Bukefalos 28 år!

Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

När det gäller dina inlägg, funderar jag över vart du vill komma? Ska vi anpassa oss till det knarksurr du och din kompis använder er av?

Det där var väldigt onödigt och lyfter knappast din argumentation.
Ämnar icke diskutera med någon som använder sig av dylik skitkass retorik. Ajöken.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Åh, jag ser dagligen inlägg som är så pass dåligt skrivna att jag hoppar över att läsa dem. Inte av dig dock.

Menar du att du inte på något sätt ser poänger med att ha ett gemensamt skriftspråk inom ett språk?

Jag kan se det på flera sätt, exempelvis är det många som byter ut "jag" mot "ja". Då det redan finns ett svenskt ord som heter ja kan detta leda till missuppfattningar. Visserligen något som oftast löser sig om en läser meningen en gång till men det är fortfarande något som gör så att kommunikationen försvåras.

Sedan kan jag se det även ur andra perspektiv. Dels är det så att vi alla tar till oss sätt att skriva genom vad vi läser. Detta leder till att de som redan har svårt för språk får ännu svårare att lära sig rätt stavning och sätt att göra sig förstådd genom skriftlig kommunikation, då de hela tiden får läsa sätt som uppmuntrar till missförstånd.

Sedan kan även personer som har annat modersmål än svenska ha svårare att lära sig korrekt språk om de bombarderas med felaktigheter hela tiden. Det kan även bli problem med uttal, om alla frångår gängse stavningsregler. Om jag väljer att stava ett ord som jag vill betyder det ju att ordet ska uttalas annorlunda, vilket nog inte är ett problem med de personer med svenska som modersmål men som kan bli ett problem för de med annat modersmål, framförallt de som lär sig språket sent i livet, och om alla stavar alla ord som de vill leder det till en sämre rytm i läsningen samt att även andra kan få problem med vad du menar. Detta när alla stavar alla ord som de vill alltså.

Men tycker du att vi ska återgå till att alla skriver som de vill och det inte ska finnas något gemensamt skriftspråk?


Of course my horse ska det finnas ett gemensamt skriftspråk, de e inte de ja har dillat om hela tiden. Asså whatever om ja skriver lite skevt och missar lite bokstäver och skriver "e" ist för "är" och använder mej av förkortningar, du fattar väl ändå va ja menar. Ang missförstånd kan vi ta ett klassiskt exempel: "Oja!" Betyder det Åh, Ja eller betyder det Nej?
Om man som bäst håller på å lär sig svenska språket så finns det waay more problems än att folk inte skriver riktigt på ett internetforum, exempelvis är skillnaden mellan "väg" och "vägg" väldigt svårt för många. Men du kanske tycker att vi borde byta namn på allt? "man" kan ju betyda tre saker, dels en människohane, dels hästhår och dels tredje person singularis.

Att ja anv mej av olika slags stavningar och uttryck beroende på vad jag författar för någe är av underordnad betydelse.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ordet "man" är inte ett personligt pronomen och kan därför inte heller vara 3:e person sing. Det är ett s.k. indefinit pronomen.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

satan i gatan, jag fattar inte att jag tänkte så skevt. Du har helt rätt. jag skyller på min överjävliga huvudvärk som skulle hindrat hitler himself att invadera polen
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ja, precis, väg och vägg har helt olika betydelser. Om då du börjar att vända på stavningen och vill stava det vi kör på "vägg" och det som håller ditt tak uppe för "väg" - tror du inte att de som ska lära sig att skilja på vägg och väg får ännu mer problem då?

Du får skriva precis hur du vill, men du får också räkna med att du når ut till färre då ditt inlägg tar mer energi att läsa och därmed blir fler benägna att hoppa över att läsa dina inlägg. Vill du inte att folk ska läsa vad du skriver - inte mitt problem. Men hävda inte att det är lika lätt att läsa ditt inlägg som ett korrekt författat.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

satan i gatan, jag fattar inte att jag tänkte så skevt. Du har helt rätt. jag skyller på min överjävliga huvudvärk som skulle hindrat hitler himself att invadera polen

HA HA! Inget att vara sarkastisk över, eller hur? Antar att det är det du var. Tycker bara inte man ska försöka sig på att förklara språkets uppbyggnad om man inte behärskar det.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Nejdå, det påstår jag inte, men jag förstår bara inte vitsen med att vissa tycker att man typ ska använda sig av krångliga substantiv och svårlästa meningar bara för att det är mer "rätt" än att bara få fram sitt budskap på ett avskalat och simpelt vis.
Och ja, jag inser ironin i att jag tidigare klagade på ordet okorrekt, jag bytte sida litegrann för det är skojsigt att diskutera om ovesäntligheter ibland :) helt ärligt bryr jag mig inte jättemycket, men fredliga argumentationer kan väl vara lite trevligt såhär på kvällskvisten! Ha det gott.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

jadu, vad ska jag säga? En miss då och då gör alla, även om man mycket väl vet vad som är riktigt.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Absolut! Ingen är ofelbar ;)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Fast det är väl skillnad på att använda krångliga ord och att skriva korrekt.

Att skriva "ja" istället för "jag", "e" istället för "är", "tbx" istället för "tillbaka" etc är ju något som alla klarar av. Så varför när det bara leder till att det är mer svårläst? :)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Nejdå, det påstår jag inte, men jag förstår bara inte vitsen med att vissa tycker att man typ ska använda sig av krångliga substantiv och svårlästa meningar bara för att det är mer "rätt" än att bara få fram sitt budskap på ett avskalat och simpelt vis.
Och ja, jag inser ironin i att jag tidigare klagade på ordet okorrekt, jag bytte sida litegrann för det är skojsigt att diskutera om ovesäntligheter ibland :) helt ärligt bryr jag mig inte jättemycket, men fredliga argumentationer kan väl vara lite trevligt såhär på kvällskvisten! Ha det gott.

Nu har du missat poängen :)

Det är inte frågan om att "man ska använda sig av krångliga substantiv och svårlästa meningar bara för att det är mer "rätt" än att bara få fram sitt budskap på ett avskalat och simpelt vis"
Om det så vore, skulle vi skriva "byråkratsvenska" och det är ju jobbigt att läsa om nåt.
Frågan saken gäller är slarv, lathet, särskrivningar (som gör att orden får en helt annan innebörd ), syftningsfel (som i sig kan vara ganska underhållande), versaler i tid och otid, långa haranger utan vare sig komma, punkt eller stycken (om man skulle prata på det sättet, skulle man snart få slut på luften) vilka gör att en text blir smått obegriplig eller jobbig att läsa.

Vill man få ut ett budskap, så gäller det trots allt att sända på ett sådant sätt att det stora flertalet mottagare är på samma våglängd :)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Svar nej.Men vad tjänar resonemanget till och vad har det för syfte, inklusive tråden? Att genom diskussion utbilda folk att skriva mer korrekt? : ) Då blir jag imponerad om ni lyckas.

Tja, jag tycker att diskussionen i sig är ganska underhållande och kan man få någon att tänka till, så har man ju uppnått något :)

När man läser här på Buke, är missförstånd mer regel än undantag (känns det som) och kan man undvika en del av dem genom att skriva på ett annorlunda sätt språkligt sett är ju det en fördel :)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Det där var väldigt onödigt och lyfter knappast din argumentation.
Ämnar icke diskutera med någon som använder sig av dylik skitkass retorik. Ajöken.
Då ska jag först påminna dig om att det var dom orden du själv använde i ett inlägg, så är dom skitkass och onödiga får det stå för dig själv.
Att du plötsligt(!) skulle blivit så känslig för ordval, är det ingen som tror på. Framför allt inte när man läser dina inlägg. Sanningen är att du inser att du gjorde bort dig i ditt kritiserande, eller hur?

Om du inte svarar på mina inlägg gör det inte ett dugg, snarare tvärtom. Både jag och alla andra ser ändå med egna ögon vad som står i dom aktuella inläggen. :)

LIA
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

KL

Vilken meningslös tråd :rofl: Har folk inget bättre för sig?

om jag skall vara tjänstvillig och hoppa på ämnet, så det jag har svårast för är syftningsfelen många använder frekvent. dvs de skriver
jag var ute och red på hon, och då förstod jag inte vad det var för fel på hon för hon betedde sig konstigt. sen kom jag hem och sadlade av hon hennes sadel och såg att hon hade hennes sadel på snedden.

typ :angel:

Måste bara få kommentera det här :D. Det är absolut ingen kritik mot någon utan tyckte bara att du tog upp en intressant sak.

Jag hade rejäla problem med folk som skrev "han/hon" istället för "honom/henne" när jag var yngre. Dock fick jag rätt snart se mig slagen (och, ja tyvärr, påverkad...) när jag flyttade till Umeå.

Just sådana "fel" kan skrivas ned på dialektala variationer om man frågar mig. De är inte grammatiskt korrekta för fem öre men de har ändå blivit mer eller mindre accepterade i vardagligt tal/skrift som just dialektala användningar av orden. Däremot skulle jag ramla baklänges om jag såg dem användas i mer formell skrift.

Däremot håller jag helt med om att meningar som den här: "sadlade av hon hennes sadel och såg att hon hade hennes sadel på snedden", är mer än lovligt svårlästa.

I övrigt så är det ju helt enkelt attans kul att prata språk. :D

Det faktum att det är i konstant förändring är otroligt fascinerande. Varje år tillkommer nya ord (även om jag ibland undrar vad sjutton Svenska Språkrådet tänkte med när de lade till vissa "nyord"). Språket utvecklas/avvecklas i olika riktningar för varje ny generation. Så länge vi faktiskt diskuterar språket och dess användning så hjälper vi ju också till att hålla det levande, oavsett vilken form det är i. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

I mitt fall för att särskrivningar och felaktigt användande av t ex de-dem/enda-ända och versal inte är tecken på dyslexi.

Nej, där håller jag med, det är det inte för mig heller. Men det är heller inget jag skulle haka upp mig på när det gäller ett internetforum. Det är lätt att det blir fel om man har bråttom och skriver snabbt. Numera är det väl förresten godkänt att skriva "dom"?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Nix, det är fortfarande inte ok att skriva dom men det är bara en tidsfråga innan det blir så. Dom är talspråk.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ja, det är godkänt att skriva "dom", vilket betyder att alla som vet hur de skilja på när de ska ha "de" respektive "dem" istället kan använda "dom". Då blir det inte fel.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Blir väldigt nyfiken - var har du läst det?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Här på buke. :p

Skämt åsido, även om jag först läste det på buke: När jag söker på "dom" i SAOL kommer jag till en hänvisning till "den", vilket även "de" och "dem" hänvisas till. Jag tolkar denna text som att det är korrekt att skriva "dom" i vardaglig form, men jag är å andra sidan inte på något vis en expert på att tyda ordböcker eller ordlistor. :)

P141_M.jpg
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Nja, jag är benägen att hålla med dig ang. den vardagliga formen men då pratar vi alltså om chatt, sms osv. I Språkriktighetsboken utgiven av Svenska språknämnden står det klart och tydligt att I det offentliga skriftspråket är de och dem normalformerna, medan dom används som talspråksmarkör.

Det är ju nästan alltid de som inte kan skilja på formerna som tycker att vi lika gärna kan använda dom. Och de kommer säkert att ske också, men vi är inte där än...
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 905
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp