VARFÖR räknar man foderstat???

Jag gör aldrig en "skrivbordsuträkning" pga av att fodret oftast är oanalyserat. Men efter många år med hästfoder får man en viss känsla.
Tyvärr kan man ju inte se de exakta värdena men med litet kunskap kan man åtminstone "misstänka" åt rätt håll.
Ett vaksamt öga är ett måste och sen får man justera givan när det behövs.
Hade jag 10 hästar skulle jag både analysera och räkna för
ekonomins och åtgångens skull. Speciellt om tillgången vore dålig. Men nu har jag bara 2 så nu blir det som det blir.
Om jag något år inte skulle få tag i bra foder skulle jag nog analysera det dåliga. Nej, jag skulle jaga efter ett bra.
Om jag skulle räkna skulle jag "räkna ihjäl mig" eftersom de sällan får samma mängd varje dag. Kalla dagar är det fri tillgång på strå, varma snöfria dagar äter de inte hö öht bortsett från det de får inne. Om jag tar in dom....
 
Tja, jag är inte kemist, så jag kan inte argumentera mot dig. Men det sägs från de som kan att det är så. Men om ma tittar på unghästar på bete så kan de gå på tvärskev ca/p-halt. Sällan de får problem.

Om man däremot ger dem skev ca/p-halt mha kraftfoder så får man ofta problem.

När det gäller magnesium så är det olika lättupptagligt för hästarna beroende i vilken form det är i alla fall.

Och jag tror din foderstat är alldeles utmräkt. Du har ett bra i hö i grunden, och hästarna mår bra. Och jag laborerade lite på skoj med ditt hö och olika givor samt halm, och om du inte ger massa kraftfoder var det svårt att orsaka några direkta knasigheter =)
 
Och jag laborerade lite på skoj med ditt hö och olika givor samt halm, och om du inte ger massa kraftfoder var det svårt att orsaka några direkta knasigheter =)

:bow: Tack! Det var skönt att höra! (Och nej, de får glyttigt lite kraftfoder - bara tillräckligt för att få till kvoterna.)

PS: Jag är inte heller kemist ... :p
 
hur mycket kan man tro att en häst äter på lösdrift?
eller rättare sagt, hur listar man ut det om det är fler än en häst i hagen?
jag funderar nämligen på att ge hösilage ute, men måste ju veta vad min äter jfm andra hästarna... :confused:
så tips på hur ag ska klura ut det önskas :)
 
Jag brukar göra som så att jag väger vad de äter på fri tillgång inne. Och så har jag dem inne 12 h/dygn tills jags ett vad givan stabiliserat sig på (de vräker i sig mer i början innan de fattar att det inte tar slut). Sen räknar jag med att de äter lika mycket ute dagtid.

Nu har jag det ännu lättare iom att jag bara har två hästar, så jag kan kontrollera hur mycket det går ute med, och genom ett snabbt överslag se om det är rimligt att varje häst äter så som jag tror.

Men har man många hästar så kolla vad den äter på 12 h inne, så gör jag iaf. EXAKT blir det ju inte, men det verkar stämma för mina (sen går det ju mer när det är kallt som sagt.), jag har vissa perioder haft valacken helt själv (pga boxvila eller pga att kompisen avlivats) och då har jag passat på att kolla vad han äter själv på ett helt dygn och det har inte slagit fel med mer än 1 - 2 kilo från mina beräkningar.

MEN, du måste låta det gå ett par veckor så du ser att det stabiliserat sig! När jag började med fri tillgång på hösilage åt kallblodsstoet 30 kg hösilage/dygn och arabvalacken tryckte i sig 20 kg/dygn. Efter en månad åt arabvalacken 15 kg och kblstoet 25 kg.

Samma sak med hö, i början när jag började ha fri tillgång tryckte valacken i sig ungefär 18 kilo. Efter en månad låg det stabiliserat på 12 (och 12 kg hö eller 15 kg hösilage är vad han äter på fri tillgång idag med, flera år senare). Det tar ett tag för dem att sluta hetsäta ;)
 
Tack !! ska använda ditt "12h-tips"
Kan tro att mitt matvrak till häst tror hon har kommit till himlen och VRÄKER i sig all mat hon kan :) iaf tills hon märker att jag inte var tillfälligt sinnesförvirrad utan att hon ska få fri tillgång även i fortsättningen
tack för bra tips ( och för lånet av tråden) :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 320
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 329
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp