Bukefalos 28 år!

Varför plötsligt problem med att sko ?

F

familjen h

Vi har haft vår pålle i ca 1/2 år. Vad vi vet har det inte varit problem med att sko honom tidigare. Han skoddes då av vuvarande hovslagare, kallad X. När vi köpte hästen bytte vi till en annan, kallad Y - mycket omtyckt men tyvärr inte utbildad, bara självlärd. Iinga problem med skoningen då. Pga att vi rekommenderades att använda Classic roller-skor med sidokappa, så gick vi över till X igen, eftersom Y inte hade dessa. Första gången X skodde, var det inga problem. Men häromveckan lossnade en framsko, innan det var dags för ny skoning. X kom och satte fast den - då var hästen lite orolig. Så gick det en vecka - nu en tappkso (samma ben). Imorse kom X för att sätta fast den igen, och då var hästen hysterisk - stegrade sig och slängde sig (var inte själva med pga arbete). Vad kan var orsaken ? Kan han ha fått ont pga tappskon ? Gillar han inte X ? Nu vill inte X komma tillbaka förrän "hästen är normal igen" ? Och hur ska vi göra då ? Vi har inga problem när vi själva hanterar honom
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

var hos hästen igår kväll. inga tecken på hälta eller smärta. han var precis som vanligt, snäll och go. fattar fortfarande inte varför han hade varit så stökig vid skoningen. kan hästar plötsligt börja ogilla vissa människor ?
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Men du har bara hovslagarens ord på att hästen bråkade? Var hästen inne själv i stallet eftersom hovslagare kom på morgonen?
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

var hos hästen igår kväll. inga tecken på hälta eller smärta. han var precis som vanligt, snäll och go. fattar fortfarande inte varför han hade varit så stökig vid skoningen. kan hästar plötsligt börja ogilla vissa människor ?

>Å andra sidan spikar du inte i fötterna eller har dem uppe i många minuter. I vilket läge började hästen stöka? Var det oavsett ben?
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

en av stallpersonalen var med, och hon håller med om att hästen var bråkig: han stegrade och slängde sig. det var hon som var inne på tanken att hästen kanske inte gillar den här hovslagaren - men som sagt - det har ju gått bra ända tills för en vecka sedan då denne satte fast den första skon som lossnade. då var vi med och såg tendenser till oro, men inte alls så mkt som denna gången
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

det är sant givetvis... jag tror att det var när han skulle ta fram som han bråkade mest
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Min ena häst är en otroligt snäll och tålig individ som haft problem med en hålvägg på sin ena framhov. Och två gånger när hovslagare försökt spika fast skon har hästen försökt lägga sig ner i protest. Hoven har sett hel ut både underifrån och utifrån och hästen har varit ohalt men ett hålrum har funnits inne i hoven.

Kan tillägga för säkerhets skull att när hästen första gången reagerade öppnade hovslagaren upp hålet och rengjorde samt stoppade i desificering och en boot tillverkades för att skydda hoven. Ett par månader senare hade hoven vuxit och såg hel ut men hästen reagerade i alla fall och hålet har nu skurits upp ännu mer och en sko limmats fast.

Det är ju lite oroväckande tycker jag att er häst trampar av sig samma sko flera gånger och sedan reagerar så kraftigt. Hovbölder och hålväggar är luriga elaka rackare. Men om hovslagare x inte kan få skon att sitta kvar eller ens undersöker varför hästen verkar ha ont tycker jag nog ni kanske ska vända er till någon annan. Att hovslagare x inte vill komma tillbaka förrän hästen "är normal igen" tycker jag är en konstigt attityd för att vara hovslagare. Hovslagare x borde ju i första hand undersöka om något kan var fel och eventuellt rådgöra med vet eller kollega
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Precis ! Vi är inga erfarna hästägare - detta är vår första häst - och därför blir man ju orolig ! just i en sådan situation är det ju extra viktigt att få stöd från sin hovslagare - för att hitta orsaken till detta - det är ju han som är experten. Det var just därför vi tyckte det var ett så oerhört konstigt besked han gav oss..... Tyvärr har vi inte heller så många alternativ - det är egentligen bara denna X, och så tidigare nämnde Y som vi tycker så mkt om, och som har så bra hand om hästar, men som alltå bara är självlärd.... Och så en till - men han varmskor - och jag misstänker att det kanske inte är ett alternativ om man har en häst som redan är orolig... Så vi är lite inträngda i ett hörn nu, och vet inte hur vi ska lösa det... Tänk om hästen har en sådan hålvägg - vem ska hjälpa oss....?
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Precis ! Vi är inga erfarna hästägare - detta är vår första häst - och därför blir man ju orolig ! just i en sådan situation är det ju extra viktigt att få stöd från sin hovslagare - för att hitta orsaken till detta - det är ju han som är experten. Det var just därför vi tyckte det var ett så oerhört konstigt besked han gav oss..... Tyvärr har vi inte heller så många alternativ - det är egentligen bara denna X, och så tidigare nämnde Y som vi tycker så mkt om, och som har så bra hand om hästar, men som alltå bara är självlärd.... Och så en till - men han varmskor - och jag misstänker att det kanske inte är ett alternativ om man har en häst som redan är orolig... Så vi är lite inträngda i ett hörn nu, och vet inte hur vi ska lösa det... Tänk om hästen har en sådan hålvägg - vem ska hjälpa oss....?

Tyvärr har en del "experter" helt fel uppåt väggarna trots utbildning. Men eftersom x inte vill komma tillbaka förrän hästen "sköter sig" och ni inte kan veta varför hästen inte sköter sig eller garantera att hästen sköter sig tycker jag nog ni i alla fall ska rådfråga någon annan. Hålväggar syns på röntgen (jag har sett min hästs hålvägg) men först och främst bör nog antingen hovslagare (inte x då) eller veterinär undersöka hästen med en visitertång. Det kan vara en begynnande hovböld, det tar lite tid ibland för bölder att mogna. Hovslagare Y som bara är självlärd, vad anser andra om hans jobb och skoning? Han kanske faktiskt är duktigare än x. Varmskoning har jag ingen egen erfarenhet av men den hovslagaren kanske är mycket kunnig och kan sko "kallt" första gången, jag vet inte riktigt om de gör så. Jag är absolut ingen expert men har lärt mig att inte alltid lita blint på vad en person säger utan rådfråga andra om något gör mig orolig.
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Du sätter huvudet på spiken ! Just detta är ju vårt dilemma: Vi kan ju inte veta varför det är på detta sättet.... Hovslagare Y är mkt omtyckt - det är flera i vårt stall som använder sig av honom - trots att han inte är utbildad... Han har om inte annat än helt annan stil - lugn och bra. X har jag upplevt som mer stressad.... Och det är kanske som Du säger - han som brukar varmsko kanske kan sko kallt - om inte annat har han förmodligen kunskaperna.... Jag får vä kanske ta kontakt med honom.
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Om y är omtyckt och anlitat av andra i samma stall som skulle det vara bäst att anlita honom igen? Vem var det som sa att hästen behövde classic roller skor och varför (nu är ju jag ingen expert så jag har faktiskt ingen aning om vad det är för skor)? Och kan inte dessa skor i så fall beställas.
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Om hästen trampat av sej skon så kanske det inte finns så mycket vägg att sömma i.... kanhända att han kanske sömmat för långt in och hästen känt av detta... ( sömstucken)... annars kanske det var själv intagen från kompisarna i hagen- ovanlig situation???
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Är ryggont uteslutet?
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Jag skulle gärna anlita Y. Men han skor inte med Classic Roller - något som vi rekommenderades av veterinär i samband med hälta i våras. Det upptäcktes då lite pålagringar, som skulle må bra av att man använde dessa. Men senare kom veterinären fram till att hältan inte berodde på pålagringarna utan på att hästen hade fått erhlichia - detta har han nu fått behandling för och är friskförklarad.
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Om hästen trampat av sej skon så kanske det inte finns så mycket vägg att sömma i.... kanhända att han kanske sömmat för långt in och hästen känt av detta... ( sömstucken)... annars kanske det var själv intagen från kompisarna i hagen- ovanlig situation???

Ja, det där med att han kanske blivit sömstucken är ngt som jag själv varit inne på som förklaring. Men - varför vill då inte hovslagaren fundera på det som orsak ? Han är van att tas in själv från kompisarna i hagen, så det borde inte vara problem
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Är ryggont uteslutet?

I samband med besök på kliniken i våras när han var halt - och då ehrlichian sedan upptäcktes - så gick de igenom hela hästen inklusive ryggen - inget problem då. Efter friskförklaringen så har han varit försiktigt igångsatt under sommaren, så jag tycker inte att det skulle vara problem med ryggen...
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Jag skulle absolut tagit häste till klinik igen för att kolla om den inte har ont någon stans .

Allrahelst som den faktiskt har pålagringar och att man har ändrat skoningen på honom .

Mia
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Jag skulle absolut tagit häste till klinik igen för att kolla om den inte har ont någon stans .

Allrahelst som den faktiskt har pålagringar och att man har ändrat skoningen på honom .

Mia

Eftersom han inte visar något som helst annat tecken på att något skulle vara fel - inte vid annan hantering eller ridning - så känns det ändå att det är ngt med själva skoningen/hovslagaren som är problemet. Jag skall nog försöka få råd från någon annan hovslagare. Dessutom känner jag att jag har en "oplockad gås" med denne hovslagare som gav oss så konstiga besked - dessutom endast per sms - inte ens att han ringde upp och diskuterade problemet... Tycker det är dåligt !!
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Ryggont brukar märkas när det handlar om bakbenen... antar att detta var en framhov som fattades skon eftersom den reste sej och den behövde bättre överrullning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 573
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp