Var vänder man sig när hyresvärden inte "sköter sig"?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag flyttade in i min lägenhet (hyresrätt) för snart en månad sedan. Upptäckte då att det står en massa grejor i mitt källar-förråd som inte är mina. Jag hörde av mig och det skulle fixas "omgående". Nu, nästan en månad och många samtal och mail senare har fortfarande inget hänt, ochbjag börjar bli i behov av mitt förråd. Vad gör man? Jag är inte medlem i hyresgästföreningen, kan jag få hjälp där ändå? Annars?
 
Jag flyttade in i min lägenhet (hyresrätt) för snart en månad sedan. Upptäckte då att det står en massa grejor i mitt källar-förråd som inte är mina. Jag hörde av mig och det skulle fixas "omgående". Nu, nästan en månad och många samtal och mail senare har fortfarande inget hänt, ochbjag börjar bli i behov av mitt förråd. Vad gör man? Jag är inte medlem i hyresgästföreningen, kan jag få hjälp där ändå? Annars?

Flytta ut dem? Lite civil olydnad mår vi alla bra av tror jag. Eller ta ett annat förråd. Gjorde jag.
 
Om källarförråd ingår i din hyra bör du begära nedsättning för den tid du inte kan använda det. Jag skulle ringa (inte maila) hyresvärden och säga att jag vill ha nedsättning av hyran om sakerna inte skyndsamt försvinner - och säga att är de inte borta innan datumet X så flyttar jag ut dem själv.
 
Gå med i Hyresgästföreningen. Det är inte dyrt och det är extra mycket värt om du har en strulig hyresvärd!
 
Jag hade bara slängt ut grejerna ur förrådet och sagt till hyresvärden att jag har gjort det. Upp till hyresvärden att ta bort det sen från golvet.
 
Svarar alla:

Jag hade gärna bara hivat ut sakerna, om det inte vore för att det är stora, tunga grejor (bla nån byrå-liknande grej som man nog behöver vara minst 3 pers för att rubba)... Men snart blir det nog så ändå. Jag har försökt hålla mig till huvudsakligen mail (även om det blivit nåt argt samtal ibland också...) för jag har tänkt att det är bra att ha skriftligt bevis på att jag har kontaktat dem om detta, men jag kanske ska ringa mer?

Hyresgästföreningen kanske är en bra investering i alla fall...
 
Jag tror jag betalar 80kr/månad till HGF så har det redan varit struligt med hyresvärden skulle jag absolut gå med där!
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 504
Senast: Lingon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 573
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 517
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp