varför beter sej min häst såhär?

U

Uddatyp

jag har funderat massor hur länge som helst nu och jag kommer verkligen inte på någon anledning till varför han håller på såhär ibland.

när man tar in min häst i boxen ibland så är han helt tokig, han gör caprioler och springer runt och är allmänt knäpp, däremot när man öppnar boxdörren då är han kolugn och börjar äta igen..samma om man tar ut han i stallgången så är han jättelugn, står o sover nästan..sen in i boxen och samma knepiga beteende igen.

de har inget att göra med om han är ensam eller inte, han håller på oavsett.

han har betett sej såhär sen konvalicenten..inte ofta..men ett par gånger i månaden kanske.

idag va ja tvungen att rida honom på kvällen och hoppades på att han skulle bli normal igen vilket funkade..

har funderat på de där med överskottsenergi för han borde inte efter alla dessa månader i vila ha någon vidare kondition, visst om han stått några veckor så kanske han kan ha överskottsenergi men inte nu?

någon som har nån aning om varför hästen beter sej såhär? för de händer endå väldigt sällan så de kan väl inte vara de att han inte trivs i boxen? för då borde han väl hålla på hela tiden?
 
Sv: varför beter sej min häst såhär?

han känner sej kanske instängd? klastrufobi?
Antar att han stog på boxvila som konvalicent?

Vet en häst på åttiotalet(hingst) som stog på box näst intill dygnets alla timmar året runt därför att han var just hingst.. När han sen såldes och började sitt riktiga liv, kastererad och fick komma ut i hage och leva igen så trots det så var han aningen klastrofobisk.
Var mycket svår att rida i ridhus, gillade inte att åka transport osv osv. Inte så konstigt kanske med de erfarenheterna av utrymme han haft halva livet..
 
Sv: varför beter sej min häst såhär?

Mitt sto hade 4 mån boxvila innan jul,stod i utebox på dagen och stod inne på natten,vissa em när jag tog in henne fick hon tokspel i boxen då jag tagit av henne grimman/tränset,men lugnade sig efter ett tag,jag vet inte varför,hon bockade och for runt,säker pga mkt överskottsenergi,(trots 30 min promenader varje dag.)Lugnade sig direkt hon fått sin mat.Nu finns inte detta "beteende" kvar,har sen 10 jan fått börja rida henne och hon går i hage igen:)
 
Sv: varför beter sej min häst såhär?

han stog i box på nätterna bara och va ute på dagen under hela konvalicenten..
jag har också tänkt att de kanske är nåt sånt att han känner sej instängd eftersom han lugnar sej när boxdörren är öppen men borde han inte jämt vara sån i boxen då? inte bara ibland..

transport och allt sånt går bra..

han håller på även ifall han har mat, springer runt och tar en tugga hö i farten liksom..

överskottsenergi borde de ju inte vara eftersom han endå rids nu, fast han kanske får "återfall" eller nåt..för han höll på såhär sista två månaderna under konvalicenten och nu är de ju inte alls så mycket utan bara ibland..och han lugnar ju ner sej när man släcker o går..de gjorde han under vilan också..han höll på sålänge man va kvar i stallet sen låg han o sov på nätterna.

sen är de bara i denna boxen han är sån, bytte stall under renoveringen ett tag under vilan och då betedde han sej inte såhär en enda gång.
 
Sv: varför beter sej min häst såhär?

Han kanske bara har 'dåliga minnen' i samband med boxvilan. Speciellt med tanke på att det bara är i just samma box.

Nej jag vet faktiskt inte, kan du inte prova byta box då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp