Bukefalos 28 år!

Varför verkar många vänta så länge?!

Swat

Trådstartare
Blir smått chockad när jag läser på detta forum ibland och märker hur folk just när det gäller katter väljer att vänta, vänta och vänta med vet. kontakt för fysiska åkommor, näst intill in absurdum!!

Utan att hänga ut/kritisera någon enskild person så undrar jag hur detta kommer sej?

"Min katt har kräkts oupphörligen i 4 dygn och är nu väldigt slö och trött, vad ska jag göra?"

"Min katt ligger bara stilla och vill inte röra sej. Han har lite skrubbsår på bogen och ryggen och vi bor bredvid en 90-väg."

"Hur får jag katten att sluta kissa brevid lådan? Det blir roströda fläckar där han kissat som skulle kunna vara blod."

Osv osv osv

Detta samtidigt som många verkar linda in sina hästar i bubbelplast, vägra släppa dem tillsammans med andra i en hage pga skaderisk och tillkallar vet. så snart pollen kan MISSTÄNKSA gå orent!

Om hästen hade stått rakt upp och ner, inte velat flytta sej och dessutom misstänktes ha varit ute en sväng på 90-vägen, hade man fortfarande "avvaktat och sett"?

Eller om man har hund så kollas de av vet och rehabiliteras och medicineras för både det ena och det andra! BoT täcken och "ledskydd" finns och används flitigt!

Om hunden började kissa blod, skulle man väntat då med?

Nog för att katterna är husdjursvärldens negrer, men på ett forum där människor generellt verkar vara så engagerade.... Hur kommer det sej att det är så här??

/Swat
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Jag vill helst inte tro det men kan det vara den evinnerliga visan om kattens låga status som är grunden till detta?

Detta gäller ju inte generellt. I alla fall inte i mitt fall då mina katter är hittekatter men omhuldade som om de var gjorda i guld.
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

"En katt har nio liv"
"En katt har bra läkkött"

Åsikter/teorier man ofta hör som säkert bidrar till uppfattningen att "en bra katt reder sig själv".

Kanske kan det även bidra att katter är relativt självständiga och inte fullt så beroende som flockdjuren hund och häst, och att det ger känslan av att de klarar sjukdom bättre?

Btw, gillar reklamen "Älskade katter märker man". Den har flera fina betydelser!
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

"En katt har nio liv"
"En katt har bra läkkött"

Åsikter/teorier man ofta hör som säkert bidrar till uppfattningen att "en bra katt reder sig själv".

Kanske kan det även bidra att katter är relativt självständiga och inte fullt så beroende som flockdjuren hund och häst, och att det ger känslan av att de klarar sjukdom bättre?

Btw, gillar reklamen "Älskade katter märker man". Den har flera fina betydelser!

Jag tror tyvärr att det ligger mycket i det du säger! För mig är det självklart att man iaf kontaktar vet för rådgivning när husdjuret är sjukt/har ont, men lite beroende på vad det är också.

Är hästen halt så kastar jag mig inte på telefon och ringer vet för utredning utan jag avvaktar några dagar för att se "vad händer". Står hästen på tre ben är det ju självklart annorlunda. Större grejor SKA ju kollas upp av vet, ingen diskussion!

När vi skaffade våra två guldklimpar här på vårvintern var det självklart att båda skulle ha varsin vet.vårdsförsäkring "in case of...". Nu hoppas jag aldrig att vi kommer behöva utnyttja den, men den känns trygg att ha, om-utifall-att det värsta händer. *peppar peppar* Skulle det hända våra älskade kissar något så inte f*n skulle jag VÄNTA med veterinär, beroende lite på vad som inträffar självklart!

//Alice
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Man fick katten gratis (eller "katten flyttade hem till oss"), man har inte brytt sig om att försäkra katten och inser alldeles för sent att även gratiskatter kan bli sjuka/skadade och behöva åka till veterinären?
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Samma skit är det ofta med utfodringen, hästar och hundar utfodras med millimeterprecision medan katterna äter Friskies
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Jag håller inte alls med om att katten skulle vara mindre värd och därför inte få veterinärvård. Samma fenomen som du beskriver ser man på Hund- och häst-forumen också.

"Min hund har inte ätit på en vecka, vad ska jag göra?", "Min hund har haft diarre i två veckor nu, är det ok att ge hunden ris istället för torrfoder?", "Min häst har varit svullen i alla 4 benen när jag kommer till stallet på morgonen och haltar om jag rider. Det har varit såhär i 3 månader och jag är så trött på att inte kunna rida ordentligt. Har ni några tips och råd?"

Men så tycker jag att många människor också fungerar. Varför skulle de ta katten till veterinären när de inte tar sig själv till vårdcentralen? Läs bara på senior hur många det är som vill få diagnoser av buke-läkarna för att de inte orkar eller har råd att gå till läkare på egen hand.
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Jag har själv suttit o funderat på det.
Men det är ju inte bara katter som har ägaren som hellre rådfrågar på nätet än ringer till en vet..
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Till flera:

Jag har svårt att se någon relevans i att vissa har svårt att ta sej själva till läkaren och att det skulle vara en "förklaring" till att man inte tar sitt husdjur till veterinären! Personligen så försöker jag nog i det längsta "vila mej i form" om jag är sjuk, men mina djur kontrolleras av vet. så snart de visa symptom som jag själv inte kan "reda ut".

Kanske stämmer det som ni skriver att den gamla "Det är ju bara en katt"-mentaliteten sitter kvar?!

Fast varför?!
För att katter generellt sett är så billiga - om vi pratar "bonnkatter"?
Djur som inte köps för en dyr summa är inte lika mycket värda?

Det känns även lite som att många missat att katter generellt blir mycket gamla om vi bara tar hand om dem på ett bra vis... Ingen av mina katter har avliats före 15 års ålder! Och min äldsta idag är snart 20 år...

/Swat
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Jag har svårt att se någon relevans i att vissa har svårt att ta sej själva till läkaren och att det skulle vara en "förklaring" till att man inte tar sitt husdjur till veterinären! Personligen så försöker jag nog i det längsta "vila mej i form" om jag är sjuk, men mina djur kontrolleras av vet. så snart de visa symptom som jag själv inte kan "reda ut".
Håller med dig! Jag själv väntar in i det längsta med att ta mig till doktorn, men jag kan ju förmedla vad jag känner. Jag kan ta ett eget beslut! Jag ahr ett val som jag får ta ev konsekvenser av. Det kan inte mina djur! Därför måste jag resonera annorlunda med deras eventuella läkarbesök.
Kommer kissen eller hästen in och haltar måste jag först göra en bedömning "hur allvarlig är skadan?". "Kan skadan vänta tills imorgonbitti eller ska vi åka akut?" Tänk vad lätt det vore om djuret kunde säga: "Lugn matte, jag har bara stukat till mig lite. Får jag vila några dagar blir jag ok." eller "Matte! Jag tror jag har brutit benet och måste till doktorn direkt!"
Nu kan inte våra älskade vänner berätta för oss och då måste vi ta besluten åt dom. Alla kanske inte har kunskapen eller förmågan att läsa sina djur. Sen tror jag, tyvärr, mycket att det är en ekonomisk aspekt! Det kostar att åka till veterinären oavsett om det gäller en katt, häst eller fågel. Jag tror att det bidrar! Jag tror att många inte räknat med akuta veterinärbesök i sin budget när de skaffade djuret.

Fast varför?!
För att katter generellt sett är så billiga - om vi pratar "bonnkatter"?
Djur som inte köps för en dyr summa är inte lika mycket värda?
Här kan jag bara tala för mig själv! Vi köpte våra två "bond"kattungar för en symbolisk summa. De är självklart försäkrade och veternärbesök är medräknade i "budgeten". Dessa två lurvbollar är våra guldklimpar och det skulle aldrig falla oss in att VÄNTA med ett läkarbesök om det krävdes. Däremot så åker vi inte för minsta lilla reva på nosen! Allt görs det en bedömning av. Antingen klarar vi det själva eller så ringer vi vet och rådfrågar.

Det känns även lite som att många missat att katter generellt blir mycket gamla om vi bara tar hand om dem på ett bra vis... Ingen av mina katter har avliats före 15 års ålder! Och min äldsta idag är snart 20 år...
Absolut! Jag tror många lätt glömmer det faktumet när de sitter med den lilla söta lurvbollen på 12v i knäet.... Och att när kissen närmare sig aktningsvärd ålder så kan de behöva träffa vet pga "ålderskrämpor".

//Alice
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Min katt kostade inget.
Skulle han småhalta så skulle jag bara avvakta, skulle han vara blockhalt = djursjukhuset, samma sak om jag märker att han inte alls mår bra på något sätt.

Men jag håller med dig, hellre att man ringer och rådfrågar en veterinär än att bara leta upp info på internet..och väntar ett bra tag innan man frågar någon.
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Det känns även lite som att många missat att katter generellt blir mycket gamla om vi bara tar hand om dem på ett bra vis... Ingen av mina katter har avliats före 15 års ålder! Och min äldsta idag är snart 20 år...

/Swat

Men det där är ju inte bara avhängt hur de lever och tas omhand. Jag har haft 6 katter (ja ett tag alla samtidigt) och de har alla levt på samma sätt hos mig. Alla köpta som kattungar.

De som dog yngst var bara 4 år och den som blev äldst blev 20 år. Kvar just nu är en på 17 år. En blev 10 år och en var 13 år.

De fick alla samma mat, samma omvårdnad och bodde på samma ställe. Det som varierade var raserna: Europe, Norsk Skogkatt och huskatt. Men även mellan individ skiljer det. Hade två kullsyskon. Ena var sjuk ofta. Hade väl inte klippkort hos veterinären men ett par gånger per år var vi där. Hon blev 10 år trots allt. Syrran är den som är kvar. 17 år gammal och aldrig varit pga sjukdom hos vetten. Hon har bara varit där för hälsovård som vacc och sånt.
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Kanske stämmer det som ni skriver att den gamla "Det är ju bara en katt"-mentaliteten sitter kvar?!
Men då hade det inte funnits samma frågeställningar på Hund och på de olika hästforumen heller i så fall. Och det gör det!
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

På forumet tycker jag att det är ungefär samma på häst, hund och katt. Kanske mer på hund och katt än häst. Vissa inlägg är fullständigt hårresande och man undrar ju om folk, trots bristande kunskaper i djurvård, inte kan dra paralleller till sig själva? Om det kommer blod när jag kissar - hur brukar det kännas? Varmt och mysigt? Hur brukar jag må om jag haft diarré och kräkningar i flera dagar utan att få behålla ens lite vatten? Undrar hur det känns att ha en varböld, i storleken av en fotboll, på magen? Festligt?

I verkliga livet tycker jag att gruppen äldre hundar är de som får/anses förtjäna minst vård. Gamla , feta hundar som inte längre kan resa sig på parkettgolvet pga sina dåliga höfter är "ju ändå så gamla, han ska få äta det han vill nu de sista åren (!?!?) och han gillar inte att få tabletter så jag vill inte bråka med honom". Eller äldre hundar (ibland bara medelålders) som har långt framskriden tandlossning; "ja, men jag vill inte ta risken att söva henne eftersom hon är så gammal". Bättre då att käkbenet ruttnar!??

Äldre katter tycker jag att folk behandlar ganska vädigt, de får njurmat vid behov och avlivas ofta i bättre tid än gamla hundar. Om man nu får uttrycka sig så? De slipper ofta gå och lida länge.

Men nu är ju detta mina reflektioner irl, här på forumet kanske man får läsa om de katter (och hundar) som aldrig kommer innanför klinikens dörrar. Det stora mörkertal som mår skit utan att någon lyfter luren till veterinären. Läskig tanke i såna fall.

Ursäkta utsvävningen.
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Har funderat sedan du startade tråden om du menade mig med?

Att jag har väntat för länge med mina katter?

Att jag inte gjort tillräckligt?
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Jag vet inget om dej eller dina katter!

Mitt inlägg var som jag skrev inte riktat till någon enskild person utan mer en reaktion på något som vissa veckor känns som en allmän trend!

Dvs.
Hästen/hunden är sjuk - åk till vet - utred - rehabilitera osv.

Katten är sjuk - vänta och se...

/Swat
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

Ok tog lite illa vid mig eftersom jag anklagar mig själv ganska mycket för att jag väntade för länge och inte stred mer för det jag kände var rätt.
 
Sv: Varför verkar många vänta så länge?!

I mitt fall har jag försökt få tag i en veterinär nästan ett dygn, lämnat telesvar på jourtelefon de ha rvalt att inte ringa upp, när jag sen fick tag i en annan veterinär så tyckte hon att jag skulle avvakta. Eftersom katten varit uppe på benen och ätit. Vill ej utsätta henne för en resa på 1 timme när hon är dålig och kanske ändå inte få hjälp. Kan inte bara åka in då det kanske inte är någon där då de kan vara på uppdrag, Och åka 15 mil med dålig katt de gör jag inte. Min katt är dock oförsäkrad, men jag betalar endå för henne, kosta vad det kosta vill, men hon är min första katt och således en familjemedlem. handlar inte om att jag inte vill.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp