Vårföräldrar 2015 #7

Nu är vi på väg hem från mina föräldrar. Allt har gått bra och E har lagt beslag på mormor, morfar och morbror. Har knappt träffat vår son under dessa dagar, han har haft fullt upp med att leka med alla andra och vi har knappt fått vara med. Han kommer nog sova gott i natt för det har han knappt haft tid med i helgen :rofl:.
 
Idag ska E hämtas av sin mormor på dagis och sova där i natt och vara där hela dagen i morgon. Hon har sett sååå mycket fram emot detta och pratat på att mormor ska hämta henne på dagis och att hon ska sova där :love:
 
Och här var farfar och farmor på besök igår. De var kvar när sonen gick och la sig och de vinkade gonatt. Sen imorse när han vaknade var det första han sa att han skulle gå ner och leka med farfar! Besvikelsen var stor när jag sa att farfar var hemma och sov i sitt hus. Får hoppas att dagiskompisarna funkade bra som sällskap istället :)
 
Nu har S förresten sovit två nätter i "stor" säng i eget rum. Vi testade i somras när vi precis köpt sängen men då ville han inte alls. Så vi avvaktade ett tag men provade igen nu i helgen. Och denna gången gick det hem! Somnat snabbare och sovit hela nätterna. Två gånger är väl ändå en rutin? :p Nej vi får väl se om det håller i sig så bra, men oavsett så är det bra att han vill sova i sin säng. Även när han vaknar på morgonen vill han inte komma över till vår säng utan att en av oss ska ligga bredvid honom en liten stund innan vi går upp :)
 
På tal om sova så skulle maken gå in i Es rum i lördagskväll och lägga på henne täcke och eventuellt ta ut en katt om det låg någon där (ingen av barnen vill ha katterna i sängen) men så hör jag "man vart fasen är ongen?!". Jag kollar då in i vårt sovrum och där ligger E nerbäddad på makens sida i sängen och sover som en gris :p Det va svårt att inte skratta för det va så komiskt allt haha! Hon brukar alltid höra av sig om hon vaknar och inte hittar oss i sängen men nu stod pallen där så hon klättrade bara upp och somna om själv medan vi satt nere i soffan och kolla film helt ovetandes :D

Förresten så har vi kunnat lägga E, säga god natt och sen gå ut ur rummet utan större protester de senaste veckorna :love: Förut fick ju sitta bredvid henne tills hon somnat men nu har vi orkat förhandla bort den rutinen och det funkar jättebra! Bara hon får ha dörren vidöppen så går det utan problem :up: Very happy parents i det här huset nu!
 
Förresten så har vi kunnat lägga E, säga god natt och sen gå ut ur rummet utan större protester de senaste veckorna :love: Förut fick ju sitta bredvid henne tills hon somnat men nu har vi orkat förhandla bort den rutinen och det funkar jättebra! Bara hon får ha dörren vidöppen så går det utan problem :up: Very happy parents i det här huset nu!

#avundsjuk :p

L vill inte sova i sin säng just nu och hon vill helst somna på min arm. Hon somnar så pass fort så det känns inte värt att bråka om det, men jag är less ändå (maken är fortfarande inte vatten värd vid läggdags om jag är hemma)...
 
#avundsjuk :p

L vill inte sova i sin säng just nu och hon vill helst somna på min arm. Hon somnar så pass fort så det känns inte värt att bråka om det, men jag är less ändå (maken är fortfarande inte vatten värd vid läggdags om jag är hemma)...

Det går ju verkligen i vågor det där. S har ju varit mer eller mindre mammig hela livet, men nu är det helt plötsligt pappa som gäller. Pappa ska natta honom varje kväll och när jag säger gonatt och de ska gå upp för trappan deklarerar han bestämt "mamma sitta soffan". Mamman protesterar inte jättemycket, måste ju vara helt okej att inte diska eller tvätta då :angel:

Men det där med att säga gonatt och sen kunna gå direkt ut ur rummet låter som science fiction :laugh::p
 
Det går ju verkligen i vågor det där. S har ju varit mer eller mindre mammig hela livet, men nu är det helt plötsligt pappa som gäller. Pappa ska natta honom varje kväll och när jag säger gonatt och de ska gå upp för trappan deklarerar han bestämt "mamma sitta soffan". Mamman protesterar inte jättemycket, måste ju vara helt okej att inte diska eller tvätta då :angel:

Men det där med att säga gonatt och sen kunna gå direkt ut ur rummet låter som science fiction :laugh::p

Jag vet att hon KAN somna själv, för när hon är hos sin farmor och farfar går skitungen typ och lägger sig själv. :rofl: Så det kommer bli så hemma också så småningom, men jag vill att hon ska komma på det själv. Jag är själv rätt så sömnstörd och vill verkligen inte bråka om sömnen med dottern.
 
#avundsjuk :p

L vill inte sova i sin säng just nu och hon vill helst somna på min arm. Hon somnar så pass fort så det känns inte värt att bråka om det, men jag är less ändå (maken är fortfarande inte vatten värd vid läggdags om jag är hemma)...

+ @Imogen

Kändes som en avlägsen dröm för oss också innan. Då vi provat så har hon antingen blivit ledsen eller följt efter ut. Men vi har pratat massa om det och en kväll så fick maken för sig att prova igen och då gick det helt plötsligt :love:

E har varit svårsövd i perioder och vi har fått sitta länge hos henne ibland och är redigt trötta på det så det känns fortfarande för bra för att vara sant :nailbiting:

Vi lägger barnen tillsammans om båda är hemma. Beroende på vad klockan är så läser vi saga eller kollar på saga på Youtube tillsammans och sen säger vi god natt till dom och går ut.
 
+ @Imogen

Kändes som en avlägsen dröm för oss också innan. Då vi provat så har hon antingen blivit ledsen eller följt efter ut. Men vi har pratat massa om det och en kväll så fick maken för sig att prova igen och då gick det helt plötsligt :love:

E har varit svårsövd i perioder och vi har fått sitta länge hos henne ibland och är redigt trötta på det så det känns fortfarande för bra för att vara sant :nailbiting:

Vi lägger barnen tillsammans om båda är hemma. Beroende på vad klockan är så läser vi saga eller kollar på saga på Youtube tillsammans och sen säger vi god natt till dom och går ut.

Här har vi inte ens funderat på att prova. Sonen har ett stort närhetsbehov rent allmänt och vill ligga nära nära när han ska somna. Så att försöka övertala honom till att han ska somna ensam vill vi inte göra. Men det kommer med all säkerhet det också en dag :)
 
Tänkte skriva ett inlägg men kan lika gärna kopiera @Imogen s inlägg :p
Här har vi inte ens funderat på att prova. Sonen har ett stort närhetsbehov rent allmänt och vill ligga nära nära när han ska somna. Så att försöka övertala honom till att han ska somna ensam vill vi inte göra. Men det kommer med all säkerhet det också en dag :)
 
Jag vet att hon KAN somna själv, för när hon är hos sin farmor och farfar går skitungen typ och lägger sig själv. :rofl: Så det kommer bli så hemma också så småningom, men jag vill att hon ska komma på det själv. Jag är själv rätt så sömnstörd och vill verkligen inte bråka om sömnen med dottern.

Ja precis vi vill verkligen inte heller att det ska bli några konflikter kring sömnen utan har hittills kört enligt taktiken "det som funkar är det bästa". S har i perioder varit riktigt knepig att lägga så just nu är vi supernöjda. Nu läser vi saga och ligger bredvid honom och det tar ca en halvtimme. Väldigt mycket bättre än någonsin förut. Så nu håller vi andan lite inför att han ska bli storebror och hoppas att den bra perioden kommer fortsätta :)
 
Ja precis vi vill verkligen inte heller att det ska bli några konflikter kring sömnen utan har hittills kört enligt taktiken "det som funkar är det bästa". S har i perioder varit riktigt knepig att lägga så just nu är vi supernöjda. Nu läser vi saga och ligger bredvid honom och det tar ca en halvtimme. Väldigt mycket bättre än någonsin förut. Så nu håller vi andan lite inför att han ska bli storebror och hoppas att den bra perioden kommer fortsätta :)

Klokt att utgå från den unge man har, och se att utvecklingen går framåt, istället för att jämföra med andra (som är såååå lätt att göra...). :)
 
Och nu låter vi som världens sämsta föräldrar som tvingar vårt barn att somna själv och inte ger henne närhet :p Obs! Skämt :)

Vi har provat förr som sagt utan att hon tyckt att det varit okej. Men nu tyckte hon det. Skulle aldrig tvinga henne och låta henne ligga ledsen ensam. Vi läser/kollar saga och småpratar om dagen eller annat med båda våra innan vi säger god natt och går ut, sen somnar dom på tre röda oftast. Känns som att E somnar lättare när inte vi sitter bredvid och hon behöver kolla vad vi gör :p Vi har också alltid kört på att det som funkar är det bästa. T.ex så provade vi inte ens att ha E i spjälsängen när hon var pyttebäbis, utan hon låg under armen på mig. Då sov hela familjen hela nätterna och det är liksom viktigast.
 
Och nu låter vi som världens sämsta föräldrar som tvingar vårt barn att somna själv och inte ger henne närhet :p Obs! Skämt :)

Vi har provat förr som sagt utan att hon tyckt att det varit okej. Men nu tyckte hon det. Skulle aldrig tvinga henne och låta henne ligga ledsen ensam. Vi läser/kollar saga och småpratar om dagen eller annat med båda våra innan vi säger god natt och går ut, sen somnar dom på tre röda oftast. Känns som att E somnar lättare när inte vi sitter bredvid och hon behöver kolla vad vi gör :p Vi har också alltid kört på att det som funkar är det bästa. T.ex så provade vi inte ens att ha E i spjälsängen när hon var pyttebäbis, utan hon låg under armen på mig. Då sov hela familjen hela nätterna och det är liksom viktigast.

Nej jag menade såklart inte att ni tvingade henne (vilket det också lät som att du förstod ;) )

Jag menade mer att olika barn är ju olika självständiga i olika situationer. Så det beror ju väldigt mycket på barnet om det är värt att försöka få dem att till exempel kunna somna ensamma :) Med E kan jag ju också tänka mig att det spelar stor roll att hon har en storasyster och att hon ser hur storasyster gör :)
 
Nej jag menade såklart inte att ni tvingade henne (vilket det också lät som att du förstod ;) )

Jag menade mer att olika barn är ju olika självständiga i olika situationer. Så det beror ju väldigt mycket på barnet om det är värt att försöka få dem att till exempel kunna somna ensamma :) Med E kan jag ju också tänka mig att det spelar stor roll att hon har en storasyster och att hon ser hur storasyster gör :)

Ja jag förstod att det inte var menat så :D Lät lite kul bara :p

Precis, alla barn är olika och alla föräldrar är olika. En del kanske inte känner behovet av att ens prova låta dom somna själv så som vi gjort. Vi tycker helt ärligt att det är rätt drygt att sitta där och vänta :o (inget pris för bästa föräldrar till oss inte :angel:;)) och varit bortskämda med att J alltid jagat ut oss från sitt rum när hon ska sova och somnat själv. Men det har varit en process och inget vi tagit fasta på att "nu jäklar ska det gå om vi så ska kämpa oss röda" utan vi har provat, hon har inte tyckt det varit okej utan vi har fortsatt på hennes spår och sen en dag helt plötsligt funkade det bra och alla är nöjda med det :) Skulle aldrig kunna tvinga henne att ligga ensam så om hon inte vill :nailbiting: Behöver hon oss nära så är det ju så :heart
 
E är ju som sagt hos mormor och morfar idag och har sovit där i natt. När jag stod i stallet och packade höpåsar igår kväll ringde mamma. Då hade dom lite språkförvirring och behövde hjälp :p E ville titta på "apan" innan hon la sig och mamma trodde det var Nicke nyfiken hon menade. Men nej det var "en annan apa" och mamma fattade ingenting :rofl: Jag visste ju direkt vad hon menade så problemet löste dig bra :D Goa ungar!
 
Igår försökte jag använda L:s farmors taktik vid läggning, bara för att se vad som skulle hända. Farmor gör så att hon sjunger en sång och sen berättar hon att hon ska gå och plocka ur diskmaskinen, hjälpa farfar eller något annat och att hon kommer och tittar till L om en stund. När hon väl tittar till L har hon alltid somnat.

Så här gick det för oss:

- L, idag sjunger jag en sång och sen ska jag gå och plocka ur diskmaskinen. Jag kommer och tittar till dig om en stund, okej?
- Okej, mamma.

Sen var det knäpptyst i en kvart varpå jag tänkte "YES!".

- Mamma!
- Ja?
- Har du plockat ur diskmaskinen nu?
- Ja, men nu måste jag städa lite.
- Okej.
- Jag kommer om en stund.

Knäpptyst i en kvart.

- Mamma! Har du städat klart?
- Njaeoeajanej, typ.
- Du kan städa här inne!
- Jag behöver inte städa i sovrummet, det är redan städat här.
- Då kan du lägga dig bredvid mig.

Hon var inte ledsen eller arg alls, hon bara väntade på att jag skulle bli klar och när jag var klar var det bara för mig att parkera bredvid henne.

L - Mamma: 1-0...

:D
 
Igår försökte jag använda L:s farmors taktik vid läggning, bara för att se vad som skulle hända. Farmor gör så att hon sjunger en sång och sen berättar hon att hon ska gå och plocka ur diskmaskinen, hjälpa farfar eller något annat och att hon kommer och tittar till L om en stund. När hon väl tittar till L har hon alltid somnat.

Så här gick det för oss:

- L, idag sjunger jag en sång och sen ska jag gå och plocka ur diskmaskinen. Jag kommer och tittar till dig om en stund, okej?
- Okej, mamma.

Sen var det knäpptyst i en kvart varpå jag tänkte "YES!".

- Mamma!
- Ja?
- Har du plockat ur diskmaskinen nu?
- Ja, men nu måste jag städa lite.
- Okej.
- Jag kommer om en stund.

Knäpptyst i en kvart.

- Mamma! Har du städat klart?
- Njaeoeajanej, typ.
- Du kan städa här inne!
- Jag behöver inte städa i sovrummet, det är redan städat här.
- Då kan du lägga dig bredvid mig.

Hon var inte ledsen eller arg alls, hon bara väntade på att jag skulle bli klar och när jag var klar var det bara för mig att parkera bredvid henne.

L - Mamma: 1-0...

:D

Va rolig :D
 
När mamma skulle lägga E igår hade hon stoppat om henne efter sagan och sagt att hon kommer och lägger sen senare. E hade somnat direkt och sovit till kl 10 idag O_o
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp