Bukefalos 28 år!

Varför så fult att vara bekväm?

Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Fast det är ju två olika saker att välja att låta andra sköta ens häst och betala för det och att inte vilja slita ut sig :)

Man kan ju välja att göra jobbet själv utan att ha någon som helst motvilja mot att effektivisera stallet.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag känner inte alls igen att det skulle vara fult ?
Snarare är det väl högst modernt och aktivt att förenkla och effektivisera stall och hästhållning sen flera år tillbaka i högre och högre grad ?
att det inte utvecklats i samma takt som stor jordbruk och djurproduktion handlar väl främst om att det inte är en särskilt inkomstdrivande näring jmf med dessa och ekonomi som det faktumet innebär både för den som investerar och intresset hos kunderna i fråga om ekonomi .

Fast jo, jag tycker ofta folk som har sina hästar i tungjobbade stall utan ridhus etc, dit det är svårt att få hyresgäster/medryttare, klagar över att andra ryttare är så bekväma, och minsann ska ha det så fint allting, vad är det för fel med att lägga lite tid på att ta hand om hästen? Men nej, nuförtiden ska alla bara rida, ingen orkar sköta stallet. Ungefär så går ofta resonemangen, att det är fel på folk som inte orkar ha hästar i tungjobbade stall, de är lata och bortskämda.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Får jag eget stall någon dag så ska det vara det mest lättjobbaste ever och bekvämaste.. det är en sak som är säker.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag håller inte med helt. Om att det kan anses "fel" att inte lägga massa tid på hästen kan jag känna (bara vilja rida), men inte att man måste lägga den tiden i ett tungjobbat stall. Utan bara att man betalar för fullservice och endast åker dit och rider. Men det beror ju helt på i vilka kretsar man rör sig, båda grejerna förekommer alldeles säkert.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag tror att det är lite samma sak som att det är "finare/coolare" att rida svåra hästar, än lätta hästar. Att hästtjejer bygger sin image på att de minsann är tåliga och gärna sliter...

Men det är ju inte så smart, om man vill att ens kropp ska hålla i längden (och att ens psyke ska hålla, det tar ju tid och för lite tid över = stress). Häststall är ju ofta, som tidigare sagts, som ett kossestall var vid förra sekelskiftet. Mocka med grep, vingliga enhjuls-skottkärror, kånka hö i ikeakassar, bära vattenhinkar...

Jag får ofta höra "folk skaffar bara lösdrift för att dom är lata".

Men so what? Om man vill ha en lösdrift för att det sparar tid, varför inte? Och om folk drygar sig, strunta i dom ^^.

Jag har letat efter en bra lösdrift med begränsad fri tillgång på hö och thermobar, eftersom jag pendlar långt till jobb och "stallområde", så får enormt långa dagar om jag måste ta tidiga morgon-jourer/sena kvälls-jourer. Lösdrift ger mig friheten att kunna ha häst och slippa bli utbränd ^^.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Hmm, vi har vinterhage med lagom stor ligghall/lösdrift, godkänd för 6st hästar och vi har 4st så de passar utmärkt. Dock gör vi så att vi fodrar ute, alltså inte i själva lösdriften. Så om vi mockar 1 gång i veckan så är de kanske tre bajshögar där i princip. Enkelt och smidigt enligt mig. Tycker inte hästarna ska ligga i sitt egna bajs så rensa lösdrigft 1 gång om året är inte min grej. Sedan har vi precis som du en vinterhage som vi kan mocka med traktor i första sektionen där de befinner sig mest. Andra sektionen är typ BARA träd och sedan ett stort tak som vi ibland fodrar under. Funkar fint ^^ Elvattenkopp på vintern som inte fryser och en hage på 5ha till sommarbete som är hälften mosse och hälften grusbacke. Vi har höensilage som vi har i enorma rundbalar och tas in i hagen med traktor och jag bor ca 40m ifrån stallet. Tror inte jag kan få det mycket bekvämare x) Men jag älskar också att vara ute hos hästarna flera timmar om dagen och kan bara mysa, göra mina små sysslor som behövs, kolla så allt fungerar i sommarhagen nu, gå runt staketet osv, men de är saker jag gillar att göra! Trotts alla förenklingar vi har så försöker vi ha det naturligt för hästarna och även om jag tycker vår vinterhage är lite liten så borde väl 1ha räcka iaf och eftersom vi har vattenkoppen i lösdriften, ena fodringen i första sektionen och andra fodringen i andra sektionen så rör de sig mycket genom Hela hagen iaf :)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Ja varför anses man inte vara en riktig hästmenniska om man väljer att förenkla stall och häst skötseln.
Varför värkar målet vara att ha sliten kropp vid minst 40 års ålder.

Själv vill jag ha aktivstall foderstationer med en ligghall som man kör ut skiten 1 gång år, vattenkoppar i hagen, inte för stor hage så man måste leta efter hästarna och inte mer kuperad än man kan betesputsa och mocka hagarna med traktor och sist men inte minst ett uppvärmt utrymme för skötsel.

Jag har täckte på mina hästar vid lera så jag slipper brottas med lera på hästarna och för att skona mina och hästens lungor.

Så synda vad gör ni för att göra jobbet runt stall och häst lättare :nailbiting:

Jag har också stött på den attityden. Hr tom mött en stallägare som sa att hyran skulle höjas om man tog betalt av medryttare, för man fick inte "tjäna pengar" på sin häst. Det var det ju inte möjlighet till heller, det handlade ju om att minska förlusterna för att ha häst. :crazy: inget som går plus direkt.

Men, hur menar du, mocka en gång/år??? Hur gör du då för att inte det ska bli grisigt? Vräker du å halm så eller? Isf slår de väl huvudet i taket efter ett år?
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Men, hur menar du, mocka en gång/år??? Hur gör du då för att inte det ska bli grisigt? Vräker du å halm så eller? Isf slår de väl huvudet i taket efter ett år?

Har man tillräckligt stora hagar så räcker det med en gång/år. Våra hästar är sällan i lösdriften, inte vid dåligt väder heller så det blir väldigt lite skit där. Lägger på halm så att det blir som en bädd. Det är större behov att mocka ute i hagen vid ex matplats än inne i lösdriften ;)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

KL

Jag har inget emot alls att man är bekväm så länge det aldrig går ut över hästens välmående och då är det ju toppen ifall man kan finna lösningar som underlättar skötsel av stall,hagar och foderskötsel.

Min dröm är att ha ett stall där så mycket som möjligt går att sköta med hjälp av liten traktor och andra maskiner.
I boxarna ska det vara bäddar som töms 1ggr/år helt och hållet. Boxarna ska lätt gå att montera isär/att fronten går att vika undan så att en traktor tar sig in. Detta för att förminska mockningstid totalt över hela året. En välskött bädd tar max 5 minuter att mocka vilket spar enormt på kropp och tid! Likaså vid påfyllnad av bädd ska man kunna fylla skopan på traktorn och köra genom stallgången = inget släpande av strö.
Alternativt en lösdrift med samma möjlighet och endast några skötsel/sjukboxar.
Inga betonggångar i stallet som kräver sopning för att se snygga ut..sand, grus kanske som krattas i stället då och då?

Fodret i hagen/hagarna ska vara i direkt anslutning till ett foderförråd så att man även där kan sköta påfyllnad med traktor och aldrig behöver släpa höpåsar. Hästarna ska ha fri tillgång och kan äta direkt från förrådsdelen med smart anordning med ett ätbås + skärmtak över.
Foderhantering i stallet: Luckor i taket till varje box där man med lätthet knuffar ner grovfoder i automater som klarar minst 2st givor.

Jag skulle investera i en såndär bajsdammsugare och städat hagarna regelbundet, även här med hjälp av maskinkraft.

Altså, skulle jag utforma så att så mycket som möjlig går att sköta med hjälp av maskiner i stället för att slita ut kroppen och att man effektiviserar allt så att man får mer tid över till sin häst. Mycket onödig tid går faktiskt åt till att mocka,sopa,göra foder osv.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Nog förenklar jag en del. Dock inte med vattenkoppar, det vägrar jag! Däremot har jag en slang från uppvärmd sadelkammare som räcker till hinkarna i boxarna liksom ut till thermobaren...har aldrig blivit ifrågasatt som hästmänniska...
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Men, hur menar du, mocka en gång/år??? Hur gör du då för att inte det ska bli grisigt? Vräker du å halm så eller? Isf slår de väl huvudet i taket efter ett år?

Man fyller på mer halm under hela vintern över bajs och kiss någon eller några gånger i veckan.

Skulle dom slå huvudet i taket är det för tok för lågt i tak, gödseln under brinner under tiden och trycks ihop så blir inte så himla högt.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jaha nä det känner jag som sagt inte igen faktiskt alls . Låter mer som folk har för lite att göra som Isåfall orkar lägga ner åsikter på att andra har det "smidigare" .
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Läs lite här på forumets bloggar, t ex, så kommer du hitta den åsikten, att folk är bortskämda som vill ha det så bekvämt när de ska stalla upp sin häst. De har inte problem med att andra har det smidigare, utan att folk väljer bort deras stall/häst för att det blir för tungt och/eller saknas träningsmöjligheter.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Fast vad folk skriver på sociala media är väl tämligen irrelevant ?

Jag skriver som jag skrivit redan : kortfattat : känner inte igen det och om du upplever det som ett problem lär väl dessa folk inte ha tillräckligt att göra ;!

När jag skriver " känner inte igen det" så handlar det ju givetvis inte om internet utan om verkliga erfarenheter .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Läs lite här på forumets bloggar, t ex, så kommer du hitta den åsikten, att folk är bortskämda som vill ha det så bekvämt när de ska stalla upp sin häst. De har inte problem med att andra har det smidigare, utan att folk väljer bort deras stall/häst för att det blir för tungt och/eller saknas träningsmöjligheter.

Jag känner verkligen inte igen mig i det du skriver. Tycker många är öppna med att de vill ha det smidigt. En del genom att förenkla hemma, andra genom viss typ av uppstallning.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Nog förenklar jag en del. Dock inte med vattenkoppar, det vägrar jag! Däremot har jag en slang från uppvärmd sadelkammare som räcker till hinkarna i boxarna liksom ut till thermobaren...har aldrig blivit ifrågasatt som hästmänniska...


Tycker absolut inte det är något fel med att vägra vattenkoppar, men jag som använder det undrar självklart varför? :)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Svårt att veta hur mycket vatten hästen får i sig är en vanlig anledning.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Tycker absolut inte det är något fel med att vägra vattenkoppar, men jag som använder det undrar självklart varför? :)

Mina frös kalla nätter, och då kunde ju hästarna stå utan vatten ganska många timmar. Jag har också murarbaljor i boxarna som jag fyller med vatten. Det känns som om hästarna trivs bra med dessa och jag slipper oroa mig för rör som fryser :)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Man fyller på mer halm under hela vintern över bajs och kiss någon eller några gånger i veckan.

Skulle dom slå huvudet i taket är det för tok för lågt i tak, gödseln under brinner under tiden och trycks ihop så blir inte så himla högt.

Det beror väl på ytan.

Du ser aldrig en häst som går på bete som lägger sig i avföring än mindre äter alla rator.

Många säger att hästarna inte är i ligghallen o ställer sig inte frågan varför?
Bara skönt att slippa mocka:mad:

Ligghallens placering, flock o renlighet är viktiga saker för en häst samt att de känner sig trygga.

Snacka om snusk på 2000-talet. Jo men bättre för människan förstås. Bekvämt o försvarar sig med att hästen får vara ute. Dagens utegångsfår.
Hästar som kan gå in gör det. Välskötta lösdrifter fungerar så.

I travhästvärlden finns det pengar till personal o maskiner som löser "problemen"

Nu ser man skjul som i utlandet med bajsöknar/ bajssoppa.
Visst skulle hästar välja det......

Hästar som trivs i sin ligghall spenderar mkt tid där. Precis som alla tamdjur.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Ja det här med frysta ledningar förstår jag, det var ett problem till oss tills dess vi fixade en som värmde upp sig själv + isolering. Den fryser inte ens när det är som kallast :) Men sedan har ju inte vi hästarna i stall utan lösdrift så där behövs ju bara 1 som inte fryser.

axel: Jag är en sån som är väldigt renlig, trotts att vi har lösdrift, vi har massor av spån och den är stor. Jag vet att hästarna använder den ibland under höst/vinter/vår eftersom de skiter där inne, men för det mesta är de ute :P De hästar som använt den mest är 1åringen och 3åringen då de ligger å sover där inne ibland. Men mestadels är de ute och innan vi skaffade unghästar var det väldigt lite att mocka. Men vi har aldrig massor av bajs där inne, så borde de inte använda den mer då?
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 977
Senast: ylvalill
·
Hästvård Min häst var och tränade i tisdags och var alldeles klockrent. Igår (onsdag) kom hon in i stallet haltandes. Fick äta upp kraftfodret...
Svar
11
· Visningar
8 276
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag ska flytta till Göteborg i slutet av sommaren och kusen måste flytta med. Känner inte alls till trakten och funderar över hur det är...
Svar
17
· Visningar
2 231
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp