Bukefalos 28 år!

Varför ner med hälen?

Sv: Varför ner med hälen?

Jag har inga problem med att hålla in dem, när jag rider dressyr.

Rider jag distans skulle jag aldrig tänka tanken att ens försöka, träning har inte med saken att göra, det är ju hur man är byggd. Du kan ju inte få en inåttåad häst att börja sätta ner fötterna "rätt". samma sak.


Dock vet jag att det går att påverka hästen med väldigt små hjälper även om man sitter med fötterna lätt utåt. Hästen känner ju fortfarande vad man gör, lär man den bara utifrån det vad man begär av den så gör ju hästen fortfarande.

Insida av lår och sittben är ju det man styr med, gasar och bromsar med, när man kommit så långt, jag tycker sånt är lättare när de är bra musklade. Så min dam är inte där ännu, men vi kämpar på :p

Sen måste jag tillägga att hur man sitter har mkt med sadeln o göra och hur den ligger på hästen... Jag får alltid skit när jag lägger ut bilder för min sits. Red i en dressyr häromdagen och satt helt korrekt av mig själv! Med tårna rätt och allt! I de breda bomlösa blir det betydligt svårare att sitta rätt med tårna än om sadeln har smal midja.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ner med hälen?

Nja, det finns vissa fysiska hinder för det du nämner. Det har inte med tårna ut, det har att göra med vad som händer längre upp i benet när tårna pekar ut. Och det går att lära om. Men det tar tid och tårar.
 
Sv: Varför ner med hälen?

MM Och för en timmes dressyrpass tycker jag det är värt det.

Men för 10 timmar i sträck på hästryggen så blir smärtan betydligt värre... första gångerna satt jag bara på hästen i 5-6 timmar, men redan då så kunde jag inte gå när jag hoppade av.
 
Sv: Varför ner med hälen?

MM Och för en timmes dressyrpass tycker jag det är värt det.

Men för 10 timmar i sträck på hästryggen så blir smärtan betydligt värre... första gångerna satt jag bara på hästen i 5-6 timmar, men redan då så kunde jag inte gå när jag hoppade av.

shit! 10 timmar?
1 - 2 h brukar jag klara, men redan då är det bäst att hoppa av hästen och gå med bredvid :) . Efter 10 timmar hade man fått lyfta av mig med lyftkran direkt ner i en rullstol :p :rofl:
 
Sv: Varför ner med hälen?

Hälen SKA inte ner, det är mest gamla ogrundade ideer om säkerhet, jag sänker bara hälen om jag misstänker att hästen ska skygga, både för att få bättre grepp om stigbygeln och för att ge hästen en större stöd och öka drivningen. att sitta och spänna kroppen hela tiden ger bara dig och hästen problem. foten ska vara plan mot marken, att trampa ner hälen är en hjälp som ska få hästen att samla sig och spänsta till sig ,
att trycka ner hälen är att "spänna bågen "
kolla på bilder på Julio Borba , inga onödigt spända hälar där!
kolla sedan bilder på vissa islandsryttare hela benet är en hel spänning från höft till häl, hur har de tänkt sig att hästen ska ha en mjuk och böljande rygg rörelse med en stel-opererad ryttare ?
styvnad från ryttarens håll ska vara som en hjälp, och visa hästen vad som är inkorekt, för att sedan mjukna när hästen gör rätt. tex kan man styvna i höften när en häst går orent i tölten, för att mjukna när hästen går rent.
 
Sv: Varför ner med hälen?

*kl*

min ridlärare sa alltid att man ska kunna plocka bort hästen under en ryttare utan att denna faller omkull. Alltså ska du rida i en position som du kan stå på marken med, dvs tex inte stolsits eller nedtrampade hälar...=)

Med lättridningen så håller jag med tidigare talare, att man ska bara "lyfta sig från knäna". Sen brukar jag försöka rida lätt lite saktare än hästen travar. Väldigt bra om man har en pigg häst dessutom, brukar sakta ner tempot.

Lycka till!
 
Sv: Varför ner med hälen?

kl

När jag varit på kurs i centrerad ridning så har vi fått förklarat för oss med hur mycket hälen ska ner och hur mycket tån ska peta ut. Och det beror ju på hur man själv ser ut, håller med dig som sa att man ska "släppa ner" hälen och inte trampa ner den, väldigt bra uttryck, man ska ju inte sitta och spänna benen för att få ner hälarna då får man ju ingen avslappnad sits. Fotleden ska gunga lite i takt med hästens gångarter så man har svikt där, det är mitt största problem för jag är väldigt överrörlig i fotlederna så mina hälar åker ner onaturligt mycket så jag får länga mina stigläder rätt mycket för att inte få ont i fotlederna :P (Tur att dressyr är min sport och inte hoppning så jag slipper rida med korta stigläder så ofta :D)

Och åt vilket håll tårna pekar beror på ryttaren, kolla hur ni står på marken och normalt sett så är människan bygd så att tårna pekar ungefär "fem i ett". Och då är det hela vägen från lårbenet som är liite vridet utåt.
Sägs att många läkare ofta ser så kallade "ryttarknän" alltså förstörda knän för att folk försöker sitta med knäet och tån rakt fram, tillochmed något inåt. Och det hörs ju själv hur hälsosamt det är ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ner med hälen?

Försöker man korrigera problemet med knä och tå som pekar utåt, genom att ta in knä och tå, ja då får man problem med lederna. Detta ska korrigera högre upp.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Det handlar om bäckenvinkel, och vart på låren man sitter. Inte hur man vrider knäna...

/Migo
som pha "handikapp" har tår som pekar åt fanders ändå - instabila fotleder...
 
Sv: Varför ner med hälen?

Det är ju just därför de ser så mycket förslitningsskador på knäna för att folk inte vet vart man ska vrida eller hela tiden får höra "in med tårna", då blir det ju tyvär fel effekt ;)
 
Sv: Varför ner med hälen?

Man kanske kan säga sänk knäna i stället för att sänka hälen. Sänker man sitt knä kommer man i bättre possition i sadeln och man får bättre inverkan med överskänkeln.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Du skall inte trampa ner hälen när du rider dressyr. Foten skall vara lika plan som om du stod på marken. Skicka ridläraren på en uppdatering à la 2010.
 
Sv: Varför ner med hälen?

För att visa lite vad jag menar så får du några bilder som jag tog för ett tag sedan, detta är ett ekipage som har tävlat i dressyrfinalen i OS.

spanien036.jpg


spanien325.jpg


spanien323.jpg


Jag har inte valt ut några speciella kort, alla ser likadana ut när det gäller fotens linje, det enda som skiljer är att hälen åker upp lite (ibland) när ryttaren använder sig av en förstärkt skänkel.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Trampa inte ned, det låter som att du spänner dig då, det gjorde jag förr och idag vet jag att det var helt fel, var avslappnad så bör det komma lite av sig självt. Mina hälar är oftast någon centimeter närmare marken än resten av foten, men om man tittar på bilder och filmer när folk rider så är foten egentligen relativt plan. Mina skänklar består vader och lår.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 481
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 353
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 883
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp