Varför gör man detta?

Juzzi

Trådstartare
Jag har just tagit en första lektion i AR och vi inledde med en övning där hästen fick sträcka huvud och hals framåt för att därefter ställa åt båda håll och se om samma sidas höft därmed kom fram, vilket den gjorde i båda fallen. Uppfattade detta som önskvärt och instruktören sa efteråt att hon inte kunde se att hästen var särkilt oliksidig.

Som vanligt när man är upptagen med att lära sig något nytt kom alla frågorna efteråt, när instruktören redan åkt hem :D Så nu frågar jag er som redan har koll på det här: används den här övningen som ett test för att visa på oliksidighet eller varför gör man den egentligen? Är den välgörande på något vis och bör göras återkommande inför varje pass?
 
Sv: Varför gör man detta?

Stillastående, och innan uppsittning ska jag kanske påpeka också.
 
Sv: Varför gör man detta?

Jag börjar varje träningspass på ridbanan på detta vis och checkar av ställning/böjning att hästen känns lika i båda sidorna. Tycker att det är bra att börja stillastående och själva övningen tar inte mer än någon minut. Sedan tar jag med mig ställningen/böjningen i rörelsen framåt.
 
Sv: Varför gör man detta?

Detta fick jag lära mig vid min första ar-kurs också. Min nuvarande tränare har inte sagt nåt om det. Men iaf skulle vi göra det före varje pass för att känna om hästen hade några spänningar och var oliksidig.
 
Sv: Varför gör man detta?

Jaha :) Jag klurar lite på hur resultatet ska tolkas. Om den ena höften inte kommer fram vid testet, är det då den sida hästen har svårare för att böja åt... jo, så måste det väl vara?
 
Sv: Varför gör man detta?

Jag har gjort liknande övningar när jag red för en AR-tränare. Men då var det för min skull, för att jag skulle lära mig var min kropp var och hur jag använder den. Då var det lättast att börja i stillastående, så blir det lite mindre att tänka på.
Kan tillägga att jag har lite problem med höfterna och dålig känsel i benen (ffa högersida), så jag har väldigt svårt att veta var jag är och hur jag sitter.

När jag satt snett eller inte hade kontroll på kroppen flyttade tränaren helt enkelt på de kroppsdelar som var fel. Ytterligare en anledning till varför vi började stillastående.
 
Sv: Varför gör man detta?

Om inte höften kommer in, dvs om hästen inte kan genomföra böjningen genom hela kroppen, finns det en spänning i det varvet. Så förstod jag det. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp