Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

finapina

Trådstartare
Hej, jag har funderat mkt på detta. Hur löser man det praktiskt om ens häst blir sjuk? Säg att du ser på morgonen innan du ska iväg på jobb att din häst verkar slö / hängig/ ur form? Kanske t.o.m står i fångställning. Hur gör ni då? På mitt jobb ( kommunalt inom vården) är det iaf helt otänkbart att man kan bli hemma m "sjuk häst". Ringer ni då o typ säger att ni själva är sjuka, vit lögn eller hur fixar ni det? Nyfiken på era svar!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

De ggr jag har behövt göra så här så har jag sagt att det är akut med hästen, har ibland åkt till jobbet för att efter fått tag på vet åkt hem för att åka iväg med hästen. Hade inte det gått så hade jag sjukanmält mig, tyvärr eller vad ska man säga, hästens hälsa är för mig jätte viktig och kan ta mig en disk med chefen ang det.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jobbar i privata världen men har aldrig fått problem med arbetsgivaren när det varit akuta vetbesök. Däremot undviker jag att lägga andra besök på arbetstid så långt det är möjligt.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag tror att både mina arbetskamrater och arbetsledning skulle slå knut på sig själva för att täcka upp för mig. Vi hjälper varandra på mitt jobb! :)

Men jag skulle vara beredd att ljuga för att ta hand om min sjuka häst om jag var tvungen...
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har kontaktat chefen och berättat läget sen har tiden reglerats med komp eller semester.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag skulle ringa mitt jobb och säga som det är, min häst står med fång och jag har ringt på jourveterinär. Jag kan inte komma som läget ser ut nu men jag hör av mig eller kommer in så fort jag vet mer. Punkt!


Detta har faktiskt en arbetsgivare frågat mig på en arbetsintervju någon gång när jag berättade att jag hade en häst och att det var mitt "allt" just då.
"Om hästen blir sjuk, skulle du åka från jobbet då?"

Jag svarade "Utan att tveka en sekund! Men jag vet hur man prioriterar och hittills på de 10 år jag haft hästen så har jag aldrig behövt göra det. Men visst, ringer dom och säger att min häst är ute och springer på E18, nog 17 åker jag från jobbet direkt!"


Och vet ni, jag fick det jobbet efter att arbetsgivaren haft över 50 intervjuer under 2 veckors tid! :laugh:

Det lönar sig att vara ärlig! Och hur jag löser den dagen borta sedan blir ett senare problem men antingen med flextid eller semesterdag skulle jag tro. Jag har aldrig sjukat mig själv för att åka och ta hand om hästen, däremot har jag gått tidigare från jobbet och tagit ut komptimmar men då har det varit planerat.

Akut från jobbet har jag, tack och lov, aldrig behövt åka än så länge!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

En gång har dom ringt mig på jobbet och sagt att det är akut. Då sa jag bara att nu åker jag annars blir jag anklagad för djurplågeri.!!
Jag fick åka.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Här är alltid någon hemma. Men skulle jag bli tvungen att stanna hemma från jobbet pga sjuk häst så hade det inte varit några problem, det hade reglerats mot flex, komp eller semester. Administrativt jobb som jag måste sköta själv kan jag göra hemifrån.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Kan inte prata för mig själv och om just hästar, men vi har och har haft hundar och katter som fått åka in akut och som tur är har farsgubben min ett jobb där han alltid har möjligheten att åka vid akutsituationer.
Jag själv hade åkt på studs! Jag riskerar hellre jobbet än hästen!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

De ggr jag har behövt göra så här så har jag sagt att det är akut med hästen, har ibland åkt till jobbet för att efter fått tag på vet åkt hem för att åka iväg med hästen. Hade inte det gått så hade jag sjukanmält mig, tyvärr eller vad ska man säga, hästens hälsa är för mig jätte viktig och kan ta mig en disk med chefen ang det.

Det är bedrägeri.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har sjukskrivit mig för djurens skull. I största möjliga mån försöker man avhjälpa det och med rätt kollegor/chefer brukar det gå att lösa men jobbar man med folk som tycker djur är ett slöseri med tid är det så det får bli!
Som Got2Be skrev, blir hellre av med jobbet än mina djur!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

KL
Har aldrig stött problem, förstående kollegor som fattar när det är akut. De få gånger jag har fått åka hem har det dock mest gällt mina katter ( en har till och med fått vara med på kontoret). Kollegan har haft med sin papegoja då hon skulle till veterinären efter jobbet, en annan har haft med sina barn då fritids haft studiedag.

Så med en förstående arbetsplats och chef skapar detta inga problem för mig, planerade veterinär besök tar jag semester eller kompdag för.

/B
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Som sagt så behöver jag ju inte detta men annars hade jag sagt att hästen är sjuk och fick jag då inte gå så hade jag fått väldigt ont i huvudet!
Eller du kanske hade låtit din häst stå med akut fång en hel dag eller tex springa lös på stor väg som någon sa? då begår jag hellre bedrägeri för mina hästar är ju som mina barn. Den som låter sina allvarligt sjuka häst stå utan behandling, utan tät tillsyn är ju faktiskt också olaglig!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

dl kl

Nu jobbar ju jag i stallet...men på tidigare arbetsplatser har det varierat.
När jag va yngre så va jag väldigt konflikträdd och hittade hellre på en vit lögn av rädsla för ett nej från chefen (han va väldigt speciell..på ett dåligt sätt)

Senare har jag sagt som det är. Skulle dom nekat mig hade jag gått ändå. Aldrig att jag skulle låta mina djur stå dåliga eller utan uppsikt vid behov...inte mkt jobb jag skulle fått gjort då:crazy:

Vallhund: bedrägeri är väl ett starkt ordval om man skulle dra en vit lögn....ex. säga man har huvudvärk och drar till sjuka hästen.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Kl

Jag blev uppringd på morgonen om att min häst var blockhalt som visade sig vara en akut hovböld. Ringde till chefen och berättade läget om att jag var i behov av att åka in till kliniken för att få saken utredd. Hästen stod på 3 ben och vägrade gå. Inga problem alls utan jag fick sjukanmäla mig den dagen.

Chefen har själv djur och vet hur högt man värderar dessa, som att ens barn är sjuka ansåg hon.

På det jobbet resonerade vi att behöver man åka så behöver man..även om det blir lite kämpigt den dagen med en kort..men man får ställa upp på varandra.
Jobbet var kommunalt inom kök.

Hade jag blivit nekad hade jag stannat hemma/gått från jobbet i alla fall..I ett akut läge där hästen behöver veterinärvård skiter jag liksom i allt annat. För mig är det som att man själv eller någon annan i familjen behöver ta sig till akuten för vård, dvs att det är akuta lägen..Då får den som protesterar anse vad den vill! Min häst ska inte stå i 8 timmar och vänta på mig..eller ännu längre säkert tills dagen efter för att det inte finns mera kliniktid den dagen eller att det inte går att få ut en veterinär i rimlig tid till stallet när man slutat jobbet!

Behöver hästen vård av mig dagtid hemma i stallet vid sjukdom så stannar jag också hemma från jobbet.
Ljuga gör jag inte, säger som det är..men hästen går före jobbet i det läget.

Sen ska bilar ordnas, transport fram osv i vissa lägen..Det fixar man inte på en pisskvart..
Skulle någon försöka hindra mig hade jag sagt upp mig direkt! Ingen i min familj ink djuren ska bli lidande av att jag inte kan ställa upp för behövande vård om det krävs..
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.

Jag tog en sjukdag (karensdag) och sa till chefen att jag gärna tar ledighet utan lön för besväret..

För mig iaf är det så viktigt att jag inte behöver pengar alls den dagen jag måste åka, bara jag kommer iväg.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.

Ingen VILL väl behöva vara hemma för ett sjukt djur, eller behöva lämna jobbet. Helst vill man ju ha sitt djur friskt.

Men olyckan kan vara framme och i mitt fall när jag jobbade butik så behövde jag ta ut all semester på en ggn för annars skulle lillan varit 4 år och hemma själv.

Det är mänskligt att ngt kan inträffa, och då det antagligen inte hör till vanligheten att man "skolkar" för sjukt djur tycker jag inte dte är ngt att tjaffsa om. Finns mkt annat som svider mer att tänka på att ens skattepengar går till:grin:
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

En sak till:

Får man ta ut semester/komp hur och när man vill då?
Det får inte vi göra när som helst..
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

En sak till:

Får man ta ut semester/komp hur och när man vill då?
Det får inte vi göra när som helst..
Nej, det får man ju inte göra överallt. Jag får det om det brådskar, men på mitt förra jobb hade det inte gått. Då hade jag dock min mor som kunde hjälpa mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 798
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 029
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp