Bukefalos 28 år!

Varför inte rullgardin?

Bison

Trådstartare
Läst flera gånger att många absolut inte vill ha rullgardin på släpern men jag har aldrig riktigt förstått varför.

Har alltid haft hård lucka på mina släp, Trane, Thule och Boj.
Har åkt i samtliga och luckan har slamrat lite på alla, samma konstruktion med fästning i ovankant.

Nu på mitt "nya" släp är det rullgardin. Var lite tveksam först eftersom ingen verkar vilja ha det.
Men jag gillar den verkligen! Det är helt tyst i släpet! Tycker det är toppen och därför blir jag ännu mer nyfiken :)
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag förstår inte heller varför så många är negativa. Jag tycker det blir tystare i släpet, och det är lätt att vika upp ett eller två hörn för att få extra ventilation (om man inte vill ha hela uppfälld).
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag tycker också att de verkar bra, speciellt den varianten (minns inte fabrikat) som har inbyggt myggnät.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag ville absolut inte ha rullgardin när jag köpte mitt nya släp men just den modellen hade en hård lucka som inte verkade så praktisk så jag valde ändå med viss skepsis rullgardin. Jag tyckte nog främst att det var ganska fult, tycker det ser lite billigt ut.

Men jag har ändrat mig, ok inte lika vackert som en hård lucka men väldigt smidigt. Och som sagt inget skramlade och det är skönt att slippa.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag skulle aldrig avvända det av den enkla anledningen till att jag ibland kör föl. Fölen står ju lösa och en rullgardin är mindre säker än en lucka om fölungen bestämmer sig för att leka utbrytarkung. Jag kedjar till och med fast min hårda lucka ordentligt när jag åker med häst. Det händer det faktiskt att hästar kommer lös i transporter, och ibland så försöker dom även att ta sig ut. Så för mig är det en säkerhetsgrejj!
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Tror inte att den lille sprinten på min hårda överlucka skulle kunna hålla emot en panikslagen häst som försöker ta sig ut, och om jag körde föl i transporten skulle jag nog ha ett fölgaller också.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Kan ju säga att om man åker på utställningar häromkring så är det inte ofta man ser ett fölgaller i transporterna trots att de enbart har en rullgardin. :crazy:
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Det enda negativa med rullgardinen är att min häst blir rädd när jag drar ner den. Å då står jag där bak på trappsteget så han ser mig hela tiden medans jag sakta rullar ner den.
När han åkt släp med dörrar eller lucka så har han inte reagerat.

Annars spelar det väl ingen större roll om man har lucka eller rullgardin, förutom att det hänger på att hästen är okej med vilket som.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

De släp med rullgardin som jag varit i kontakt med har haft den nackdelen att det regnar in, och de blir fladdriga och därmed mer ljud i släpet.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag har två fästpunkter på min. En lägre där hela gardinen blir stängd och en sm sitter lite högre så det blir ngn dm öppet. Den använde jag senast idag när vi var iväg. Regnade så jag ville inte öppna hela men ändå få in lite extra luft :)

IW > Ja, det är ju såklart en anledning. Aldrig kört föl så det är inget jag tänkt på.

Trissa> Här regnar det inte in och fladdrar inte heller. Har en Henra.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Men åh, finns det två lägen?

Har ju en likadan som dig men det kanske inte är lika.
Fast jag är rolig jag. Har haft transporten sen i augusti och det var först i lördags som jag såg att man kunde binda upp dörren med med ett snöre och karbinhake som satt på ett ställe. Jag har tyckt det varit jävligt krångligt att inget håller fast dörren när jag använder step upen :p
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag tycker gardin ser "billigt och opraktiskt ut" och att det regnar/blåser in men jag har ju ingen erfarenhet.
Själv har jag ett Thulesläp med plastig (väldigt snygg dock!) lucka som nu är trasig. Inte särskilt hållbart får jag säga.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Det enda negativa med rullgardinen är att min häst blir rädd när jag drar ner den. Å då står jag där bak på trappsteget så han ser mig hela tiden medans jag sakta rullar ner den.
När han åkt släp med dörrar eller lucka så har han inte reagerat.

Annars spelar det väl ingen större roll om man har lucka eller rullgardin, förutom att det hänger på att hästen är okej med vilket som.

Fast om de blir rädda eller inte beror på vad dem är vana vid, min "gamla" häst blir rädd för gardinen då hon som yngre häst åkt med lucka eftersom de bara fanns det då, medans min unghäst inte bryr sig om gardinerna men blir rädd vid hård lucka!

Tycker det är mycket bättre med gardin än lucka, den är smidig att stänga, den skramlar inte vid körning, man kan välja luftgenomströmning bättre genom att ha den lite öppen om man vill. Och att det regnar in som vissa har skrivit har jag aldrig märkt av i min, känns så ifall som att vissa transportmärken missat lite på passformen i så fall!
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Min är bara van vid rullgardin och gillar den inte. Han har dock stått i andra släp och inte reagerat när jag stängt luckan. Så den där vanan spelar ingen roll, han gillar den ändå inte.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag älskade min rullgardin. Skulle aldrig vilja ha en hård lucka igen.

Mina hästar brydde sig de första gångerna men sen reagerade dom inte när jag öppnade och stängde.

Har inte upplevt att det blåser eller regnar in men det finns säkert bättre och sämre konstruktioner.
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Jag gillar verkligen rullgsrdin. Främdt föratt den ger mycket bra ventilationsmöjligheter. Hade gärna monterat det på min gamla släp. Är kanske inte så himla svårt att få till?
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Nu bekräftade min man att det finns två lägen på gardinen. Men så bra!
Undrar vad mer jag inte vet finns på den :p
 
Sv: Varför inte rullgardin?

Eftersom jag inte kan stänga skiten utan att ha en stege med mig. Det är mitt främsta skäl ;)

Jag gillar alltså inte luckorna som öppnar uppåt heller, av samma anledning.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 198
Senast: Lycan
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 911
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 324
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp