Bukefalos 28 år!

varför blir katterna tossiga av klorin?

cili

Trådstartare
Varje gång jag våttorkat golvet med klorinlösning så blir katterna helt galna. Dom far runt som idioter och gnider sig mot golvet så mycket dom bara kan, rullar runt, kanar omkring på ryggen...
Dom bryr sig inte det minsta när jag använder något annat medel, och att jag använder just klorin är för att det är det enda som får bort kisslukten ordentligt (uvi-katt som går/gått på fel ställen till och från).

Men varför blir dom sånna just av klorinet?
 
Sv: varför blir katterna tossiga av klorin?

Det finns ett ämne i klorin som katterna gillar. Men använd inte det till att rengöra när katten har kissat på golvet eller andra ställen, då kanske katten går dit och kissar igen.
Prova hellre med ättika eller andra lösningar man köper i djuraffären.
Hjälper inte det så finns Dettol ,ett rengöringsmedel man kan hitta i invandraraffärer.Det är bra mot kisslukt och det är inget som katten tycker om.
 
Sv: varför blir katterna tossiga av klorin?

Man ska INTE använda klorin eller ammoniak när man har katter som kissar inne.
Det är något ämne i klorin o ammoniaken som påminner om kasskiss ,som katterna gärna vill revir kissa över.
Jag tror, inte vet ,att dina katter blir rädda och vill få den *nya* kissens lukt på sig .
Försök att tvätta med något annat efter klorinet som får bort klorindoften
 
Sv: varför blir katterna tossiga av klorin?

Vad skumt! grejen är ju den att så länge jag känner av klorinlukten så kissar katterna på lådan. Det är först när den börjar avta som uvi-katten återgår till att kissa fel (den andra katten går alltid på lådan). Om jag däremot använder något annat medel så är katten där och kissar nästan direkt (och då har jag provat flera olika medel). Inte så jätteroligt när man precis gjort rent efter en felkissning och så händer det igen några timmar senare. Jag kanske har en anti-klorin-nerkissnings-katt ;)
Dom ser ut och beter sig precis som när dom får kattmynta, och det är inte bara golvet dom far omkring på, utan även mattor, soffan, oss, klösträden (dvs sånt som inte har klorin på sig).
 
Sv: varför blir katterna tossiga av klorin?

Jag googla runt lite ,jag hade nog delvis fel ,katterna verkar älska klorin ,läste att många gör rent sina kattlådor med klorin för att katterna ska sätta sig på lådan.
Rätt verkar jag ha att man inte ska tvätta golv o dyl med ammoniak eller klorin ,för katterna sätter sig gärna där då.
Du får väl vara lite uppmärksam på hur dina katter beter sig ,vilket du verkar har varit också.
Kanske någon annan som vet mer om det här.
 
Sv: varför blir katterna tossiga av klorin?

Men ahh... Jag postade nyss ett svar i en tråd om innekissande hankatter. Kanske jag fått svaret här:) Skurar nämligen med klorin på toan efter han kissat bredvid.. Ska nog genast sluta med det och testa nåt annat:)
 
Sv: varför blir katterna tossiga av klorin?

*KL*
Att klorin gjorde att katter kunde börja kissa inne hade jag ingen aning om förut. Men jag tvättade hela golvet i klorinrengöringsmedel när jag hade kattungar för att få bort bakterier. Vilket resulterade i att min hane började kissa inne. Misstänker att det var orsaken så här efteråt i alla fall. Efter 5 månader inlåst i köket verkar han numera ha blivit "rumsren" igen.
PUST så skönt.
Men han passade även på att pissa ner min inte ens 2 år gamla soffa som har fått bytas ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Höll på att skriva detta i uppdateringstråden men det blev så långt att det hör nog bättre till en egen tråd: Lilla Pucken då :( inte...
Svar
10
· Visningar
2 433
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Sasse
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 311
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp