Varför trivs inte kaninen ?

Mynta2

Trådstartare
Jag har inhandlat ( äntligen ) en splitterny 120 cm bur åt kaninen. Tänkte ta 140 cm, men vi har lite platsbrist. Den har fått ett litet hus, en smidig hörnbajslåda gjord för kaniner, en höhäck....MEN den verkar vantrivas. Uppskattar absolut inte sitt nya STÖRRE och luftigare hem :(.

Innan jag skaffade buren hade jag en nödlösning ute i köket. Ni vet, i kök brukar man bygga bänkskivor över tex ett element, och då blir det ett tomrum därunder. Många brukar tex ha kattmaten där. Ni förstår vad jag menar va ? Där bodde den. Utrymmet är inte mer än drygt 90 cm långt och ca 55 brett, med andra ord, ganska litet. sen hade jag en bajslåda som var ganska stor med. Men när den bodde där så var den hur kollugn som helst, gnagde ingenting på vare sig väggar, golv eller grinden som var gjord av trä. När den var ute och skuttade så var den bara ute ett tag, sen skuttade den in igen självmant.

Men nu i den nya, större buren är den helgalen. Bara kraffsar, röjer, gnager slänger runt allt inkls sitt hus...får ingen ro alls. Står buren på fel ställe kanske ? Gillade den kanske skumraskmörkeret under bänken mer...eller vad är felet ? Sen envisas den med att klämma ned sig i bajslådan och vila..den ryms ju knappt. :confused:
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Äh, sådär håller kaniner på. Speciellt när det är något nytt.
Du kan hänga en filt över en del av buren så den får lite mer lugn och ro, men det är ingen fara. Tycker det låter fullt normalt.
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Jo, jag vet ju att kaniner kan leva om rejält, fast hon var aldrig sån när hon bodde under bänken. Får väl vänta ut henne och se vad som händer..men det är bra enerverande när hon sätter i gång mitt i natten :(
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Täck över hela buren så den blir mörk och täck sedan efter ett tag av så halva blir ljus eller så. SÅ får du se vd den vll ha. Vissa vill ha mörkt, trångt och tryggt helt enkelt.
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Den gillade kanske att bo litet och trångt :)
Om den hellre gillar att bo i sitt lilla utrymme hade jag låtit den göra det. Ifall den känner sig mer trygg och trivs bättre så är det ju så.
Om den får komma ut och skutta varje dag så är nog inte ingen fara att låta den bo trångt eftersom den verkar tycka om det bäst :)
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Det var så svårt att komma åt att rengöra därunder bänken bara. Sen vet man aldrig om den tids nog hade börjat gnaga på väggar, lister, golv mm. Det var väl bara tur att den inte gjort det..Hyresvärden hade nog inte blivit så glad då ;).
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Jag ska angagera mig och göra nåt gömsle på ena kortsidan. Typ bygga ett nytt krypin åt den, fast den ska gå från kortsida till kortsida så att säga. huset den har nu är ju rätt ostabilt, det lättar ju nästan när hon ska gå in där...lite litet tycker jag allt det är, åtminstone i minsta laget, ändå var det det största som fanns. Men när hon ligger därinne så kan hon ju liksom inte gömma sig ordentligt. Täcka över går inte, med en 2 åring i huset som bara gillar dra ned grejor ;)
 
Sv: Varför trivs inte kaninen ?

Det var så svårt att komma åt att rengöra därunder bänken bara. Sen vet man aldrig om den tids nog hade börjat gnaga på väggar, lister, golv mm. Det var väl bara tur att den inte gjort det..Hyresvärden hade nog inte blivit så glad då ;).

attans då! :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 576
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: Martenix
·
Däggdjur Jag har haft kanin i omgångar under hela mitt liv, men nu var det några år sedan. Då bodde jag hemma eller lägenhet men nu har jag (vi)...
Svar
0
· Visningar
1 669
Senast: Huskatten
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
3 876
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp