Bukefalos 28 år!

Varför inte bara säga till?!

K

kinkie

Nu är jag så irriterad. Om man ska ha ett stall och hyra ut stallplatser då måste man väl ändå våga säga till om hästägaren gör något fel ?

Såhär är det. I vårt stall så har vi en liten bro över ett dike mellan två hagar. På varsinn sida om bron sitter grindar för att hästarna inte ska gå ut på bron. Grinden mot min hästs hage har varit väldigt dålig ända sedan i höstas. Det har bara varit en tråd och ingen undertråd. Den här övre tråden har dessutom varit dåligt spänd. En dålig grind helt enkelt. Vilket jag också har påpekat för stallägaren. Men ingenting har hänt och jag har inte tänkt mycket på det eftersom hästarna inte brukar gå i närheten av grinden.

Men nu de senaste veckorna har min häst kommit på att man kan gå igenom grinden. Strömmen har av någon anledning kopplats ifrån de här två hagarna (antar att det inte leder något iom all snö). Jag har lagat grinden så gott det går de gånger jag har sett att den har varit trasig men sett det som stallägarens ansvar att det ska vara helt.

Men idag gick det för långt. Grinden var av någon anledning HELT borttagen !!! och någon av hästarna hade gått ut på bron trampat bredvid och halkat in under bron och satt sig i snön. Diket är inte speciellt djupt nu när det är mycket snö men iaf en halvmeter och det hade kunnat gå riktigt illa om något ben hade skrapats emot bron eller hästen hade vrickat sig när den trampade brevid.
Jag ringde stallägaren men fick inget svar så jag skrev på tavlan i stallet för att jag ville att de andra i stallet också skulle se att grinden borde lagas ordentligt och att någon trampat brevid bron.
Fick då till svar: "Grinden är lagad men endligt kontraktet är det hästägarens ansvar om hästen har sönder hagen" VARFÖR SÄGER MAN DÅ INTE TILL FÖRSTA GÅNGEN HÄSTEN GÅR IGENOM ATT JAG FÅR LAGA?! Visst självklart ska jag ha koll på kontraktet men jag har läst det två gånger när jag flyttade in i stallet för snart ett år sedan. Och då lät det ungefär "äh det är inte så viktigt bara för säkerhetsskull"

Jag har absolut inga som helst problem med att få tag i grejer och laga grinden så länge jag vet att det är jag som ska göra det.

Och nu när jag läste igenom kontraktet står det:
§4 Stallet ansvarar för att stall och hagar är i godtagbart skick. Dock ansvarar hästägarna för att hålla stallet städat och att hålla efter gödslet i hagarna
§15 För skada som förorsakats av hästen är hästägaren ansvarig i den mån skadan inte har uppkommit genom vårdslöshet från stallet

Eftersom att grinden inte varit helt okej sedan i höstas och ingen ström var på borde det då inte tolkas som vårdslöshet ifrån stallets sida?

Ursäkta för långt inlägg. Jag blir bara så irriterad på att man inte får höra vad man gör för fel förren man själv påpekar bristerna. Ingen häst ska behöva skadas för att stallägaren är konflikträdd. Säg till på engång istället!
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Förstår att du blir irriterad, man är ju rädd om sin häst.
Samtidigt kan jag förstå om något sånt här kommer fram i "försvar" för kommer man med en anklagelse så är det lätt att hamna i försvarsposition.
Det bästa är nog att komma överens om vad som gäller och gå vidare, försöka hålla kommunikationen bra - stallmöten?
Att i en mer neutral situation förklara "Det här tycker jag är viktigt, det här är jag orolig för - hur kan vi lösa det? Vad gäller?"
I efterhand är det ju ändå för sent om någon väl gjort sig illa! =/
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Absolut! Jag ringde upp henne och berättade att det bara är att säga till om det är något jag ska laga. För det är absolut inga problem. Grejer har jag och det tar inte mer än fem-tio minuter att fixa grinden ordentligt.
Egentligen behövde jag bara skriva av mig lite. Får hoppas att det blir en bättring i framtiden jag är absolut inte den som tar illa upp om nån säger att jag gör fel eller min häst förstört något. Tvärtom så uppskattar jag det istället för att det ska komma fram bakvägen.
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Förstår dig helt!
Ofta så gör det mer skda än nytta att inte tala om vad som är galet på en gång. Eller om man vill att någon rutin ska ändras osv.

Gör jag fel vill jag ju veta det så jag kan rätta mig. Men det är väll så, lätt att skriva här men i verligheten så blir det annorlunda.

Bra att ni fick det uträtt nu i alla fall.
Läskigt med hästen som halkade utanför bron. Tur att allt gick bra!
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Finns få saker som irriterar så mycket som dålig kommunikation. Jag har ledsnat till den grad på sådant, att jag tar hand om grejer på en gång istället för att irritera mig på dem, som om det t.ex. skulle röra sig om en taskig grind. Visserligen är risken med det att någon känner sig överkörd, men om det var lite mer "go" i folk skulle det mesta fungera smidigare och irritationsmomenten bli färre.

Hade under en period stallgrannar med ruskigt usla stängsel. Resultatet var att deras hästar upprepade gånger plöjde gräsmatta och var ute på allehanda äventyr och man fick jaga dem, TACK OCH LOV hände dem aldrig något. Tillslut förstärkte jag helt enkelt deras stängsel med extra stolp för att inte behöva vänta mer på åtgärd, tog 10 minuter och fick gott resultat.
Ibland är det bättre att bara göra, i synnerhet om det gäller min hästs säkerhet, även om det GIVETVIS borde vara väldigt lätt att kommunicera... Tyvärr finns det intrigmakare som hellre bråkar och meddelar sig bakvägen, som sagt!
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Visst finns det intrigmakare, fast i det här fallet tror jag snarare det är så att personen inte ville/vågade säga att det låg på hästägaren att laga staketet. Där blev oviljan att ta en "konflikt" istället orsaken till en större sak.
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Tack för tydliggörandet, jag har inte missat det. Det var snarare en reflektion över vad egna initiativ kan leda till.
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Jag tror snarare på lathet i det här fallet. Att hon hade tänkt laga grinden men det inte blivit av. Sen när jag påpekade det så kom hon på att det är mitt ansvar. Men det är spekulationer som vi inte vet något om :)
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Grinden var av någon anledning HELT borttagen !!! och någon av hästarna hade gått ut på bron trampat bredvid och halkat in under bron och satt sig i snön.

Det där lät knepigt, men jag fattar inte riktigt hur hon kan få det till att just DU är ansvarig??? Du har ju liksom lagat så gott det går, någon annan har tagit bort helt? Är du den enda inakorderingen? Det känns ju som att stallägaren enligt kontrakt ansvarar för hagar osv, men att hästägaren är ansvarig om hästen förstör något, det tolkar jag som om den typ sparkar ett hål i väggen etc, inte har ner en tråd i hagen... Så länge flera hästar går tillsammans i en hage är det ju oftast svårt att veta just vilken häst som ställer till med saker och ting???
 
Sv: Varför inte bara säga till?!

Jo det känns ju som att eftersom det inte är någon ström på och grinden inte varit helt okej så är det inte mitt svar heller. Fastän vi är ganska säkra på att det är min som går igenom dock kan man ju inte veta vem som trampat brevid nu när det inte var någon grind. Men hon hade aldrig gått igenom om det hade varit en ordentlig grind och absolut inte om det var ström!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst. Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 079
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 287
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 024
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp