Bukefalos 28 år!

Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

M

Miss Psyco B

Ja, som rubriken säger, varför blir man det?

Rider en häst som står i ett större stall och det är inte helt ovanligt att hästägare runt omkring behandlar mig som om jag vore mindre värd, okunnig och rent av dum... (Ska bara tillägga att min hästägare har fullt förtoende för mig och behandlar mig alltid fantastiskt bra)

Till saken hör att jag inte är så mycket för att skryta, så jag kan ju förvisso förstå att folk inte ska ha koll på mig eftersom jag inte är där så ofta. Men jag känner samtidigt att jag dels rider bättre än min "hästägare" och dels har mycket mer hästerfarenhet. Det är inte ogrundat på något sätt utan jag är väldigt säker på att det förhåller sig så. Jag har jobbat både i Sverige och utomlands, suttit på mängder av olika hästar med olika temperament och i alla åldrar.

Och ändå... Är det något problem med hästen så gissa vem "dom som vet" vänder sig till när dom förklarar hur man måste göra eller rida? Dom pratar lite övergripande med ägaren och vänder sig sedan mycket specifikt till mig. Och jag känner följande:
1. Jag hade kunnat tala om allt det där om dom hade gett mig chansen :grin: inget nytt under solen här inte...
2. Jag gör redan som dom anser att man ska eftersom jag redan uppmärksammat "anledningen" till problemet när jag rider...
3. Jag undrar varför dom vänder sig specifikt till mig och inte till ägaren av två anledningar, den ena jag rider hästen 1 av 6 dagar, den andra, jag anser att jag rider hästen mest åt rätt håll (och det har även andra, som faktiskt sett mig rida, hintat)

För ca 1 år sedan hade jag stora problem med en hästägare i boxen bredvid som låtsades att jag inte ens existerade. Jag blev mer och mer irriterad eftersom dom även ignorerade mig när jag bad att få passera i stallgången. Nu hade jag sådan tur att en tillfällighet (dom ville egentligen bara jämföra sin häst med min medryttarhäst vid ett tillfälle) gjorde att jag inledde ett samtal och lite pö om pö (med små hintar så att dom hela tiden fick fråga om dom hade förstått det rätt...) fick dom att förstå att "oj, hoppsan. Hon vet visst vad hon pratar om" Dom såg helt bortkommna ut resten av dan och efter det ser dom mig på tiotals meter och hälsar väldigt hjärtligt :angel:

Ska man behöva gå igenom ett "skrytsamtal" för att folk ska sluta behandla en som om man inget kan? :confused:

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta, men känner bara att hela grejen tröttar ut mig nåt så enormt... Och delvis förtar det glädjen med ridningen för att jag känner att folk ser ner på mig. Jag har inget behov av att dom ska se upp på mig, men lite mer respekt för vad jag faktiskt kan hade känts bra. Ofta får jag inte chansen att öppna munnen utan folk pratar bara över mig.
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Det är nog samma anledning som att många kvinnor ofta blir dumförklarade på jobbet mm. Många människor känenr ett behov att att hävda sig och klättra i rang, såna konstiga som du (och jag) som inte bryr sig om rang utan hellre ägnar sig åt vårat, ja, vi blir lätt överkörda då. Folk som ska brösta sig hela tiden kan inte inse att man INTE bröstar med alla sina kunskaper hela tiden = gör man inte det så kan man inget.

Jäkla trist, jag håller med dig. Vet inte vad man kan göra annat än det du beskrev att du gjorde vid ett tillfälle.
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Det låter verkligen jättetråkigt. Om jag varit du hade jag rakt och ärligt påpekat det, och hade de inte brytt sig om det hade jag bytt stall eller bitit ihop. Det är ju verkligen inte alls stall som är sådär, men du vet ju vad du kan, och framförallt: du har tillräckligt bra självförtroende för att inte skryta och skrävla.

Jag känner inte igen beteendet: jag nästintill avgudar min medryttare, hon är allt jag hade kunnat drömma om. Så om någon skulle behandla henne illa, då :devil:
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

:devil: PUCKON :devil:

Ursäkta ordval men HUR kan man bara vara sån??? Tro att man är för mer liksom??? Snacka och mallighet och uppblåsthet!!!! Blääää... :crazy:
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Det låter verkligen jättetråkigt. Om jag varit du hade jag rakt och ärligt påpekat det, och hade de inte brytt sig om det hade jag bytt stall eller bitit ihop. Det är ju verkligen inte alls stall som är sådär, men du vet ju vad du kan, och framförallt: du har tillräckligt bra självförtroende för att inte skryta och skrävla.

Det värsta är ju att jag vill egentligen säga ifrån, åtmindstone ibland när jag blir tillräckligt sur. Men jag trivs fantasitskt bra med min hästägare och om jag säger ifrån så får ju säkert dom skit för det. Folk kommer säkert ifrågasätta mig inför dom och det vill jag inte utsätta dom för...

Ja ja...
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Hur stort är stället egentligen? Du tycks ju ha hålit till där ett tag så då borde väl dom flesta ha sett dej rida och då borde dom ju ha sett vad du går för (enligt dej själv).

Jag har stått i stora stall och nog har man koll på om medryttarna till andras hästar är duktiga och duktigare än hästägaren brukar ju kommenteras snabbt:angel:

Dessutom tycker jag inte att man gjort skillnad på folk, duktiga trevliga medryttare har varit lika mycket med som ägarna. Nej jag känner inte alls igen att det skulle var som du skriver, men visst det kan ju vara ett ovanligt tråkigt stall du är i? Eller är det du som tror att de har denna attityd, hur mycket är dina egna fantasier som du kanske måste ta itu med?
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Usch vad jag hatar det!!

Jag tog hand om en ponny 7dagar i veckan i många år innan vi fick lov att köpa henne. I dom åren jag var jag alltså medryttare (om man ens kan kalla det så, för jag gjorde allt!+ hjälpte till med deras 20 andra hästar) jag blev hela tiden dumförklarad av alla. Men vips, på en dag (när jag köpte ponnyn) blev jag en respekterad hästägare :grin:
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Jag tror att det är så, att om man "bara" är medryttare, anses man som mindre värd eftersom man är "inte har råd" att har häst. (Och det är ju absolut inte så egentligen, utan det kan ju handla om tidsbrist, men ändå vill rida några dagar i veckan). Så då räknas man som mer "tattig" som lever på andra. För dem som har häst, dem kan ju också självklart mer eftersom dem har egen häst och "mer efarenhet" .. Och så är det ju absolut inte heller, jag har egen häst men jag vet jätte många som är medryttare på olika hästar, och som är 10 gånger bättre än mig.

Så är det ju likadant med travare. Har man travare är man dålig och fattig, för dem som har halvblod har ju mycket mer lyxigare och dem kommer ju alla kunna tävla på 160 klasser sedan.

Dem flesta tänker så, och det är ju otroligt tråkigt :/!.
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Nej, dom flesta har inte sett mig rida. Jag brukar sällan ha behov av att rida i ridhuset och det finns framförallt två grupper av ryttare, hobbyryttarna som mest rider ut och de ambitiösa som använder ridhuset. Jag brukar kombinera uteridning med paddocken eftersom jag är van att ha ridbanan för mig själv eller nästan för mig själv (lite bortskämd ;) )

Ganska säker på att det inte är mina egna fantasier, Jag märker ju skillnaden mellan de som respekterar mig för den jag är och de som inte gör det, men jag kanske är lite för känslig. Problemet är att jag "alltid" varit den där som alla människor känner, fastän jag inte känner dom, så sen jag slutade rida på ridskolan för 10 år sedan så har inte folk försökt trampa på mig (förutom en av mina chefer, men det är inte samma sak) så vanan vid att skaka av sig skit är inte på topp för tillfället, för det har jag inte behövt träna på de senaste 10 åren.
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Be din hästägare presentera dej som "delfodervärd" eller med någon annan titel i fortsättningen? ;)
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Tycker mest att det låter som om det är stallet det är fel på... Jag kunde känna lite så från en i stallet när jag var medryttare. Men så var hon rätt snorkig över lag med...:crazy:
 
Sv: Varför blir man så ofta dumförklarad som medryttare?

Låter som ridskolan jag red på när jag var liten. Där var det skötarna som betedde sig så. Som att man hade högre status för att man fick borsta och fodra hästarna i stallet.
Rena mobbingmetoderna..

Idag har jag själv 3 egna hästar men skulle aldrig drömma om att behandla andra nedlåtande för det..

Har dom medryttare på sina hästar? Och hur behandlar dom dom isåfall?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 601
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Unafraid
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp