Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

På mitt förra jobb var det inga problem om hästen blev akut sjuk. Hästen stod då på gården där jag jobbade. Så dom gånger jag behövde ringa vet kunde jag ta det på arbetstid (jobbade allså tills vet kom och fick betalt den tiden vet var där).

På nuvarande jobb vet jag inte hur dom ser på vård av sjukt djur. Men skulle det uppstå akut läge. Då skulle jag ringa och säga som det e. Får jag då som svar att jag måste komma in så då sjukanmäler jag mig helt enkelt.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

näh men då får man skaffa nytt jobb. sluta nu människa, mina hästar står inte utan vetvård i flera timmar i min vetskap, men alla är vi olika.

Ja nya jobb växer ju på träd, speciellt om man fått sparken pga arbetsvägran, vilket det är om man uteblir från arbetet utan giltig orsak.
Själv har jag ett arbete som jag inte kan lämna när jag är i tjänst, alltså ser jag till att ha reservplan.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Inget arbete = ingen inkomst = ingen bostad = inga djur.

Men för en dag eller några timmar? :crazy:

Vad har du för arbetsplats/chef??

Det jobbet menar altså att man själv också ska förväntas jobba sjuk??

Om din reservplan inte fungerar, hur gör du då?
Bara nyfiken eftersom att jag tror inte på att någon planerar för att vara hemma med sitt sjuka djur..därav kanske svårigheten att alltid ha en reservplan som funkar..

Jag har hästen i ett kollektivt stall och kan möjligen be den som upptäcker hästens ohälsa att gör vad den kan, men om den personen kan är ju inte säkert, eller vill för den delen. Ett veterinärbesök kan ju ta timmar..

Man kan inte heller räkna med att alla närstående ska kunna ställa upp..I mitt fall har jag ingen som kan hantera häst alls inom familjen, de har ingen aning och är livrädda för hästar eller så är de allergiska och skulle väl dö i mitt ställe så att säga om de skulle försöka hjälpa till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men det är väl heller ingen som hävdat att man ska sjukskriva sig och få betalt. För dom allra flesta gäller karensdag dvs. inga pengar. Jag kan inte riktigt se vad alternativet skulle vara om det är ett akutläge och man har en chef som bestämt nekar till annan ledighet. Ska man bara utebli från jobbet då, eller ska man skita i att hästen är sjuk? I mina ögon är det ännu värre.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Kl

Tillägger även

Hade jag haft ett sådant jobb jag typ omöjligen kan ta mig ifrån hade jag faktiskt övervägt, antingen jobbet eller hästen/djuret. Lika som så många får överväga barn eller karriär..

Det är ju lika olämpligt att skaffa sig ett sådant jobb att man inte kan ta hand om sitt sjuka djur tycker jag för att man inte får eller kan ta sig från jobbet..I mina ögon är det nästan som att inget jobb ha, altså pga ekonomi inte kan vårda djuret.
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har en bra arbetsplats o en bra chef. Vi är lera djurägare här o gör vårt yttersta för att hjälpa varandra när det behövs.
När jag är i tjänst är det jag som är chef o kan därför inte lämna arbetsplatsen, o nej, vi får inte arbeta när vi är sjuka. O hittills har mina reservplaner alltid fungerat.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Att ha rätt att vara hemma när man sjuk är något som tidigare generationer har kämpat för politiskt och via sina fackföreningar! Det har inte alltid varit givet att man får behålla jobbet när man är sjuk! Det är inte så många år sedan sedan som en arbetsgivare fritt kunde avskeda den som var sjuk en längre tid eller helt enkelt var borta för ofta! I många länder i världen är det så även idag!

I Sverige har vår Riksdag sett till att vi har vi en sjuklönelag och en Socialförsäkringsbalk som reglerar rätten att vara hemma vid sjukdom och en lag om anställningsskydd som gör att en arbetsgivare inte hur som helst kan göra sig av med den som är hemma och är sjuk! Denna lagstiftning är till för människor och inget annat!

Jag tycker att det är djupt omoraliskt att missbruka denna rättighet - det spelar ingen roll hur mycket man älskar sin häst.
Har man ett djur får man se till att ha back-up eller ha ett arbete där man ärligt kan tala om varför man måste vara hemma.
Det är verkligen inte ok att sjukanmäla sig när man inte är sjuk!
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Här har alla betald sjukledighet från första dagen, därav mina åsikter (Har aldrig hört att nån skulle ha karensdag för sjukledighet:confused:). Tre dagar tror jag gäller utan intyg. Migrän kräver dock intyg för varje dag (vilket är löjligt, försök ta dig till läkare med sprängande migrän)

Jag skulle oavsett säga som det är. Att ljuga är så fel i min värld att jag inte skulle göra det. Skulle skämmas ögonen ur mig. Och vad händer om nån ser dig på din sjuka dag, cyklandes till stallet? Då blir det ännu värre att förklara för chefen att man har ljugit. Jag tror chefen uppskattar ärlighet.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Här har alla betald sjukledighet från första dagen, därav mina åsikter (Har aldrig hört att nån skulle ha karensdag för sjukledighet:confused:). Tre dagar tror jag gäller utan intyg. Migrän kräver dock intyg för varje dag (vilket är löjligt, försök ta dig till läkare med sprängande migrän)

Jag skulle oavsett säga som det är. Att ljuga är så fel i min värld att jag inte skulle göra det. Skulle skämmas ögonen ur mig. Och vad händer om nån ser dig på din sjuka dag, cyklandes till stallet? Då blir det ännu värre att förklara för chefen att man har ljugit. Jag tror chefen uppskattar ärlighet.

Bor du i Sverige?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag jobbar med säkerhet och måste jag åka in på jobbet så gör jag det och får mobilisera andra som familj/grannar t.ex. Kan jag stanna så blir det tjänstledighet utan lön. Arbetsgivaren är förstående så långt det går p.g.a. säkerheten. Min veterinär är medveten om hur och var jag jobbar så han fixar det själv om det behövs...
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har aldrig hört om en arbetsplats som INTE har karensdag första dagen, inte i Sverige i alla fall!

För min del är det inte så konstigt, har förvisso ingen häst jag har ansvar för på det sättet men andra djur. Jag säger som det är, mitt djur är sjukt och behöver omvårdnad. Inga konstigheter.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har en gång behövt åka akut från jobbet. De flesta på min arbetsplats har inga djur alls, ingen har hästar, så jag har inte förväntat mig någon förståelse. På eftermiddagen samma dag ringde chefen och undrade tillsammans med oroliga kollegor hur det var med min stackars häst! (stod på tre ben i hagen med en fontän av blod som sprutade när jag fick samtalet)

Vi har efter det infört utrycket VAH, så när jag åker till klinik mm (sådant som har med vet. att göra, självklart inte för skoning mm) så VAH:ar jag :D Dock tar jag självklart ut det som komp/semester/tjänstledighet, men det är vad jag, chefen och kollegorna kallar det.

Behöver jag tillägga att jag trivs sjuk bra på mitt jobb ;)
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

I mitt nuvarande jobb går det nog rätt bra. Vi har flextid så jag kan ev komma in och jobba senare. Tror också att chefen har förståelse för det.
Tror att hon tidigare fick fara iväg akut med sjuk hund osv.
En kollega har också farit iväg för sjukt djur, med tidigare chef.

I mitt tidigare jobb var det betydligt knepigare då vikarie behövdes. Glömmer aldrig situationen när pållen föddes. Han höll på att dö i förstoppning, veterinär var ut flera gånger osv.
Jag skulle jobba, ringde personalplaceraren som kallt konstaterade att hon inte hade någon kollega att ersätta mig med. Om jag inte kom = ingen personal = posten stängd = omöjligt.
Vad göra?
Desperat ringde jag en semesterledig kollega som trots just inkommna gäster söderifrån ställde upp på förmiddagen och sedan fick jag tag i en mkt hästvan kompis som vakade över fölis på eftermiddagen.

En av mina svåra stunder. Att jobba och inte veta om fölis levde...och dessutom kunder som hela tiden frågade om hästen fått föl - just då var det enda fölet i trakten så det var ju intressant för väldigt många.

Lyckligtvis hade jag väldigt friska hästar under den tiden (och nu också, peppar.peppar) så det var nog bara vid det tillfället jag skulle ha behövt ledigt.
(Fick f ö bevista min bästa väns begravning på förmiddagen och jobba på eftermiddagen, ingen lek)
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

VAD borde finna på listan (Vård Av Djur)
Inte nu berättigat till ersättning, men väl till ledighet.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Att ha rätt att vara hemma när man sjuk är något som tidigare generationer har kämpat för politiskt och via sina fackföreningar! Det har inte alltid varit givet att man får behålla jobbet när man är sjuk! Det är inte så många år sedan sedan som en arbetsgivare fritt kunde avskeda den som var sjuk en längre tid eller helt enkelt var borta för ofta! I många länder i världen är det så även idag!

I Sverige har vår Riksdag sett till att vi har vi en sjuklönelag och en Socialförsäkringsbalk som reglerar rätten att vara hemma vid sjukdom och en lag om anställningsskydd som gör att en arbetsgivare inte hur som helst kan göra sig av med den som är hemma och är sjuk! Denna lagstiftning är till för människor och inget annat!

Jag tycker att det är djupt omoraliskt att missbruka denna rättighet - det spelar ingen roll hur mycket man älskar sin häst.
Har man ett djur får man se till att ha back-up eller ha ett arbete där man ärligt kan tala om varför man måste vara hemma.
Det är verkligen inte ok att sjukanmäla sig när man inte är sjuk!

Jag håller med. Jag förstår inte riktigt heller hur de som först försöker begära ledighet men blir nekade tänker bära sig åt när de sedan sjukanmäler sig? Då VET ju arbetsgivaren att man fuskar?

På tretton års djurägande /jobbande har jag behövt gå från jobbet en gång. Då kunde jag flexa ut. Det ställer till en massa problem för mina kollegor, samarbetspartner men framförallt mina klienter om jag är borta. En inställt samverkansmöte kan ta veckor att rodda ihop igen... Så det undviker man helst.

Men kan det inte hjälpas så tar jag ledigt, flex eller semester. Skulle jag få ett nej och det omöjligen kan lösas på ett vettigt sätt för djuret så får jag väl ta en anmälan om arbetsvägran då. Jag bedömer att jag, förutom de moraliska aspekterna i det jag citerar till ovan, löper långt mindre risk att förlora arbetet om jag från början är ärlig med att jag av djurskyddskäl är tvungen att försumma mitt arbete än om jag ljuger och säger att jag är sjuk.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Har haft det här dilemat två gånger.

Första gången var när jag va tvungen att ta bort min/mammas häst. Det va enormt tungt och min dåvarande chef var helt oförstående..
Han ansåg gott att jag kunde jobba samma dag som hästen avlivades samt dagarna efter.. Men en god vän/kollega ställde upp och tog mina pass och chefen va skitirriterad. (alltså det dög inte att vi bytte pass ens utan jag borde ha jobbat).. Den chefen blev tllslut omplacerad då han körde över sina anställda. Men det va skitjobbigt att ta bort en så nära vän som hästen va och få absolut noll förståelse av chefen..
Jag hade jobbat om inte min fina vän ställt upp eftersom hästen hade haft min mamma med sej den tunga dagen och personen jag jobbade med hade full förståelse för dagar man va hängig..

Andra tillfället hade jag en överkörd katt. (dum som jag var oförsäkrad men jag hostade fram dom 8000 som det krävdes för att få kattskrället frisk)..

När katten fick komma hem var han så skör att han fick inte gå själv. Han skulle ha någon med sej hela tiden när han gick på lådan eller åt. Annars skulle han ligga still eller bli buren:o (Fick hem honom tidigt för det va fullt hos vetten..)
Men med tanke på de 8000 så behövde jag jobba och fick ringa hela min telefonlista av vänner och bekanta tills jag hittade en lämplig kattvakt..
Min dåvarande chef och kollegor hade full förståelse om jag ville vara hemma eller behövde åka hem akut.

(katten blev helt frisk och jag gav bort honom helt gratis nåt år senare:o)
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Håller med er båda. Jag har varit förhindrad att jobba en dag under snart 13 års djurägande, då ringde jag chefen och sa precis som det var - hunden hade fått coronaviruset och kunde inte lämnas ensam, det rann ur båda ändar. :crazy: Jag frågade om det fanns någon typ av ledighet jag kunde ta ut och sedan jobba igen. Chefen uppskattade min ärlighet och tyckte det var självklart att jag kunde "VAH":a. Nästa dag var hunden fortfarande lite risig men då hade jag ordnat någon som kunde vara med honom då jag jobbade. Ärlighet varar längst.

Just vid den här tidpunkten hade jag inte ett jobb där det behövdes/var möjligt att ta in en ersättare för mig, men när jag jobbade på larmcentral och det kunde krisa rejält om någon var borta så var vi solidariska mot våra kollegor och hoppade in på vår ledighet om det var något allvarligt. Det krävde dock att ALLA tog jobbet på största allvar och det bara var när det verkligen inte gick att lösa på annat sätt som man var borta(sjukdom naturligtvis undantagen men även där försökte man undvika att vara hemma för icke smittsamma småkrämpor). Eftersom jobbet krävde rätt lång utbildning för att man inte skulle vara en belastning snarare än en avlastning var det inte helt lätt att ha vikarier som hoppade in och att jobba med en person mindre var tungt, liksom att jobba ett extra 12-timmarspass utöver de man hade. Arbetsgivaren hade faktiskt rätt att beordra in oss för att jobba men under de år jag jobbade där tror jag inte det behövdes en enda gång - vi ställde upp för varandra som sagt.

Även om man har en karensdag så innebär det ett ansvar att ha ett arbete, och i det tycker jag gott att man kan räkna in att vara ärlig mot arbetsgivaren. Jag skulle också ta en anmälan om arbetsvägran hellre än att ljuga om varför jag måste vara hemma om det krisar rejält.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 218
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 262
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 095
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 504
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp