Bukefalos 28 år!

Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Snowball

Trådstartare
Har fyra hästar varav en hunnit bli 24 år, pigg och frisk men ja 24 år är 24 år. Fyra åriga valacken och gamlingen verkar inte direkt vara bästa kompisar och när gamlingen får på sig täcke på hösten blir valacken arg? Varför? Likadant på våren när täcket tas av. De andra två, också ston, bryr sig inte om att gamlingen har täcke. Är det någon som upplevt något liknande? Det brukar vara två dagar som valacken absolut ska jaga gamlingen lite vid utsläpp sen är det bra men det känns inte speciellt bra och gamlingen behöver nog ha täcke ute vintertid.

Detta har hänt sedan valacken var två och i övrigt bryr sig inte valacken direkt om gamlingen annat än att retas lite ibland. Gamlingen och de andra stona är goda vänner och kliar gärna varandra, valacken och de yngre stona verkar också komma överens. Jag vet att flockkonstellationen kanske inte är optimal men nu är det dessa hästar jag äger.
Att unga hästar kan bli rädda när hagkompisen får på sig ett täcke för första gången har jag hört talas om men aldrig att någon blir arg :confused:
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Den kanske blir rädd och visar det som rädsla? Om den är en "tuffing" i övrigt är den kanske inte den som drar sig undan vid något obekant. Och eftersom det är hagkompisen som ser annorlunda och läskig ut måste han driva runt henne för att befästa att han faktiskt är den starkaste här, eftersom gamlingen ser farlig och opålitlig ut. Det är ju alltid viktigt, eftersom hästar är flyktdjur, att veta vart de har varandra, även om inte flocken går bra ihop. Det hade ju inte fungerat om faran kom och hästarna började springa som yra hönor, förvirrade över vem som ska göra vad :p
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Kanske det, för han var som föl och ettåring blygare än Blyger men har nu kaxat till sig. Skulle gärna vilja att han slutade dock. Jag ställer gamlingen framför hans box när jag byter täcke och han får nosa på täcket så han verkar ju inte rädd för täcket som sådant?
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Du släpper ju ut en ny häst i hagen, igår gick det en tex fux och idag en rutig ;) i hagen klart han måste sätta den nya på plats... Vissa hästar är bara lite smått korkade har ett par sådana själv bla ett ledarsto som absolut inte känner igen kompisen direkt om kompisen får ny färg på täcket utan då måste hon först jaga den lite innan hon kommer på att oj det var ju min kompis i alla fall. Alla är inte de skarpaste knivarna i lådan ;)
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

vad gör han om någon utav de andra får ett täcke på sig?
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Ingen av de andra har täcke men hans mamma hade täcke vintertid och det gick bra, han diade utan problem, verkade inte bry sig alls. Men det var ju mamma det och då var han ju yngre.
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Jag har trott att denna häst är ganska intelligent men det kanske han inte är. Eller vill han befästa sin rang genom att mobba gamlingen? Får man helt enkelt skaffa täcken i samma färg till alla och sedan vara beredd på att det blir spring när täckessässongen börjar och slutar?
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Ja prova dig fram vad som blir bäst. Är det bara några få dagar kan man ju leva med det :)
Han kan ju vara smartare på andra plan. Detta är kanske inte riktigt hans område, det är ju socialpsykologi ;)
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Jag tror han har någon bokstavskombination :idea:
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Jag stod i ett stall där en av valackerna gjorde precis såhär, jagade sin kompis (kompisen var vit) när den fick täcke på sej, samma på våren när man slutade använda täcket, jaga runt 2-3 dagar.
I det fallet var det helt enkelt så att han inte kände igen sin kompis, han var inte känd för att ha alla äggen i kartongen från början om vi säger så..;):angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

:D Rutiga hästar kan man ju inte låta gå där utan att bli arg
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

:D Rutiga hästar kan man ju inte låta gå där utan att bli arg

PRECIS!!! :D

Jag höll en gång på att skrämma ihjäl en hel flock genom att släppa ut min häst med ett täcke som de andra visserligen sett förut, men kompletterat med en "halskrage" (som var rutig). :rofl:
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Satte full flugmundering på min och det var nog det läskigaste som någonsin sluppit in i en hage. Hon såg faktiskt ganska läskig ut med mask och allt.
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Har ni sett nya Bucas BuzzOff Zebra.
Fick sån lust att köpa det med huva och allt till min kritvita kille :angel:
Hade den kommit som kossa hade jag aldrig kunnat låta bli :cool:
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Hade jag fortfarande tryckt bla. hästtäcken hade det varit helt möjligt att beställa ett sånt av mig. :p
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

kl

Jaha antingen har hästen mognat på en vecka eller så har han varit här inne och läst :idea:

För när jag nu tog av stoet täcket häromdagen då det var 10 plusgrader, sol och vindstilla efter ett par kalla blåsiga dagar, rörde han inte en min vilket kändes som en lättnad då det är lite halt i hagen på sina ställen.

Får väl se om han tänker förbli mogen för nu har vintern slagit till här igen så nu dröjer det väl innan täcket kommer av igen :mad:

Han kanske är avundsjuk och också vill ha ett vinrött täcke :laugh:
 
Sv: Varför blir valacken så arg när äldsta stoet byter täcke?

Hände samma sak när vi började täcka varmblodsstoet för flera år sedan, unghästen försökta kaxa sig och bossa runt på henne, samma när vintern var över och dom kom ut utan täcken :rofl:


Hade även ett liknande problem, men helt utan täcken :eek: tog min häst ur hagen, där hon gick ihop med ett gammalt hblsto. När jag sedan släppte ut min häst efter ridturen, så småjagade hblstoet mitt sto några minuter innan hon luktade på henne och kände igen henne :rofl: hände efter nästan varje ridtur. Mitt sto tog det väldigt lugnt, skrittade ifrån hblstoet och väntade nästan ut att hon skulle känna igen henne igen, mkt smart häst! Vilket faktiskt hjälpte när hon sen kom hem till sin stora flock på 15 hästar :D
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 324
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 890
Senast: Phadrah
·
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 308
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp