Bukefalos 28 år!

Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Tar man två åt gången så förstår jag att det är lättare att bara hiva iväg tråden istället ;)

Om hagen ligger när stallet och det är snö/blött är det dock väldigt trevligt för andra om man kan hänga upp tråden vid senare tillfälle i så fall^^
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Kastar ALDRIG handtaget på backen då jag är rädd att det ska bli ström i backen. Har varit med om att en häst fastnade i tråden på något konstigt vis och slet av hur mycket tråd som helst. Sen jag såg det har jag aldrig lagt det på marken igen xD
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Grinden ska bli strömlös när den öppnas, men få tänker när de bygger staketen
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Man har handskar på sig när man hanterar hästar, på vintern troligen rätt tjocka.
Då funkar det utmärkt att norpa upp handtagen ur snön. Har de åkt ned en bit så drar man i tråden och får upp dem. Som sagt, elen ska vara av.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

När jag tar in alla 3 får dom så snällt vänta tills matte har hängt upp trådarna för att sedan gå ut ur hagen så behöver inte vända runt (är töjbara trådar i grinden så dom inte hänger i marken).

Har ingen ström i när jag hämtar eller lämnar i hagen, är livrädd att själv få en stött hatar det verkligen och vi har bra kräm i trådarna så inte grisarna kommer in.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag kan erkänna att jag i ett stall kastade handtagen. Men då tog jag in två hästar samtidigt och de var de enda som gick i den hagen, samt slog av strömmen innan jag hämtade dem. När hästarna var i stallet hängde jag upp handtagen igen. Väldigt litet stall med sina "egna" rutiner.

I ett större stall var jag supernoga med alla vedertagna säkerhetsregler man fått lära sig, eftersom det var en anläggning med många hästar i en hage och vissa var mer "yviga" och påträngande än andra. Var jag det minsta osäker bad jag om back-up vid haghämtning och haglämning för att minimera risken för olyckor.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Kl
Förutom fastfrusna handtag slängda i backen är det extremt dåligt säkerhetstänk för den som sen kommer och ska släppa ut på morgonen som kommer med hästar och ska böja sig ner få loss och upp grinden . Släng allt ni vill med div argument säger jag vid intag . Men då går ni ut och hänger upp handtagen/stänger grindarna sen när ni är klara .
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det där gäller ju bara om det är olika människor som sköter in/ utsläpp. Är det personal så gör nog de som passar dem bäst.

klart att det måste finnas regler i ett kollektivstall.

Jag slänger dem där jag vill, för det är jag som sedan plockar upp dem
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Alltså, så här ser jag ju det hela: Antingen tar man in alla hästar samtidigt och då finns det ju ingen anledning att ha strömmen påkopplad längre, dvs grinden är strömlös tills hästarna släpps ut igen dagen efter. Sen behöver man ju inte kasta trådarna i en härva, utan lägga dem snyggt, alt hänga upp dem.
Är man minsta lilla teknisk så kopplar man strömmen så att grinden blir strömlös när handtagen lyfts av. Väldigt praktiskt då man ska ta ut en häst o sen stänga efter sig. Ingen risk att man råkar sätta ström i hästen eller sig själv i grindhålet...
Om man har ström i grinden, lägger trådarna på marken och strömmen är någorlunda okej så jordar man ju ur hela staketet! Det smäller och sprätter om trådarna och vilken häst går förbi grindhålet då?? Inte mina i alla fall!

Tycker det borde finnas givna regler för alla som släpper ut och in hästar angående hur ström och grindhandtag hanteras! Borde inte bli ett problem om alla följer dessa.
Råkar man tappa trådarna i en stressad situation vid intag så är det väl bara att gå tillbaks och hänga upp sen! Gör jag så, så får jag ju själv stå där och trassla morgonen efter...:angel::cry:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

? Det är väl lika dåligt säkerhetstänk för vem det en handlar om? :D
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Hur menar du med "säkerhets"tänk?
för vem?
Grindarna är ju lagda utmed staketet förhoppningsvis:confused:

Jag vill ha en öppen hage att gå direkt in i eftersom det inte finns plats att vända så de jag o hästarna går på led. en före o en efter. Sen så ska hagarna vara öppna så folk kan gå i sitt stråk o då vet de att det är fritt på hästar. det finns folk som tycker att det är jobbigt om det dyker upp stora galopperande kusar..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

det skrev jag ju. Jag tycker inte det är optimalt att leda en häst och sen måsta böja sig ner och få loss frusna trådar på marken och sen få upp den för att kunna stänga grinden? Vi pratade ju om KASTADE grindar på backen?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Varför skulle du böja dig ner för att få tag i grinden ? Det är bara att fiska tag i linan vid grindstolpen så har du grinden i handen helt utan att böja dig ner. Här hanteras aldrig grindarna med ström i trådarna just utav säkerhetstänk, strömmen slås alltid av medans hästar skall tas ut eller in. Och alla grindar slängs alltid bort helt och hållet utanför hagen längst staketet när sista hästarna tas in även det utav säkerhets synpunkt att hantera grindar med handtag och som slackar ner på marken ihop med hästar är en stor säkerhetsrisk än mer om man har ström kvar i grinden.
Har man lera tom utanför sina hagar då är det nog dags att åtgärda sina markförhållande. Vi har välklippta gräsmattor utanför alla våra hagar och på dessa 12 år har enbart ett handtag gått sönder för att det slängs åt sidan och det var för att det träffade en stor stenbumling som ligger en bit från ena grinden sen lärde man sig att inte kasta det på den.
Alla hagar skall givetvis vara öppna när det inte är hästar i dem även det av säkerhetsorsak om en häst kommer lös så vill jag inte ha upp den på 70 vägen med skymd sikt som finns i änden av infartsvägen dit alla vinterhagars grindar gränsar, är grindarna öppna så viker till 90% en lös häst ner i en hage och man kan snabbt komma dit och stänga in den. Skulle en häst slita sig vid in och uttag så skall hagarna vara öppna av samma anledning. Att hänga upp grindhandtagen i öppet läge på tråden är det mest vansinniga man kan göra då glider de närmre och närmre grindstolpen för varje vindpust som tar tag i dem och du har snabbt en riktigt otäck ögla som blåser ut i grindhålet.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Ja men jag släpper hästarna innan jag stänger...om det inte är ngt extraordinärt som ny hage osv.
Håller med Gylle i allt.:bow: Där har vi säkerhetstänk å flera aspekter.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

om man vill ha en öppen hage att bara gå rätt in i på morgonen, varför inte bara installera en liten krok på ena grindstoplen att hänga grindtråden på?
i 2 av hagarna har jag trästaket med trägrind och elastisk repgrind på insidan, grinden är strömlös så fort den är öppen. har en extra isolator på grindstolpen där jag hänger upp grinden när jag tar in hästen, enkelt och säkert.
har förberett det i hage nr 3 också men än så länge är det vanligt tråd staket hela vägen runt den hagen och en lite för bred grindöppning, så där kastas trådarna till sidan vid insläpp och man får leta grindhandtag på morgonen efter, men elen bryts i alla hagar när den grinden är öppen och hästarna är mer intresserade av sin frihet och höet än att springa ut ur hagen som tur är. längtar tills jag kan flytta grinden och ha nergrävd el runt grindhålet och trä staket.

angående att tråden skulle blåsa in i staketet och bli strömförande har jag inte haft några problem med, då grinden är elastisk så blir det ett kort snöre/iten ögla som hängs upp så det inte rör vid marken, och blåser det in i tråden ändå så är grindhantaget fast i en tom isolator, så det värsta som händer är att det knäpper lite där grindtråden rör trästolpen. skulle öglan blåsa så grinden "blokeras" så är det ju bara att haka loss grindhantaget och leda hästen igenom, grinden är ju strömlös då = ingen risk för stötar.
att hänga upp grindhantaget på tråden är vansinne, då förstör man ju hela funktionen med att ha grinden strömlös vid öppet läge.
var med om det i ett stall med annars super fina hagar och perfekt el system, fick tjata på de andra stallskötarna då det inte var så roligt att komma med 3 hästar till en knäppande grindtråd som flängde i vinden.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Är de fastfrusna i backen så nej ;)
Ni får Dock verkligen - jag understryker - göra precis hur ni vill . Jag skriver vad som gäller hos mig och det jag förväntar mig .

Vad ström kvar i grinden har med mitt inlägg att göra fattar jag inte ? Har skrivit hur jag vill ha det nr jag kommer med hästar ut i hagen på morgonen . Inte heller fattar jag din igång sättnings raljering runt lera . Vi har ingen lera att tala om vad tuggar du om ? Samma sak ang lösa hästar ? Våra kommer ingenstans vi har fålla och linor över stall planen .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Kl

Själv så går jag tillbaka till hagen och säger när hästarna väl är inne och på med elen igen då jag inte vill ha in grisar i hagarna.

Innan grisarnas tid var hagarna öppna när dom inte var i hagen och var aldrig med om att dom valde att springa in i en hagen när dom kom lösa, nej då matte skulle ha motion i skogen :mad:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vad skulle handtagen frysa fast i om det inte är lera där de ligger ? Handtagen fryser knappast fast i gräs eller ren snö så att de inte släpper av ett lätt drag i linan så förklara gärna hur de fryser fast om det inte beror på lera utanför grinden.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Hänger du handtaget i en krok på grindstolpen så får du en riktigt farlig ögla som blåser ut i grindhålet så det är absolut ingen bra ide ur säkerhetssynpunkt. Elastiska grindar är big no no om de inte är kombinerade med en trägrind. De kan ge riktigt otäcka skador eftersom de inte går sönder lika lätt som vanligt elband utan kan skära sönder en häst totalt utan att ge vika.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Ja du gylle . Har vi 2 meter lera vid grindarna så visst .
Att du orkar ! Seriöst !
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 565
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 295
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp