Bukefalos 28 år!

"Varför vill du byta jobb?"

hier

Trådstartare
Ja - hur ska man svara vid en anställningsintervju när den frågan dyker upp?
Jag sitter lite i den sitsen just nu då jag har satt igång en jobbsökarprocess, och det enda jag hittills har kommit på är att säga att jag vill prova något annat och har funderat på yrke x. Men det låter det för genomskinligt?

Jag är ganska hårt präglad på den gyllene regeln att aldrig tala illa om andra arbetsgivare vid intervjusituationer, men samtidigt är det ju ofta missnöje som är anledning till att folk byter jobb. Men "officiellt" vill jag gärna ha en mer neutral och odramatisk anledning, delvis för att vara schysst mot nuvarande arbetsgivare, och sen för låta professionell och inte som en besvärlig gnällspik.

Hur skulle ni svarat på frågan utan att egentligen svara på frågan, så att säga?:D:cool:
 
För att jag vill något annat. Det kan ju egentligen vara samma sorts jobb men någon annanstans och att man bara genom det provar ett nytt sätt inom samma yrke.

Och byter man yrke så är det ju också för att man vill något annat, vill bredda sig osv.
 
Nya utmaningar, lära sig nya saker?

Jag har varit öppen med att jag tycker det är bra att byta uppgifter ibland, numer har jag en stor arbetsgivare, så jag kan byta inom företaget.
 
Saker jag antagligen skulle säga om jag fick frågan:
- Jag vill utveckla kompetenser som det inte finns utrymme för i nuvarande tjänst
- Jag har ett större intresse för den här branschen än jag har för nuvarande område inom vilket jag arbetar
- Jag vill hellre ha andra arbetstider/villkor än vad som är möjligt i nuvarande tjänst
- Det känns som ett naturligt steg i min karriär
 
För att man inte är nöjd med det gamla/ nuvarande jobbet :). Är ju alltid en orsak till att man vill ha det nya jobbet :)
 
Jag svarade på frågan i onsdags förra veckan! Mitt svar var: "Jag har världens roligaste jobb och det är jag stolt över. Nu är jag redo att ha det roligaste jobbet på andra sidan eftersom jag varit på konsultsidan i 9 år. Jag vill över till beställarsidan. Sen verkar ni vara ett bolag där det händer roliga grejer. Jag gillar när det går fort och där beslut bara är att hämta och så verkar ni jobba!"

Fördelen för mej är att jag "känner" företaget.

Lycka till!
 
Jag hade sagt som det är och varit rak. Hade definitivt kunnat säga att jag ville prova något nytt och funderat på yrke x eller att jag vill ha ny utmaningar och erfarenheter osv.
 
För att man inte är nöjd med det gamla/ nuvarande jobbet :). Är ju alltid en orsak till att man vill ha det nya jobbet :)
Fast om jag satt och intervjuade någon som sa så skulle jag känna att jag bara var en flykt, inte att det var just jobbet som sig som var intressant. Alltså skulle ett sådant svar få mig att placera en sådan sökande ganska långt ner på listan över aktuella.
 
Nar jag bytte jobb var det for att jag kande att jag lart mig allt jag kunde I min gamla roll, och att mojligheterna for vidare utveckling och befodringar var sma, sa jag sokte mig till en ny roll som jag trodde skulle kunna utmana mig mer och ocksa ge mig en mer langsiktig karriarsplan med mycket mer jobb relaterad utbildning och traning - nagot sadant kanske kan funka som forklaring for dig med?
 
Det lutar åt att jag kommer gå in på spåret "byta bana" och hoppas att slippa gå in på detaljer. I mitt fall är det totalt branschbyte och jag har håller ingen direkt utbildning, så det är svårt för mig att nischa in mig.

Jag menar, om jag säger att jag vill ha andra arbetstider låter jag oflexibel.
Om jag säger att belastning på nuvarande arbetsplats är för hög så låter jag svag och skör och dessutom blir det ju negativt prat om arbetsgivaren.
Om jag säger att jag vill prova annan bransch kanske jag låter ombytlig och opålitlig.

Gah vad svårt!
 
Fast om jag satt och intervjuade någon som sa så skulle jag känna att jag bara var en flykt, inte att det var just jobbet som sig som var intressant. Alltså skulle ett sådant svar få mig att placera en sådan sökande ganska långt ner på listan över aktuella.

Exakt, det är precis så jag inte vill uppfattas.
 
Ja - hur ska man svara vid en anställningsintervju när den frågan dyker upp?
Jag sitter lite i den sitsen just nu då jag har satt igång en jobbsökarprocess, och det enda jag hittills har kommit på är att säga att jag vill prova något annat och har funderat på yrke x. Men det låter det för genomskinligt?

Jag är ganska hårt präglad på den gyllene regeln att aldrig tala illa om andra arbetsgivare vid intervjusituationer, men samtidigt är det ju ofta missnöje som är anledning till att folk byter jobb. Men "officiellt" vill jag gärna ha en mer neutral och odramatisk anledning, delvis för att vara schysst mot nuvarande arbetsgivare, och sen för låta professionell och inte som en besvärlig gnällspik.

Hur skulle ni svarat på frågan utan att egentligen svara på frågan, så att säga?:D:cool:

Tänk på frågan som varför du vill ha den tjänsten istället? Jag brukar ställa frågan varför den sökande söker just den rollen. Då får jag reda på vilka delar som utmanar och intresserar den sökande. Den som svarar om varför den inte vill vara kvar på sitt gamla jobb sorteras kvickt bort. Jag vill ha personer som söker sig till oss i första hand och inte de som söker sig från något. Likadant är jag intresserad av varför rollen intresserar den sökande och inte företaget för jag vill ha någon som vill jobba med just det rollen erbjuder och inte ser det som ett första steg till något annat inom företaget.
 
Ja - hur ska man svara vid en anställningsintervju när den frågan dyker upp?
Jag sitter lite i den sitsen just nu då jag har satt igång en jobbsökarprocess, och det enda jag hittills har kommit på är att säga att jag vill prova något annat och har funderat på yrke x. Men det låter det för genomskinligt?

Jag är ganska hårt präglad på den gyllene regeln att aldrig tala illa om andra arbetsgivare vid intervjusituationer, men samtidigt är det ju ofta missnöje som är anledning till att folk byter jobb. Men "officiellt" vill jag gärna ha en mer neutral och odramatisk anledning, delvis för att vara schysst mot nuvarande arbetsgivare, och sen för låta professionell och inte som en besvärlig gnällspik.

Hur skulle ni svarat på frågan utan att egentligen svara på frågan, så att säga?:D:cool:
För att det är dags för en förändring (jag byter en kass arbetsgivare mot en bättre=förändring ;) ).
 
Det beror ju alltid på varför man faktiskt vill byta jobb, följande orsaker har jag haft (inte allt på en gång utan vid olika jobb byten)
- gå ner i arbetstid, vilket inte var möjligt där jag jobbade då trots försök
- slippa jobba natt
- hade jobbat ett par år inom ett område och kände att det faktiskt är ett annat område som jag vill hålla på med (och som jag velat från start, jag halkade in på lite andra spår på vägen bara)
- närmare hemmet
- nya utmaningar

Så även om någon arbetsgivare varit skit och jag till varje pris ville bort därifrån så har man ändå haft andra lite "bättre/snyggare" anledningar till jobbytet
 
Dags för en förändring. Du har kommit så långt du kan där du arbetar nu och vill bredda din kunskap. prova på något nytt och detta jobbet låter som en fantastisk möjlighet typ.

Lycka till
 
Ja skulle oxå fokusera på varför du vill ha det nya jobbet och inte varför du vill lämna det gamla och då är det bra att ta upp de fördelar du tror det finns med det nya jobbet.

Tror man gör ett ganska dåligt intryck om man framställer sig som en missnöjd anställd - vilken orsak det än är. om du vill väga in något om det gamla "dåliga" jobbet så kan du tex inflika att det inte gick att göra så mycket förbättringar som du ville .. :)
 
Ja - hur ska man svara vid en anställningsintervju när den frågan dyker upp?
Jag sitter lite i den sitsen just nu då jag har satt igång en jobbsökarprocess, och det enda jag hittills har kommit på är att säga att jag vill prova något annat och har funderat på yrke x. Men det låter det för genomskinligt?

Jag är ganska hårt präglad på den gyllene regeln att aldrig tala illa om andra arbetsgivare vid intervjusituationer, men samtidigt är det ju ofta missnöje som är anledning till att folk byter jobb. Men "officiellt" vill jag gärna ha en mer neutral och odramatisk anledning, delvis för att vara schysst mot nuvarande arbetsgivare, och sen för låta professionell och inte som en besvärlig gnällspik.

Hur skulle ni svarat på frågan utan att egentligen svara på frågan, så att säga?:D:cool:

Lägg upp det som att du vill byta till något, inte byta från något. Alltså, du vill byta jobb för att du vill göra saker på ditt nya jobb, inte för att du inte vill göra saker på ditt gamla jobb.
 
Vad tror ni om att jag redan vid ansökan nämner att jag har "funderat ett tag på att byta till bransch X och er tjänst lät så intressant så jag vill gärna presentera mig". Ungefär, lite mer välformulerat förstås :P
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 215
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 067
Senast: Avalbane
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 386
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp