Vårföräldrar 2015 #7

Väldigt trött gravid mamma kom på den briljanta idén att gosa till det med lite godnattvisa när A var trött och ville sova. .. sjöng ett par olika, ungen är på väg att somna, sjunger När trollmor har lagt sina elva små troll... ungen vaknar till och börjar sjunga med "jajajabu jajajabu" "till till mamma jajajabu" I typ en halvtimme :banghead: försökte byta till annan sång "neeeeeej mamma jajajabu mamma" var lipfärdig när sambon kom hem :meh:
 
Väldigt trött gravid mamma kom på den briljanta idén att gosa till det med lite godnattvisa när A var trött och ville sova. .. sjöng ett par olika, ungen är på väg att somna, sjunger När trollmor har lagt sina elva små troll... ungen vaknar till och börjar sjunga med "jajajabu jajajabu" "till till mamma jajajabu" I typ en halvtimme :banghead: försökte byta till annan sång "neeeeeej mamma jajajabu mamma" var lipfärdig när sambon kom hem :meh:

Kan tänka mig att vi skulle få ett liknande resultat om vi försökte sjunga för L när hon ska sova. Här kör vi på total tystnad, för om man råkar starta upp den där snackpåsen till onge skulle vi aldrig få tyst på henne. :D
 
Kan tänka mig att vi skulle få ett liknande resultat om vi försökte sjunga för L när hon ska sova. Här kör vi på total tystnad, för om man råkar starta upp den där snackpåsen till onge skulle vi aldrig få tyst på henne. :D

Samma här! Livsfarligt att börja prata efter att lampan är släckt :D
 
Väldigt trött gravid mamma kom på den briljanta idén att gosa till det med lite godnattvisa när A var trött och ville sova. .. sjöng ett par olika, ungen är på väg att somna, sjunger När trollmor har lagt sina elva små troll... ungen vaknar till och börjar sjunga med "jajajabu jajajabu" "till till mamma jajajabu" I typ en halvtimme :banghead: försökte byta till annan sång "neeeeeej mamma jajajabu mamma" var lipfärdig när sambon kom hem :meh:

Vi har exakt samma scenario hemma, varje gång jag tror att han har somnat och tystnar så kommer det ett "mamma, aj aj bup!!" från sängen :)
 
Igår kväll fick L plötsligt rätt hög feber, inte många tiondelar från 40. Lite Ipren och sen sov hon hyfsat genom natten. Nu har hon 37,9. Hon vaccinerades för två veckor sedan, kan febern därifrån komma så sent? Hon verkar liksom inte sjuk i övrigt och sitter just nu och sjunger i soffan. :p
 
Igår kväll fick L plötsligt rätt hög feber, inte många tiondelar från 40. Lite Ipren och sen sov hon hyfsat genom natten. Nu har hon 37,9. Hon vaccinerades för två veckor sedan, kan febern därifrån komma så sent? Hon verkar liksom inte sjuk i övrigt och sitter just nu och sjunger i soffan. :p

Feber kunde komma ca 10 dagar efter sa vår sköterska. Kanske kan vara det? :)
 
Vår sköterska sa 1-2 veckor, andra har jag hört säga "Absolut inte mer än tio dagar efter". It's confusing. :p

Jag hade trott att det berodde på vaccinet :D

E fick också någon sådan natt då hon var sjukt varm och "knöig" precis som när hon har feber men sen var det inget mer med det. Vet inte exakt dagar efter vaccinet men jag tror det berodde på det.
 
Jag hade trott att det berodde på vaccinet :D

E fick också någon sådan natt då hon var sjukt varm och "knöig" precis som när hon har feber men sen var det inget mer med det. Vet inte exakt dagar efter vaccinet men jag tror det berodde på det.

Huvudsaken är att hon verkar ju piggare nu och temperaturen sjunker. Tänker mer på eventuell karens vad gäller förskolan.
 
Igår kväll fick L plötsligt rätt hög feber, inte många tiondelar från 40. Lite Ipren och sen sov hon hyfsat genom natten. Nu har hon 37,9. Hon vaccinerades för två veckor sedan, kan febern därifrån komma så sent? Hon verkar liksom inte sjuk i övrigt och sitter just nu och sjunger i soffan. :p
Min fick feber 10-14 dagar efter vaccin, höll i sig nån dag bara. Enligt bvc kommer symtomen 7-14 dagar efter vid just 18-mån vaccinen. :)
 
Jag har jobbat 65 % skift, så vår son har gått 3-4 dager i veckan. 7.15-15.15, 8.45-16.30 el. 11-16.30. Tycker det har varit långa nog dager. Han blir trött och sliten. Sover gärna lite dåligt på dagis och svårt att ta det lugnt. Så varit bra för oss. Men och jobba 65 % är ägentligen litt lite ökonomisk i längden, men nu väntar ju vi nr 2, så får se hur det blir om 1 års tid. Men jag tror det är olika hur långa dager barn klarer av.
 
Här går de 7.20 (oftast 7.30 :p ) till 15.00 tisdag till fredag. Pappa fl på måndagar och kommer vara det fram till sommaren tror jag (vet inte riktigt hur långt dagarna räcker :p )

Lova klarar det mycket bättre än vad storebror gör. Men så är viktor också i åldern att han inte vill sova längre (inte sovit middag hemma sen i våras), men måste ändå sova lite på förskolan för att inte bli för trött. Det märks här hemma de dagarna när han inte velat sova :p
 
Jag har jobbat 65 % skift, så vår son har gått 3-4 dager i veckan. 7.15-15.15, 8.45-16.30 el. 11-16.30. Tycker det har varit långa nog dager. Han blir trött och sliten. Sover gärna lite dåligt på dagis och svårt att ta det lugnt. Så varit bra för oss. Men och jobba 65 % är ägentligen litt lite ökonomisk i längden, men nu väntar ju vi nr 2, så får se hur det blir om 1 års tid. Men jag tror det är olika hur långa dager barn klarer av.

Det är väldigt olika.
Våra två har kommit in i de här rutinerna och tiderna och är inte alls lika trötta på kvällen längre som de var första två veckorna. Så det funkar väldigt bra för oss :)
J är 4,5 år och har inte sovit dagtid sen hon var 2,5 år. E sover ca 1,5 h efter lunch och det verkar räcka.
 
Kan tänka mig att vi skulle få ett liknande resultat om vi försökte sjunga för L när hon ska sova. Här kör vi på total tystnad, för om man råkar starta upp den där snackpåsen till onge skulle vi aldrig få tyst på henne. :D
Tvärtom här! Om vi är tysta verkar det i vissa fall som att ungen tänker "nähä, om ingen annan tänker prata är det väl upp till mig!" så hon lugnar sig ganska bra av en Vyssan lull. Sjunger dock inte "ajajajb" vid läggdags för när vi sjunger den är det oftast för att muntra upp dottern i bilen och så killar vi lite i magen på varje buff :D

Angående dagis är vi precis inskolade. Hon går 7.30 - 15.30 och är ledig onsdagar. Vi jobbar 80% båda två. Vi får se hur länge vi gör det. Funderar på att gå upp till 90 kring sommaren. Jag tror hon skulle klara längre dagar men det är najs att jobba lite mindre ett tag.
 
Tvärtom här! Om vi är tysta verkar det i vissa fall som att ungen tänker "nähä, om ingen annan tänker prata är det väl upp till mig!" så hon lugnar sig ganska bra av en Vyssan lull. Sjunger dock inte "ajajajb" vid läggdags för när vi sjunger den är det oftast för att muntra upp dottern i bilen och så killar vi lite i magen på varje buff :D

Angående dagis är vi precis inskolade. Hon går 7.30 - 15.30 och är ledig onsdagar. Vi jobbar 80% båda två. Vi får se hur länge vi gör det. Funderar på att gå upp till 90 kring sommaren. Jag tror hon skulle klara längre dagar men det är najs att jobba lite mindre ett tag.

Så är det här också. Vi ligger och sjunger, läser eller bara pratar sakta med honom. Blir det tyst är det precis så att han tycker att det är dags för honom att ta över :p Vi fick boken "Kaninen som så gärna ville somna" av mormor för ett tag sedan och den fungerar faktiskt riktigt bra! :)
 
Åh det där med tider i vår. Jag tror att det kommer bli så att han går ungefär 07:30-15:30 eller 16 vissa dagar. Och farmor och farfar kommer hämta honom tidigare en dag iaf. Men det blir ett pusslande och håller på och funderar på om vi ska gå ner i tid någon av oss eller båda. Vi jobbar båda heltid och pendlar. Men som tur var flexibla jobbtider och iaf jag kan jobba mycket hemma vid behov.
 
Så är det här också. Vi ligger och sjunger, läser eller bara pratar sakta med honom. Blir det tyst är det precis så att han tycker att det är dags för honom att ta över :p Vi fick boken "Kaninen som så gärna ville somna" av mormor för ett tag sedan och den fungerar faktiskt riktigt bra! :)
Jag var på en föreläsning som handlade om att personlighetstyper gavs olika färger, jag minns att ett drag för den "Gula personligheten" var att de började prata eller göra vad som helst när det inte händer något bara för att de inte står ut med att inte komma någonstans. Jag antar att våra barn är "gula" :D
 
Jag var på en föreläsning som handlade om att personlighetstyper gavs olika färger, jag minns att ett drag för den "Gula personligheten" var att de började prata eller göra vad som helst när det inte händer något bara för att de inte står ut med att inte komma någonstans. Jag antar att våra barn är "gula" :D

Haha antagligen :D

Sitter på jobbet nu och får en massa bilder från far och son som bygger snögubbe i massa nysnö. Tur att det är tre dagars ledigt snart för nu blev jag ju mest sugen på att åka hem och leka!
 
Jag tror att det kommer att bli ca 7.30-15.30/16 för H när han börjar gå på förskolan. Vi jobbar båda kontorstider med pendling, men har möjlighet till flex och jag kan jobba hemifrån någon dag i veckan. Det är svårt tycker jag, samtidigt som jag verkligen tror att förskolan är bra och utvecklande så tycker jag att han känns liten för att gå en "hel arbetsdag" på förskolan.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 109
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp