VARFÖR räknar man foderstat???

F

FTW

Jag har räknat foderstater enligt konstens alla regler, och kommer då fram till vad varje häst ska ha.
Men sedan hör man att både den ena och den andra ger fri tillgång på hö.
Hur i himlens namn hänger det ihop??? :confused:

Och på vintern måste man ju lägger till ett "köld-tillägg" som ju beror på både temperatur och vind! Hur räknar man ut det i så fall, om man nu vill räkna?

När verkligheten kommer inpå en (och ens hästar) känns det som den fina foderstaten kan förpassas någon annanstans, Hästarna både fryser och blir uttråkade om de bara får sin "räknade" ranson hö per dag. Och inte blir de överpigga eller feta om man slänger till dem extra kilo hö heller.

Så - VARFÖR RÄKNAR JAG???
 
Man LÄR sig vad sin häst äter när den har fri tillgång på hö/hösilage. Så man räknar med det i foderstaten.

Ang köldtillägg så är det inte spec svårt, när det är smällkallt (minus 15 och under) så ger man hästen lite extra mat ute, säg 2 -3 kg hö för en stor häst. Detta gör ingen större skillnad i foderstaten iom att det går åt direkt till att hålla värmen. Och det är lika mycket ätandet i sig som energin i maten som håller hästen varm. men man behöver inte räkna med köldtillägget.

Vad gäller varför man räknar ut foderstat är ju för att se till att den är i balans.

För att ge ett exempel, så om du har ett hö med 8 MJ och 48 gr SRP per kilo, då ligger SRP/MJ-kvoten på 6. Om du ger "några kilo extra" av detta höet så är det värsta du riskerar att hästen blir tjock.

Om du däremot har ett hö med 8 MJ och 32 gr SRP per kilo foder, så har du där en kvot på 4 (den ska vara minst sex). Då måste du ju komplettera med protein för att få upp SRP/MJ-kvoten. Om du med det höet ger "ett par kilo extra" så hamnar hela jäkla foderstaten i obalans och hästen står de facto med proteinbrist (man tenderar ju att de de där extra kilona dagligen).

Så, för att hålla BALANSEN så bör man räkna. Och för att nästa år med nya hövärden ha en aning om hur mycket hö och hur mycket kraftfoder hästen behöver. Du vet ju från år till år vad hästen behöver. Och har du ett bra hö räcker det då med hö, har du ett dåligt hö behöver du kraftfoder. För att veta det, hur mycket och vad så behöver du analysera höet och räkna foderstaten. Och då vet du också (av höanalysen) hur pass i balans foderstaten är och hur mycket elände 1-2 kg extra hö ger.

Jag räknar, och sen så *harkel* sticker jag åt de små raringarna extra i alla fall :o Men jag VET att det inte gör mer än att de möjligen lägger på sig en aning. De år jag haft SKITHÖ (18 gr SRP var mardrömsåret, dessutom emd en svårfödd växande unghäst) så har jag inte gett dem ett GRAM extra, eftersom jag vet att då går hela foderstaten åt helvete. Och med skithö så måste man oftast begränsa högivan med. En ond cirkel.

Men mina står på fri tillgång på stråfoder dygnet runt, och jag har koll på hur mycket varje häst äter på fri tillgång. Och det är medtaget i foderstatsuträkningen.
 
Hellre nästan rätt än helt fel!

Jag räknar för att veta att jag inte ligger helt galet. Sedan är jag inte så jättenoga, utom med höet som vägs, det är så lätt att ta miste på ett halvkilo, och på fyra fodringar kan det bli två kilo om dagen om man har otur. Men till de två stora hästarna väger jag så att det inte blir *mindre* än vad de ska ha. Ponnyerna är vi mer exakta med eftersom de är lättfödda och vi har energirikt hö. Är det kallt får de lite mer, där är vi inte så petiga. När det gäller kraftfodret får de mest mineraler och morötter, samt lite havre. Morötterna är 0,5-1 kg om dagen (närmare 1) Vägdes i början för att man skulle få en känsla av hur mycket det är, men inte nu längre. Det är i mina ögon ointressant om de råkar få 500 gram ena gången och 800 gram den andra. (Har man en jättekänslig häst är det något annat förstås!) Jag har någon gång givit en extra deciliter havre som mys eller belöning.

Däremot skulle jag inte vilja vara utan mina beräkningar, de är bra riktlinjer.

/Majola
 
Jag räknar inte... Ger mycket hö och mindre kraftfoder. Funkar fint för mig.
 
Harmonia - om du skulle ha ett proteinfattigt hö så blir mycket hö - lite kraftfoder rena mardrömmen för hästarna. Ju mer hö du ger dessto större blir proteinbristen.

Du gör såklart som du vill, men det kan slå fruktansvärt fel.

(Som jmf, svårfött halvblodssto, åring. Ena höet (64 gr srp/kg foder) så var behovet täckt på bara hö, fri tillgång. Punkt. Andra höet (18 gr SRP) så tvingades jag BEGRÄNSA högivan till 8 kg och ge 4 kg kraftfoder med högt proteinvärde. Hade jag med andra höet gett fri tillgång hade jag frampå vårkanten insett att katastrofen var ett faktum..
 
Hästarna både fryser och blir uttråkade om de bara får sin "räknade" ranson hö per dag.

Det där beror inte på uträknad foderstat förresten, det beror på fel hö. Leta rätt på ett hö som du kan ge fri tillgång på istället, så är hästarna sysselsatta, mätta, varma och har en foderstat i balans. Och uträkningarna kommer stämam finfint.

Skyll inte på uträkning som fenomen när det inte är räknandet det är fel på utan det du räknar med (höet)
 
Jo, men som jag skrev så räknar jag enligt konstens alla regler, så jag ger hästarna enligt deras behov vad gäller energi, protein, Ca, P och Mg. (Mest hö, sedan kraftfoder för att balansera värdena och för ev arbete etc.)

Men fortfarande kvarstår ju det faktum att när jag ger extra hö så är det inte bara energi jag ger, utan protein, Ca, P och Mg ökar ju också! Om jag nu räknar fram en bra "normal" balans med hö och lite kraft, så går ju den balansen åt he-vete när jag lägger till mer hö!

Ska jag då räkna om kraftfodergivan också så fort det blir kallt och jag ger mer hö? Knappast va'?

Tycker fortfarande att foderstater mest är en fingervisning i någotsånär rätt riktning, men i slutänden tror jag mer på mina ögon än på mina siffror!
 
Jamen absolut! Det är ju ögat och känslan som bestämmer i slutänden. Har du en balanserad foderstat som fungerar i grunden, och lägger till extra så kommer du ju över behoven och får antingen en tjock häst, eller så behövde den det extra just då och då var det ju rätt ändå.

Fri tillgång är ju ingen motsats till att man räknar, man lär sig ju hur mycket hästen stoppar i sig. Analysen man utgår efter är ju fortfarande bara ett medelvärde, inget exakt värde, så det du räknar blir ju aldrig exakt i alla fall.

Själv ser jag till att ha ett så pass bra hö att jag inte behöver fundera så mycket.
 
Alexandra:
Jag vet inte var du bor, men där jag bor "väljer" man inte hö - man får det man får. Tyvärr!!! Dessutom har ju väder och vind med saken att göra. Hade jag kunnat köpa "idealhö" varje år på Konsum hade jag ju gjort det.

För tillfället har vi ett "herrejävlar"-hö med bl.a. 8,8 MJ och 57 g protein, så jag kan liksom inte ge det som bukfylla!

För tillfället ger jag extra hö OCH halm som värme- och terapitugg, men jag tycker fortfarande att mina fina foderstater är lite halvt ointressanta som det är nu, för inte f-n stämmer några värden i dem längre.
 
Jag vet att det inte går (eller fel, att man inte har RÅD, går går det alltid men oftast är det orelistiskt rent praktiskt sett) att få hö varje år som passar.

Menade bara att det inte är uträkningens fel utan höets.

Men jag förstår ärligt talat inte ditt problem. Det är svinkallt och du ger 2 kg mer hö/dag t ex. Så himla fel kan inte foderstaten bli av det? Jag kan höja rejält med hö utan att det händer speciellt mycket alls med kvoterna.

Som ex får valacken nu
5 kg hö
4 kg hösilage
0,2 kg krafft breed

Detta ger SRP/MJ-kvot 6,93, Ca/P-kvot 1,83 och Ca/Mg-kvot 3,14

Om jag lägger på 2 kg hö så blir kvoterna 6,92, 1,84 och 3.19. Ingen skillnad att tala om mao (man räknar bara med en decimal eg, men det är för att visa). Han får mer energi, protein och mineraler, men kvoterna ligger still så foderstaten är i BALANS.

jag ökar 2 kg till (dvs tot ökning 4 kg) av höet, då blir kvoterna 6,91, 1,85 och 3.22. Det är FORTFARANDE i balans.

Bara för sakens skull ökar jag 2 kg till (dvs tot ökning 6 kg), då är kvoterna 6,91, 1,85 och 3,24. Fortfarande BALANS.

Jag har MER ÄN DUBBLAT högivan, men det är fortfarande BALANS.

Så, är det kallt (eller man köper ett felmärkt skär till klippmaskinen och rakar hästen in på huden i minus 10 graders kyla.. :o) så händer ingenting med BALANSEN i foderstaten. Alltså ger jag bara några kilo till vid kyla om det behövs (mina står ju på fri tillgång, men det går mer hö vid kyla). Det är i princip bara decimaler som ändras, hela uträkningen går ju inte åt helvete???

Så jag fattar inte hur du menar att hela din uträkning kan gå åt helvete?

(med ett dåligt hö, men det har ju varken du eller jag) så blir det ju pannkaka av allt bara vid ett kilo extra hö, men med ett bra hö så händer ju fasiken inte så mycket vid t ex köldtillägg?

Så du får nog förklara mer för att jag ska fatta hur du menar?
 
Jag vet att det inte går (eller fel, att man inte har RÅD, går går det alltid men oftast är det orelistiskt rent praktiskt sett) att få hö varje år som passar.

Menade bara att det inte är uträkningens fel utan höets det du beskrev.

Men jag förstår ärligt talat inte ditt problem. Det är svinkallt och du ger 2 kg mer hö/dag t ex. Så himla fel kan inte foderstaten bli av det med ditt hö? Jag kan höja rejält med hö utan att det händer speciellt mycket alls med kvoterna.

Som ex får valacken nu
5 kg hö
4 kg hösilage
0,2 kg krafft breed

Detta ger SRP/MJ-kvot 6,93, Ca/P-kvot 1,83 och Ca/Mg-kvot 3,14

Om jag lägger på 2 kg hö så blir kvoterna 6,92, 1,84 och 3.19. Ingen skillnad att tala om mao (man räknar bara med en decimal eg, men det är för att visa). Han får mer energi, protein och mineraler, men kvoterna ligger still så foderstaten är i BALANS.

jag ökar 2 kg till (dvs tot ökning 4 kg) av höet, då blir kvoterna 6,91, 1,85 och 3.22. Det är FORTFARANDE i balans.

Bara för sakens skull ökar jag 2 kg till (dvs tot ökning 6 kg), då är kvoterna 6,91, 1,85 och 3,24. Fortfarande BALANS.

Jag har MER ÄN DUBBLAT högivan, men det är fortfarande BALANS.

Så, är det kallt (eller man köper ett felmärkt skär till klippmaskinen och rakar hästen in på huden i minus 10 graders kyla.. :o) så händer ingenting med BALANSEN i foderstaten. Alltså ger jag bara några kilo till vid kyla om det behövs (mina står ju på fri tillgång, men det går mer hö vid kyla). Det är i princip bara decimaler som ändras, hela uträkningen går ju inte åt helvete???

Så jag fattar inte hur du menar att hela din uträkning kan gå åt helvete?

(med ett dåligt hö, men det har ju varken du eller jag) så blir det ju pannkaka av allt bara vid ett kilo extra hö, men med ett bra hö så händer ju fasiken inte så mycket vid t ex köldtillägg?

Så du får nog förklara mer för att jag ska fatta hur du menar?
 
Jag vet att det inte går (eller fel, att man inte har RÅD, går går det alltid men oftast är det orelistiskt rent praktiskt sett) att få hö varje år som passar.

Menade bara att det inte är uträkningens fel utan höets det du beskrev.

Men jag förstår ärligt talat inte ditt problem. Det är svinkallt och du ger 2 kg mer hö/dag t ex. Så himla fel kan inte foderstaten bli av det med ditt hö? Jag kan höja rejält med hö utan att det händer speciellt mycket alls med kvoterna.

Som ex får valacken nu
5 kg hö
4 kg hösilage
0,2 kg krafft breed

Detta ger SRP/MJ-kvot 6,93, Ca/P-kvot 1,83 och Ca/Mg-kvot 3,14

Om jag lägger på 2 kg hö så blir kvoterna 6,92, 1,84 och 3.19. Ingen skillnad att tala om mao (man räknar bara med en decimal eg, men det är för att visa). Han får mer energi, protein och mineraler, men kvoterna ligger still så foderstaten är i BALANS.

jag ökar 2 kg till (dvs tot ökning 4 kg) av höet, då blir kvoterna 6,91, 1,85 och 3.22. Det är FORTFARANDE i balans.

Bara för sakens skull ökar jag 2 kg till (dvs tot ökning 6 kg), då är kvoterna 6,91, 1,85 och 3,24. Fortfarande BALANS.

Jag har MER ÄN DUBBLAT högivan, men det är fortfarande BALANS.

Så, är det kallt (eller man köper ett felmärkt skär till klippmaskinen och rakar hästen in på huden i minus 10 graders kyla.. :o) så händer ingenting med BALANSEN i foderstaten. Alltså ger jag bara några kilo till vid kyla om det behövs (mina står ju på fri tillgång, men det går mer hö vid kyla). Det är i princip bara decimaler som ändras, hela uträkningen går ju inte åt helvete???

Så jag fattar inte hur du menar att hela din uträkning kan gå åt helvete?

(med ett dåligt hö, men det har ju varken du eller jag) så blir det ju pannkaka av allt bara vid ett kilo extra hö, men med ett bra hö så händer ju fasiken inte så mycket vid t ex köldtillägg?

Så du får nog förklara mer för att jag ska fatta hur du menar?
 
Ja, hm - jag är ju ingen foderexpert, utan blott en amatör, som läst böcker. :o

Och detta är en principdiskussion - inte en diskussion om just mitt hö just i år. Jag vill bara fatta!

Men - säg att en häst behöver t ex 20 gram Ca per dag, och jag räknar fram en mängd hö och kraft som ger ca 20 g Ca per dag. Om jag sedan ger mer hö, så att hästen får t ex 25 g Ca, så har jag ju ett överskott på 5 gram varje dag! Spelar det överskottet verkligen ingen roll? För om det inte spelar någon roll så är ju min fina foderstat inte nå't att bry sig så mycket om. Och om det spelar någon roll så måste jag ju räkna om kraftfodret igen så att jag får ner Ca-nivån på ca 20 igen.



Är min förvirring tydligare nu? :crazy:
 
Att du ger MER av något brukar inte vara nån större fara. Så länge värdena är inom det normala är det lugnt. Har man ett superskevt hö, kanske med jättehög fosfor och låg kalk så är det inte läge att ge mer än man räknat med, men är det kalk är det ingen större fara. Man får ju se till VAD det är som blir knasigt.
 
Brukar du lyckas hamna på behovet av mineralerna? Imponerad i så fall. jag ligger på överskott på mineraler mest hela tiden hur jag än beter mig. Men sålänge kvoterna stämmer så är det ju ingen fara. (Undantaget är kraftiga överskott på unghästar).

Men jag bryr mig inte ett dugg om ett överskott på Ca sålänge kvoterna är rätt. Och överskott från hö/hösilage är ju ingen fara, så då bryr jag mig ännu mindre.

När jag räknar foderstater så kollar jag vad det gäller mineraler på att behovet är täckt och kvoten är rätt. Om det är exakt på behovet eller 5 gram överskott tittar jag faktiskt inte på. Det är först vid stora överskott som kommer från kraftfoder som jag börjar försöka korrigera det.

Jämför med betet, där har du ingena ning, och med största sannolikhet så har du en jätteöverskott på det mesta.
 
Ja, fast då är jag ju tillbaka på min undran. VARFÖR räknar jag egentligen på foderstaten om jag ändå kan (och är tvungen) att strunta i mineralöverskott, eftersom det ju (som så riktigt påpekades) alltid kommer på för hög nivå?

Självklart inser jag en poäng i att ha koll på kvoterna, men varför står det i böckerna att den och den hästen behöver si och så många gram av en viss mineral, om man ändå inte kan få ihop precis de siffrorna?

Och - som också sagts - under betessäsongen har jag ju ändå inte en blekaste om vad kusarna får i sig!

Alexandra - en sista fråga:
Skulle ett mineralöverskott från kraftfodret vara mer skadligt/ onyttigt /o-bra än ett överskott från hö? Är inte 10 gram för mycket fortfarande 10 gram för mycket varifrån det än kommer? Och någon gång kan det väl bli för mycket?
 
kloka tankar. :bow: Det krävs lite stake och erfarenhet för att friåka utanför tabellerna. :bow:
 
Ja, fast då är jag ju tillbaka på min undran. VARFÖR räknar jag egentligen på foderstaten om jag ändå kan (och är tvungen) att strunta i mineralöverskott, eftersom det ju (som så riktigt påpekades) alltid kommer på för hög nivå?

För att veta att det är BALANS, för att veta att MINIMIBEHOVEN är täckta. det syns inte förrän det gått alldeles för långt om en häst har proteinbrist. Mineralbrist under uppväxten behöver inte visa sig förrän många år senare. Även den vuxna hästen far på lång sikt ill av mineralbrist eller kraftigt felaktig mineralkvot. Det är för att ha en ANING om hur hästens behov är täckta som man analyserar och räknar.

Självklart inser jag en poäng i att ha koll på kvoterna, men varför står det i böckerna att den och den hästen behöver si och så många gram av en viss mineral, om man ändå inte kan få ihop precis de siffrorna?

Det som står i böckerna är RIKTLINJER! Ingen fastslagen sanning att exakt så mycket och inte ett gram mer behöver hästen. Böckerna talar oftast om miniminivån dessutom, och ett generellt värde. Fördjupar man sig hittar man maxtoleransen för det mesta, och den är oftast hög. Så ligger man mellan miniminivå och maxtolerans och på rätt kvot (balans) så är det lugnt. Utan att analysera och räkna har man ingen aning om var man ligger.

Och - som också sagts - under betessäsongen har jag ju ändå inte en blekaste om vad kusarna får i sig!

Nej, men det är SÄLLAN fräs ligger på katastroflåga värden. Gräs ligger alltid (sålänge det växer etc) på en kvot långt över minimi. Sen kan den totala mängden energi hästen får i sig av betet inte räcka till för hästen presterar, då får man fylla på det (på ett bra bete är proteinet sällan problem). Lite koll får man dock ha, ett magert skogsbete räcker inte till till digivande sto t ex, medan ett kraftigt klöverbete blir för mycket till en ponny.

Alexandra - en sista fråga:
Skulle ett mineralöverskott från kraftfodret vara mer skadligt/ onyttigt /o-bra än ett överskott från hö? Är inte 10 gram för mycket fortfarande 10 gram för mycket varifrån det än kommer? Och någon gång kan det väl bli för mycket?


Hästar är gräsätare av naturen. De har lättare att ta hand om överskott som kommer från gräs. Ett proteinöverskott från gräs är "mindre farligt" än ett proteinöverskott från t ex soja (som hästarna inte äter naturligt) etc. Samma gäller med mineraler etc, hästarna är gjorda för att bryta ner och ta hand om gräs och utvinna energi, protein och mineral ur det, och även ta hand om ett överskott. Men proteinet från gräs och proteinet från soja är inte samma typ av protein. Kalk bundet i gräs och kalk tillsatt i en kraftfoderblandning är av olika typ och oliak lätt att ta upp och bryta ner.
 
Intressant tråd att följa! Du har kloka och lättförståeliga förklaringar! :)
 
Kalk bundet i gräs och kalk tillsatt i en kraftfoderblandning är av olika typ och oliak lätt att ta upp och bryta ner.

Tack för långa och pedagogiska svar, men jag måtte vara världens korkadaste människa :crazy:

Att proteiner är olika i olika fodermedel är ju lätt att inse, eftersom protein inte är ett ämne utan en grupp, kemiskt sett.
Men när jag rotar i mitt kemi-minne från förr, så tror jag mig minnas att kalk är kaciumkarbonat, var det än finns i världen, och CaCO3 är lättlösligt och kan inte "binda" sig hårdare i gräs än i färdigfoder.
Därför begiper jag fortfaraden inte mycket alls. :cry:

Men jag tror vi ger upp här! Mina hästar är i alla fall definitivt inte undernärda, och med foderkammaren fullständigt knök-full med olika fodermedel, hoppas jag att jag får ihop bra mat åt dem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 320
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 329
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp