Bukefalos 28 år!

Varför allt detta snuttigullande?!?!?

J

Jojjo

(datorer är inte min starka sida så vi får se om detta fungerar)

Såg en bild på Commander Crowe-
en travpålle som sprungit in ganska många miljoner och är värd en hel del
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=22042

Han springer runt ute i hagen utan skydd, täcke osv. Det finns mängder med värdefulla hästar som får vara "nakna" i stora fina hagar...
MEN så finns det då dessa hobbyhästägare som promt ska linda in sina skyddslingar i bomull och knappt vågar släppa ut stackars pålle på annat än grusad paddock eller kanske en plan gräsplätt.... (men bara med täcke såklart så att det inte blir gräsfläckar om hästen rullar sig)
Varför detta snuttigullande?
Skulle vara intressant att höra era tankar om benskydd i hagen osv. :)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag ser inga problem med att hästar bär benskydd i hagen så länge de är väl tillpassade. Varför skulle hästen må dåligt av det, och varför skulle det vara "snuttigullande"? Jag har full förståelse för att man smäller på skydd på hästar som av ett eller annat skäl är klantiga/dåligt exteriört byggda - hellre det än onödiga skador för att den inte lyckats hålla ordning på benen i hagen. Hur resonerar du angående benskydd vid t.ex. hoppning, är det också snuttegullande?

Har man en värdefull häst har jag också förståelse för att man tar det säkra före det osäkra angående skydd, även om hästen inte är klumpig. Vissa hästar får man bara en gång i livet och jag tror att man mår rätt kasst om man får säga tack och hej till kanske en av världens bästa hästar för att den smällde på senan i hagen en dag.

Samma sak med täcken - så länge man inte övertäckar eller har täcken som sitter illa och skaver, varför inte?

Jag anser att det är värre snuttegullande och förmänskligande av hästar att tro att deras livskvalitet försämras av att ha ett regntäcke en småmulen dag, eller boots och senskydd på i hagen. Om de slipper vara för varma, för kalla eller ha illasittande utrustning är jag rätt övertygad om att de skiter i vilket.

Tycker inte heller att Going Kronos (är/var också värd en hel massa) ser mer lidande ut än Commander Crowe när han leker i hagen, trots att han har lindor på alla fyra.

Going_Kronos_med_boll_Foto_Lars_Jakobsson__jpg.jpg


Däremot håller jag med om att det är förkastligt att inte ha häst i hage överhuvudtaget, alternativt i en grusruta där hästen möjligen kan ta ett par travsteg. Vågar man inte låta en häst röra sig fritt i samtliga gångarter kan jag känna att man kanske borde börja med marsvinsuppfödning istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Å hur vet du att det alltid är så han är när han går i hagen? Han kanske "normalt" när ingen fotograf står och fotar har diverse skydd på sig..

Jag lever efter filosifin att "less is more" .. i alla fall när det kommer till mina hästar... Däremot är jag inte så snabb att döma och anse att andra gör fel när de väljer annorlunda mot hur jag gör...
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag tycker också att det är onödigt att ha benskydd och dylik på hästar när de är ute, visst kan det nog säkert finnas de som behöver skydd, men jag tycker behovet helt plötsligt blivit lavinartat, antingen har folk pippi på att sätta skydd överallt, annars har någon grovt misslyckats inom aveln...

Täcke kan man väl göra som man vill med, hästar är både vatten och vind-täta så de överlever i regel utan, men ibland kan ju täcke vara bra (men då är det oftast människan som har det behovet).

Finns det inte en lag på att hästen måste ha en rasthage som är så stor att den kan röra sig i alla gångarterna?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Vissa hästar skadar sig på ingenting. Då snuttigullar jag hellre med hästen än att ha den skadad och sjuk hela tiden.

Jag har försökt ha min häst i stora hagar med hästkompisar och utan benskydd. Senaste försöket resulterade i en senskada.

Min häst är ifrån holland. Troligtvis har hon inte fått lära sig att lyfta på benen som ung.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Hur många gånger har du sett?...
Jag tycker du är lite ute på tunn is för att uttala sig som du gjort..De påståenden du kommer med tycker jag inte hör till vanligheten, eller hos hästmänniskor med lite vett i skallen..

Inte att glömma: Man gör det som är nödvändigt för hästens livskvalitet.
Behöver den täcke för att den är frusen, på med täcke..slår den sig hela tiden i hagen så att den har sår varje dag vid intag, på med benskydd. Svårare än så är det ju inte..

Ingen häst i min närhet har täcken, benskydd eller dylikt "bara för att", jag köper inte att det är vanligt heller..så pass låg är inte kunskapen bland stallarna vanligtvis och man gör det man kan för att hästarna ska trivas och kunna gå utomhus utan att riskera skador. (som man för övrigt är skyldig till att förhindra som djurägare)
Hästarna här får det de behöver för att må bra ute i hagen, med daglig utevistelse (!).
Framförallt om man saknar vindskydd ser jag det som en skyldighet att täcka hästen vid dåligt väder om den behöver!

Eller ska hästen gå naken i hagen, stå och huttra i regnet timvis utan skydd alls, bara för att det banne mig inte ska snuttigullas med? Vad är man för slags människa då undrar jag?

Gällande benskydd tar jag min häst som ett exempel: Vintertid när marken kan vara ojämn eller vid mycket snö så kommer han in i en period med broddtramp... Då åker bootsen på för att förhindra större skador som kan orsaka lidande.
I min mening gör jag då hästen en tjänst som kan fortsätta gå ute utan att skada sig..Eller ska jag kedja fast honom i hagen för att förhindra rörelse eller ha honom inne vintertid, ta av brodden så att han riskerar att bryta benet i stället?

I vissa fall anser jag att det vi har tagit bort eller förhindrat för hästen naturligt, får vi se till att ersätta ifall hästen så behöver..Vissa hästraser är tex inte gjorda för vårat klimat här uppe och kan då vara frusna..att inte täcka en frusen individ anser jag faktiskt vara djurplågeri..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Självklart skall kortpälsade/ frusna pållar täckas/ erbjudas vindskydd...... det var inte det jag funderade över.
Det jag funderar över är lite som Jettan skriver: vad har hänt med aveln på senare tid? Eller vad är det som gör att folk helt plötsligt ska ha skydd på en välbenad "helt vanlig" häst?
Har vi avlat bort hästarnas motorik eller vad?
Det är en sak när vi som ryttare påverkar hästen vid arbete- men en häst som rör sig fritt borde inte behöva skydd?
Har de skydd i boxen också? vart ska man dra gränsen? Ska man åka hem på lunchen och ta av pålle täcket så att han inte blir för varm när solen tittar fram?
Vi köpte ett avelssto för många år sen som inte gått på annat än slät gräshage- hon snubblade runt bland stenarna här ett tag men sen lärde hon sig. (Bör väl för säkerhets skull tillägga att hon aldrig skadade sig) Läste ett reportage om en känd hästuppfödare/tränare/tävlingsryttare som menar att hästar ska gå i kuperade hagar redan som föl just därför- de lär sig att hålla iordning på benen. Tror nog det kan vara sant.
PS: alla få självklart göra precis hur de vill- jag har själv haft boots på en av mina hästar som trampade av sig i tid och otid- jag säger inte att något är "rätt eller fel"
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Självklart skall kortpälsade/ frusna pållar täckas/ erbjudas vindskydd......

PS: alla få självklart göra precis hur de vill- jag har själv haft boots på en av mina hästar som trampade av sig i tid och otid- jag säger inte att något är "rätt eller fel"

Fast det var inte riktigt så du startade din tråd, inget handlade om avel där direkt.
Det citerade går rakt emot hur du började ditt inlägg eftersom att du menade på att man "snuttigullade" med sin häst ifall man använder täcken eller benskydd på hästen hagen.

Om inget är rätt eller fel, varför starta en sån här diskussion där du går på hästägare som råkar använda täcke, benskydd eller annat på sin häst. Vad vet du om behovet för dessa?

Självklart behöver hästarna träna på sin motorik men har man bara tillgång till släta hagar förstår jag att de blir ovana att behöva lyfta fötterna en extra gång. Ang aveln tror jag på att i många fall har man individer som har temperament eller mycket power i sig och lättare brallar och kanske drattar i hagen..Likt människor som är såna där klantskallar som är stamkunder på akuten.

(Min häst för ett exempel är en riktig klant..21 år gammal och drar sig inte för en busrunda i hagen medans man håller andan och undrar hur han kunnat nå denna åldern..)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Vi har idag fler importer i Sverige. Många av de hästarna har inte gått i hage som Svenska hästar har, ej heller ridits i annat än paddock. Det är med andra ord mkt klantigare iom att de inte lärt sig röra sig balanserat på annat än planmark. Det är också en laddad grej för dem att få komma ut. De bellar ur och rusar runt. Gör en välbalanserad häst som alltid gått på kuperat det så brukar de klara sig utan större skador. De fräser runt, men klarar av att styra ben och hålla balans utan att slå sönder sig. Men vissa importer är snudd på handikappade.
Man kan märka det när man rider ut med. Rider man offroad kan de hålla på att gå omkull för en minimal liten rot som jag med mina skulle kunna galoppera över betydligt värre helt problemfritt.

Dessutom har vi mer gång i hästarna idag och mer blod. Ju mer blod desto känsligare hd och mindre hår.

Däremot håller jag med om att det överbrukas skydd lite. Det är i vissa stallar en trend att ha mkt skydd och täcken, för snygghetens skull. Det tycker jag är larv, spec om hästarna blir lidande av det. Då är det förkastligt.

Mina egna behöver inga skydd. Men så har de ridits ut mkt och fått gå i stora hagar. Lillskiten sprang och vurpade och hade sig i början iom att han inte var van vid sån liv. Men som ung, mjuk och oskodd så skadade han sig inte. Nu är han betydligt mer välbalanserad tack vare att han fått göra sina vurpor. Men man kan ha otur. Och de flesta har inte sett hästar rumla runt i skarpt läge tillräckligt för att fatta hur odramatiskt det oftast är även om en häst skulle ramla etc.
Skyddar man hästen för mycket får de ofta snedtändningar senare och man måste fortsätta skydda dem.

Jag har elever som har skydd på sina stora, klantskallar till importer. Och jag förstår dem. De där stooora, tunga hästarna med så mycket gång hade man behövt rida offroad i flera år och cantra maaaassor för att sen våga släppa dem i större hage utan skydd. För de har redan gått sönder flera ggr då man förr testat.

En travhäst väger oftast mindre än ett halvblod. Dessutom har de en annan gång än en dressyrgångartsmaskin.. Halvbloden håller inte lika bra redan av att bara vara tack vare sin gång. Man behöver inte låta dem slå ihjäl sig med.
Travhästarna får köra snabbjobb och kuta och jobba HÅRT regelbundet. Dressyrhästar tex har mer överskottsenergi. Så de ballar ur på ett annat sätt i hagen.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Kan de inte gå i hagen utan att skada sig så tränar jag dem i skog och mark så de går lära sig det. Jag skulle ALDRIG ha en massa skydd på hästarna i hagen. Täcke har de vid ihållande regn eller annat ruggit väder.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag har inte haft skydd i hagen på mina hästar. Om jag skulle anse att dom behöver det skulle dom haft det. Jag bryr mig inte om vad andra tycker om det, jag bestämmer över min/mina hästar. Jag förväntar mig att var och en vet vad som behövs för deras hästar och lägger mig inte i deras beslut så länge det inte skadar hästen eller den lider såklart.

Jag hittade min häst i hagen för snart tre veckor sedan med ett stort jack rakt in i hasen, precis vid hasspetsen. Hon har stått på klinik sedan dess. Jag hade inte kunnat skydda henne från det, hur hon nu än lyckats få det. Jo kanske om jag hade låtit henne gå med hasskydd i hagen?

Det jag vill komma fram till är att man kan inte skydda dom från allt. Vi kan inte slå in dom, det är hästar och hur mycket man än skyddar dom så kan det hända saker trots det. Men låt var och en bestämma själv vad som är bäst.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag har aktiva travare som tävlar i trav. Aldrig någonsin att vi tar på dom skydd för att de drullar runt i hagen, rider ut i skogen på min häst som styper fram men inte fän har jag en massa skydd på honom för det. En häst i stallet är värd ett drygt sjusiffrigt belopp, han har aldrig skydd i hagen, täcke vid nederbörd eller stark vind men det är just för att han inte ska sätta så förbannat med päls.

Enda gången min häst har bandage i hagen är då jag anser att han behöver det för senor ligamentens skull, men då är det inte pga hagen. Han har även haft filttofflor för att han ett tag drog av sig framskorna titt som tätt, han är nu skodd med flappsulor så risken är minimal att han ska tappa dom och behöver därmed inga tofflor. Täcke på honom med vid nederbörd och stark vind nu fram på hösten.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Vissa hastar behover mer skydd och "omvardnad" an andra.

Jag bor i sodra USA ... En av mina hastar ar jatte frusen av sig, en ar en mer 'normal' hast. Vi har haft ackligt varmt over sommaren, det har varit 35-40 grader i skuggan och den 'normala' har svettats bara att sta i skuggan under traden om jag har haft honom ute, medan min fryslort har varit absolut okay ... mitt i solen.

Jag gav dem ett bad en dag. Vattnet ar 25-28*C pa sommaren sa jag tyckte inte att jag behovde varmvatten. Solen rakade ga i moln 5-10 minuter efter badet (och de var utslappta i hagen igen) och dar stod min fryslort och fros sa han skakade i 33*C varme.:crazy: Gissa vilken hast som har tacke pa hela vintern fast han har mycket pals? Han har en mjuk harrem som paminner mer om en kanin pals an om en hast. Min gissning ar att det ar darfor han ar sa mycket mer frusen an vanliga hastar.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

MEN så finns det då dessa hobbyhästägare som promt ska linda in sina skyddslingar i bomull och knappt vågar släppa ut stackars pålle på annat än grusad paddock eller kanske en plan gräsplätt.... (men bara med täcke såklart så att det inte blir gräsfläckar om hästen rullar sig)
Varför detta snuttigullande?
Skulle vara intressant att höra era tankar om benskydd i hagen osv. :)

Jag har en kompis som vid plus 18 grader och regn sätter dubbla täcken på sina islandshästar.
Jag förstår inte behovet, men hon ser behovet som stort (och måtte tycka att jag misshandlar mina som i stort sett aldrig är täckade).
Benskydd och liknande: jag är neurotisk på annat sätt: man kan slå sig i backen på att det kommer in smuts innanför benskydden och orsakar små sår. Eller skydden blir blöta och benen stängs in i fukt och huden kan skadas av det.
Bandage om hästen är skadad, ja.
Benskydd bara för att, nej.

Täcke bara för att, nej.
Regntäcke till tunnpälsad arab vid två grader varmt och regn, ja. Täcke till islandshästar i samma väder, som väljer att stå ute hellre än gå in i ligghallen, antagligen nej.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Min renrasiga arab bor i norrland och går på lösdrift. Han har inget regntäcke alls, men han får ett vintertäcke när det blir kallare än minus 20 grader. Han får fri tillgång till mat, uppvärmt vatten, och en torr ligghall med halm. Han och hans arabkompis busar och leker som vanligt även under riktigt kalla vinterdagar. Jag har en söt liten film där han (utan täcke) och hans arabkompis (utan täcke) outtröttligt leker med en plastbit som råkat hamna i hagen, vid -20 grader. Jag har aldrig sett honom "huttra" eller sett plågad ut. Han har aldrig varit sjuk eller skadad. Jag tycker han har det bättre än många andra hästar.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det är en bild och vad säjer det och hans "reklam" bild kom tyvär inte in på hans hemsida.

Tror nog att han snuttigullas med en hel del både med linimemt, lindor, täcken och ostiopat eller liknande.

Kram
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Och jag har en med hälften fullblod som inte fryser vid -20 häller men skakar som en gnu i antarkiskt vid 10 plus och regn.

Kram
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

ja du är inte ensam om att undra detta. Vissa verkar tro att deras hästar är gjorda i porslin. Okunskap om hur hästar fungerar är väl den största orsaken. Men sen finns förstås hästar som är experter på att trampa sig/få av sig skorna/riva sig osv när de är i hagen. Då bör de ha någon form av skydd. "Så naturligt som möjligt" är vad jag går efter. Man får anpassa efter häst, men inte glömma hur hästar faktiskt fungerar, deras normala beteende och deras behov. En underlig tendens jag sett är att tävlingsryttare ibland överbeskyddar sina hästar mer och mer ju högre upp i klasserna de tävlar. Hästar som gått utan täcke och skydd i hagen hela dagarna får plötsligt behov av täcke 24/ och all världens tänkbara skydd i hagen, plus att hagtiderna kortas ner betydligt, när de börjat tävla MSV. Det är en underlig utveckling. (avveckling). Har sett detta flera gånger och varit väldigt undrande inför det.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag tycker tvärtom, varför är det så fel att ta hand om sina hästar? Bettlöst, bomlöst, barfota, nakna, lösdrift, inget kraftfoder då är man korrekt idag. Jag har mina hästar skodda, täckta, box, kraftfoder och rider med både sadel och bett. Dock är dom ute i stora hagar under dagarna och dom mår skitbra. Varför tror folk att hästar mår så himla bra av att leva som vildhästar? Vildhästar skulle aldrig kunna mäta sig med tamhästar när det gäller race, dressyr eller hoppning. Det enda vildhästar är bra på är att överleva under knappa förhållanden. Det är ingen som ivrar för att vi ska ha våra hundar under naturliga förhållanden?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det är väl klart han inte har täcke och skydd när han ska fotograferas till av en tidning :P

För övrigt så har jag ingenting emot skydd och täcken i sig. Det jag har någonting emot är ägare som missbrukar sakerna, alltså använder utan behov. Min häst gick alltid helt naken så mycket det bara gick, det är så jag vill ha det. Men dom gånger han behövde skydd/täcke osv var det bara att bita i det sura äpplet och slänga på. Det är ju för hästens skull ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp