Bukefalos 28 år!

Varför gör hästen så?

M

Molly80

Vad tror ni? Jag upplever hästen lugn i psyket, inga olater i stallet osv. Att hoppa upp är aldrig några problem. Under framskrittningen är hästen ganska okänslig för skänkeln, likaså i första övergången till trav. Först vill han inte ens börja trava, och när han väl gör det så springer/slängtravar han iväg och liksom kastar sig åt sidan. Men sen går restan av ridpasset utan problem av denna sort. Övriga övergångar flyter på utan bekymmer.

Kan det vara så att hästen vill testa mig varje ridpass, eller tror ni på något annat? Givetvis har hästen en starkare och en svagare sida, men är ändå ganska liksidig. Har funderat på att se mig om efter en ET eller kiropraktor. Men vad tror ni?
 
Sv: Varför gör hästen så?

Är det ingen som har en idé?
 
Sv: Varför gör hästen så?

spontant så tycker jag att det låter som om hästen är lite stel någonstans, så massör ed är nog inte fel.

Hur lång framskrittning har ni? Titta på klockan om du inte vet exakt, det ska vara absolut minst 10 minuter. Efter de tio minuterna så tar du ett par minuter och övar halter, varvat med volter och serpentiner.
 
Sv: Varför gör hästen så?

Vad tror ni? Jag upplever hästen lugn i psyket, inga olater i stallet osv. Att hoppa upp är aldrig några problem. Under framskrittningen är hästen ganska okänslig för skänkeln, likaså i första övergången till trav. Först vill han inte ens börja trava, och när han väl gör det så springer/slängtravar han iväg och liksom kastar sig åt sidan. Men sen går restan av ridpasset utan problem av denna sort. Övriga övergångar flyter på utan bekymmer.

Kan det vara så att hästen vill testa mig varje ridpass, eller tror ni på något annat? Givetvis har hästen en starkare och en svagare sida, men är ändå ganska liksidig. Har funderat på att se mig om efter en ET eller kiropraktor. Men vad tror ni?

Min ena ponny är också sådär. Fast lite mer "light" än vad din är, han är bara allmänt seg, vilket är lite lustigt med tanke på att när han väl kommer igång är han väldigt het.

Jag ser det bara som att han är segstartad helt enkelt. Precis som vi människor är en del av naturen rörligare än andra. Min syster är sådär extremt rörlig och kan gå upp ur sängen på morgonen och göra frivolter typ, medan jag kan göra dem framåt lunch när jag varit igång ett tag (;)) Han får alltid skritta fram minst 15 minuter, ibland mer. Gärna ute i naturen så att dem går på lite självmant. För han är precis som din och svarar väldigt dåligt på skänkeln i början. Sen travar jag på lång tygel på åttvolter och först när han börjar söka sig framåt - nedåt börjar jag jobba. Jag tror inte på att pressa hästar som har det lite motigt i början. Man får acceptera att dem behöver lite tid och planera därefter, komma i god tid till träningar osv.

Kiropraktor skulle jag absolut ta ut. Mina hästar har det regelbundet och ibland någon extra gång vid behov. Ett utmärkt sätt att hålla hästen fräsch och man får lite vägledning i vad hästen behöver jobba mer på osv.
 
Sv: Varför gör hästen så?

Jag skrittar fram 10 min på lång tygel, därefter ca 5 min på kort tygel. Då är han fortfarande seg, men ändå samarbetsvillig. Det är alltid i första travövergången som han protesterar, oftast åt samma håll. I övrigt är det en väldigt smidig och graciös häst. Har lätt att både flytta sig undan skänkeln och böja sig runt den. Är det något han har lite svårare för så är det rakriktning. Därför har det känts märkligt att det ev. skulle vara av stelhet.

Nu har jag provat att rida första övergången på lång tygel. Då slipper jag det där kraftiga kastet åt sidan, men det kommer ett mildare när jag tar dem sen.
 
Sv: Varför gör hästen så?

Jag har varit på gång länge att se mig om efter en kiropraktor. Nu känns det som att det är dags att göra slag i saken, mest av nyfikenhet från min sida. Det känns inte som om han kan ha jätteont, då borde han protestera under själva ridpasset också.

Förresten, vad är det för skillnad mellan equiterapeut och kiropraktor? Vem används till vad?
 
Sv: Varför gör hästen så?

En kiropraktor känner och kollar kotor och om hästen är sned och rättar till dessa när hästen är kall i muskulaturen medan equiterapeuten kollar även den men värmer sedan upp hästens muskulatur med akupunktur, laser eller massage innan de rättar det som är fel. Är iaf så jag uppfattat det, har använt dåda.
 
Sv: Varför gör hästen så?

kan det kanske vara så att den har ont någonstans??????
 
Sv: Varför gör hästen så?

Kan ju vara så att något tar emot innan han blivit varm och som känns mest när han gör en övergång "kall" men som snabbt rättar till sig, antingen iom just kastet eller med uppvärmning.

Om du gör två övergångar direkt efter varandra, hur reagerar han då?


Hade oxå kollat upp. Känns inte helt normalt även om det kanske inte är jätteallvarligt så kan det ju ge följder/ha gett följder.
 
Sv: Varför gör hästen så?

ska man få hästen "genomvarm" så ska man skritta minst en halvtimma. 10min är egentligen för lite...
 
Sv: Varför gör hästen så?

Om jag gör den första övergången gör han som jag beskrivit ovan. För att "häva" det så måste jag nå honom med mina hjälper. När jag väl gör det är han lydig och rätt känslig för hjälper. Så därför blir övergång 2-> alltid bra.
 
Sv: Varför gör hästen så?

Låter precis som två av våra hästar. Den ena hästen är en som testar otroligt mycket, och ger sig inte i första taget. Brukade ha problem att bara få henne att trava. Men när man lärt känna henne och vart start-knapparna sitter går det problemfritt.
Andra hästen, som jag ridit hela hösten nu, testade mig lite i början genom att vägra trava osv. Men sen, när vi kom över den tröskeln, mötte vi nästa problem - stelheten. Så fort man försökte ställa honom och kanske få till nån liten böjning blev det bara stök och bråk. Lösningen där var helt enkelt att inte kräva nått i början på passet. En ordentlig framskrittning varvat med korta travpass utan något som helst krav på ställning, där han fick gå lång i formen och sträcka ut sig ett bra tag innan man började samla lite och forma runt skänkel. Han är dessutom en sån häst som reser sig vid kraftiga förhållningar samtidigt som han blir väldigt het, men det var under den här perioden som jag lärde mig bromsa enbart med sätet och planera min ridning extremt mycket..
Jag har inga direkta teorier om varför din häst är som den är, men jag skulle kunna gissa på att det kan vara något som liknar de här exemplen.. Jag antar att du har kollat igenom utrustning osv? Tycker du gör rätt i att ta kontakt med ET
 
Sv: Varför gör hästen så?

Prova att arbeta hästen lite mera i skritt innan du börjar trava. Lite voltarbete, sidvärtsförflyttningar osv så att bakdelen är mera engagerad. Det kan göra underverk.
 
Sv: Varför gör hästen så?

leta upp en bra frammskrittnings runda, sedan så innan du börjar trava i paddocken jobba volter, halter och allmän lydnad.
 
Sv: Varför gör hästen så?

10 min är väl satt som en minimigräns för leder, ligament o senor att smörja igång? Eller?

av en utbildad hästmassör hörde jag att man ska skritta fram 40min innan leder mm var tillräckligt uppvärmda för att kunna börja joba i lugn trav...
ska försöka hitta källa på internet
 
Sv: Varför gör hästen så?

Fast...hur många gör det? Och de flesta hästar är ju inte såhär.

Som jag skrivit ovan upplevs hästen inte det minsta stel i övrigt. Snarare "överrörlig"/ostabil i rakriktiningen om ni förstår. (Det sista var inte bara till dig!)
 
Sv: Varför gör hästen så?

Det gör jag under 5 min på kort tygel (efter 10 min på lång tygel). Anledningen till att jag helst inte vill skritta längre än så, är att han ändå är så okänslig för skänkeln före man travat.
 
Sv: Varför gör hästen så?

Ja, utrustningen är kollad av utprovare, stallvänner och mig själv.
 
Sv: Varför gör hästen så?

jag gör, iof har jag tid att lägga ner det på mina hästar, många verkar ha så förfärligt brottomt jämt...
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 697
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 196
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp