Bukefalos 28 år!

Varför fnyser hästar?

N

nixa 324

Varför fnyser hästar när man rider dem?
Trodde det var för att de var trötta,
men de kan ju göra det efter fem min ridning med.
Kom bara att tänka på det helt plötsligt.
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Hästar frustar när de är fysiskt och psykiskt avspända.

Bortsett från det hårda utblåset från näsborrarna (nästan tutar) som de ibland gör, då är syftet att varna för fara.
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Ok, så då är det ett gott tecken då?
 
Sv: Varför fnyser hästar?

de etyder att hästen är avslappnad!:) så ja de är ett gott täcken!:)
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Man kan säga att hästen "frustar ut spänningar". Hästen gör det ofta när den känner sig framriden, man kan känna att hästen slappnar av efteråt. Om hästen blir rädd för något, och spänner sig, och sedan upptäcker att det visst inte var farligt och varvar ned frustar den ofta. Den trivs med tillvaron, och kan spänna av.
 
Sv: Varför fnyser hästar?

"frustet" för fara då tar dom i från tårna o högt huve mm o vädrar fara,vanligt avkopplande frust låter ja avkopplande o hela hästen e avkopplad o fin.:rofl:
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Det är ett gott tecken. Dessutom har jag märkt att vid dressyrridning så blir ridningen mkt mer kvalitativ, om man väntar på frustningarna. Dvs skritta fram och jobba sen hästen på kort tygel tills den frustar, då kan du gå över till trav osv.

Min häst jobbar mkt bättre i form mkt fortare än om jag inte väntar på frustningarna. Jag är övertygad om att det beror på att hästen får en ordentlig chans att bli uppvärmd/lösgjord. Vissa dagar tar det 5 minuter, andra 20 minuter och det borde isf bero på hästens dagsform!
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Och sådant där "rädd-frust" låter mer som drakblås :p
 
Sv: Varför fnyser hästar?

wow det kanske jag skulle prova på mitt fullblod på 4 år som är ganska spänd då jag rider (har tyvärr flyttat och inte hunnit byggt någon paddock änn) i skogen (tyvärr finns det ju mycket att titta på där:angel: så enda gången jag har fått henne att fnysa är i skritten på väg hem.
Men det lät ju hur bra som hellst :) så nu ska jag ut o testa om det funkar:confused: bara jag slipper rida hela dagen för att vänta på frustningarna:angel:
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Ja dom där drakblåsningarna känner jag igen :smirk:, men tkr inte om när han gör dom för får alltid för mej att han känner lukten på varg lr nått då :eek: För vet att han inte reagerar på rådjur och harar, och har hört att det har setts varg runt i kring stallet :crazy:
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Jag skulle tro att om du har tålamod så kommer tiden det tar innan frustet bli kortare och kortare. Hästen lär sig att det inte är bråttom med ngt, och får ju längre tid på sig att slappna av före arbete. Men du får kanske räkna med långa skrittpass i början, eller varför inte rida ett pass med enbart skritt och sluta när frustet kommer?

Lycka till!
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Om du tror att han vädrar vilt så sjung/prata en stund högt. Normalt funtat vilt som inte är utsvultet undviker er så gott de kan! Genom att sjunga/prata ser du till att de inte missar att ni kommer.
 
Sv: Varför fnyser hästar?

ja sisst jag skrittade så var det ca 2.5 timme (red vilse:angel:)o inget frust inte (ska tillägga att jag inte rider på bara långa tyglar då ju) vill ha hästen i form även i skritt trotts att jag går långsamt fram:) ..men skam den som ger sej (det gör jag aldrig):banana:
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Vi har en häst på ridskolan som frustar så fort han kommer in i ridhuset. Sen frustar han hela tiden när man går runt med honom för att ställa upp sig. Efter lite skritt slutar han frusta. :D

När dom 'leker drake', är det verkligen en varningssignal? Alltid? Vi släppte en pålle lös i ridhuset, hon hade jättekul och busade. Och nästan hela tiden 'snarkade' hon :p
 
Sv: Varför fnyser hästar?

Min häst snarkar ibland när hon släpps lös i ridhuset och blir uppjagad men oftast när det är något läskigt så för mig låter det mest troligt att det är en varningssignal.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 040
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Nevermind
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
399
  • Artikel
Hästnyheter Förra året kom fem hästar lösa och skenade på Djurgården. Flera personer skadades varav en äldre man senare dog av sina skador. Nu har...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp