :-D

Jag kan känna när jag har ägglossning hur det gör lite smått ont (på högra sidan).
 
Min vänstra äggstock har "trillat" ner och ligger mellan livmodern och mitt myom, dumt ställe. Den högra är ungefär där den ska vara.

Jag får ont ett par timmar innan follikeln brister, ibland jätteont. När den brustit släpper smärtan.

Så jag vet alltid vilken sida jag ägglossat på. Sedan den högra äggledaren togs bort pga utomkvedshavandeskap så är den vänstra äggstocken mer aktiv och släpper ägg minst två gånger för varje gång den högra släpper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 394
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 652
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 195
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 303
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp