Bukefalos 28 år!

Varför nosgrimma?

V

Vildvittra

Jag har en liten fundering angående nosgrimmor. Jag har själv islandshästar och rider för det mesta med en ganska löst spänd remontnosgrimma och ibland utan eller på hackamore och då har jag ju ingen nosgrimma. Men i ärlighetens namn vet jag inte riktigt vad nosgrimman egentligen har för funktion. Jag vill inte spänna nosgrimman stenhårt för att förhindra hästen från att gapa, dels för att det blir väldigt obehagligt och dels för att jag anser att man i så fall bör åtgärda orsaken (varför gapar hästen?) och inte symptomet så att säga.

Varför använder ni nosgrimma och vilken sort använder ni? Det finns ju en uppsjö (Aachen, engelsk, pullar, bygel etc etc) och jag undrar om någon kan förklara skillnaderna mellan dem, alltså varför man har den ena eller andra.

Vildvittra
 
Håller med dig. Det finns ytterst då orsaker som man kan "godta" för att använda nosgrimma.

Jag rider aldrig med det, mer än möjligtvis om man ska vara med på uppvisning någon gång i framtiden och man har en prålig nosgrimma. ;)

Men det är väl just det den tillkommit för kan jag tänka mig. Säkert under militärens "tid" med kavalleriet för att ge alla ett enhetligt utseende eller något sånt.


Nej, väck med skiten...
 
andvänder mej av en engelsk huvudsakligen..
Framförallt för att jag rider med ludd, av två anledningar. Dels för att skymma viss sikt rakt ner (hittar mycket läskiga saker framför framhovarna) och dels för att det blir dålig sikt när huvudet är i stort sett vågrätt.
Rider även en del med pullargrimma, främst då jag ridit med pessoa lr gag, då dessa bett kan trycka upp i mungipan en bit, o de då inte finns nått ivägen, som en engelsk lr en aachen skulle ha varit.
 
Jag har min engelska nosgrimma på min häst för att det är snyggt, helt ärligt.
Har den lös spänd, min häst gapar inte, jag tror inte min häst störs av att den sitter där heller ;)
 
:rofl:
Det var faktiskt den bästa anledningen hittils!

nog för att man kanske borde åtgärda tittigheten, men LUDD!
Du har räddat min dag...
:rofl: :rofl: :rofl:
 
Har en remontgrimma nu eftersom jag rider på den ;) Dvs inget bett i munnen..

Skulle jag börja rida på bett igen (vilket jag inte ska då hon åker nästa vecka) skulle jag slopat nosgrimman, vi har kommit en bit på väg inom ridningen just i frågan om stöd/stöd på tygeln.. Innan red jag med engelsk löst för syns skull men hade pullar när vi red lite "hårdare". Då knude hon bli hyfsat pigg (tävlingskondis) och lägga sig på bettet och dra, inte sticka utan bara trilla på bogarna och ligga på vilket medförde att hon gapade när jag höll/tog i henne. Då hjälpte det att ha nosgrimma eftersom hon inte kunde gapa för att komma undan, förhållningarna gick igenom och jag klunde rida med mjukare hand och "få upp" henne igen. Inte nyttigt att springa på bogarna =/ Alltså hon bar sig inte bättre för att jag drog i munnen utan för att jag kunde komma till ridning när de grundläggande förhållningarna gick igenom.

Nu har vi ändrat lite på vår kommunikation och hon lyssnar bättre och jag har mindre i handen generellt. Så idag var ett bra exempel, hon gick lite igår och blev lite galen idag och ville ligga på, men lite tjat om våra tidigare övningar fick henne att acceptera de flesta förhållningarna och jag kom hyfsat till ridning och då blir hon lugnare.
 
jag rider med löst spänd aachen nosgrimma.
varför? den satt på tränset när jag köpte det och för att det är finare med nosgrimma. och jag tycker att bettet och tränset ligger lite stabilare.
men jag kan rida utan nosgrimma utan större problem
 
har du nått bättre förslag på varför man andvänder enorma nosludd då?
 
det är ett ringbett, fungerar ungefär så att hästen inte kan bita sej tag i ena sidan av bettet o sen bara tuta o köra :)
 
Nosgrimman gör ingen som helst skillnad på min häst, så jag lade undan den för två år sedan. Men igår tog jag faktiskt fram den, eftersom jag ska vara med på en träningstävling i dressyr på fredag och då måste man ju ha nosgrimma....

Nosgrimman är engelsk och jag spänner den i allra yttersta hålet.

Immer
 
Det är ju precis som du säger..Stort nosludd tar bort viss marksyn.därför används det för att ta bort markskygghet.Om jag inte mins fel så är det samma funktion på det som ser ut som en (kvast :o )Som oxå sätts på nosgrimman på travare och galoppörer.
 
Enligt Anders Eriksson (tömkörningsnissen), så är nosgrimman stabiliserande (för bettet).
Men man ska ju inte ha nosgrimman för att snörpa ihop munnen på hästen :crazy:
 
för att fåglarna ska ha något gosigt att sitta på?
Ursäkta, jag känner mig inte alls seriös idag!
 
jag plockade faktisk av nosgrimman i måndags, och f*n vad mkt bättre han gick. att jag inte hade tänkt på det tidigare :mad:
men man blir lätt förblindad och vill göra som alla "andra" gör. man borde använda sin egen hjärna och gå sin egen väg. det bästa sättet att lära sig är ju genom sina egna misstag ;)

//Linda :bump:
 
Har löst spänd engelsk nosgrimma på medryttarpållen (han hade aachen när jag började rida honom men jag smög lite försynt bort nosremmen och ägaren verkar inte ha misstyckt :cool: ), för jag tycker att tränset sitter bättre och stabilare med nosgrimma, men jag vill inte att den ska stänga igen munnen på honom. Vill att han ska kunna tala om för mig om jag gör nåt obehagligt med hans mun.
 
Nosgrimmor är en av dom mest värdelösa sakerna ssom finns.

Men själv använder jag en engelsk (får in 2 händer under ;) ) när jag rider för ridlärare. i skogen utan
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 347
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 095
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 605
Senast: Vogue
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp