Bukefalos 28 år!

Varför romantiseras vin och bubbel?

Den här typen av trådar tenderar att bli lite holier than thou... dvs de som inte ser poängen med att dricka god alkohol i någon form är lite bättre än oss andra halvalkisar ;) *disclaimer: lite lätt oseriositet kan vara inblandat i föregående mening

Jag tycker som flera andra att god alkohol (i mitt fall främst vin) är mycket njutbart, speciellt om en fått till en perfekt kombination av dricka och mat. Alkohol är en smakförhöjare, det går inte att komma ifrån.

Att dricka för ruset slutade jag med för många år sedan och är jag på en tillställning där jag inte tycker om det alkoholhaltiga som serveras så hoppar jag lika gärna över.

Håller verkligen med! Mitt tidigare inlägg var på inget sätt menat att vara alkoholfördömmande, jag dricker gärna och hyfsat ofta alkohol så jag är ingen renlevnadsmänniska.

Och det finns typ inget bättre i matväg än när maträtten och vinet går så bra ihop att det bara blir som en sång i munnen. Jag har inte hittat något alkoholfritt alternativ som lyckats med det.
 
Håller verkligen med! Mitt tidigare inlägg var på inget sätt menat att vara alkoholfördömmande, jag dricker gärna och hyfsat ofta alkohol så jag är ingen renlevnadsmänniska.

Och det finns typ inget bättre i matväg än när maträtten och vinet går så bra ihop att det bara blir som en sång i munnen. Jag har inte hittat något alkoholfritt alternativ som lyckats med det.

Exakt så! Alla smaker kommer tillsammans så det hela blir större än summan av delarna.
 
Jag ser mer av ett gäng vinpimplare som upplever sig attackerade. Vin är bra. Vin är trevligt. Maten smakar inte utan vin...Bara moralister vill ta ifrån folk deras vin (vilket man naturligtvis vill så fort man ställer frågor kring vinnormen. Blotta tabken på en fest eller bokcirkel utan vin och vingudarna tar direkt tillbaka sin gåva). Naturligtvis sker detta alltid "med glimten i ögat".

En tråd som handlar om en norm om de budskap man nås av kring alkohol. Första svaret handlar om hur mat minnsann inte smakar utan vin, så direkt ut defensivt och OT.

Jag dricker själv vin, men håller helt med trådstarten. Det är hälsosamt att emellanåt fundera på vilka budskap man mottar och skickar ut. Vilka normerna är. En väns mamma drack ihjäl sig efter att ha börjat dricka lite vin med granntanterna, så där som man gärna gör.

Hur många memes når man inte typ kvinnan som läser recept och skrattat åt "överblivet vin"?

Med glimten i ögat påpekar jag att 3000-4000 människor om året dör i alkoholrelaterade olyckor i det här landet. Bara olyckorna.

Man kan ju också klara av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det är inget konstigt att både tycka att alkohol i vissa sammanhang är ett klart plus, samtidigt som man problematiserar en bild av att alkohol ska vara med i alla sammanhang.

Jag varken ser reklam eller media där alkohol glorifieras, eller har vänner som pushar att det ska drickas, så för mig är svaret snarare en reflektion över "är det så fortfarande?". Det är ärligt talat en värld jag mest möter genom buke. :confused: Om jag verkligen funderar på det så inser jag att det förmodligen rullar förbi alkoholreklam i alla möjliga sammanhang, men jag ser det inte ens, förmodligen för att jag är så ointresserad av en "stor stark på hockeymatchen" och liknande.
 
Man kan ju också klara av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det är inget konstigt att både tycka att alkohol i vissa sammanhang är ett klart plus, samtidigt som man problematiserar en bild av att alkohol ska vara med i alla sammanhang.

Jag varken ser reklam eller media där alkohol glorifieras, eller har vänner som pushar att det ska drickas, så för mig är svaret snarare en reflektion över "är det så fortfarande?". Det är ärligt talat en värld jag mest möter genom buke. :confused: Om jag verkligen funderar på det så inser jag att det förmodligen rullar förbi alkoholreklam i alla möjliga sammanhang, men jag ser det inte ens, förmodligen för att jag är så ointresserad av en "stor stark på hockeymatchen" och liknande.
Den mesta alkoholreklam jag ser eller stöter på är sånt jag inte alls vill ha. Som Norrlands Guld, Pripps Blå och massiva bag-in-box för 150 kr.

Men så är det med all annan reklam också, träffsäkerheten är usel ur personlig horisont.

Och när det gäller smakdebatten , en väl vald kombo av smaker plus rätt öl eller vin är njutning. Men ganska ofta slår kranvatten ännu bättre och mer safe , för det är hyfsat svårt till en hel del rätter att hitta vin och öl som verkligen skapar det.
 
Alkohol är ju inget som hör hemma när man är på jobbet, kör bil, eller över huvud taget gör något som kräver att man är skärpt och ansvarstagande. Alltså ger det väl mer eller mindre sig själv att alkohol förknippas med firande och ledighet. Det är ju liksom bara då det fungerar att dricka den. Att alkoholhaltiga drycker bidrar med "lyxkänsla" hänger ihop med ovanstående samt priset. Om champagne serverats dagligen till skollunchen hade det nog inte upplevts som lika lyxigt misstänker jag.

Över huvud taget brukar väl det folk delar med sig av i sociala medier vara en romantiserad bild av deras trevligare stunder. Folk lägger ut bubbel och räkor, inte kranvatten och fiskpinnar. De lägger ut glada sommarlovsbarn som plockar blommor i solen, inte arg unge som vill in och spela TV-spel. Man pratar romantiserande om bubbelbad med tända ljus, men inte om att skura toaletten. Osv.

Jag tycker vin är gott och det är roligt att försöka matcha vinet med mat. Jag tycker också det är kul att göra likörer. Tycker man inte att vin är gott verkar det dock väldigt onödigt att dricka det. Att försöka övertala någon som inte vill att dricka är givetvis inte okej över huvud taget.
 
Över huvud taget brukar väl det folk delar med sig av i sociala medier vara en romantiserad bild av deras trevligare stunder. Folk lägger ut bubbel och räkor, inte kranvatten och fiskpinnar.
Jag var nog otydlig. Det jag ser i sociala medier är inte bekantas festande. (de vänner jag har lägger sällan eller aldrig ut sånt). Utan det jag syftade på är mer generella "memes" (och i viss mån kändisar och poddar och sånt) som dyker upp i mitt flöde utan att det är avsändare jag följer.
Några exempel
wine-enthusiast-meme-e1450698903595.jpg


wine-laughs-funny-stuff-laundry-doing-it-right-e1450699079522.jpg


i-cook-with-wine-meme.jpg


glass-of-wine-a-day-meme-e1450698144710.jpg
 
Alkohol är ju inget som hör hemma när man är på jobbet, kör bil, eller över huvud taget gör något som kräver att man är skärpt och ansvarstagande. Alltså ger det väl mer eller mindre sig själv att alkohol förknippas med firande och ledighet. Det är ju liksom bara då det fungerar att dricka den. Att alkoholhaltiga drycker bidrar med "lyxkänsla" hänger ihop med ovanstående samt priset. Om champagne serverats dagligen till skollunchen hade det nog inte upplevts som lika lyxigt misstänker jag.

Över huvud taget brukar väl det folk delar med sig av i sociala medier vara en romantiserad bild av deras trevligare stunder. Folk lägger ut bubbel och räkor, inte kranvatten och fiskpinnar. De lägger ut glada sommarlovsbarn som plockar blommor i solen, inte arg unge som vill in och spela TV-spel. Man pratar romantiserande om bubbelbad med tända ljus, men inte om att skura toaletten. Osv.

Jag tycker vin är gott och det är roligt att försöka matcha vinet med mat. Jag tycker också det är kul att göra likörer. Tycker man inte att vin är gott verkar det dock väldigt onödigt att dricka det. Att försöka övertala någon som inte vill att dricka är givetvis inte okej över huvud taget.

Men precis så! Välformulerat inlägg!

Angående alkohol och jobb och till viss del romantiserad bild så har jag ofta fått höra typ "åh vad härligt att vara konstnär, du kan glida runt i sidenkaftaner, måla lite och dricka bubbel".
Sanningen är att jag står nedkladdad och svettig vid ett arbetsbord i en rörig källarlokal delvis befolkad av råttor. Alkohol skulle försämra koncentration och finmotorik så det funkar absolut inte med jobbet.

Dock roande att ett gäng östermalmskvinnor tänker sig min vardag så pass glamourös. Har också fått förfrågningar på att hålla "workshops" med bubbel och snittar typ medan man då skulle måla lite vid ngt gulligt staffli :D
 
Jag var nog otydlig. Det jag ser i sociala medier är inte bekantas festande. (de vänner jag har lägger sällan eller aldrig ut sånt). Utan det jag syftade på är mer generella "memes" (och i viss mån kändisar och poddar och sånt) som dyker upp i mitt flöde utan att det är avsändare jag följer.
Några exempel
wine-enthusiast-meme-e1450698903595.jpg


wine-laughs-funny-stuff-laundry-doing-it-right-e1450699079522.jpg


i-cook-with-wine-meme.jpg


glass-of-wine-a-day-meme-e1450698144710.jpg

Vilket flöde? Facebook?

Deras algoritmer är ganska väl uträknade för att väcka känslor, och gärna negativa såna.

Så basera inte din bild av världen på det en algoritm pushar på dig.
 
Jag var nog otydlig. Det jag ser i sociala medier är inte bekantas festande. (de vänner jag har lägger sällan eller aldrig ut sånt). Utan det jag syftade på är mer generella "memes" (och i viss mån kändisar och poddar och sånt) som dyker upp i mitt flöde utan att det är avsändare jag följer.
Några exempel
wine-enthusiast-meme-e1450698903595.jpg


wine-laughs-funny-stuff-laundry-doing-it-right-e1450699079522.jpg


i-cook-with-wine-meme.jpg


glass-of-wine-a-day-meme-e1450698144710.jpg

Fast flera av de där ser jag som självironiska och inte glorifierande. Eller rakt av absurda.
 
Jag var nog otydlig. Det jag ser i sociala medier är inte bekantas festande. (de vänner jag har lägger sällan eller aldrig ut sånt). Utan det jag syftade på är mer generella "memes" (och i viss mån kändisar och poddar och sånt) som dyker upp i mitt flöde utan att det är avsändare jag följer.
Några exempel
wine-enthusiast-meme-e1450698903595.jpg


wine-laughs-funny-stuff-laundry-doing-it-right-e1450699079522.jpg


i-cook-with-wine-meme.jpg


glass-of-wine-a-day-meme-e1450698144710.jpg
Ser inget av det där som romantiserande, snarare nån typ av småsunkig, dålig humor.

Får själv aldrig upp sånt där i mitt socisla mediaflöde.
 
Jag gillar vin och bubbel. Drinkar och öl och cider kan också vara gott. Jag har festat mycket i min ungdom. Numera gillar inte min kropp några särskilda mängder alkohol (mår dåligt) så därför dricker jag sällan och om jag gör det så blir det i små mängder. Eftersom jag tagit lite avstånd så har den här romantiserade bilden blivit tydlig och jag har reagerat på att så fort det ska vara lite lyxigt/guldkant/helg så innebär det bubbel eller vin. Vissa har svårt för att man väljer att inte dricka alkohol till middagen när man är bortbjuden, andra bryr sig inte. Tycker det är lite konstigt att alkohol i vissa kretsar har sån status att man liksom är den konstiga och tråkiga om man väljer att avstå eller inte gillar det.
 
Alltså jag tycker verkligen att @Ullmerkott slog huvudet på spiken när det gäller just "romantiseringen" av alkohol.

Detta med att vin/alkohol men också i stor utsträckning god mat är förknippat med ledighet och ett avbrott från vardagen. På samma sätt ser vi att folk ofta lägger ut resor och semestrar istället för foton från "vardagslunk".

Jag tror också att det är bra att påminna sig om att hela SoMe är så oerhört kurerat! Jag tror dock absolut att det kan skapa stress hos vissa som kanske inte förstår att flödet inte alltid speglar verkligheten. Och att man kanske tror att alla äter skaldjursplatå och dricker champagne dagligdags. Men att man kanske inte förstår att SoMe är ngn slags "best of the best" för många. Chansen att man lägger upp lördagens champagne och räkor är liksom större än att man väljer att lägga upp en bild på ett glas vatten och makaroner en måndag liksom.
 
Det är väl också så iaf för mig att det visst romantiseras rätt friskt och överallt. I media, i tv, i reklam mm.
Det är väl klart som fan att ingen lägger upp en bild på sig själv om man gömt vin under sängen och sitter och tröstdricker i sin ensamhet.
Nej fy det är ju bara tragiskt.
Det är fest, umgänge, bubbel och semester. Då är det skål och hipp hurra och hela faderuttan.
Det är så himla synd bara att inte alla klarar av detta.
Men är det att romantisera om man lägger ut en bild på att man skålar in semestern eller annat?

Det låter rätt bittert om man har problem med den typen av inlägg på sociala medier.
 
Men är det att romantisera om man lägger ut en bild på att man skålar in semestern eller annat?

Det låter rätt bittert om man har problem med den typen av inlägg på sociala medier.

Jag har också svårt att se hur det skulle vara att romantisera alkohol. I så fall ser jag ännu mer romantiserande av köttätande, resor och allmän konsumtion i mina flöden. Men jag tror mest att det handlar om att folk vill visa bilder på när de tycker att de har det bra.
 
Jag tillhör de som efter en längre medelhavssejour gärna tar ett glas vin till middagen som smakförhöjare. Jag dricker också gärna bubbel med min man, ikväll har vi till exempel firat en hästförsäljning med ett glas cava och räkor. Men jag dricker bara det jag tycker är gott, billigt rödvin ger mig huvudvärk, däremot lite dyrare, fylligare rödvin är en fantastisk smakförhöjare och vi dricker aldrig baginbox utan det är mest italienska amaroneviner just nu. Vi har tillsammans med några vänner vin och ölprovningar också, och köper ofta med mig vin hem från resor för dessa. Ser väl inget direkt omoraliskt med det. Tycker man inte om smaken ska man väl inte dricka det, men att moralisera över andra vuxna människor som gärna tar ett glas vin tycker jag är illa.

Jag skulle dock inte ge bort vin så länge jag inte känner personen väl. Men själv skulle jag bli glad om någon gav mig en fin flaska vin i present.
 
Jag var nog otydlig. Det jag ser i sociala medier är inte bekantas festande. (de vänner jag har lägger sällan eller aldrig ut sånt). Utan det jag syftade på är mer generella "memes" (och i viss mån kändisar och poddar och sånt) som dyker upp i mitt flöde utan att det är avsändare jag följer.
Några exempel
wine-enthusiast-meme-e1450698903595.jpg


wine-laughs-funny-stuff-laundry-doing-it-right-e1450699079522.jpg


i-cook-with-wine-meme.jpg


glass-of-wine-a-day-meme-e1450698144710.jpg
I mitt flöde är det betydligt vanligare med liknande memes om att skaffa (i gemene mans ögon för många) hästar/hundar/katter. Jag tror de flesta intressen blir föremål för memetillverkning, vilka memes vi får upp beror mycket på vad algoritmerna serverar oss.

Sen är det säkert större risk för problem om man låter vindrickande bli en stor del av ens identitet, än om man ger motsvarande utrymme åt sitt kattägande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp