Bukefalos 28 år!

Varför bockar en häst i ridning/träning?

lovehorses

Trådstartare
Blev å fundera på det här om dagen när jag var ut å red.
Vad finns det för olika bockningar, vad det beror på.
Smärta är ju det första man tänker på
Sen kanske en olat/ide hästen har hittat på.

Min lilla arabtant bockar när hon tycker att "allt" blir jobbigt, aldrig på det viset att hon vill ha av mig men visar att nu blir det för jobbigt.
Ex. Har vi inte galopperat eller ridit på länge och vi ska ta lite galopp så kan hon bocka 1-2 gånger bara för att visa att det är jobbigt.

Finns det fler orsaker som era hästar bockar av? eller andra för den delen.
 
Jag tänker att det finns två sorter:
-"Bus-bock": när de slänger iväg ett (flera) bocksprång av glädje/överskottsenergi, på samma vis som i hagen... tex när man galopperar ute eller bara gör något som är allmänt kul.
-bockning av obehag: bockningar som beror på smärta, hästen blir ombedd att göra något den inte orkar/reder ut, sadeltvång eller liknande.
 
När hästen inte har orken, till tex samling
När hästen inte förstår vad du vill, outbildad
Smärta
Energi/bus/lycka
Ovana, antingen för att komma undan arbete eller skrämma ryttaren
 
Blev å fundera på det här om dagen när jag var ut å red.
Vad finns det för olika bockningar, vad det beror på.
Smärta är ju det första man tänker på
Sen kanske en olat/ide hästen har hittat på.

Min lilla arabtant bockar när hon tycker att "allt" blir jobbigt, aldrig på det viset att hon vill ha av mig men visar att nu blir det för jobbigt.
Ex. Har vi inte galopperat eller ridit på länge och vi ska ta lite galopp så kan hon bocka 1-2 gånger bara för att visa att det är jobbigt.

Finns det fler orsaker som era hästar bockar av? eller andra för den delen.

En bockning kan ju lossa lite muskulära spänningar och låsningar. Så en del hästar verkar ha märkt det och bockar för att bli av med obehaget de upplever av låsningarna. Det brukar främst vara lite osunda individer dock.

Sen är det väl spänning av olika slag, fysisk som psykisk.

Min bockade av sadeltvång och av vad jag tror var smärtminne förr.
Numer vet han att man inte bockar under ryttare eller i annat arbete.
I hagen kan han dock bralla om han blir överladdad av ngt skäl.
 
Ont
överskottenergi
Bus
Glädje
Inlärt hur man blir av med ryttaren
Jobbigt, tex när hästen bockar efter ett hinder där språnget blev jobbigt
ovilja
obehag

Är dom jag kommer på.
 
Min arabtant småbockar när jag lägger till galoppskänkel när hon brunstar, hon måste tycka att jag kommer åt ett ömt ställe.
 
Mitt ena sto slår bakut rejält om jag rider sist när vi galopperar i skogen, men inte när jag är först eller själv! Hon kan också slå bakut om hon tycker ngt är jobbigt på ridbanan! Hon har lite temperament och detta är hennes sätt att visa det på! Det faktum att hon aldrig slår bakut när jag rider först eller själv i skogen -oavsett tempo eller samling -gör att jag finner det osannolikt att hon har ont någonstans.
 
Mitt arabsto kunde göra ett fyrfotasprång rakt upp, nästan som en liten capriole, om man höll tillbaka henne när hon ville springa. Bakbenen avslutade med en utåtspark, det blev som en mjuk bockning, inte alls svårt att sitta kvar. Hon gjorde inte mer, bara så, bockade aldrig annars. Det var helt tydligt energi som behövde komma ut någonstans!:D
 
Våd har bockat med ryttare på ryggen typ 3-4 gånger. Varje gång har det varit för att han blivit frustrerad då jag hållt in honom när han legat på väl mycke. Man känner så tydligt att det är på gång då han spänner ihop hela kroppen, vet att han inte får rusa på så istället går energin rätt upp. Som en skakad flaska med kolsyrad dryck typ.
Det är tydliga frustrationsbockningar.

Sen kan han bralla loss ordentligt i hagen, lös i ridhuset eller även på lina. Men det är lite samma sak där, för mycke energi i kroppen som "måste ut" på nått sätt :p
 
Min kan göra två sorters bockningar. Den ena är mer "roligt-bock", eller snarare så skuttar han fram i fyrfotahopp vid t.ex. galoppfattning utomhus. Det andra upplever jag som "spändhets-bock" och det har hittills kommit vid hoppning. Han kan bli spänd när det kommer fram bommar och om då ryttaren (jag) blir spänd så blir det ketchupeffekt och han tar ut det i form av bocksprång. "Roligt-bock" är inga problem att sitta kvar i, däremot spändhetsbockarna är mer skjuta-rygg-och-köra-huvudet-mellan-benen och då brukar jag ryka... Så jag jobbar mycket på att vi inte ska hamna i det läget att någon av oss spänner till. Rolighetsbockarna har jag inget emot, då brukar jag bara bryta av och fatta galopp igen tills han gör det ordentligt :).
 
Blev å fundera på det här om dagen när jag var ut å red.
Vad finns det för olika bockningar, vad det beror på.
Smärta är ju det första man tänker på
Sen kanske en olat/ide hästen har hittat på.

Min lilla arabtant bockar när hon tycker att "allt" blir jobbigt, aldrig på det viset att hon vill ha av mig men visar att nu blir det för jobbigt.
Ex. Har vi inte galopperat eller ridit på länge och vi ska ta lite galopp så kan hon bocka 1-2 gånger bara för att visa att det är jobbigt.

Finns det fler orsaker som era hästar bockar av? eller andra för den delen.

Att en häst bockar lite i galoppen när den inte fått galoppera på länge skulle jag tolka som gladbockar, inte att den tycker det är jobbigt, utan kul. Det tycker jag är den vanligaste anledningen att hästar bockar, de blir lite glada i yran över att få galoppera fort eller att ha klarat ett svårt hinder, och så bockar de.
 
Min kan göra två sorters bockningar. Den ena är mer "roligt-bock", eller snarare så skuttar han fram i fyrfotahopp vid t.ex. galoppfattning utomhus. Det andra upplever jag som "spändhets-bock" och det har hittills kommit vid hoppning. Han kan bli spänd när det kommer fram bommar och om då ryttaren (jag) blir spänd så blir det ketchupeffekt och han tar ut det i form av bocksprång. "Roligt-bock" är inga problem att sitta kvar i, däremot spändhetsbockarna är mer skjuta-rygg-och-köra-huvudet-mellan-benen och då brukar jag ryka... Så jag jobbar mycket på att vi inte ska hamna i det läget att någon av oss spänner till. Rolighetsbockarna har jag inget emot, då brukar jag bara bryta av och fatta galopp igen tills han gör det ordentligt :).

Har samma erfarenhet, gladbockarna brukar gå att rida igenom, om hästen inte är väldigt yster, men när de verkligen bockar för att ha av en, för att de är förbannade, då sitter åtminstone jag väldigt löst.
 
Min bockar vid två olika tillfällaen

Den ena mer sällan. Och det är vid galoppfattningar när jag bli fast i inne tygel, då kan hon ibland lätt på rumpan.

Annars händer detta mest när vi ska ta galopper ute och det var ett tag sedan. Hon lägger en serie gladbockar. Det är bara att stå i stigbyglarna och njuta av att man har en glad häst :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 123
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp