Bukefalos 28 år!

Var ska jag bo i Stockholm län?

Du får mycket mer för pengarna om du kan tänka dig att flytta till tex Bålsta.
Jag har flera vänner som bor i hus i Bålsta och pendlar in till stan. Det finns långtidsparkering att parkera bilen på. Nackdelen är väl att tågen inte går lika ofta som dom inom Stockholms län.

Håller med @Zoya
Hittade ett radhus (fult och omodernt men ok läge) i Sigtuna för under 3 miljoner, vad slutpriset sen hamnar på, det är en annan femma. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-marsta-steninge-sigtuna-kommun-oriongatan-115-11747275
 
Jag sökte lite på hemnet. Upp till 2.5 miljoner för villor finns nästan bara Norrtälje och dessutom mest norr om Norrtälje.
Om du istället tar upp till 4 miljoner kommer fler alternativ
 
För 2,5 miljoner får du ett fritidshus på 60 kvm på Muskö som ligger lååångt från Kista. Tror att du kan få motsvarande i Norrtäljetrakten också. Det ligger också långt från Kista.
För att ens komma i närheten av dina önskemål får du dubbla budgeten och dubbla avståndet från jobbet.
För att tillgodose dina önskemål du beskrev i första inlägget får man betala mellan 5-7 miljoner. Minst!
Norrförort och är i regel något dyrare än söderförort. Möjligtvis kan Vallentuna och Åkersberga vara något billigare, men det är fortfarande inte billigt ändå.
I söderförort behöver ni flytta så långt som till Nynäshamn eller Södertälje för att närma er 3-4 miljoner, men det är knappast görligt att pendla till Kista därifrån. Och då pratar vi radhus eller parhus, såvida de inte ligger långt ut på landet utan kommunikationer.
Om lägenhet kan vara ett alternativ så kan ni komma ner i pris. Men då är det naturligtvis en lägenhet i förort som gäller. Det kanske inte riktigt är vad ni har tänkt er.
 
Du får mycket mer för pengarna om du kan tänka dig att flytta till tex Bålsta.
Jag har flera vänner som bor i hus i Bålsta och pendlar in till stan. Det finns långtidsparkering att parkera bilen på. Nackdelen är väl att tågen inte går lika ofta som dom inom Stockholms län.

Håller med @Zoya
Hittade ett radhus (fult och omodernt men ok läge) i Sigtuna för under 3 miljoner, vad slutpriset sen hamnar på, det är en annan femma. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-marsta-steninge-sigtuna-kommun-oriongatan-115-11747275
Såhär efter att jag har skrivit mitt första inlägg så ser jag att jag har formulerat mig klantigt.
Vi måste ju egentligen inte vara inom länet, men gärna inom det pendlingsavståndet jag nämnde. :)
Och när jag googlar på Bålsta ser jag ju att det är på alldeles lagom avstånd till Kista.
 
Tack så hemskt mycket för alla era svar! :bow:
Jag försöker svara så snabbt jag kan och jag läser vad ni allihop har skrivit.

Jag har bara hunnit snabbkolla via vägbeskrivning hur långt bort samt hur snabbt datorn tycker en tar sig från de olika områdena.
I helgen blir det att djupdyka lite på booli på era tips. :D

Uppsala är ju också ganska nära, hur är den som stad? :)
 
Bor själv i Upplands-Bro. Till Kista är det utmärkta kommunikationer både med bil och direktbuss på vardagar från Kungsängen.

@cute_beast
Överlag stämmer dina kriterier in bra på Upplands-Bro. Även priset.
I Bro är det billigare än i Kungsängen. Bålsta har en större differens generellt.
I Bro finns det ett område med bostadsrätter i radhusformat och mindre trädgård. Dessa brukar ligga på 66-77kvm 2 eller 3 och slutpriset brukar vara 1,7 till 2,5
Likande områden tror jag finns i Bålsta.

Upplands-Bro är trevligt. Det byggs massor, fler affärer etableras, vettiga kommunikationer, nära natur, många badsjöar mm mm
 
Tack så hemskt mycket för alla era svar! :bow:
Jag försöker svara så snabbt jag kan och jag läser vad ni allihop har skrivit.

Jag har bara hunnit snabbkolla via vägbeskrivning hur långt bort samt hur snabbt datorn tycker en tar sig från de olika områdena.
I helgen blir det att djupdyka lite på booli på era tips. :D

Uppsala är ju också ganska nära, hur är den som stad? :)

Uppsala är fint, men dyrt.
 
Du får mycket mer för pengarna om du kan tänka dig att flytta till tex Bålsta.
Jag har flera vänner som bor i hus i Bålsta och pendlar in till stan. Det finns långtidsparkering att parkera bilen på. Nackdelen är väl att tågen inte går lika ofta som dom inom Stockholms län.

Håller med @Zoya
Hittade ett radhus (fult och omodernt men ok läge) i Sigtuna för under 3 miljoner, vad slutpriset sen hamnar på, det är en annan femma. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-marsta-steninge-sigtuna-kommun-oriongatan-115-11747275
Slutpriser i Bålsta.

https://www.booli.se/slutpriser/habo/563/

Tycker dina vänner att långtidsparkeringen fungerar bra i dagsläget?
 
Bor själv i Upplands-Bro. Till Kista är det utmärkta kommunikationer både med bil och direktbuss på vardagar från Kungsängen.

@cute_beast
Överlag stämmer dina kriterier in bra på Upplands-Bro. Även priset.
I Bro är det billigare än i Kungsängen. Bålsta har en större differens generellt.
I Bro finns det ett område med bostadsrätter i radhusformat och mindre trädgård. Dessa brukar ligga på 66-77kvm 2 eller 3 och slutpriset brukar vara 1,7 till 2,5
Likande områden tror jag finns i Bålsta.

Upplands-Bro är trevligt. Det byggs massor, fler affärer etableras, vettiga kommunikationer, nära natur, många badsjöar mm mm
Kör du ofta bil? Hur upplever du köerna in mot stan?
 
Tack så hemskt mycket för alla era svar! :bow:
Jag försöker svara så snabbt jag kan och jag läser vad ni allihop har skrivit.

Jag har bara hunnit snabbkolla via vägbeskrivning hur långt bort samt hur snabbt datorn tycker en tar sig från de olika områdena.
I helgen blir det att djupdyka lite på booli på era tips. :D

Uppsala är ju också ganska nära, hur är den som stad? :)
Jag gillar den mycket men den är dyr.
 
Tack så hemskt mycket för alla era svar! :bow:
Jag försöker svara så snabbt jag kan och jag läser vad ni allihop har skrivit.

Jag har bara hunnit snabbkolla via vägbeskrivning hur långt bort samt hur snabbt datorn tycker en tar sig från de olika områdena.
I helgen blir det att djupdyka lite på booli på era tips. :D

Uppsala är ju också ganska nära, hur är den som stad? :)

Uppsala är jättetrevligt! Många Uppsala-bor som bor i södra delen (Sunnersta) tar bilen till Knivsta och tåget därifrån. Villorna är svindyra, men det finns ju trevliga och mysiga områden runt omkring man vill bo mer på landet (och där det ofta kanske är billigare, som Almunge, Danmark, Gunsta, Långhundra (visserligen Knivsta), Lagga (mellan Knivsta och Uppsala). Nu har jag inte räknat upp ställen norr om Uppsala eftersom det inte vore ett realistiskt alternativ för din kille i mina ögon (om man pendlar "kommunalt"), men där sjunker priserna rejält. Vid bilpendling skulle även Storvreta och Vattholma kunna vara intressant eller Rasbo. Det är ju E4:an hela vägen eller bra väg till E.4an.
 
Jag kör förbi Kista på morgnarna i rusningstrafiken och man får räkna med att trafiken ibland står helt still. Det gör den även på E18 Enköpingsvägen in mot stan. Det bästa är om ni kan tänka er att bosätta er vid tunnelbanan eller i Kista/Järfälla. Vallentuna kan det ta alldeles för lång tid att köra från.

Man får väga kraven på pris och läge mot den tid och de kostnader det tar att pendla.
 
[...]Uppsala är ju också ganska nära, hur är den som stad? :)

Jag bor i Uppsala och har bott i stan med omnejd nästan hela mitt vuxna liv. Jag älskar Uppsala, men jag skulle inte flytta hit om syftet var att bo naturnära och pendla till Stockholm. Lite beror det naturligtvis på var du ska jobba. @Kjerulfia nämnde en del områden/samhällen runt Uppsala som funkar bra för bilpendling till Kista, men om du ska pendla in till Stockholms innerstad gäller tåg och vid Uppsala Central finns ingen infartsparkering utan där får man glatt hosta upp 1500 - 2000 kr/månad för att köpa sig en parkeringsplats i något garage (och det är kö). Alternativt, som ovan nämnts, åka till Knivsta och parkera där för de som bor på södra sidan stan. (Jag tror dock att pendlarparkeringarna i Knivsta kostar nu för tiden, men i så fall lär det inte vara någon större summa.)

För den som bor i själva Uppsala men i ytterområdena finns naturligtvis buss, men då tar det vanligen 20 - 25 minuter in till centralstationen (från områden som Sävja, Gottsunda, Stenhagen). Dessutom tror jag att villor i själva Uppsala definitivt kostar betydligt mer än er ursprungsbudget och kanske kan även den modifierade budgeten vara för låg. Radhus kan kanske funka.

Beträffande pendlingskostnaden är den också högre från Uppsala (och Knivsta) än från orter som ligger i Stockholms län. Månadskort som täcker hela SL och hela UL kostar nu ca 1600. Inom SL tror jag det ligger på 8-900. Vill man åka SJ från Uppsala C till Stockholm C ligger priset runt 2400 tror jag, men då ingår inte SL. I september lanseras ett nytt kort som ska täcka hela SL + UL + SJ:s tåg Uppsala - Stockholm. Det ska kosta 2200.

Jag har pendlat i tre år med UL + SL. Bodde först i ett av Uppsalas ytterområden (Gottsunda) men flyttade i april till ett mer centralt läge för att underlätta resorna till jobbet. Nu kompliceras mina resor av att jag först åker och lämnar mina hundar varje morgon, men om vi bortser från det skulle jag gå ut genom min dörr kl 06.30 och kliva in på kontoret på Östermalm ca 08.10. Då har jag kortat pendlingstiden ca 40 minuter/dag genom att flytta in till stan. Att den totala pendlingstiden för oss som reser från Uppsala till Stockholm landar på 3 - 4 timmar/dag är ganska vanligt. Bor man på gångavstånd från Uppsala C och jobbar på gångavstånd från Stockholm C klarar man sig under en timme enkel väg. Men att bo så centralt i Uppsala kräver mycket pengar eller lång kötid och det är inte naturnära.

Så om fokus är jobba i Stockholm även för dig tycker jag personligen att Upplands-Bro, som
@G-uldlock förespråkat är ett bättre alternativ. Jag är engagerad i galopphästar och banan som tidigare låg i Täby flyttade till Upplands-Bro för ett år sedan. När jag ska gå på kvällslopp kör jag därför till Bro, ställer bilen på infartsparkeringen och tar pendeln. Parkeringen är gratis, det har hittills alltid funnits (gott om) plats och pendeln tar 20 minuter kortare tid till Stockholm C än vad den gör från Uppsala (34 resp 55 minuter). Pendeltågen från Bro går visserligen bara två ggr i timmen - men det gör de från Uppsala också. Bro ligger väl i Stockholms län = billigare pendelkort. Det bör dessutom vara betydligt närmare till Kista.

Själv ska jag sluta pendla och börja jobba i Uppsala igen. För jag vill helst bo här.
 
Jag bor i Uppsala, optimalt pendlingsläge med promenadavstånd till stan. Här kostar tvåor, ofta orenoverade, runt 2 mille.
Med er budget hade jag kollat på småorterna mellan Uppsala och Stockholm för att hitta något vettigt :up:
 
Ja, det tycker dom. Ibland är det surt ifall man missar tåget, tror man får vänta 30-60 min.
Bålsta är fint och lugnt.
Det är 30-minuterstrafik. Kul att de tycker parkeringarna räcker. Facebook fylls ju sida upp och sida ned om att det inte finns parkeringar sen kostnaden för länsgränsen togs bort i januari.
 
Jag kör förbi Kista på morgnarna i rusningstrafiken och man får räkna med att trafiken ibland står helt still. Det gör den även på E18 Enköpingsvägen in mot stan. Det bästa är om ni kan tänka er att bosätta er vid tunnelbanan eller i Kista/Järfälla. Vallentuna kan det ta alldeles för lång tid att köra från.

Man får väga kraven på pris och läge mot den tid och de kostnader det tar att pendla.
E18 Barkarby är också väl rätt olycksdrabbat med mycket köer. Jag åker aldrig där så jag vet inte hur stilla trafiken står. Men jag tolkar det så av det jag hör på radio.

Någon som kör där regelbundet?
 
Det är 30-minuterstrafik. Kul att de tycker parkeringarna räcker. Facebook fylls ju sida upp och sida ned om att det inte finns parkeringar sen kostnaden för länsgränsen togs bort i januari.
Så kan det absolut vara. Jag tror att några får skjuts till tåget och andra samkör/cyklar. Kanske har det blivit värre på senare år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp