Bukefalos 28 år!

Varför ner med hälen?

Lillflickan

Trådstartare
Red lektion på ridskola igår för första gången på typ 5år. Rider annars som medryttare 2ggr i veckan.

Det ridläraren främst tycke att jag borde tänka på och sa till mig om flera gånger var hälen. Att den ska ned. Men jag känner att när jag tar ned hälen så kan jag inte påverka hästen längre. Att jag tycker det kanske har att göra med att jag länge tänkt att man skänklar med hälen, nu fick jag ju förklarat att det är vaden man skänklar med (det vet jag ju men det har försvunnit någonstans påvägen när jag ridit själv).
Men jag kan tycka att det är svårt att skänkla med vaden ibland om man måste föra tillbaka skänkeln lite, t.ex. om man ska göra en framdelsvändning eller så. Att skänkla med vaden i normalläge fungerar däremot bra.
Men precis varför ska man sänka hälen? Vad är nyttan med det?

Jag har förut ridit när ägaren till en av medryttarhästarna tittat på och då sa hon att mitt ben hamnade för långt fram och att jag liksom hamnade lite i stolsits nästan. Då gav hon mig tipset att inte trampa så mycket i stigbygeln utan att sitta mer i sadeln istället. Och då fungerar det ju bra och skänkeln hamnar i ett bättre läge.

Men det här att trampa ned hälen, då blir det för mig också tramp i stigbygeln. Och då åker skänklarna fram tycker jag.
Någon som har bra tips på hur jag kan tänka och träna?
 
Sv: Varför ner med hälen?

Låna Sally Swifts böcker, så kanske du får lite mer kunskap om hur kroppen fungerar när den är till häst. Hälen kommer ner när benet är i rätt läge, när du har frikopplat benet från bålen (det känns så). Då hänger benet ner mot hästen sida, fotens tyngd kommer att hålla foten still i stigbygeln och hälen är naturligt den lägsta punkten. Utan spänning och ansträngning. Det tar tid att komma dit, det är långt ifrån lätt. Det kräver t ex att ditt bäcken är i balans i sadeln, att överkroppen är i rätt läge och att händerna inte sysslar med något som de inte klarar ut.

När du sitter fel kommer du heller aldrig att kunna påverka hästen korrekt. Ska man vara noga så är det sätet som instruerar hästen vad den ska göra, skänkeln är väldigt grov inverkan. Den avslappnade lodräta sitsen är grunden i den engelska ridningen,
 
Sv: Varför ner med hälen?

Jag kanske är fel person att svara på detta då jag hela tiden gör så att det ska bli så enkelt som möjligt för mig själv. Min häst fixar ganska mycket av sig själv och jag har utvecklat en egen stil som fungerar för mig.

Anledningen till att hälen ska ner har jag alltid hört beror på att foten lätt ska kunna glida ur stigbygeln om man ramlar av, eller? Dock rider jag helst med "skålar" på stigbyglarna så de ändå inte kan glida rakt igenom. Hur man gör? Ja, träning, träning antar jag.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Red lektion på ridskola igår för första gången på typ 5år. Rider annars som medryttare 2ggr i veckan.

Det ridläraren främst tycke att jag borde tänka på och sa till mig om flera gånger var hälen. Att den ska ned. Men jag känner att när jag tar ned hälen så kan jag inte påverka hästen längre. Att jag tycker det kanske har att göra med att jag länge tänkt att man skänklar med hälen, nu fick jag ju förklarat att det är vaden man skänklar med (det vet jag ju men det har försvunnit någonstans påvägen när jag ridit själv).
Men jag kan tycka att det är svårt att skänkla med vaden ibland om man måste föra tillbaka skänkeln lite, t.ex. om man ska göra en framdelsvändning eller så. Att skänkla med vaden i normalläge fungerar däremot bra.
Men precis varför ska man sänka hälen? Vad är nyttan med det?

Jag har förut ridit när ägaren till en av medryttarhästarna tittat på och då sa hon att mitt ben hamnade för långt fram och att jag liksom hamnade lite i stolsits nästan. Då gav hon mig tipset att inte trampa så mycket i stigbygeln utan att sitta mer i sadeln istället. Och då fungerar det ju bra och skänkeln hamnar i ett bättre läge.

Men det här att trampa ned hälen, då blir det för mig också tramp i stigbygeln. Och då åker skänklarna fram tycker jag.
Någon som har bra tips på hur jag kan tänka och träna?

Vid en av de första ridlektionerna jag tog som vuxen, när jag börjat rida igen. Så visade ridläraren mig skänkelns inverkan. Satt sig helt enkelt bredvid mig på en bänk. La sitt ben över mitt så att hennes ben kramade om mitt. Så petade hon mig med hälen som skänkel. Hela skänkeln tappade greppet om mitt ben och petandet var obehagligt. Så visade hon mig hur, genom att krama med hela sitt ben om mitt. Det var en helt annan kraft. Kramande om mig, behagligt men kraftfullt. Så skänkeln är hela benet.

Vad det gäller hälen ner, så håller jag med dig. Inte trampa för hårt i stigbygeln och faktiskt nedåt. Snarare foten i vågrätt med marken. Men så snart, man halkar upp med hälen och hamnar på tån, då är man där igen och har släppt greppet om hästen med skänkeln och glappar.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför ner med hälen?

Vid en av de första ridlektionerna jag tog som vuxen, när jag börjat rida igen. Så visade ridläraren mig skänkelns inverkan. Satt sig helt enkelt bredvid mig på en bänk. La sitt ben över mitt så att hennes ben kramade om mitt. Så petade hon mig med hälen som skänkel. Hela skänkeln tappade greppet om mitt ben och petandet var obehagligt. Så visade hon mig hur, genom att krama med hela sitt ben om mitt. Det var en helt annan kraft. Kramande om mig, behagligt men kraftfullt. Så skänkeln är hela benet.

Vad det gäller hälen ner, så håller jag med dig. Inte trampa för hårt i stigbygeln och faktiskt nedåt. Snarare foten i vågrätt med marken. Men så snart, man halkar upp med hälen och hamnar på tån, då är man där igen och har släppt greppet om hästen med skänkeln och glappar.

Hälsning Maja


Det där var en jättebra beskrivning :)
Och nu förstår jag varför det känns som att benen far hit och dit ibland när jag rider. Ska ta och känna efter imorgon när jag rider hur det känns när hälen är nere/rak och uppåt.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Trampar man ner med hälarna flyttas tyngdpunkten dit och du har lättare att hålla balansen. Du får även mer svikt.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Trampar man ner med hälarna flyttas tyngdpunkten dit och du har lättare att hålla balansen. Du får även mer svikt.

Om du trampar i stigbyglarna spänner du benen och trycker dig upp ur sadeln. Man ska sträva efter att ha en låg tyngdpunkt vilket man får när man låter benen falla utefter hästens sidor, djupandas hela vägen ner i magen, sitter lodrätt och aktiverar bålens stabiliserande muskler för att bli stabil i överlivet. När sitsen är rätt kommer benen att hamna rätt och du behöver inte fundera över att "trampa ner" hälen. Håller med Lovisaleonora - läs tex sally swift.
 
Sv: Varför ner med hälen?

jag trampar ofta ner för mycket med hälen och då åker benet fram,
min tränare sa att istället för att trampa ner allt vad man kan så ska man trampa med tårna på stigbyglen utan att stå på tå. funkar för mig
testa att ha för korta stigbyglar och trampa med tårna. då hamnar foten i rätt läge(i alla fall för mig)
 
Sv: Varför ner med hälen?

Tror jag har ungefär samma problem som dig så har igentligen inga tips. Men anledningen till att man ska trampa ner hälen är dels för att man får bättre balans. En kommentator på Stockholm HS sa att "De nedtrampade hälarna är som ett säkerhetsbälte för ryttaren". Väldigt bra förklaring.:D Som någon redan nämnt, tyngdpunkten blir lägre och man får bättre balans. Alltså mindre risk för att åka av om hästen viker av.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Jag provade igår när jag red. Och så fort hälen är rak/neråt så känns det att hela benet har kontakt med sadeln. Tog jag däremot upp hälen så kände jag att det blev mycket sämre kontakt och då även en vingligare sits. Och jag tyckte också det kändes som att jag spände hela överlivet då, och benen med. Kändes nog mer avslappnat med hälen neråt faktiskt, fast jösses vad det kändes i insidan av låren då (förmodigen för att jag saknar muskler där?)

Att tänka upp med tårna fungerar ju som ni säger också mycket bättre än ned med hälen. För tänker jag ned med hälen så trycker jag i stigbygeln och då åker skänkeln fram och så blir det stolsits och inte så stabilt längre.

Det svåra är lättridningen, då blir det ju liksom tramp i stigbygen även om man tänker upp med tårna tycker jag, och då åker hela skänkeln hit och dit och jag ramlar lite bakåt. Så något tips just vid lättridning?
 
Sv: Varför ner med hälen?

Låna Sally Swifts böcker, så kanske du får lite mer kunskap om hur kroppen fungerar när den är till häst. Hälen kommer ner när benet är i rätt läge, när du har frikopplat benet från bålen (det känns så). Då hänger benet ner mot hästen sida, fotens tyngd kommer att hålla foten still i stigbygeln och hälen är naturligt den lägsta punkten. Utan spänning och ansträngning. Det tar tid att komma dit, det är långt ifrån lätt. Det kräver t ex att ditt bäcken är i balans i sadeln, att överkroppen är i rätt läge och att händerna inte sysslar med något som de inte klarar ut.

När du sitter fel kommer du heller aldrig att kunna påverka hästen korrekt. Ska man vara noga så är det sätet som instruerar hästen vad den ska göra, skänkeln är väldigt grov inverkan. Den avslappnade lodräta sitsen är grunden i den engelska ridningen,

vilken av hennes böcker är att föredra tycker du, Centrerad ridning eller Ett med hästen? såg att båda finns på biblioteket hemma, dock utlånade så får vänta lite
 
Sv: Varför ner med hälen?

Vid lättridning ska underskänkeln vara stilla, du ska lixom bara resa dig från knäna och upp. Balansen ska hållas mer med knäna/vaderna än med tårna. Men inte krampaktigt. :laugh: Svårt att förklara...
Dessutom ska bäckenets rörelse vara lite mer framåt än uppåt, tänker man på det är det lättare att inte tappa balansen.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Fast det var ju det jag menade, enkelt förklarat?! :p
 
Sv: Varför ner med hälen?

Man får bättre balans och så är det mindre risk att du fastnar i stigbygeln om du skulle ramla av ;) Jag har väldigt svårt att hålla ner hälen, speciellt i galoppen. Men jag brukar skritta fram och värma upp utan stigbyglar eller så har jag helt enkelt väldigt långa läder så slappnar man av i benen och kan efter en stund ta stigbyglarna ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ner med hälen?

Jag skulle säga att man inte ska "trampa ner" hälen (och därmed spänna benen) utan släppa ner hälen, alltså slappna av och länga musklerna i benen! Då får man en helt annan balans och känsla i sitsen. Att hälen sänks är bara ett tecken på att man sitter rätt, inte ett självändamål.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Bravo, precis! När rätt muskler arbetar och resten slappar av vilar benet mot hästens sida, med tån och knäet pekande framåt och hälen som lägsta punkt.
 
Sv: Varför ner med hälen?

Fast det sista som du skriver där är jag inte helt säker på att det stämmer.

Jag tycker att det beror på hur man själv är byggd. På de flesta människorna pekar tårna utåt när man står/går och inte rakt fram. Nu rider jag förvisso distans, men där är det väldigt viktigt att man rider som man är byggd, annars får man snoront efter några mil.

Hur det funkar relaterat till dressyren vet jag inte, men det är ju inte meningen att man ska sitta och kämpa emot sin kroppsbyggnad, eller?
 
Sv: Varför ner med hälen?

Vill man kunna påverka hästen med rätt muskler, får man vackert träna detta. Det går, jag vet. Jag går själv ut med tårna, men för att kunna avancera i min ridning har jag fått tillbringa många timmar på lina för att tvinga kroppen att göra rätt. Och visst går det, och visst blev det lättare att rida.

Ska man bara åka häst spelar det mindre roll, men vill du få dina fintonade hjälper att stämma, vill du kunna styra hästen med insidan av dina lår och dina sittben - då måste du får rätt på sitsen ner i minsta detalj.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 481
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 353
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 883
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp