Bukefalos 28 år!

Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Det låter snarare som att du får anpassa dig väldigt mycket i vanliga fall. Vi anpassar oss väldigt lite till varandra normalt, jag är mer petig med maten än maken, och dessutom är det jag lagar den, så jag bestämmer oftast middagen, och maken brukar tycka det blir gott. Film ser vi sällan tillsammans, eftersom vi har olika smak, och godis har vi sällan gemensamt, utan var och en köper det man är sugen på just den kvällen. Så jag gör ungefär samma saker när jag är själv som när maken är hemma.

Nej,JAG anpassar mig inte väldigt mycket i vanliga fall,utan VI anpassar oss. Det funkar inte riktigt att göra vad man vill när man vill när man är två vuxna med en liten bebis. Det viktigaste är att vi är glada och nöjda,och att bebisen är mer än nöjd och får det han behöver. Man får kompromissa och hitta lösningar,men för oss är det inga problem! Mig gör det inget om jag får äta lasagne en dag istället för kalops som jag kanske var mer sugen på,lika så får mannen äta potatisgratäng fast han kanske hellre ville ha strips igentligen.

Visst kan jag välja att äta vad jag vill i vanliga fall också,men då får jag äta själv. Jag kan kolla på vad jag vill på för film,men då får jag oftast kolla själv trots att han är hemma,eller så ser vi en film tillsammans bägge två som funkar helt ok. Godis köper vi såklart det vi tycker om bägge två,men nu får man ju en hel påse för sig själv bara. Om vi är hemma bägge två så vill vi ju så klart umgås jag och han den tiden,vi vill inte vara "ensamma tillsammans",utan den tiden gör vi verkligen saker ihop,för att vi VILL,inte för att nån "offrar" sig. Men dom få gångerna man är helt själv så kan man göra vad man vill utan att behöva visa eller få hänsyn. Vissa människor mår bra av att få egentid,och vissa tycker inte alls om det. Jag gillar det,ibland,men absolut inte tillräkligt mycket för att jag skulle vilja leva utan min man,utan nån gång då och då.

Hur som helst så har det endå inte bara med mat,godi,och filmval att göra utan det var bara ett exempel,utan att öht kunna sitta en hel kväll/natt vid datorn och tv:n utan att behöva säga ett endaste ord är skönt bara det,alldeles tyst och lugnt. Om bägge är hemma så pratar vi alltid om något och skrattar och har oss ganska många gånger per kväll,ibland är det skönt med total tysnad och lugn och ro,bara jag och mina egna tankar liksom! ;) Det är inget jag behöver,eller MÅSTE få,men nån gång så är det faktist skönt att släppa alla tankar på vad man ska äta till middag,vem som ska göra vad,vilken film/kanal man ska titta på, osv.

Jag ser inte ens hur denna diskussion kunde komma upp från att jag tycker det är skönt med egentid ibland,och undrar om jag är ensam om att tycka det?
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

*kl*

Nu är jag ju inte sambo utan särbo så när vi ses vill vi inte vara ifrån varandra :) fast hade vi bott ihop hade vi garanterat inte varit tillsammans jämt, vi har våra olika intressen och kompisar även om vi givetvis har gemensamma intressen och kompisar också. Jag och han har behov av vår egentid och det blir ju automatiskt så eftersom vi inte bor ihop.

Att hänga ihop hela tiden känns inte helt sunt tycker jag, även om man är i ett förhållande är man ju sin egen person fortfarande.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Det låter snarare som att du får anpassa dig väldigt mycket i vanliga fall. Vi anpassar oss väldigt lite till varandra normalt, jag är mer petig med maten än maken, och dessutom är det jag lagar den, så jag bestämmer oftast middagen, och maken brukar tycka det blir gott. Film ser vi sällan tillsammans, eftersom vi har olika smak, och godis har vi sällan gemensamt, utan var och en köper det man är sugen på just den kvällen. Så jag gör ungefär samma saker när jag är själv som när maken är hemma.

Funderar lite på det där med film. Hur gör ni och hur ofta ser ni på film? Alltså sitter ni i olika rum, ser när den andre inte är hemma eller hur funkar det?
Sambon och jag har ganska olika smak, det brukar reslutera i att han kollar på en film han vill se och jag gör något annat under tiden. Sen försöker jag hinna kolla på film jag vill se när han inte är hemma.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Ska vi hyra så står vi där en halv evighet och dividerar tills vi hittar en vi båda är nöjda med,men går det en film på tv:n så brukar han oftast kika på filmen med mig trots att han inte tycker den är något vidare,men är det en film han vill se men som jag inte gillar alls så hänger jag på buke,brevid han i soffan, och är lite halvsocial! :p
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Att kompromissa ser inte jag som att en vinner och den andra får vika sig, en kompromiss är ju en medelväg och en lösning som båda är nöjda med och då ska det inte finnas någon förlorare...?

Vi pratar middagsval tills vi båda hittar ett alternativ vi är nöjda med. Vissa dagar är jag inte sugen på nåt speciellt och då får han välja och v.v. Ingen av oss behöver äta nåt vi inte är sugna på. T.ex.

Jag är inte social och har inga problem med att vara ensam, men ensamtid har jag även när sambon är hemma. Jag gör inget annorlunda när jag är helt själv. Jo äter mer godis och låter hunden sova i sängen.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Att kompromissa ser inte jag som att en vinner och den andra får vika sig, en kompromiss är ju en medelväg och en lösning som båda är nöjda med och då ska det inte finnas någon förlorare...?

Vi pratar middagsval tills vi båda hittar ett alternativ vi är nöjda med. Vissa dagar är jag inte sugen på nåt speciellt och då får han välja och v.v. Ingen av oss behöver äta nåt vi inte är sugna på. T.ex.

Jag är inte social och har inga problem med att vara ensam, men ensamtid har jag även när sambon är hemma. Jag gör inget annorlunda när jag är helt själv. Jo äter mer godis och låter hunden sova i sängen.

Ja,men vi blir ju nöjda bägge två! :p Det är ju inte så att varken jag eller han äter någon vi inte vill äta.

Men det jag ville komma fram till är att när man är själv så behöver man inte ens prata om middagsval,då tar man bara det man är sugen på direkt utan att behöva fråga vad den andra tycker om det. Om man skulle göra så i vanliga fall så skulle iaf jag tycka att man vore ganska självisk eftersom det är två som ska äta. Om man inte har nån lust att laga mat så kan man bara köpa en pizza eller nått,någon som vi annars knappt unnar oss då vi bägge är hemma då vi anser att då borde vi laga "riktig" mat istället.

Att äta mer godis och ha vovven i sängen är typiska sånna där småsaker jag tycker är jättemysigt när jag är ensam. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Det var du som använde orden vinna och vika sig, inte jag. Jag tycker det är skittrist att laga mat åt bara mig själv.

Nja, mer godis behöver jag inte och jag delar hellre säng med sambon än med hunden. Tidsfördriv och sällskap i brist på bättre snarare. ;-)
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Ja,men vinner och vinner... Om han vill käka pasta och jag potatis så blir det i bland potatis,och ibland pasta,men i bland blir det inget utav det,utan kanske ris istället. Men då äter och tycker vi om både pasta,potatis och ris bägge två,så det är inte så att någon av oss äter något vi tycker är äckligt.

Som sagt så är folk olika,vissa älskar ensamtid,medans andra hatar det. Jag är iallafall en av dom som älskar det! I lagoma mängder dock! :P
 
Senast ändrad:
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Nej jag gillar inte att vara ensam.
Jag tycker om att umgås med min sambo och tycker att vi ses för lite så jag tycker inte alls om att vara ensam och än mindre sova själv.
Jag känner mig otrygg då, men det beror nog mest på att jag har en stalker som kommer och rycker i in ytterdörr i tid och otid och det är sjukt obehagligt.

Men självklart gör vi vårt på eget håll och umgås med egna kompisar också, vi sitter inte ihop.

Men sen har vi inga "vardagsproblem" med tex maten då jag till 99% bestämmer mat och den står färdiglagad på bordet när han kommer hem vilket han också uppskattar.
Godispåse brukar vi köpa varsin så man får sitt eget ;)

Men visst kan jag förstå att du gillar att få ett avbrott i vardagen å göra som du vill utan en endaste liten kompromiss :)
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Hur gör ni,njuter ni av ensamheten,eller går ni runt som rastlösa troll och undrar vad ni ska hitta på? :)

Vi njuter. Den som är hemma o har egentid njuter för fullt. Det är ingen skillnad på mig o sambon. Vi uppskattar vår ensamhetstid som vi får av o till.

Jag lämnar honom veckovis o han har inga problem att käka en god köttbit, titta på någon bra serie o bara unna sig gott. Jag är ensam hela dagarna då han är på jobbet o jag njuter för fullt. Vi är nog båda lite av ensamvargar som behöver vår ensamhetstid.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Så har vi också det med maten, den står på bordet när han kommer ifrån jobbet varje vardag (eller färdig fast i kylen om jag är iväg) På helgerna hjälps vi åt att klura ut något och lagar tillsammans, men till vardags är det jag som lagar maten. Gillar att laga mat och eftersom jag är hemma så blir det att jag gör det. Han har väldigt fysiskt jobb så det är rätt gött för honom att bara komma hem, sitta till bords och koppla av.

Till frågan:
Vi har sådana hobbys att det blir ungefär lika mkt ensamtid hemma "efter kontorstid", fast vi har även gemensamma intressen som vi utövar tillsammans. Skillnaden är att jag är sjukskriven så jag är hemma väldigt mkt eftersom han jobbar heltid och lite till med sitt företag.
Jag har inte ont av att vara ensam hemma, har alltid varit lite av en enstöring och trivs gott i sällskap av mina hundar. Men när han ligger ute och jobbar på annan ort blir det lite segt även för mej, i alla fall när et närmar sej att han ska komma hem, då toklängtar jag som en nykär tonåring:love:
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Funderar lite på det där med film. Hur gör ni och hur ofta ser ni på film? Alltså sitter ni i olika rum, ser när den andre inte är hemma eller hur funkar det?
Sambon och jag har ganska olika smak, det brukar reslutera i att han kollar på en film han vill se och jag gör något annat under tiden. Sen försöker jag hinna kolla på film jag vill se när han inte är hemma.

Vi ser kanske en-två filmer i veckan, jag ser nog fler än min man. Han tittar alltid på tv, jag tittar alltid på datorn. Ibland sitter vi i samma rum, men oftast inte. Vi har väldigt olika smak, och jag är mycket mer filmintresserad än min man. Att titta på tv tillsammans är ändå rätt osocialt, så jag tycker inte det är nån större skillnad att titta på olika saker.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag tycker inte att tv ar osocialt, allt blir ju vad man gor det till. Jag och min man gillar att titta pa dokumentarer av olika slag samt diverse sportevenemang och dessa diskuteras livligt bade under och efter programmet :)

For att svara TS, jag gillar ensamtid. HELT ensam alltsa, utan barn och man. Nar jag kan gora det som bara JAG vill utan hansyn till nagon annan ;). Fast det kanske (for mig) egentligen skall kallas egentid, for jag har inget storre behov att helt isolera mig. T.ex. sa kanske jag shoppar pa mig egentid, eller gar en promenad sjalv, eller ar i stallet, eller aker hem till Sverige en snabbis for att halsa pa min familj.
Jag kan tycka att det ar nyttigt att sakna varandra ibland ocksa. Men inte for lange forstas!
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Tittar man på tv på det sättet, så blir det förståss mer socialt. Vi gör så när vi läser tidningen på morgonen, då brukar vi prata om vad vi läser. Men när det gäller tv har vi helt olika smak, så om vi tittar tillsammans slutar det bara med att en har tråkigt. Hästhoppning är väl ungefär det enda båda tycker är kul.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag älskar också ensamtid, sambon med. Han njuter i fulla drag när jag är i stallet och pysslar. Sedan så saknar han mig så klart när jag är borta och jag kan komma hem efter en helt underbar dag i stallet och känna att jag saknat honom.

Samma sak när det är jag som är ensam hemma - jag myser, lagar stuvade makaroner och stekt falukorv och dricker ett glas rött till det (han haatar både stuvade makaroner och falukorv och trots att jag nu är 26 så är det fortfarande en av favoriterna) och så myser jag vid datorn eller framför en film eller pysslar med något.

Vi vill ju göra saker tillsammans när vi är hemma båda två. Och då blir det ju att man kompromissar eller i vart fall alltid tänker på vad den andre vill. "Jag vill se den här filmen, vill du? " och även om båda två tycker att det är ett utmärkt val den kvällen så kan jag tycka att det är befriande och skönt att vara vara ensam och inte ens tänka en tanke på vad någon annan vill ibland. Nu gör ju vi saker på varsitt håll fast båda är hemma också men det är något speciellt med att få vara ensam.. Jag älskar att få vara ensam då och då.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Nu får jag många ensamma kvällar eftersom sambon kör lastbil runt om i Sverige och vi aldrig riktigt kan planera om han kommer komma hem på en vardag. Fredagarna kan man med säkerhet säga att han kommer hem på. Så därför är det mer speciellt med en kväll tillsammans. Det sköna är att jag kan göra vad jag vill. Ibland är jag så trött att jag inte orkar laga middag.

Däremot kan han tycka det är skönt att få vara ensam hemma någon kväll. Bara han och vovven som myser framför tven. Eftersom jag vet att han tycker det är skönt att vara ensam hemma så får jag inte dåligt samvete om jag åker väg med ett par kompisar och hittar på något.

Men ska vi göra något som exempelvis trädgårdsarbete så vill vi gärna vara två. Det är så tråkigt att göra det själv.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag tycker som du! Fantastiskt gött med egentid, i lagom dos :)

Min man är exakt motsatsen, han vill alltid ha folk runt sig eller vara påväg nånstans, jag förstår inte alls det behovet :p

Dom dagar jag jobbar och han är ledig åker han nästan alltid hem till en kompis och äter frukost, följt av en fika med nästa, en runda tevespel med en tredje osv lagom tills jag slutat jobba, haha, han är nog lite rastlös av sig :)
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag älskar också ensamtid, sambon med. Han njuter i fulla drag när jag är i stallet och pysslar. Sedan så saknar han mig så klart när jag är borta och jag kan komma hem efter en helt underbar dag i stallet och känna att jag saknat honom.

Samma sak när det är jag som är ensam hemma - jag myser, lagar stuvade makaroner och stekt falukorv och dricker ett glas rött till det (han haatar både stuvade makaroner och falukorv och trots att jag nu är 26 så är det fortfarande en av favoriterna) och så myser jag vid datorn eller framför en film eller pysslar med något.

Vi vill ju göra saker tillsammans när vi är hemma båda två. Och då blir det ju att man kompromissar eller i vart fall alltid tänker på vad den andre vill. "Jag vill se den här filmen, vill du? " och även om båda två tycker att det är ett utmärkt val den kvällen så kan jag tycka att det är befriande och skönt att vara vara ensam och inte ens tänka en tanke på vad någon annan vill ibland. Nu gör ju vi saker på varsitt håll fast båda är hemma också men det är något speciellt med att få vara ensam.. Jag älskar att få vara ensam då och då.

Håller fullkommligt med i allt,och det är detta jag försökt få fram att jag menar! :bow:
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

KL

Jag är också en som älskar att få ha egentid ibland :)

Det är så skönt att bara få ägna sig åt sig själv..göra det där man sällan får tid till eller äta den där maten som man själv bara gillar, se filmer man själv bara gillar osv.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Läste någon annan tråd där egentid efterfrågades och insåg att min käre pojkä aldrig får någon egentid :o Frågade honom om han ville ha någon, då skrattade han bara.
Jag vill inte heller ha någon egentid, så det passar bra :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 940
Senast: Otherside
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 925
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: gul_zebra
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 701
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp