Bukefalos 28 år!

Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Fast jag tror att vi pratar om väldigt olika saker. Jag skrivit flera gånger att jag (och övriga gissningsvis) diskuterar en fräsch och välhållen lösdrift. Inte ett lerhål med lite hö slängt på backen.

Liksom jag - när jag pratar om uppstallning - inte menar hästar som står i skitiga små spiltor och aldrig får gå i hage. Jag pratar om hästar som står i ljusa och välventilerade stall i fräscha boxar, och med hagvistelse 12-14 timmar.

Så igen - en häst som går i en välhållen och fräsch lösdrift med varierad hage (ängs- och skogsmark), med en lugn och stabil flock, kommer att röra sig mer än en häst som står uppstallad i det fräscha välskötta stallet.
Tyvärr ser det ofta inte ut som du beskriver, och det är nog det quarter syftar på. Man vill ge hästen det allra bästa, men förutsättningarna finns inte. Det är tyvärr alldeles för vanligt att hästar hålls på lösdrift "för hästens bästa" men tillgång till torr och ren liggplats saknas, vattnet fryser, ensilagebalen står i en enda sörja, hagen är överbelastad mm. mm. Många förstår inte hur mycket som krävs för att en lösdrift ska fungera bra. Och då är det frågan om vad som egentligen är bäst för hästen i det fallet?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

min häst går i hagen och under ridning med boots runt om av den anledningen att han har en mycket dyr hobby att trampa av sig skor. Han är lindad inne nattetid med magnetpaddar pga av en gammal gaffelbandsskada och problem med gallor, dessa försvinner när han är lindad, men är han utan en natt är han som ett träsk i benen. Han går med täcke om det regnar för att hästar står emot kyla bra, men inte väta. det är inte kul att ta in en häst som skakar av kyla och knappt vill röra sig med svansen intryckt mellan benen bara för att den som hade utsläppet en regnig dag var lat och inte satte på täcke. vintertid är han klippt för att undvika svett som aldrig torkar och orsakar nedkylning och är därför täckt både inom- och utomhus. Hagvistelse är givetvis obligatorisk, 10-12 h om dagen. vi har både skogs- och gräshagar för att kunna växla när det blir lerigt och således går han även på ojämnt underlag. Han går ensam pga skaderisken. jag har provat att släppa honom med andra hästar ett antal gånger, men resultatet har ALLTID varit skador, antingen på honom eller den andra hästen. han är väldigt elak mot andra hästar i just hage av någon anledning, och varken jag eller någon annan i stallet vill ha mer skador så han får gå själv. av bland annat denna anledning går han heller inte på sommarbete, men jag har honom också inne sommartid för att han inte gillar att gå ute dygnet runt. första sommaren jag hade honom släppte jag ut honom som jag gjort med alla mina tidigare hästar, och han blev helt förstörd. Han är vanligtvis väldigt energisk, men nu gick han knappt att få in i stallet, han verkligen släpade sig in och väl inne somnade han direkt. att rida fanns inte på kartan. han tunnade ur och slutade äta, stod alltid vid grinden och väntade på att någon skulle ta in honom. han ville inte sova ute helt enkelt, det passade inte honom och jag tänker inte tvinga honom så han och en annan häst (också från holland och tävlat på hög nivå precis som min så det kanske kan vara något med att de aldrig gått ute förr) som blev precis likadan av att gå på bete får stå inne på sommaren, men de går ute till 10 istället för till 6 som på vintern.
Detta tycker jag inte är ''snuttigullande'', utan rent vett gällande en hästhållning som passar mig och min häst. det är helt enkelt ett resultat av de förutsättningar som råder.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Tyvärr ser det ofta inte ut som du beskriver, och det är nog det quarter syftar på. Man vill ge hästen det allra bästa, men förutsättningarna finns inte. Det är tyvärr alldeles för vanligt att hästar hålls på lösdrift "för hästens bästa" men tillgång till torr och ren liggplats saknas, vattnet fryser, ensilagebalen står i en enda sörja, hagen är överbelastad mm. mm. Många förstår inte hur mycket som krävs för att en lösdrift ska fungera bra. Och då är det frågan om vad som egentligen är bäst för hästen i det fallet?


Fast då kan jag också lika gärna säga: Det finns en massa sunkiga stall med dåliga rutiner, dålig ventilation, och en cm strö i spiltor/boxar. Ergo - jag skulle aldrig ha hästen på stall...

Jag pratar om lösdrift som koncept, i relation till uppstallning som koncept. Då menar jag inte en illa skött lösdift i relation ett proffsigt och trevligt stall. I så fall går det ju inte att göra jämförelser överhuvudtaget.

Om frågan gäller om HUR en lösdrift ska skötas och tas om hand för att hålla måttet - så är det detta vi måste diskutera.

Det är (väl?) givet att en häst som står med lera upp över skenbenen ute på en "äng" utan ligghall, utan vettigt foder och vatten, dygnet om, månader i sträck... kommer få problem. Den skulle med största sannolikhet må bättre på stall under vinterhalvåret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp