Bukefalos 28 år!

Varför plötsligt problem med att sko ?

Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Jag skulle gärna anlita Y. Men han skor inte med Classic Roller - något som vi rekommenderades av veterinär i samband med hälta i våras. Det upptäcktes då lite pålagringar, som skulle må bra av att man använde dessa. Men senare kom veterinären fram till att hältan inte berodde på pålagringarna utan på att hästen hade fått erhlichia - detta har han nu fått behandling för och är friskförklarad.

Rådfråga den veterinären igen berätta om bekymret med skoningen, om hästen fortfarande behöver dessa skor och att du inte är nöjd med bemötandet från x och fråga om veterinären kan rekommendera någon annan hovslagare
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Ryggont brukar märkas när det handlar om bakbenen... antar att detta var en framhov som fattades skon eftersom den reste sej och den behövde bättre överrullning.

Ja, det var samma framben - som för en vecka sedan - och ja, den behövde bättre överrullning
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

ojsan:angel: framgick visst av första inlägget...
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Skulle oxå tro att hästen har ont.
Dels pga att hästen innan har varit snäll att sko och dels pga att hästen strax innan problemet med skoningen hadde trampat av sig skon på samma hov (ändrig i rörelse mönstret).

När jag gick hovslagar skolan så märkte vi om hästen hadde problem innan ridlärnarna märkte det.

Har även varit på 2hästar inte gick att sko och jag skor inte med lugnande utan att veta att hästen är kollad grundligt av vet så hästen inte har ont.
1 häst hadde en sprika i bogbladet vilket inte märktes vid ridning men väl när jag lyfte det andra frambenet.
Den andra hästen fick ägarna någon annan att sko med lungnade men det visade sig senare att den var halt på båda fram vilket värken ägare eller tränare märkte fören hästen vägrade att hoppa och gick mer på bakbenen än alla fyra.

Kram
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Min häst har haft ett antal omgångar kotledsinflammationer. Ett av de första tecknen på att han börjar bli dålig är att han blir tjafsig vid skoning. Han är hur snäll som helst att sko i vanliga fall, men om han börjar få ont i sina kotleder blir han jobbig att sko. I dessa tidiga skeden går det absolut inte att se någon hälta på honom eller på annat sätt märka att han har ont (förrän man gör böjprov...).

Jag skulle nog avvakta tills nästa gång hästen har skotts och om problemen kvarstår så är det bara att åka in till klinik och få hästen undersökt. Plötsliga beteendeförändringar beror vanligtvis på smärta tyvärr.
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Ryggont brukar märkas när det handlar om bakbenen... antar att detta var en framhov som fattades skon eftersom den reste sej och den behövde bättre överrullning.

Yes, det var en framhov - samma som för en vecka sedan - och yes- det behövdes bättre överrullning
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Yes, det var en framhov - samma som för en vecka sedan - och yes- det behövdes bättre överrullning

Du kanske ska fråga dig varför han kräver bättre över rullning ?

Vad är orsaken till att vet ansåg att dessa skor skulle hjälpa honom ? Inte sjutton har det med fästingsjukdomen att göra ialla fall .....

För att hästen var frisk i våras(eller mådde då bättre ) när du var hos vet så är det inte säkert att den är det nu .



Mia
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Har ni noga känt igenom , letat efter värme i hoven/benet det gäller och jämfört det med det andra? Kolla efter värme och puls.... har han mer i det kan det ju vara sömtryck, böld , kanske vrickat sej?
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Du kanske ska fråga dig varför han kräver bättre över rullning ?
Vad är orsaken till att vet ansåg att dessa skor skulle hjälpa honom ? Inte sjutton har det med fästingsjukdomen att göra ialla fall .....

För att hästen var frisk i våras(eller mådde då bättre ) när du var hos vet så är det inte säkert att den är det nu .

Inlägg 15 av TS
något som vi rekommenderades av veterinär i samband med hälta i våras. Det upptäcktes då lite pålagringar, som skulle må bra av att man använde dessa. Men senare kom veterinären fram till att hältan inte berodde på pålagringarna utan på att hästen hade fått erhlichia - detta har han nu fått behandling för och är friskförklarad.
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Och varför lägger man då på ett par skor som ska ge snabbare överullning tror du ?

Om man inte misstänker att det kan ge problem med dessa små pålagringar ?

Då skulle väll hästen kunnat gå med vanliga skor ....

Nej undersök hästen .... En häst som det aldrig varit problem med innan och börjar bete sig på ett drastiskt annorlunda sätt kollar man upp så den inte har ont .

Mia
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Jag vet inte, jag är varken veterinär eller hovslagare jag försökte bara visa att ts redan förklarat varför hästen hade dessa skor. Och att det inte hade med erlichia att göra utan med pålagringar eftersom du undrade varför vet rekommenderat dessa skor. Jag försökte hjälpa till lite

Jag har redan sagt att jag tycker ts ska vända sig till veterinären igen och diskutera detta och att hästen ska undersökas
 
Senast ändrad:
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Din häst kan vara känslig sas. Jag menar att när han skulle sätta dit skon efter avtramp så har han nog sömmat din häst kanske lite längre upp o in i hoven. Och för varje gång som hästen har fått på sig skon så har din hovslagare lite granna sagt " det var väl attans om jag inte skulle kunna få på skon så den sitter" och därmed har din häst fått sömmar som "klämmer" därmed ont. Hästen behöver inte halta, men finna det så ont ändå. När då din hovslagare kommer sista ggn. Så kommer hästen ihåg och beter sig såhär.


Hästar glömmer ju inte, och de vet vem som gjort dem " illa".
 
Sv: Varför plötsligt problem med att sko ?

Jag hade läst det du citerade ;) Dock så har man ju även hittat andra saker som man faktiskt inte helt kan utersluta som kan ge hältor :)

För att man friskförklarar en häst så är det inte ovanligt att man snart är tillbaka hos vet igen utan snarare väldigt vanligt ..

Det kan ju vara att hästen har ont i en led när hovis böjer benet eller att det gör ont i andra benet som får ta över hela tyngden , Dock kan man bara spekulera men ett förändrat beteende hos en häst så söker man i första hand vetrinär och spekulera vad som är fel här på ett forum är ju faktiskt ingen ide ?

Mia
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 573
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp