Bukefalos 28 år!

Var vill vi bo?

Linköping med omnejd. US är bra och Smedstad har para-verksamhet.
Jag bor i en tätort ett par mil utanför och trivs ypperligt! Har allt som behövs på orten och det är jättesmidigt att ta sig härifrån, pendel som går ofta eller e4an med bilen. Väldigt hästtätt och bra möjligheter för både träning och tävling.
Fattar inte varför folk piper om slätten 😆
Det är vackert med öppna landskap, lågt insektstryck, inga äckliga älgflugor på hösten. Sen är det ju inte som Skånes slätt, det finns skog och bra ridvägar.
Vill man ha mer skog är det inte långt till Omberg och vill man bada i fint vatten är det inte långt till Vättern.
 
Skövde? 2 h med tåg till Stockholm, 1h med tåg till Göteborg.
Stort sjukhus, ridskolor, och flertalet stall i och kring, även flera hundträningshallar finns.
Många mindre orter med bra bussförbindelser till Skövde finns, tex Tibro, Hjo, eller Värsås. Större städer i närheten utan fjärrtåg dock, Falköping, Skara, Mariestad, Lidköping.
Sett till vården skulle jag inte rekommendera Skövde, inte för att vården på något vis skulle vara sämre, men just VGR hör väl till de regioner som måste spara massor på vården i dagsläget och redan innan dess var det svårtillgängligt i Skövde tycker jag, ofta remisser till MR i GBG istället för de som finns på sjukhuset eftersom att allt är så eftersatt.
 
Sett till vården skulle jag inte rekommendera Skövde, inte för att vården på något vis skulle vara sämre, men just VGR hör väl till de regioner som måste spara massor på vården i dagsläget och redan innan dess var det svårtillgängligt i Skövde tycker jag, ofta remisser till MR i GBG istället för de som finns på sjukhuset eftersom att allt är så eftersatt.
Fast måste inte alla regioner spara massor? Örebro går med miljardunderskott, till exempel.
 
Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var vi i sådant fall skulle ta vägen. Eftersom jag vet att här finns personer som bor lite överallt, och många som dessutom har djur, tänker jag att här kan vara ett vettigt ställe att fråga om råd.

Vi är en familj på tre människor (mamma, pappa, 17-årig dotter), tre hundar och en häst. Vår önskan är en "lagom stor" stad, d. v.s. inte en stor stad men inte heller en väldigt liten ort med dåligt utbud av det mesta. Hund- och hästvänligt är naturligtvis en självklarhet, med bra möjligheter till hundträning, fina promenadområden, bra veterinärer, stall med vettig hästhållning och bra ridvägar o. s. v. Ett bra sjukhus inom rimligt avstånd är viktigt, då det emellanåt kan bli flera besök i veckan. P. g. a. mannens jobb är det också önskvärt med en restid på i alla fall under 2,5-3 timmar till Stockholm. Gärna en ort som ligger i framkant vad det gäller tillgänglighet för rullstolsburna (när behovet finns märker man hur mycket det ofta brister på det området). Finns det en ridklubb i närheten med aktiva pararyttare skulle det vara en stor bonus!

Den absoluta drömmen skulle vara om det gick att få tag på en mindre hästgård, eller i alla fall ett lite lantligt beläget hus med stor tomt, med två bostadshus (ett större och ett gästhus/liknande) och utan några större renoveringsbehov, för ca 5 miljoner. Jag misstänker dock att det är svårt i kombination med allt det andra vi önskar.


Om ni bosätter er någonstans på Västgötaslätten har ni utmärkta kommunikationer med Stockholm från Skövde där X2000 stannar, bra kommunikationer med Göteborg med sitt universitetssjukhus också från Skövde om manvill åkatåg. . Dessutom har ni i Vara har ni en hästsportförening som har en anläggning anpassad efter pararryttare och har mycket lång erfarenhet av pararidning. De ordnar också tävlingar varje år för pararryttare

https://www.vhsk.se/foreningen/para-ridning/

då skulle ni kunna bosätta er någonstans mellan Vara och Skövde exempelvis. priserna på hästgårdar har jag dessvärre ingen koll på dock.
 
Man kan ju, med lite tur och medvind, åka tåg på tre timmar från Göteborg till Stockholm. Jag tolkade inte att ni tänkte pendla, bara enkelt åka dit?

Hyfsade stall, hyfsad natur, folk som tränar hund är väl sådant som finns i stort sett överallt.

Pararidning är väl mer specifikt, och därmed något att utgå från.

Men. Om ni inte redan bor i Västra Götaland skulle jag avråda från den regionen på grund av era sjukvårdsbehov. Någon annan nämnde också detta. (Säkert är det kärvt i många regioner , men VGR är verkligen eftersatt.)
 
Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var vi i sådant fall skulle ta vägen. Eftersom jag vet att här finns personer som bor lite överallt, och många som dessutom har djur, tänker jag att här kan vara ett vettigt ställe att fråga om råd.

Vi är en familj på tre människor (mamma, pappa, 17-årig dotter), tre hundar och en häst. Vår önskan är en "lagom stor" stad, d. v.s. inte en stor stad men inte heller en väldigt liten ort med dåligt utbud av det mesta. Hund- och hästvänligt är naturligtvis en självklarhet, med bra möjligheter till hundträning, fina promenadområden, bra veterinärer, stall med vettig hästhållning och bra ridvägar o. s. v. Ett bra sjukhus inom rimligt avstånd är viktigt, då det emellanåt kan bli flera besök i veckan. P. g. a. mannens jobb är det också önskvärt med en restid på i alla fall under 2,5-3 timmar till Stockholm. Gärna en ort som ligger i framkant vad det gäller tillgänglighet för rullstolsburna (när behovet finns märker man hur mycket det ofta brister på det området). Finns det en ridklubb i närheten med aktiva pararyttare skulle det vara en stor bonus!

Den absoluta drömmen skulle vara om det gick att få tag på en mindre hästgård, eller i alla fall ett lite lantligt beläget hus med stor tomt, med två bostadshus (ett större och ett gästhus/liknande) och utan några större renoveringsbehov, för ca 5 miljoner. Jag misstänker dock att det är svårt i kombination med allt det andra vi önskar.
Örebro.
 
Linköping med omnejd. US är bra och Smedstad har para-verksamhet.
Jag bor i en tätort ett par mil utanför och trivs ypperligt! Har allt som behövs på orten och det är jättesmidigt att ta sig härifrån, pendel som går ofta eller e4an med bilen. Väldigt hästtätt och bra möjligheter för både träning och tävling.
Fattar inte varför folk piper om slätten 😆
Det är vackert med öppna landskap, lågt insektstryck, inga äckliga älgflugor på hösten. Sen är det ju inte som Skånes slätt, det finns skog och bra ridvägar.
Vill man ha mer skog är det inte långt till Omberg och vill man bada i fint vatten är det inte långt till Vättern.
Psykiatrin i Lkpg är inte speciellt bra i m o . Men å andra sidan har psykiatrin väl brister på fler platser, så tyvärr är det kanske inte bättre någon annanstans?
 
Södra Dalarna? Finns handikappridverksamhet i Hedemora, sjukhus i Avesta och Falun, fin miljö, "alla" har häst och/eller hund. Har dock lyckligtvis dålig koll på rullstolstillgänglighet och hur bra/dålig sjukvården är. Tror generellt att ni får mer för pengarna om ni letar i nord/nordvästlig riktning om Stockholm jämfört med syd/sydväst.
 
Oj, vad mycket fina tips det ramlat in här! Tack snälla ni!

Vissa platser som rekommenderats känns för långt bort från "allt", även om det säkert är jättefina platser att bo på. Några ställen faller bort av andra anledningar. Jag tror, utifrån en mycket snabb titt på Hemnet och lite magkänsla, att det som lockar mest är någonstans runt norra Västmanland/södra Dalarna/norra Uppland. Möjligen bortåt Örebro-hållet också, men det känns spontant lite för mycket "åt fel håll".
 
Får man länka till objekt på Hemnet här?

Vi är ju långt ifrån köpredo i nuläget, så det här fantastiska stället lär inte bli vårt. Jag vill ändå dela det här, för att jag blev så förvånad (och positivt överraskad!) att ett sådant ställe finns, som gott och väl ryms inom vår budget!

https://www.svenskfast.se/gard/dala...?utm_source=hemnet&utm_medium=referral#bilder

2 timmar med bil eller tåg till Stockholm, 1,5 med tåg om man åker från närbelägna Avesta i stället. Både bostadshus och "gästhus" i fint skick, stall, en halvmil in till Hedemora som räcker gott och väl "till vardags", och annars är det inte heller långt till Avesta som är lite större. Större väg (med busstrafik) alldeles i närheten.

Tänk om det kunnat dyka upp om ett halvår eller så, om/när vi är mer i fas för en flytt! Tanken på flytt är ju alldeles ny och färsk, i alla fall att vi diskuterar det "på riktigt". Men när jag nu såg det här (och flera andra rimliga gårdar i det området) känns det som att det faktiskt är något som kan bli verklighet!
 
När ni börjar bli mer redo att flytta @MML och titta efter bostäder är det alltid smart att ta kontakt med några mäklare i aktuellt område och tala om vad ni letar efter och se om det går att sätta upp er i spekulantregister.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Det ser ut som en jättemysig gård, låter perfekt för era behov. Spontant tycker jag att det kan vara värt att åka och titta i alla fall om er planering tillåter, så får ni ta ställning till om det är värt att verkställa flyttidén på en gång eller inte.

Jag är dock typen som tänker att om man går och väntar på att vara fullt redo och i fas för allt här i livet så kommer man att missa en stor del av det som är livet. Jag är inte troende men jag är övertygad om att universum ibland skickar en ett tecken, och då får man hugga tag i möjligheten som visar sig innan den susat förbi. :heart

Annars håller jag med ovanstående, kontakta mäklare på de platser ni kan tänka er att bo och beskriv vad ni söker så att de kan återkoppla om något dyker upp.
 
@MML kan hålla med @Hellhound att det faktiskt kan vara värt att åka och titta på gården. Försäljningar kan ta ganska lång tid idag och tillträde om ett halvår eller längre fram behöver inte alls vara orealistiskt. Det kan iallafall vara värt att ta kontakt med mäklaren och fråga lite om tänkt tillträde och vad säljaren tänkt sig.
 
Tänk om det kunnat dyka upp om ett halvår eller så, om/när vi är mer i fas för en flytt! Tanken på flytt är ju alldeles ny och färsk, i alla fall att vi diskuterar det "på riktigt". Men när jag nu såg det här (och flera andra rimliga gårdar i det området) känns det som att det faktiskt är något som kan bli verklighet!
Det tar ofta flera år att sälja en gård.
Åk och titta.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Gävle som nämns är på det stora hela rätt lämpligt som region, men huspriserna i och nära staden är höga pga pendlingsläget. Jag skulle i så fall rekommendera Sandviken eller Storvik. Kanske Hofors (fast det är en riktig håla!). Betydligt lägre huspriser, många ridskolor och stall, och närmare Falun. Jag vet att många gästrikar åker till sjukhuset i Falun för att de tycker det är bättre. Det går tåg mellan Falun och Gävle som stannar på de mindre orterna och som många använder för pendling. Undvik kusten kring Gävle om ni är luktkänsliga, det finns två pappersmassafabriker precis söder om Gävle som stinker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 311
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp