Bukefalos 28 år!

Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

KL

Jag hänger undan alla trådar bortsett från den översta (som på vintern är den enda med el på) som alltid hängs tillbaka/stängs vid insläpp.

Jag är otroligt less på att leta grindhandtag i gräs, snö eller blöt lera.

I en annan hage har jag löst det med att hänga upp grinden på ett träd så alla trådar är sträckta, ur vägen för alla djur och lättåtkomlig/lättupphängt. Många av mina grindar är runt 3 meter breda.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Hänger du handtaget i en krok på grindstolpen så får du en riktigt farlig ögla som blåser ut i grindhålet så det är absolut ingen bra ide ur säkerhetssynpunkt. Elastiska grindar är big no no om de inte är kombinerade med en trägrind. De kan ge riktigt otäcka skador eftersom de inte går sönder lika lätt som vanligt elband utan kan skära sönder en häst totalt utan att ge vika.

har som sagt trägrindar i kombination med de elastiska repen(grindhålet är max ca2m brett), och när grinden är öppen är elen bruten i de trådarna. = flyger öglan ut är den el fri, och det är enkelt att ta i den utan risk att människa eller häst får en elstöt.
så råkar man komma emot grindtråden så är det ingen panik alls, den hänger också på vänster sida = ledarens sida, så för att trassla in sig i den så måste hästen knuffa undan mig och attackera stolpen tråden är fäst vid och lyckas göra ngn luftburen övning precis bredvid öglan som hänger en bit upp från marken. risken finns ju men har aldrig varit med om ngt sånt.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Ja du gylle . Har vi 2 meter lera vid grindarna så visst .
Att du orkar ! Seriöst !

Jag väntar fortfarande spänt på förklaringen vad handtagen fryser fast i förutom lera eftersom du påstår att de gör det och att ni samtidigt inte har någon lera.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Läs igen. vi har 2 meter lera (i radie) i perioder vid grinden. vad i h.-te ursäkta uttrycket är ditt problem?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Om jag kommer till hagen och grinden är stängd måste jag hålla båda hästarna i en hand, ta tag i grinden och hålla den i ena handen och se till att de två hästarna går runt mig och då knäppa loss båda med en hand medans den andra handen håller i grinden.

lättare och säkrare bara att gå in, släppa hästarna, gå ut, fiska upp handtagen och stänga för.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

fast hur skulle grindarna frysa fast i snö? man gräver inte direkt ned dem. man släpper dem på marken, om det snöar på natten ligger det nysnö på dem = inget de fryser fast av.

Jag bor i sthlm och vi har haft snö i fyra månader nu, inte frysit fast värre än att man kan rycka upp dem nån gång.
Vi gör inte heller sönder handtag och aldrig av den anledningen.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Går det bra att anamma uppmaningen att ni får göra precis som ni vill?

Om det regnar underkylt regn på snö och sen fryser till så fryser linorna fast i snön.
Men klart vi kan tjafsa om det om det känns primärt vilket det tydligen gör för flera.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det är mer din bestämda uppfattning att det kommer frysa fast och att det inte går.
kan inte du bara läsa och inse att det funkar fint både i skåne och sthlm?


vi har de breda svarta handtagen och ska det regna så de fryser fast krävs det dm med regn.
sker sällan vintertid.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Läs . Jag bryr mig inte ett dugg om i ert sätt och ert väder . När jag får en telefon katalog från gylle om kvalitet på hagar däremot slår det mig att det verkar svårt att acceptera att andra har andra förhållanden och rutiner , som inte har ett dugg med undermåliga hagar , idioti eller ngt öht att göra . Jag har skrivit hur JAG vill ha det , vad nu gör bryr jag mig inte ett dyft om .
Sluta leta eller uppfinna saker att tjafsa om .
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Släpp offerkoftan, du har tjatat om is och lera och skit rätt bra hela tråden igenom.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Är du inte typ 30 ? Måste vara helt sjukt jobbigt vid den åldern att vara så bitter ? Och jaga folk du stör dig på ?

Tråden är 7 sidor lång . Jag har gjort 4 kommentarer sen 2 sidor av era sju . Och kommenterat att ni gör som ni vill i alla fyra. Eller är det tre ? Hela tråden igenom ? Och som om du skulle bli kritiserad ? Nej knappast .;) Lägg ner. Lär vara oerhlrt tröttsamt För de som verkligen läser tråden ang dina personliga agg och odödliga vendettor .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Läs igen. vi har 2 meter lera (i radie) i perioder vid grinden. vad i h.-te ursäkta uttrycket är ditt problem?
Jag anser att man åtgärdar lera i grindhål:p
Klart att man inte slänger handtag om man har lera.

Sen går du o andra in med en häst åt gången o är det då hästar I hagen när man kommer med nästa. Måste man stänga innan hästen släpp så är din metod rimlig

Jag har en tom hage o går in med hästarna o släpper dem o går sedan o stänger. Den översta o nedersta tråden är upplindad runt grindstolpen ( inget som hänger o slänger) o den mittersta är den som jag har kastat väl åt sidan.

Jag har högt staket vid grinden. dels för stora hästar, men är även garderad vid stora snömängder som kan göra att övre tråden är i armbågshöjd.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag såg ingen som var otrevlig mot dig, både jag, axel och Gylle förklarar ATT det funkar och hur. Men det besvarar du med det ena tramsigare inlägget än det andra.

jag har debatterat i hela denna tråden om varför jag gör som jag gör, varför kommer du in och hävdar att det inte funkar när du har NOLL erfarenhet av det?
Läser du ens vad vi skriver? Istället för att fortsätta tjafsa i 10 inlägg till?

Det är säkrare och det fryser inte. Vilken del är det du inte förstår av detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

*kl* Det är inte konstigt att det blir smärre världskrig i stall alltså, när t.o.m. en fråga om hur man hanterar staketet (böja sig ned vid utsläpp eller insläpp) blir en fråga om ett hundratal inlägg... :rofl:

Jag undrar vad alla som säger att handtagen varken går sönder eller fryster fast bor i för klimatzoner. Efter många års extraknäckande i stort stall gissar jag att den stallägaren lade flera tusen kronor om året p.g.a. trasiga handtag som antingen gick sönder när folk slängde iväg tråden, fastnade i gruset och gick sönder när folk med en (eller två) hästar i handen försökte sparka loss handtaget för att kunna stänga på morgonen eller för att de fastnade i varandra och gick sönder. Jag hade blivit skogstokig om det var mitt stall, sjukt trist utgift.

Jag svor själv långa ramsor varje morgon när jag fick gräva i snö för att fiska upp handtag och blev pisseblöt om både armar och vantar - lagom kul när ett fyrtiotal hästar ska ut att gå blöt resten av tiden.

Låter lyxigt med torr snö som inte är kall att stoppa ner händerna i och garanterat frysfria underlag. Så skulle jag också vilja bo. :D
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag skriver hur det är hos MIG och hur JAG vill ha det. Vilken del av det är det DU inte förstår?
Trevligt att ni har fluffsnö och inga frusna linor hos dig. Funkar fint för min del, för det skiter jag i som sagt. Dessutom avhåller jag mig från att börja gaffla om att du säkert har fel om de inte fryser hos just dig. Men det är klart - det är ju mina hagar det är fel på, glömde bort det.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

men sara, du stoppar inte händerna i snön utan tar i linan vid stolpen och fiskar upp dem.

Och sen är det nog skillnad på er snö och vår. Vi har det överlag inte särskilt blött så har man handskar slipper man kylan och man blir inte blöt.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Har hittills inte haft särkopplad el, så när första hästen är ute slås elen på... Inte så kul att ta i linan då. Mitt hår är krulligt nog. ;-)

Det tror jag också, blötsnö som letar sig in i ärmarna är inte skönt. :-D
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Du utgår ju från stora stallar där hästarna släpps en o en o av flera personer.

Den saken är inte under debatt.

En annan i tråden slängde dem inte väl på sidan av eftersom hon körde sönder dem med traktorn. Ni förutsätter slarv.

Jag har inte haft sönder ett enda handtag o att lägga grindarna utmed staketet är säkrast för hästarna. Den lilla ev. kostnaden för handtag är försumlig mot en vet. räkning om hästen fastnar.

Förresten är kvalitén på handtagen väldigt olika. De röda från Toro vittrar sönder av UV-ljuset. saker som används får slitage o man räknar väl inte med att de håller i evighet:confused:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

En och en? :D Ett fyrtiotal hästar? Hardly. ;)

Jag tycker det är stor skillnad på normalt slitage och att saker faktiskt förstörs av att människor inte ids hänga upp efter sig. Var och en gör givetvis som de vill med sina egna pengar i sina egna stall, jag är mest förvånad över skillnaderna i markförhållanden eftersom jag hittills aldrig stått i ett stall där trådar/handtag som släpps på marken inte fryser fast på nätterna, jag trodde inte så torra marker fanns - Göteborgare som jag är...

Dessutom har jag aldrig stått i stall där samtliga hagar har egen, särkopplad el, måste vara oerhört lyxigt att kunna slå på hage för hage vid utsläpp, vi har alltid behövt anpassa oss efter att vissa hästar behöver sin ström i hagen och därför inte kan slå av och på när man tar in sina hästar. T.o.m. i nuvarande lilla stall med bara åtta hästar installade så är ju folk ändå där på väldigt olika tider så att hästar med jämna intervall går in/ut ur hagarna under dagen, varför elen är på dygnet runt. Kan tänka mig att det är annorlunda om man har ett eget stall där alla hästar går in/ut exakt samtidigt?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Är de fastfrusna i backen så nej ;)
Ni får Dock verkligen - jag understryker - göra precis hur ni vill . Jag skriver vad som gäller hos mig och det jag förväntar mig .

Vad ström kvar i grinden har med mitt inlägg att göra fattar jag inte ? Har skrivit hur jag vill ha det nr jag kommer med hästar ut i hagen på morgonen . Inte heller fattar jag din igång sättnings raljering runt lera . Vi har ingen lera att tala om vad tuggar du om ? Samma sak ang lösa hästar ? Våra kommer ingenstans vi har fålla och linor över stall planen .

Vi har haft enormt med tjafs om slängda grindar, och jag har fått höra saker som "dagisfasoner" för att jag lämnat hästar inne när grindtrådarna legat översnöade en morgon. :D

Det som inte riktigt når fram är nog just det du nämner: Så här funkar det i det här stallet!

Det finns alltid argument för att göra på olika sätt, men när jag bestämmer stall så ska grindarna vara upphängda och lätthanterliga.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 567
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 415
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 301
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp