Bukefalos 28 år!

Varför så fult att vara bekväm?

Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Många med småstall ser nog inte tiden som pengar utan som tid som går åt av deras fritid och om marginalerna är små så kanske inte pengarna räcker till grävande eller balrivare hur mycket man än skulle vilja :)

Tillägg: Jag hade nog prioriterat det om jag hade gård, men nu föredrar jag bekvämligheten i att vara inhyrd (och prislappen eftersom stallägare i min del av landet inte har vett att ta betalt för sig...).
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Hej!

Jag kan faktiskt hålla med, det är mycket sällan man ser ett på riktigt lättarbetat och välfungerande stall, ofta finns där dåilga skottkärror, rangliga gödselstackslösningar, lervälling på väg till hagarna, hö vägs upp på ett ställe och sen får man springa med påsar, eller så har man nån typ av skottkärra med våg på, där man skickar ner en mängd silage som man först rivit upp ur balen.

Sen tror jag mycket av det beror på dels tradition (det "ska vara så") och dels på att man inte har råd att investera i smartare lösningar, eller helt enkelt inte vet att de finns. Själv har jag inte råd att köpa en mockapär till stallet jag står, så vill jag få hagen mockad (och det vill jag) så får jag göra det själv. Nu går min pålla själv så det är inte sååå jobbigt.

Ofta tycker jag också att man kan läsa här på Buke att det är lite "fult" att inte vara en "riktigt hästtjej" och mocka och fodra och leva i stallet. Jag anser att så länge hästen har det bra spelar det mindre roll hur mycket man själv gör och hur mycket man köper som tjänster.

/Lavinia, blivit mycket mer pragmatisk med åldern.

En del bottnar också i att det fanns en tid för inte allt för länge sedan då stallarna vimlade av hästtjejer som blev överlyckliga av att få mocka en box eller fylla på vatten. Och kanske, kanske någon gång få leda en häst in från hagen.... Kort sagt, gratis arbetskraft i mängder. Så är det ju inte längre, men jag tror att det är orsaken till många opraktiska stall - då var det inget problem.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

KL

Vi har ett mindre stall (4 boxar, 1 lösdrift, 7 hästar) och kanske inga jättestora problemlösningar men några som iaf jag tycker förenklar arbetet :)
De flesta hästarna går på lösdriften som ligger i direkt anslutning med stallet o ligger ca 1,5 m lägre än stallet, på så sätt är det lätt och enkelt att kasta ner halm rakt ner. Sen har vi fri tillgång till foder o hösilaget serveras i ett "ko"- liknande foderbord, detta är lätt att fylla på: traktor + stor rundbal + balkniv = serverat!

Vattnet kör jag ut med traktoren :) Fyller tanken o sen kör jag en runda runt gården och fyller till alla djuren!

När man har ett mindre stall o inte så många hästar är det inte så farligt att mocka någon box ibland men hade jag haft ett storstall så hade jag definitivt satsat på fler smarta lösningar! Jag är lat av naturen :crazy:
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Vi har ett rätt tungjobbat stall med många boxar och långa stallgångar. För att underlätta lite och slippa sopa gångarna använder vi en lövblås istället för sopborste. Supereffektivt!
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 977
Senast: ylvalill
·
Hästvård Min häst var och tränade i tisdags och var alldeles klockrent. Igår (onsdag) kom hon in i stallet haltandes. Fick äta upp kraftfodret...
Svar
11
· Visningar
8 276
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag ska flytta till Göteborg i slutet av sommaren och kusen måste flytta med. Känner inte alls till trakten och funderar över hur det är...
Svar
17
· Visningar
2 231
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp