Var skänker man kläder och skor?

Riley

Trådstartare
(Jag har googlat, men är svinsjuk och orkade inte kolla mer än de första länkarna, vilket inte gav mig så mycket. Bear with me.)

Jag har insett att jag har mängder och åter mängder med kläder och skor som jag vill bli av med, men inte ids lägga ut på annons. Skulle således vilja skänka dem till någon form av bättre behövande, men frågan är var? Jag skulle helst se att de kan gå direkt till behövande, dvs. Myrorna, Erikshjälpen och dylikt är inte prioriterat, även om det såklart får bli det om jag inte hittar något annat.

Det är inte direkt några varma ytterkläder, sånär som på en del jeans och möjligen någon tunnare kappa, utan mest klänningar, kjolar, toppar och klackar, så hemlösa är väl tyvärr inte heller något alternativ.
Finns det överhuvudtaget några föreningar eller organisationer som är intresserade av dylika "finare" kläder? Jag vet att jag hört något om en "hjälp andra"-grupp på FB, men jag är lite skeptisk med tanke på eventuell risk för att det helt enkelt går till fräcka människor som hänger där av ren snålhet.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Kyrkan kanske? :) Eller typ kvinnojourer, familjehem, soc.? Jag vet inte riktigt vilka som kan tänkas dela ut till behövande - men dessa var de som slog mig som tänkbara.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Om kommunen har anlaggningar for ensamkommande flyktingbarn eller liknande. Hor med dem.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Jag tänker i samma banor som de andra.. Kyrka, kvinnojourer, flyktingförläggningar osv. Kräver kanske lite jobb att höra av sig till dem, men det skulle kännas bra för mig i alla fall om det lyckades, så det skulle vara värt det.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Tack för förslag! Kyrkan hade jag inte tänkt på, men jag kan kanske höra med dem i första hand. Om inte annat tänker jag att de säkert kan tipsa mig vidare med tanke på att de spelar roll/är involverade även på många andra områden.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Vad jag vet är det flera av välgörenhetsorganisationerna som både säljer och skänker vidare kläder. Emmaus tex säljer en mindre del och skänker resten till såväl hemlösa som människor på flykt, om jag minns rätt.

Om det nu är så att dina kläder är av det mindre praktiska slaget kanske de gör mest nytta som objekt i en second handaffär?
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

För att jag helt enkelt inte vill att de säljs.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Nu bor jag ju i Malmö men här finns iaf "klädboxar" utplacerade lite runt om i staden där man kan lägga kläder. Kläderna skänks sedan till behövande, vet inte exakt men det är inte till någon second hand-butik iaf.

Kanske finns något liknande i Dalarna?
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Ok.

Av alla de olika organisationer jag hittar är det Emmaus som skänker vidare mest, 80-75% av de kläder de får in går direkt till behövande. Övriga, bortsett från Göteborgs kyrkliga stadsmission, säljer i första hand det de får in.
Emmaus hade jag personligen gärna skänkt till, då de till skillnad från många är religiöst och partipolitiskt obundna.

Annars hade jag kontaktat närmsta kvinnojour och hört om de var intresserade.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Tror nog att Erikshjälpen är det som ligger närmast tillhands om du inte vill att kläderna/skorna skal säljas vidare. Alla övriga aktörer på "marknaden" har någon form för secondhand verksamhet. Se till att det är förhållande vis oömma men lätta kläder och skor du skickar till dem, då allt de får in i första hand går till afrika och mellanösten.
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Nej Dropparna och de andra de nämnde i artikeln har jag inte sett. Mycket tråkigt dock att folk utnyttjar välgörenhet sådär! Även om man inte blir jätteförvånad...
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Vilken klockren tråd, jag har spekulerat i detsamma och funderade på att starta en tråd! Jag vill som du att det ska gå raka vägen fram, direkt och inte säljas eller gå massa kostsamma omvägar. Jag sökte faktiskt på FB och hemlösa och nu bor jag ju dock i Halmstad, men det fanns ett Nattcafé som man kan lämna in kläder till och som verkligen går rätt direkt. Kanske har ni något liknande?
 
Sv: Var skänker man kläder och skor?

Om man skänker saker till Erikshjälpen i vår stad så säljs de garanterat i deras butik, så det skulle jag inte välja om jag var TS.
Jag har lämnat en del till ett närliggande boende för asylsökande samt till en lokal kyrka, det har varit uppskattat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp