Bukefalos 28 år!

Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

unki

Trådstartare
Ja ni ser ju frågan i rubriken. Är det någon som vet?
69 kr för en bal som räcker i några dagar, betalar ju mer för spån än för hö nu. Skulle gå över till halm om det inte vore för att stallägarens häst är dammallergiker och därför har bestämt att vi inte får strö med halm.:(
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

På många håll blev halmen väldigt dålig i år, pga vädret, och därmed har det blivit stor efterfrågan på spån.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

ja tror att de beror på att de e "brist" på spån (de används till mkt annat) + att efterfrågan på spån ökat
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Priserna på spån har ökat pga av att pellets fabrikerna köper upp det, många har börjat elda med pelletsbrännare istället för ved. Blir inte mkt kvar till oss hästägare med redan belastade konton:(
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Enligt vår Granngården finns dessutom risk för att det kommer att bli brist även på spån senare i vinter - just för att halmen inte blivit bra + att pelletstillverkningen tar mycket spån.

Häromkring är det många sågar som numer säljer allt spån direkt till pelletstillverkning. Inte konstigt, de betalar förmodligen bättre samt att det blir smidigt när allt försvinnner samtidigt.

Se över era boxar och mockningsrutiner, t ex bäddar sparar mycket strö :)
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Försök hitta ett litet privat snickeri el. dyl. Många skänker bort spånet mot att du kommer o hämtar det. :idea:
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

fattar inte varcör folk envisas med att säga att halm dammar..
När man tar upp en bal spån så dammar det ju till tusan.
Halm dammar inte ens på långa vägar lika mkt som spån gör:crazy:

Köp torv 1 bal i månaden om du mockar ekonomiskt=)
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Tyvärr är det inte jag som mockar men stallägaren mockar så snålt hon kan. Kan inte ha bädd då det är trägolv i boxarna.
Finns det alltså risk för att spånet tar slut i vinter? :eek:
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Ska försöka få tag på spån på något annat ställe.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Nej, jag fattar det inte heller. Fin halm dammar ju inte mer än hö.

Torv, mja inte så sugen på det faktiskt. (Är det mer i torvbalarna än i spånbalarna alltså?) Men det tål att tänkas på. Tycker det ser ofräscht ut och är svårmockat men det är väl en vanesak kanske. Suger det upp bra? Måste ha ett strö med bra uppsugningsförmåga eftersom det är trägolv i boxarna.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Beror inte spånpriset en del på sviterna efter Gudrun också? Vi har ett hejdundrandes bra klimat just nu, eller hur? Stormar som fäller mängder av virke och torka som hämmar spannmålsväxten!
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Vi har bädd med torv i botten, spån ovanpå. Har haft enbart torv tidigare och jämfört med spån så tycker jag det har en ÖVERLÄGSEN uppsugningsförmåga. Men inte fasen är det kul ifall hästen är skimmel ... ;)

Handlar f ö troligen från samma GG som du unki (s-hamn), det var Peter som sade det. Innehåll i balar, oavsett om det är spån eller torv, varierar från märke. Märks också ofta på priset.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Ja, vi handlar på samma gg.
Kanske skulle prova torv ändå då. Han är tack och lov inte skimmel utan fux.:D Hur mycket kostar torvbalarna hos oss?
Bädd är däremot inget alternativ (tyvärr) som sagt pga. trägolv.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

fattar inte varcör folk envisas med att säga att halm dammar..
När man tar upp en bal spån så dammar det ju till tusan.
Halm dammar inte ens på långa vägar lika mkt som spån gör:crazy:

Köp torv 1 bal i månaden om du mockar ekonomiskt=)


Det finns säkert olika kvaliteter på spånet, men det vi köper är från en stor firma som säljer spånbalar som strö, och det dammar inte när man tar upp balen ( dammsuget).
Kompisen har en kvickdragshäst som medicineras konstant, dessutom får den inte stå på halm utan på dammsuget spån p g a att halm dammar mer.
I år dammar mycket av halmen extremt mycket pga vädret, och är den dessutom grå ska man akta sig för att strö med den då det antagligen är mögel i den.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Jag tycker överlag det verkar som om ströpriserna har ökat.
Själv har jag hittat jättefin halm, av superkvalité för 80 öre/kg men kunde bara få 500 kg därifrån och har inte jätte mycket kvar så jag ska ev. köpa från ett annat ställe med, men får då åka och hämta, då kostar det 50 öre/kg, den är inte riktigt lika gul och fin i färgen som den andra halmen, men det är bra kvalité på den och den dammar inte eller liknande.

Har nu gått över till halm nämligen, hade spån förut och har spån kvar underst nu, en bal betalade jag ca 50-55 kr för, det blev dyrt i längden eftersom min sprider runt allt och har sig..

Torven som tidigare kostade 150:- har nyligen höjts till 250:- i månaden, men då är det "fri tillgång" till en häst. Dock vet jag även ställen där man kan få tag i torvbalar som ska vara relativt billiga.
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Här i Stockholm kostar spånbalarna på Granngården 74 kr/st. :eek:
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Jag betalar 75 kr för 1 bal där jag bor :( , hon som säljer tänkte egentligen ta mer för dom men då jag sa att dom tar lika mycket i grannstaden så skulle hon inte höjja...:bow:

Halm kan jag inte ha då min stora äter upp det och får jätteont i magen av det...:(
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

köper man stora mängder brukar man få ner priset.
Jag köper foder + spån för hela vintern så det blir mängder det.
jag betalar 55kr/spånbal
 
Sv: Varför är spånet så jäkla dyrt i år?

Gör som jag .jag hämtar strimlat papper hos bankerna så har jag det blandat med halm det går jätte bra
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 598
Senast: Skye
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 456
Senast: Marty
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp