Bukefalos 28 år!

Varför så fult att vara bekväm?

nullo-modo

Trådstartare
Ja varför anses man inte vara en riktig hästmenniska om man väljer att förenkla stall och häst skötseln.
Varför värkar målet vara att ha sliten kropp vid minst 40 års ålder.

Själv vill jag ha aktivstall foderstationer med en ligghall som man kör ut skiten 1 gång år, vattenkoppar i hagen, inte för stor hage så man måste leta efter hästarna och inte mer kuperad än man kan betesputsa och mocka hagarna med traktor och sist men inte minst ett uppvärmt utrymme för skötsel.

Jag har täckte på mina hästar vid lera så jag slipper brottas med lera på hästarna och för att skona mina och hästens lungor.

Så synda vad gör ni för att göra jobbet runt stall och häst lättare :nailbiting:
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag försöker alltid göra det så lättarbetat som möjligt: och så bra för hästarna som möjligt! Jag gillar lösdrift och foderautomater skulle vara perfekt! Lättarbetat för mig och ger välmående hästar. Vi har rinnande vatten här hos mig i en fors, fräscht till hästarna och mycket lättarbetat ;) dock använder jag inte täcken i onödan eftersom hästen klara kyla bättre än värme.

Det är inte "fult" att göra det lätt för sig sålänge hästarna har det bra och inte blir lidande på något sätt.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Nu står jag inackorderad men har köpt till att slippa morgonfodring, utsläpp och insläpp.
Har även täcke på hästen vid dåligt väder. Skönt att slippa en blöt häst och han tycker säkert det är skönt att inte vara blöt.

Jag hade tänkt vara bekväm och ha honom på lösdrift men fick ta box då han gillar stona lite för mycket som står i lösdriften. Det hade ju varit väldigt skönt att slippa mocka annars.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Det är inte fult, kan inte tänka mig att någon skulle tycka det var fult sålänge inte bekvämligheten går ut över hästarna. Sen kan jag tänka mig att många är lite avundsjuka på folk som har ett lättarbetat stall och blir lite putta pga det.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Kanske definitionen av "bekväm" skiljer sig från människa till människa? Bekvämt för mig, t.ex., är att hästarna bor hemma - ca 50 m från boningshuset. Däremot är det kanske obekvämt att mocka? Säkert obekvämt att köra hästen drygt 6 mil till hovis? Men de är de bästa som finns att få tag på i närheten, så jag kör gärna :)! Säkert obekvämt att åka drygt 4 mil för att köpa hö ca var sjätte vecka. Men det BÄSTA torrhöet i småbal finns där. Jag försöker förenkla, men det ska ju inte gå ut över hästarna!
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Vi effektiviserar och försöker uppnå bra lösningar för både hästar och en hållbar arbetsmiljö. Kapar moment som inte behövs och effektiviserar moment de som verkligen behövs.

Faktum är att många moment som upplevs som "måsten" av många är mer till men än gott för hästarna.

Men de momenten är på det vanliga temat att man förmänskligar sin häst och sätter behov som nödvändiga som hästen inte har. Tråkigt, men vanligt. Det är synd att så mycket kraft ägnas åt saker som har negativ påverkan på längre sikt.

Och sedan finns det andra som inte uppfyller hästarnas basbehov med rörelseytor, flockvistelse och ordentligt grovfoder. Ibland av rena djurskyddsbrott och ibland av felriktad välvilja.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag tycker att vissa verkar lägga en sorts prestige i att slita i stallet. Det är lite som alla trådar där folk påpekar att de MINSANN red med hjärnskakning och skötte sina fem hästar helt själv trots ett bandagerat ben och så vidare. För mig som kommer från landet uppfattar jag det som direkt jämförbart med människor som anser att bara snickare, mekaniker och andra fysiska yrken är "riktiga" yrken. Kroppsarbete, svett och tårar är det enda som duger.

Själv skulle jag gärna vilja ha så smidig och lättarbetad hästhållning som möjligt just för att odelat kunna lägga min tid på hästen och ridningen, inte en massa onödigt slit som går att undvika på annat sätt. Det är ett av skälen till att jag uppskattar helinackordering i moderna stall. Men då är man ju enligt Buke ingen "riktig" hästtjej, en sådan som ska älska att hänga i ouppvärmda stall 24/7, kissa på dyngstacken och köra skottkärran genom oplogad snö, bara för att det "hör till"...
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Skönt att jag inte är den ända som märke detta:).

Oxå härligt att läsa era andras inlägg där det inte bara tanken går till hästarna utan oxå på dom som jobbar och har sin fritid i stall på deras miljö och hälsa.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Fast är det verkligen så? Jag upplever att många vuxna heltidsarbetare gör det smidigaste av sin situation.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Eftersom jag inte har obegränsat med tid (vem har det egentligen..) så försöker jag effektivisera arbetet KRING hästarna så mycket som möjligt så att jag kan lägga mer tid direkt på själva hästen.

För mig kommer detta innebära:
Lösdrift, spar tid på att inte behöva släppa in och ut varje dag. "Måste" inte mocka fyra boxar varje dag utan det räcker att mocka ur ligghallen varje dag och hagen varje vecka.

Fri tillgång på foder alternativt automatiska fodergivor.

Hästarna hemma. Slipper pendlingstiden

Borstar hellre tio minuter och rider en timme än att borsta 40 minuter och inte hinna rida.

Men jag har även förstått att vissa helt enkelt VILL lägga enorma tider på allt runtomkring och finns inte den tiden vill de inte ha häst alls. Det är ju helt OK det med, men så vill inte jag ha det :)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Om man jämför med ko och gris stall ser häststall ut att komma från 1800 talet.
Iallafall om man tittar på hjälpmedel skulle väl vara vattenkoppar och rinnandevatten och nej ser inte ikeas påsar som hjälpmedel.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Kom på att skrittmaskin ligger högt på min lista oxå, högre än ridhus.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Ja varför anses man inte vara en riktig hästmenniska om man väljer att förenkla stall och häst skötseln.
Varför värkar målet vara att ha sliten kropp vid minst 40 års ålder.

Själv vill jag ha aktivstall foderstationer med en ligghall som man kör ut skiten 1 gång år, vattenkoppar i hagen, inte för stor hage så man måste leta efter hästarna och inte mer kuperad än man kan betesputsa och mocka hagarna med traktor och sist men inte minst ett uppvärmt utrymme för skötsel.

Jag har täckte på mina hästar vid lera så jag slipper brottas med lera på hästarna och för att skona mina och hästens lungor.

Så synda vad gör ni för att göra jobbet runt stall och häst lättare :nailbiting:
En del av det du gör hade jag också gjort/gör, men att minska hagarna för att förenkla eller att inte ha det mer kuperat än att traktorn går fram tycker jag är att effektivisera för mycket på hästarnas bekostnad.
Mina hästar har alltid kommit när jag visslar så har inte behövt leta efter dom, och har därför inte haft problemet med att behöva leta efter dom.

/Camilla
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Då kan ingen ha hästar här omkring då det bara finns hagar där traktor går fram.

Och jag måste vara en dålig häst menniska som bara låter hästarnas ena hage vara 1 hektar när den kunde vara 4 men väljer att ta hö på den biten som inte är hage.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Och jag måste vara en dålig häst menniska som bara låter hästarnas ena hage vara 1 hektar när den kunde vara 4 men väljer att ta hö på den biten som inte är hage.

Men då minskar du inte hagen pga bekvämlighet utan för att kunna ta hö på resterande mark?

1 hektar tycker jag är godtagbart sålänge antalet hästar hålls nere och man inte knör in hur många som helst bara för att hästarna är vänner.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag har bara två hästar så jag tycker personligen inte att mockningen är så betungande. Mina förenklingar är billiga lösningar som underlättar för mig. Bara det att ha en slang som når till hagarnas vattentunnor underlättar rejält. Att bära vatten till hagarna skulle jag aldrig gå med på. Vattnet i stallet har jag en värmekabel till som är lagd utanpå rören. Kostade väl kanske 500 kr. Att slippa oroa sig för att vattnet fryser kalla vinternätter är ett stressmoment som jag är glad att ha fått slippa.

Isolerade vattentunnor i hagarna gör att jag slipper hacka is. Kostnad=ca 500 kr för två.

En lunchgrind i hagen medför att man inte behöver fodra mer än en gång om dagen ute.

Att ha halm- eller spånpellets gör att man slipper lyfta tungt.

Hö/ensilageförvaringen ligger nära stallet så man slipper släpa grovfoder över långa sträckor.

Något jag kan bli galen på är stora jätte-anläggningar som inte ens ids att investera i en ensilagerivare eller skottkärror med två hjul, elevator till gödselstacken alternativt nedsänkt gödselstack. Istället ska personalen stå och slita med händerna i frusen ensilage och balansera skottkärran på hala spänger. Säg den lantbrukare med nöt- eller grisproduktion som ens skulle tänka tanken :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Hej!

Jag kan faktiskt hålla med, det är mycket sällan man ser ett på riktigt lättarbetat och välfungerande stall, ofta finns där dåilga skottkärror, rangliga gödselstackslösningar, lervälling på väg till hagarna, hö vägs upp på ett ställe och sen får man springa med påsar, eller så har man nån typ av skottkärra med våg på, där man skickar ner en mängd silage som man först rivit upp ur balen.

Sen tror jag mycket av det beror på dels tradition (det "ska vara så") och dels på att man inte har råd att investera i smartare lösningar, eller helt enkelt inte vet att de finns. Själv har jag inte råd att köpa en mockapär till stallet jag står, så vill jag få hagen mockad (och det vill jag) så får jag göra det själv. Nu går min pålla själv så det är inte sååå jobbigt.

Ofta tycker jag också att man kan läsa här på Buke att det är lite "fult" att inte vara en "riktigt hästtjej" och mocka och fodra och leva i stallet. Jag anser att så länge hästen har det bra spelar det mindre roll hur mycket man själv gör och hur mycket man köper som tjänster.

/Lavinia, blivit mycket mer pragmatisk med åldern.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag känner inte alls igen att det skulle vara fult ?
Snarare är det väl högst modernt och aktivt att förenkla och effektivisera stall och hästhållning sen flera år tillbaka i högre och högre grad ?
att det inte utvecklats i samma takt som stor jordbruk och djurproduktion handlar väl främst om att det inte är en särskilt inkomstdrivande näring jmf med dessa och ekonomi som det faktumet innebär både för den som investerar och intresset hos kunderna i fråga om ekonomi .
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag känner nog igen det där litegrann. Jag har valt helinackordering för att få mer tid med både häst och familj, men jag upptäcker att jag ofta ursäktar det valet på olika sätt: "jag har ju barn", "jag måste resa i jobbet ibland" och så vidare.

Kan det vara så att eftersom det ju är ett privilegium att kunna ha häst, har man ett behov av att understryka att det faktiskt är tungt och kämpigt också?
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 977
Senast: ylvalill
·
Hästvård Min häst var och tränade i tisdags och var alldeles klockrent. Igår (onsdag) kom hon in i stallet haltandes. Fick äta upp kraftfodret...
Svar
11
· Visningar
8 276
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag ska flytta till Göteborg i slutet av sommaren och kusen måste flytta med. Känner inte alls till trakten och funderar över hur det är...
Svar
17
· Visningar
2 231
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp