Bukefalos 28 år!

Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Men läs nu.
Jag säger inte att de inte har känslor alls.
Jag säger att vi har inte jämförbara känslor (eller drifter) för vi är olika arter.
Hästar, krokodiler, hundar, fåglar....det går inte att jämföra olika arter.

Vilka känslor tycker du att vi har som inte de har då? Eller de har som inte vi har?
Empati har man ju lyckats komma fram till att tillomed råttor har. Det ser de flesta som en ganska avancerad känsla.


Ta när ett djur förlorar en avkomma ex...inte sjutton sörjer eller reagerar det på samma sätt som oss? Vist känner det, men inte på långa vägar det samma.

Btw så har vår tik försökt äta upp sina döda avkommor....

Finns det några människor som känner exakt samma känslor över exakt samma saker?
När jag avlivade min ena hund så tog det nog 4-5 månader innan den andra hunden var tillbaks till sitt gamla jag. Det fanns ingen som helst tvivel på att hon inte sörjde.
Min farfar dog för 3-4 veckor sen. Är jag ledsen varje sekund nu tiden efter? Nej inte ens i närheten. Jag sörjer när jag tänker på honom. I övriga situationer så märks det nog inte överhuvudtaget.
 
Ta när ett djur förlorar en avkomma ex...inte sjutton sörjer eller reagerar det på samma sätt som oss? Vist känner det, men inte på långa vägar det samma.

Btw så har vår tik försökt äta upp sina döda avkommor....
Det är välkänt att elefanter sörjer. De kan sörja sig till döds. Hundar sörjer också, det vet alla som nån gång lämnat sin hund en längre tid. Hundar sörjer om en hundkompis eller husse/matte dör. Ingen kan veta om sättet att sörja är olika för djur och för människor. Forskarna kan se vad som händer i hjärnan och om det händer på samma ställen i hjärnan hos människan och djuren. Det kanske går att hitta såna studier.
Människor sörjer inte exakt lika och lika länge. Ingen kan veta och det är bara dumt att döma ut någons sätt att sörja; att en slags sorg skulle vara mindre värd och mindre smärtsam än en annan slags sorg.
Att djur äter sina döda avkommor har inget med sorg att göra. Det är en ursprunglig drift att inte röja en boplats. En boplats med ungar är utsatta för rovdjur. Att äta döda avkommor är ett sätt att förhindra att rovdjur ska få vittring på det döda djuret.
 
Vilka känslor tycker du att vi har som inte de har då? Eller de har som inte vi har?
Empati har man ju lyckats komma fram till att tillomed råttor har. Det ser de flesta som en ganska avancerad känsla.




Finns det några människor som känner exakt samma känslor över exakt samma saker?
När jag avlivade min ena hund så tog det nog 4-5 månader innan den andra hunden var tillbaks till sitt gamla jag. Det fanns ingen som helst tvivel på att hon inte sörjde.
Min farfar dog för 3-4 veckor sen. Är jag ledsen varje sekund nu tiden efter? Nej inte ens i närheten. Jag sörjer när jag tänker på honom. I övriga situationer så märks det nog inte överhuvudtaget.

Det känns lite som hack i en gramofonskiva nu.
Vill du tro att människor och hundar känner och uppfattar känslor och situationer på samma sätt och drivs av samma saker så får du gärna göra det.
 
Det är välkänt att elefanter sörjer. De kan sörja sig till döds. Hundar sörjer också, det vet alla som nån gång lämnat sin hund en längre tid. Hundar sörjer om en hundkompis eller husse/matte dör. Ingen kan veta om sättet att sörja är olika för djur och för människor. Forskarna kan se vad som händer i hjärnan och om det händer på samma ställen i hjärnan hos människan och djuren. Det kanske går att hitta såna studier.
Människor sörjer inte exakt lika och lika länge. Ingen kan veta och det är bara dumt att döma ut någons sätt att sörja; att en slags sorg skulle vara mindre värd och mindre smärtsam än en annan slags sorg.
Att djur äter sina döda avkommor har inget med sorg att göra. Det är en ursprunglig drift att inte röja en boplats. En boplats med ungar är utsatta för rovdjur. Att äta döda avkommor är ett sätt att förhindra att rovdjur ska få vittring på det döda djuret.
Men du läser ju inte heller att jag INTE FÖRNEKAR ATT KÄNSLOR FINNS.
Men jag förmänskligar inte hundars känsloregister.
 
Det har jag ju gjort!
Vill du att jag ska fördjupa mig i etologi kan jag bara säga "Svinstort ämne och jag orkar inte skriva långa, pedagogiska förklaringar som passar dig"

Det tycker jag inte. Du har sagt att djur inte känner kärlek, i övrigt har du väl inte sagt speciellt mkt alls mer än att vi inte har samma känslor. Och nä, det är väl självklart, inte ens min partner har samma känslor för mig som jag har för honom.

För övrigt
http://www.telegraph.co.uk/science/...-scientists-test-whether-cats-or-dogs-love-u/
https://www.rt.com/news/250485-dogs-love-humans-hormone/
 
Det känns lite som hack i en gramofonskiva nu.
Vill du tro att människor och hundar känner och uppfattar känslor och situationer på samma sätt och drivs av samma saker så får du gärna göra det.
Det handlar inte om att djur uppfattar saker på samma sätt eller inte. Frågan är om de känner samma sak som vi, och forskning tyder på att det är så.
Att de inte förmedlar känslan på samma sätt som vi är en helt annan sak.
 
Det tycker jag inte. Du har sagt att djur inte känner kärlek, i övrigt har du väl inte sagt speciellt mkt alls mer än att vi inte har samma känslor. Och nä, det är väl självklart, inte ens min partner har samma känslor för mig som jag har för honom.

För övrigt
http://www.telegraph.co.uk/science/...-scientists-test-whether-cats-or-dogs-love-u/
https://www.rt.com/news/250485-dogs-love-humans-hormone/
En sista gång....samma mening som du missat 465 ggr nu.

samma sätt som en människa!
 
Det handlar inte om att djur uppfattar saker på samma sätt eller inte. Frågan är om de känner samma sak som vi, och forskning tyder på att det är så.
Att de inte förmedlar känslan på samma sätt som vi är en helt annan sak.
Det också.
 
En sista gång....samma mening som du missat 465 ggr nu.

samma sätt som en människa!
Jo jag har läst den meningen, men jag förstår inte vad du menar med den?
Jag vet att mina hundar älskar mig över allt annat. Jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att de älskar mig mer än jag älskar dem i många avseenden.

Som sagt, jag förstår nog inte alls vad du menar. För för mig är det självklart att kärlek är kärlek. Även om 2 personer/djur/individer/aliens/whatever omöjligt kan känna EXAKT samma känsla. Men det är ändock kärlek.
 
Jo jag har läst den meningen, men jag förstår inte vad du menar med den?
Jag vet att mina hundar älskar mig över allt annat. Jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att de älskar mig mer än jag älskar dem i många avseenden.

Som sagt, jag förstår nog inte alls vad du menar. För för mig är det självklart att kärlek är kärlek. Även om 2 personer/djur/individer/aliens/whatever omöjligt kan känna EXAKT samma känsla. Men det är ändock kärlek.
Tror du en hund älskar sina barn som vi människor gör?
Tror du en hane och en tik känner samma förälskelse som mellan två människor?
Tror du en tik känner samma typ av sorg över en förlorad valp som en människa gör över ett förlorat barn?
Tror du en hund känner samma oro över att bli överfallen en mörk kväll som du?

Nej. De känner inte på samma sätt som vi. De känner, men på sina drifter.
 
Tror du en hund älskar sina barn som vi människor gör? Jag tror att de lever i nuet på ett annat sätt, och därmed blir känslan en mer omedelbar känsla. Vi kan ju tänka framåt på ett annat sätt. Men samma rena känsla, ja absolut.
Tror du en hane och en tik känner samma förälskelse som mellan två människor? Ja, självklart. Jag har sett det själv enstaka ggr, som med min hingst. Jag har även sett hur hans favoritsto blir skitförbannad om han ens tittar på ett annat sto.
Tror du en tik känner samma typ av sorg över en förlorad valp som en människa gör över ett förlorat barn? Jag tror att de fokuserar på nuet mer som sagt, och oftast har de andra valpar att fokusera på. Däremot har jag sett hästar känna sorg som bara får ett föl och då bara har det döda fölet att fokusera på.
Tror du en hund känner samma oro över att bli överfallen en mörk kväll som du?
Det kräver ju planering på ett annat sätt, och nej det tror jag inte.

Nej. De känner inte på samma sätt som vi. De känner, men på sina drifter.

Jag förstår inte vad du menar med känner på sina drifter?
Hur känner man när man känner på sina drifter?
Och hur känner man om man inte känner på sina drifter?
 
Jag förstår inte vad du menar med känner på sina drifter?
Hur känner man när man känner på sina drifter?
Och hur känner man om man inte känner på sina drifter?
Om du inte vet vad hundar har för drifter kan den här diskusionen bli oändligt lång.
 
Tror du en hund älskar sina barn som vi människor gör?
Tror du en hane och en tik känner samma förälskelse som mellan två människor?
Tror du en tik känner samma typ av sorg över en förlorad valp som en människa gör över ett förlorat barn?
Tror du en hund känner samma oro över att bli överfallen en mörk kväll som du?

Nej. De känner inte på samma sätt som vi. De känner, men på sina drifter.
Hundar har inte samma tankemönster som vi. Känslorna kan mycket väl vara desamma, men vi tolkar dem som annorlunda eftersom vi inte är hundar.
En hund är dock mer än drifter och hundar har känslor precis som vi människor.
Däremot ska inte hundar ses som människor. Det är en egen art med sina specifika behov.
Det är lika fel att se en hund som i avsaknad av de känslor som vi betecknar som mänskliga, som det är att förmänskliga dem.
 
Det skrev jag faktiskt inte ett ord om.

Det jag skrev var:

Hur känner man på sina drifter?
Hur känner man om man inte känner på sina drifter?

Och vad blir skillnaden i själva känslan?
Om du vet vilka grunddrifter som finns i hundar så vet du väl varför de reagerar och känner som de oftast gör på dom?
En del av dem bygger MH, MT och BPH på.
Sen har de fler ex sexualdrift mm.

Vi har dem också. Men vi skiljer oss markant och kan inte jämföra dem emellan.
 
Hundar har inte samma tankemönster som vi. Känslorna kan mycket väl vara desamma, men vi tolkar dem som annorlunda eftersom vi inte är hundar.
En hund är dock mer än drifter och hundar har känslor precis som vi människor.
Däremot ska inte hundar ses som människor. Det är en egen art med sina specifika behov.
Det är lika fel att se en hund som i avsaknad av de känslor som vi betecknar som mänskliga, som det är att förmänskliga dem.
Har någon påstått att hundar inte har känslor?
 
Hundar har inte samma tankemönster som vi. Känslorna kan mycket väl vara desamma, men vi tolkar dem som annorlunda eftersom vi inte är hundar.
En hund är dock mer än drifter och hundar har känslor precis som vi människor.
Däremot ska inte hundar ses som människor. Det är en egen art med sina specifika behov.
Det är lika fel att se en hund som i avsaknad av de känslor som vi betecknar som mänskliga, som det är att förmänskliga dem.
Fast ingen säger att de saknar känslor. Eller vi drifter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp