Bukefalos 28 år!

Vara närvarande vid veterinärbehandling (tänder)?

TinkerBell

Trådstartare
Ja, alltså, jag tänkte beställa tid för kissen för mun/tandhälsokoll och ev tandstensborttagning, varvid veterinären säger att jag kan då lämna och sedan efter behandlingen hämta kissen. Jag sa då att jag helst vill vara med (jag känner inte denna vet. och vill gärna se vad h*n hittar) kan vara mun/hals/tänder problem, men då blev vet. väldigt avvisande och menar att jag inte behöver bekymra mig, de är så kompetenta blabla på kliniken...

Är det verkligen så ovanligt att djurägaren vill (får) vara med under denna sorts behandling, och ska jag propsa på att få vara med eller vända mig till annan vet? Jag fattar att ex v operation är en helt annan femma, men sövning där endast mun/hals ska kollas tänder (och +tandstensborttagning) känns inte som ett sånt komplicerat ingrepp?
 
Jag har varit med på både hund och katt utan problem. På olika kliniker dessutom. Kanske beror på vilka regler kliniken har?
 
Jag hade inte lämnat mitt djur till en veterinär om jag inte fick vara med. Visst vid svårare operationer är det en sak men vid kastrering, tandvård och andra mindre ingrepp ser jag det som självklart att jag är med.
 
Tänk att det var väl också tusan att man ska behöva känna sig jobbig, bara för att man vill vara med och se vad som är problemet med kissens mun. Nu måste jag ringa igen och propsa på att få vara med (gillar inte att vara "jobbig") eller avboka tiden :mad:.

Tyckte det skulle vara bra då den kliniken ligger nära till och har hyfsade priser.
 
Ja, alltså, jag tänkte beställa tid för kissen för mun/tandhälsokoll och ev tandstensborttagning, varvid veterinären säger att jag kan då lämna och sedan efter behandlingen hämta kissen. Jag sa då att jag helst vill vara med (jag känner inte denna vet. och vill gärna se vad h*n hittar) kan vara mun/hals/tänder problem, men då blev vet. väldigt avvisande och menar att jag inte behöver bekymra mig, de är så kompetenta blabla på kliniken...

Är det verkligen så ovanligt att djurägaren vill (får) vara med under denna sorts behandling, och ska jag propsa på att få vara med eller vända mig till annan vet? Jag fattar att ex v operation är en helt annan femma, men sövning där endast mun/hals ska kollas tänder (och +tandstensborttagning) känns inte som ett sånt komplicerat ingrepp?

Senast jag hade katter inne för tandgrejsande så fick jag vara med när tandläkaren tittade i munnarna och bedömde vad hon skulle göra. Bägge katterna hade befarad FORL och en av katterna hade frakturerade tänder som skulle tas bort. FORL måste röntgas för att konstateras. Sen fick jag lämna katterna och tandläkaren ringde mig efter röntgen och noggrannare undersökning när katterna var sövda. Tror vid detta förfarande det är ovanligt att man får vara med. Måste vara väldigt svårt för tandläkaren att veta hur lång tid ingreppen tar och kunna planera tider och att sitta på djursjukhuset hela dagen kanske man inte vill.
 
@MonteRose
Ja, fast detta är en liten klinik, tror inte att de har röntgen, inget de nämnde iaf. De är veterinärer och har nog ingen tandläkare där. Skulle de misstänka FORL så blir det väl remiss till stora djursjukhuset.
 
Ja, alltså, jag tänkte beställa tid för kissen för mun/tandhälsokoll och ev tandstensborttagning, varvid veterinären säger att jag kan då lämna och sedan efter behandlingen hämta kissen. Jag sa då att jag helst vill vara med (jag känner inte denna vet. och vill gärna se vad h*n hittar) kan vara mun/hals/tänder problem, men då blev vet. väldigt avvisande och menar att jag inte behöver bekymra mig, de är så kompetenta blabla på kliniken...

Är det verkligen så ovanligt att djurägaren vill (får) vara med under denna sorts behandling, och ska jag propsa på att få vara med eller vända mig till annan vet? Jag fattar att ex v operation är en helt annan femma, men sövning där endast mun/hals ska kollas tänder (och +tandstensborttagning) känns inte som ett sånt komplicerat ingrepp?
Fast vem vill ha nån hängande över axeln när den jobbar?
 
Det beror väl på vilka rutiner som kliniken har.
Där jag lämnar mina så vet jag att den veterinär som fixar tänderna bara har tandpatienter vissa dagar och då lämnas djuren på morgonen och sen fixas de ett i taget, lite löpande band princip. Ska alla djurens hussar och mattar vara med blir logistiken rätt jobbig. Detta sker i op-sal och jag kan tänka mig att de inte vill ha i folk där i hygienhänseende.
 
Det beror väl på vilka rutiner som kliniken har.
Där jag lämnar mina så vet jag att den veterinär som fixar tänderna bara har tandpatienter vissa dagar och då lämnas djuren på morgonen och sen fixas de ett i taget, lite löpande band princip. Ska alla djurens hussar och mattar vara med blir logistiken rätt jobbig. Detta sker i op-sal och jag kan tänka mig att de inte vill ha i folk där i hygienhänseende.

Detta är en liten klinik och då jag var tveksam till att inte få vara med så sa vet. att jag kunde möjligen få vara med när hon sövdes och en första mun/hals-koll gjordes, men inte under själva tandstensfixandet.
 
Min vet har förklarat att hen inte vill ha folk med ens under enklare ingrepp för om det värsta händer (sövning är ju alltid en risk) så vill hen kunna fokusera helt på djuret och inte på att hålla undan en ev krisande ägare. Det är svårt för vet att veta om just du är en som klarar att bara lämna rummet när något allvarligt händer, eller om du också måste hanteras.
 
Det är väl snarare regel än undantag att ägare inte får vara med inne i rummet där man utför kirurgiska ingrepp. Det har främst med hygien att göra, men självklart kan ägare också vara ett störande moment under ingreppet.

Jag har aldrig varit med vid ingrepp där katten blivit sövd/fått lugnande och har aldrig ens tänkt att jag borde vara med.
 
Ja, alltså, jag tänkte beställa tid för kissen för mun/tandhälsokoll och ev tandstensborttagning, varvid veterinären säger att jag kan då lämna och sedan efter behandlingen hämta kissen. Jag sa då att jag helst vill vara med (jag känner inte denna vet. och vill gärna se vad h*n hittar) kan vara mun/hals/tänder problem, men då blev vet. väldigt avvisande och menar att jag inte behöver bekymra mig, de är så kompetenta blabla på kliniken...

Är det verkligen så ovanligt att djurägaren vill (får) vara med under denna sorts behandling, och ska jag propsa på att få vara med eller vända mig till annan vet? Jag fattar att ex v operation är en helt annan femma, men sövning där endast mun/hals ska kollas tänder (och +tandstensborttagning) känns inte som ett sånt komplicerat ingrepp?
Jag har aldrig varit med vid varken katt lr hund hos olika vet.
 
Jag har arbetat både på liten klinik och djursjukhus och djurägare får aldrig vara med inne på operationsavdelningen.
Kräver ni att få vara med och titta när er partner/familjemedlem/släkting ska opereras också?

Det är såklart en sak om det enbart handlar om en titt i munnen för att få en bedömning på vad som eventuellt behöver göras. Men när det handlar om narkoser och tandåtgärder eller andra operationer finns det ingen som helst anledning att vara med som djurägare.
 
Jag var med när en ytlig juvertumör togs bort på min katt (RIP). Veterinären frågade om vi (jag och mamma) ville vara med. Mamma ville inte men jag ville. Det var inget märkvärdigt, mest intressant.

Det var snarare jobbigare efteråt när vi kommit hem och kissen var groggy och konstig. :(
 
Jag har aldrig varit med när katterna sövts men jag är givetvis med under undersökningen (vore ju lite konstigt annars, man måste ju berätta vad man märkt som kan vara något problem).
 
När det gäller tandrengöring (+koll av mun/hals) ser jag inget problem, faktiskt, vare sig det är människa eller djur.

Är ju ingen kirurgisk operation direkt.

Eftersom korrekt utförd tandrengöring på katt sker under narkos (katten ska intuberas) sker det antagligen inne i ett operationsrum och där är det viktigt med hygien. Ju färre som rör sig i operationssalen ju mindre risk för kontaminering.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 586
Senast: Dopy
·
O
Övr. Hund Hej, vet ni någotnting om mun-operationer... Min hund har tidigare haft ett hem där man inte alls verkat bry sig om hennes tänder, och...
Svar
4
· Visningar
1 381
Senast: Kalinsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp