Våren 2015

Är höstblommande växter alltid rosa? Jag har kärleksört, törnrosas kjortel och så den här som inte är så fin egentligen, men den lyser upp i höstmörkret:
11325773_486031778240652_2089089384_n.jpg
 
Jag har haft jätteskörd av tomater och skördar än. Även gurkorna har skött sig bra, äter på den näst sista nu. Physalisen har också gett massor, och där finns mer att plocka. Mini-aubergine blev det bara en planta av eftersom jag ville ha platsen till annat - men den har också levererat, tror det blev ca åtta stycken. Chilisarna är inte mogna än, men de har börjat rodna. Kronärtskockor var premiär för mig - och så bommade jag att skörda i tid! Men jag har jättevackra stora blommor på dem! Vinrankan jag satte i våras har bjudit på fem vindruvor - men goda var de! Spaghettipumpor har jag skördat och ätit två, och har några kvar. Blue Hubbard har det gått sämre med - jag har några som är ca 20 cm stora, och det är frågan om de blir så mycket större. De får sitta kvar ute ett tag till iaf. Inför nästa år har jag satt kajplökar - ska bli spännande att se om det blir något! Jag kanske kan få till ett mini-gotland här, har ju redan salmbär i hästhagen.
 
En fråga: Jag har drivit upp några plantor av frilandshibiscus från frö i år. De är nu fina plantor på drygt 20 cm - men jag vågar inte plantera ut dem i år - det får bli till våren. Nu står de i krukor i växthuset. Men hur vinterförvarar jag dem bäst? Inne i huset? I sadelkammaren (ca 10 grader och ljust) eller i garaget (frostfritt och mörkt).
 
Trädgårdsnovisen undrar: Äpplena har inte mognat klart än och nu börjar det vara minusgrader på morgonsidan. Ska jag plocka äpplena eller låta dem sitta kvar på träden?
 
Trädgårdsnovisen undrar: Äpplena har inte mognat klart än och nu börjar det vara minusgrader på morgonsidan. Ska jag plocka äpplena eller låta dem sitta kvar på träden?
Beror på sort.

Vinteräpplen mognar i förrådet. Är inte goda på hösten men framåt en-två månader efteråt är de goda. Är det bara sena hästäpplen kan det hända att det inte sker så mycket med dem?
 
Beror på sort.

Vinteräpplen mognar i förrådet. Är inte goda på hösten men framåt en-två månader efteråt är de goda. Är det bara sena hästäpplen kan det hända att det inte sker så mycket med dem?
Det är Aroma. Det som finns kvar av dem. Vet inte om det är rådjur eller älgar som har varit och plundrat. Om de bara ätit frukten hade varit okej, men de har ätit grenar också :mad:
 
Det är Aroma. Det som finns kvar av dem. Vet inte om det är rådjur eller älgar som har varit och plundrat. Om de bara ätit frukten hade varit okej, men de har ätit grenar också :mad:
OK.

Kollade och Aroma skördas sept/okt fram till december (beror väl lite var man bor också)

Jag skulle tro att du kan både lämna kvar på trädet och plocka in. Gör ett test!

jag har ingen erfarenhet av just Aroma så jag har inte testat själv.

(rådjur är inte gulliga, de är som råttor. :rage: Överallt där man inte vill ha dem)
 
Då plockar jag hälften och så får vi se hur mycket äppelätarna ute lämnar kvar på träden. De är bortskämda också. Äpplen som ligger på marken äter de inte...
Det är för att de tänker på hönsfåglarna som helst vill ha äpplena på marken och gärna med lite olika insekter i :)
 
De omtänksamma rådjuren/älgarna kunde tänka lite mer på tomtägaren ;)
Känner igen det, det har jag sagt till mina också men de bryr sig inte heller. Äpplen har jag dock i sådana mängder att jag inte märker om de nallar lite, däremot kunde de gärna låta bli att feja hornen på stammarna.

7vAASEd.jpg


(Bilden från förra hösten, i år är det mer än dubbelt med äpplen.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp