Bukefalos 28 år!

Varför nosgrimma?

Har själv funderat på varför man använder nosgrimma så jag kollade upp det lite för ett tag sen.
En vettig anledning är för att hålla ihop under- och överkäken ifall hästen skulle falla med nosen före i backen. ex. man faller av och blir hängande i tyglarna, hästen gapar och kör underkäken i marken och bryter den. Svårare att bryta nåt om man har nosgrimma. Inte särskilt troligt att nåt sånt händer under "vanlig" ridning men ska man ut och busa i skogen eller hoppa kan det vara en bra idé.
 
Hur kan jag få bettet att sitta stadigare?
Jag har testat utan nosgrimma nu några gånger, och det funkar bra, dock inte då vi ska svänga och är oense om väg, för då far t.o.m bettringen in en liten bit i munnen, jag skulle vilja ha det mer stabiliserat.
Är bettskivor den enda utvägen?
 
parerstänger, stångbett eller varför inte bettlöst? :smirk:
 
Jag rider redan bettlöst ibland... parerstänger var en god idé, tack!
 
Remont grimma har du för att bettet ska ligga still i hästens mun. Det används som namnet antyder främst på unghäster (men också på äldre) för att bettet ska ligga still i munnen och inte fara runt och "irritera". Alltså INTE för att stänga hästens mun.
Engelsk nosgrimma används för att hästen inte ska kunna gapa och eller bita tag i och "ta bettet".
Aachen är en kombination av engelsk och remont. Den "övre remmen" är lite "hårdare" spänd och har funktionen hos en engelsk nosgrimma medan den nedre remmen är till för att hålla bettet på plats. Inget annat - den ska alltså inte spännas hårt för att stänga hästens mun som vissa verkar tro. =)
En annan anledning att ha nosgrimma är ju också att hålla tränset stadigare på plats och som kihei säger så kan det också vara en "säkerhetsgrej"..
Tvärt emot vad många andra här tror, så tror jag att en rätt använd (dvs rätt inpassad och spänd) nosgrimma gör då inte någon skada.
 
Kanske ett bett med fasta ringar? Då blir bettet lite mindre rörligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 340
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 092
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp