Vårföräldrar 2015 #7

Är det dags för spruta igen på 1.5 års kontrollen?
Vi ska på den senare i veckan och jag fasar redan för om det är vaccindags igen då han blivit dålig efter sprutorna tidigare.
Vi har redan haft sjukstuga så det räcker för ett tag sedan dagisstarten :yuck:

Det är spruta men reaktionen kommer senare om den kommer alls, typ efter 5-10 dagar sa dom idag.
 
18-månaderskontroll idag, med beröm godkänt :) (sköterskan var väldigt positiv till att hon varit blöjfri snart 4 månader) och hon tyckte att det var en pratsam tjej. 84 cm lång och över 10- kilosstrecket :D (10,4 kg).

Våran sköterska är också sjukt facinerad av att Vide är helt blöjfri sen flera månader tillbaka och att vi har lyssnat på hans signaler sedan tidigt. Hon sa att 'det är kul att faktiskt få träffa en på riktigt, och inte bara läsa att de finns' haha
 
Vilken kväll vi har haft..

Det ringde på dörren vid middagstid och jag öppnade utan en tanke på vilken dag det var. Där stod två barn i läskiga masker med lampor i händerna. Hade sonen i famnen och han blev verkligen jätterädd. :( Klamrade sig fast i famnen och grät och grät och grät. De små monstren utanför dörren blev rätt förtvivlade de med! Det tog lång tid efter de hade gått som sonen kunde tänka sig att leka lite.

Som om inte det vore nog så lyckades maken strax efter skära sig när han tapetserade och skära av yttersta biten på fingertoppen. Var en stund av lite kaos och blödande innan vi tejpat ihop honom. Man märkte på S att han fattade att något var på tok för han bara stod bredvid och bara tittade och såg inte ut att tycka det var kul alls.

Efter allt knas kröp vi ner i stora sängen med en flaska välling. Efter halva flaskan vände han sig om, borrade in ansiktet i min armhåla och somnade på 2 sek. Inte lätt att vara en liten pojke ikväll :heart
 
Det är spruta men reaktionen kommer senare om den kommer alls, typ efter 5-10 dagar sa dom idag.

Ok hoppas han slipper det den här gången då. Eller iafl att det blir försenat ett tag så att vi kan få några friska dagar mellan egen sjukdom och vabbande... :crazy: Det går bara runt...
Har mest bara fnissat åt folk som innan sagt att små dagisbarn är i det närmaste giftiga, men OH my vilken liten smittohärd ett dagis verkar vara O_o :D :cautious:
 
Ok hoppas han slipper det den här gången då. Eller iafl att det blir försenat ett tag så att vi kan få några friska dagar mellan egen sjukdom och vabbande... :crazy: Det går bara runt...
Har mest bara fnissat åt folk som innan sagt att små dagisbarn är i det närmaste giftiga, men OH my vilken liten smittohärd ett dagis verkar vara O_o :D :cautious:

Det är ju också fascinerande hur olika känsliga människor är för de där smitthärdarna. I min familj på tre personer finns tre varianter:

1. Ongen har förvisso varit rätt så snorig sedan förskolestarten i slutet på augusti men sjuk så att allmäntillståndet påverkats har hon egentligen bara varit i tre-fyra dagar.

2. Jag har varit förkyld i två omgångar de senaste tre månaderna (totalt runt fyra veckor), men det är rätt standard för mig på hösten.

3. Maken har varit sjuk i princip oavbrutet sedan förskolestarten fram tills för någon vecka sedan.
 
Det är ju också fascinerande hur olika känsliga människor är för de där smitthärdarna. I min familj på tre personer finns tre varianter:

1. Ongen har förvisso varit rätt så snorig sedan förskolestarten i slutet på augusti men sjuk så att allmäntillståndet påverkats har hon egentligen bara varit i tre-fyra dagar.

2. Jag har varit förkyld i två omgångar de senaste tre månaderna (totalt runt fyra veckor), men det är rätt standard för mig på hösten.

3. Maken har varit sjuk i princip oavbrutet sedan förskolestarten fram tills för någon vecka sedan.

+ @Snowwhite

När J började dagis och fram till jag gick hem för att få E, alltså ca 1,5 års tid, så vabbade jag och maken minst en dag var i månaden + att jag var förkyld mer eller mindre hela tiden! Maken har knappt varit sjuk alls på de dryga 7 åren vi varit tillsammans :cautious:

Nu däremot (jag kommer antagligen ångra att jag skriver detta) så har vi inte vabbat en gång än och de började dagis på fullt schema i början av september. Vi var ju magsjuka i mitten av augusti då E skulle skolas in. Men inget annat efter det. E har varit lite snorig men inte så hon behövt vara hemma. J tror jag inte har varit förkyld en gång sen jag gick hem för att få E. Hon har nog byggt upp ett bra immunförsvar efter alla förkylningar hon haft innan. E har ju varit utsatt från hon var pytteliten pga att J skulle till dagis, kompisar osv så hon har varit förkyld väldigt mycket redan under sitt första levnadsår och har nog därmed byggt ett bra immunförsvar också för att orka stå emot det värsta på dagis.

Bara för att jag skriver detta som kommer dom få influensa med hög feber i en vecka nu...:nailbiting::angel:
 
Det är ju också fascinerande hur olika känsliga människor är för de där smitthärdarna. I min familj på tre personer finns tre varianter:

1. Ongen har förvisso varit rätt så snorig sedan förskolestarten i slutet på augusti men sjuk så att allmäntillståndet påverkats har hon egentligen bara varit i tre-fyra dagar.

2. Jag har varit förkyld i två omgångar de senaste tre månaderna (totalt runt fyra veckor), men det är rätt standard för mig på hösten.

3. Maken har varit sjuk i princip oavbrutet sedan förskolestarten fram tills för någon vecka sedan.

Ja jag har ju visserligen haft oturen att förärats med ett mindre bra immunförsvar så jag har precis som A varit hostig och småsnuvig sen vi satte foten på dagis första gången typ. A har varit sjuk två gånger hittills, jag en och mannen en. Han som Aldrig blir sjuk :sneaky: ;)
Detta sen mitten på september.
Och nu börjar jag tappa rösten igen... Hejåhå... :wtf:
 
De här beskrivningarna gör ju att man bävar lite inför förskolestart i januari :nailbiting:

Hehe :D
Bäst är när man precis klarat av ett sjuktillfälle, kommer tillbaka och på håll ser den där lappen på dörren som "varnar" om nästa sjukdom som går runt, typ höstblåsor och dylika käcka saker :nailbiting:
 
Vi har haft tur, antalet vab-dagar på 7 år är nog under 20 totalt. Om inte mindre.
Dagis klarades av galant, aldrig haft höstblåsor eller liknande. Nån enstaka magsjuka, vattkoppor (men då var vi lediga) och en uvi är det värsta typ.
Lite snorig, men inte så hen behövt vara hemma.
 
Nån gång inatt, oklart när, kom L tassandes (i vanlig ordning). När hon gick runt sängen hörde jag att hon sa ”koddaaaaa, koddaaaaa” och när hon kom fram till mig räckte hon stolt fram sin kudde. Första gången som hon tagit med sig sin kudde! :up:
 
Nån gång inatt, oklart när, kom L tassandes (i vanlig ordning). När hon gick runt sängen hörde jag att hon sa ”koddaaaaa, koddaaaaa” och när hon kom fram till mig räckte hon stolt fram sin kudde. Första gången som hon tagit med sig sin kudde! :up:

Längtar efter den dagen då E börjar komma själv istället för att hinna bli ledsen innan någon av oss hämtar henne :p Hon har gjort det en gång! Men då hade hon inte kudden med sig :cautious:;)
 
Längtar efter den dagen då E börjar komma själv istället för att hinna bli ledsen innan någon av oss hämtar henne :p Hon har gjort det en gång! Men då hade hon inte kudden med sig :cautious:;)

Det är himla praktiskt när de kommer själva. :D Kanske ska ställa en liten pall nere vid fotändan så kan hon klättra upp och lägga sig själv också... :angel:
 
Nån gång inatt, oklart när, kom L tassandes (i vanlig ordning). När hon gick runt sängen hörde jag att hon sa ”koddaaaaa, koddaaaaa” och när hon kom fram till mig räckte hon stolt fram sin kudde. Första gången som hon tagit med sig sin kudde! :up:
"koda" hon vill lära sig att programmera nu ju! Finns kurser för barn ;-)
 
Vi jobbar ju båda 80 % och jag en hel del helg med lediga vardagar istället, vilket innebär att A går på dagis 2-3 dagar/vecka. Oftast från 07- ca 16. Kortare om jag jobbar kväll, då går han ca 11-16.
Jag var lite orolig att det skulle bli jobbigt med så långa dagar för honom när han är så liten, men det har fungerat jättebra hittills så vi är nöjda med det upplägget.
 
L går på en treveckorsrulle eftersom hennes pappa jobbar skift.

Vecka 1 går hon mån-fre 0730-1430.
Vecka 2 går hon mån-fre 1030-1630.
Vecka 3 går hon tis-tors 0900-1400.

På det stora hela är det helt okej tider. Det är sällan vi är i tid på morgonen under vecka 1 (hon är rätt trög på morgonen) och vi hämtar oftast lite före utsatt tid. Jag hade gärna tagit hem henne tidigare än 1630 för innan man är hemma och hon har fått i sig middag är klockan kanske halv sex och då är hon bara vaken en timme till sen.
 
Ni med barn på dagis/förskola, vilka tider går de? Vilka tider skulle ni tycka vore optimala?

Våra går oftast ca 7.30-16.30. De flesta torsdagar hämtar farmor och farfar kl 14 och ibland har jag möjlighet att hämta tidigare.
Det funkar bra för oss och barnen. Klart att det vore bra med kortare dagar men det är så våra arbetstider är.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp