Vårföräldrar 2015 #7

Igår försökte jag använda L:s farmors taktik vid läggning, bara för att se vad som skulle hända. Farmor gör så att hon sjunger en sång och sen berättar hon att hon ska gå och plocka ur diskmaskinen, hjälpa farfar eller något annat och att hon kommer och tittar till L om en stund. När hon väl tittar till L har hon alltid somnat.

Så här gick det för oss:

- L, idag sjunger jag en sång och sen ska jag gå och plocka ur diskmaskinen. Jag kommer och tittar till dig om en stund, okej?
- Okej, mamma.

Sen var det knäpptyst i en kvart varpå jag tänkte "YES!".

- Mamma!
- Ja?
- Har du plockat ur diskmaskinen nu?
- Ja, men nu måste jag städa lite.
- Okej.
- Jag kommer om en stund.

Knäpptyst i en kvart.

- Mamma! Har du städat klart?
- Njaeoeajanej, typ.
- Du kan städa här inne!
- Jag behöver inte städa i sovrummet, det är redan städat här.
- Då kan du lägga dig bredvid mig.

Hon var inte ledsen eller arg alls, hon bara väntade på att jag skulle bli klar och när jag var klar var det bara för mig att parkera bredvid henne.

L - Mamma: 1-0...

:D
Jag är lite sugen på att testa Ls farmors taktik på min dotter någon kväll och se hur det går ... Hon har ju när hon varit trött dagtid gått och lagt sig och somnat själv en handfull gånger men aldrig på kvällen. Låter ju asgött att kunna plocka undan tvätten på övervåningen eller nåt medan ungen somnar.
Anar dock att jag får välja en kväll när hon verkar lugn och trött, inte när hon är övertrött och måste prata av sig en stund först :D
 
Jag är lite sugen på att testa Ls farmors taktik på min dotter någon kväll och se hur det går ... Hon har ju när hon varit trött dagtid gått och lagt sig och somnat själv en handfull gånger men aldrig på kvällen. Låter ju asgött att kunna plocka undan tvätten på övervåningen eller nåt medan ungen somnar.
Anar dock att jag får välja en kväll när hon verkar lugn och trött, inte när hon är övertrött och måste prata av sig en stund först :D

Lycka till. :D
 
Blir så frustrerad,
Gossen har hudutslag som bara kommer när han äter tomat, försvinner sen snabbt.

Är under lupp om detta så väntar på tid hos läkaren o diskutera saken.
Men hon tror att han har eksem som blossar upp av att han äter det. Alltså att han har eksem från början.
Jag-vi tror ju tvärtom, att det kommer sej av tomaterna.

Men jag når inte fram med detta känner jag.. trots att jag dragit allt och mer därtill. För utslagen ser dels ut som eksemliknande(men har ingen 'kant' är bara röd och helt slät) dels som nässelutslag.

Isf skulle han äta tomater som vanligt tills besöket men vi smörjer utslagen.
Istf att utesluta det som g e r utslagen..

Men vi vill ju inte ge något som uppenbart orsakar besvär för honom?? Känns så bakvänt?
Nu är ju doktorn doktor så hon vet väl vad hon säger såklart. Men det känns som jag inte fått fram all info förståeligt så hon förstår helt hur jag menar. Tror kag ska skriva ner och ta med oss så kanske?
 
Igår försökte jag använda L:s farmors taktik vid läggning, bara för att se vad som skulle hända. Farmor gör så att hon sjunger en sång och sen berättar hon att hon ska gå och plocka ur diskmaskinen, hjälpa farfar eller något annat och att hon kommer och tittar till L om en stund. När hon väl tittar till L har hon alltid somnat.

Så här gick det för oss:

- L, idag sjunger jag en sång och sen ska jag gå och plocka ur diskmaskinen. Jag kommer och tittar till dig om en stund, okej?
- Okej, mamma.

Sen var det knäpptyst i en kvart varpå jag tänkte "YES!".

- Mamma!
- Ja?
- Har du plockat ur diskmaskinen nu?
- Ja, men nu måste jag städa lite.
- Okej.
- Jag kommer om en stund.

Knäpptyst i en kvart.

- Mamma! Har du städat klart?
- Njaeoeajanej, typ.
- Du kan städa här inne!
- Jag behöver inte städa i sovrummet, det är redan städat här.
- Då kan du lägga dig bredvid mig.

Hon var inte ledsen eller arg alls, hon bara väntade på att jag skulle bli klar och när jag var klar var det bara för mig att parkera bredvid henne.

L - Mamma: 1-0...

:D

Se det positivt, hon låg iaf kvar i sängen :D
 
Maken berättade att han var med om följande i morse:

Han ska sätta sonen i cykelstolen som var blöt och han hade såklart inte stolskyddet med sig ner, varpå han utbrister:
- Nämen vad fan!
Sonen frågar:
- vad sa pappa?
- ingenting!
- ”nämen vad fan” sa pappa!
Ehmm, ja, pappa sa vad fan och sonen har lärt sig ett nytt ord.
 
Händer mycket för L nu, verkar det som. Igår skulle hon inte bara ha sällskap när hon skulle somna utan hon låg PÅ mig. Det har hon inte gjort sen hon var två månader gammal.
 
Maken berättade att han var med om följande i morse:

Han ska sätta sonen i cykelstolen som var blöt och han hade såklart inte stolskyddet med sig ner, varpå han utbrister:
- Nämen vad fan!
Sonen frågar:
- vad sa pappa?
- ingenting!
- ”nämen vad fan” sa pappa!
Ehmm, ja, pappa sa vad fan och sonen har lärt sig ett nytt ord.

Somliga straffar Gud med desamma eller vad är det man säger :D
 
Händer mycket för L nu, verkar det som. Igår skulle hon inte bara ha sällskap när hon skulle somna utan hon låg PÅ mig. Det har hon inte gjort sen hon var två månader gammal.

Här ska S också helst ligga på mig. Mitt sitt huvud på mitt huvud. Obegripligt hur det kan vara bekvämt O_o (jag puttar ner honom). Som tur är för mig då är det pappa som nattar. Så det här är mest ett fenomen på morgonen om han har kommit över till vår säng.
 
Igår kväll somnade aldrig E i sin säng utan maken hade hört henne tassa runt på övervåningen och senare när han gick upp låg hon och sov som en gris i vår säng :rofl: Vår säng är hög så hon hämtar pallen inne i badrummet och klättrar upp på. Hon säger inte ett pip utan fixar allt själv :p När jag kom in från stallet och skulle lägga mig hade hon plockat av sig pyjamasen och lagt den på mig kudde och låg så gött och sov på makens sida av sängen. Maken sov i Es säng hela natten :angel:
 
Inatt sov L hos svärföräldrarna tillsammans med sina två kusiner. Tycker det är rätt fräsigt gjort av svärföräldrarna att ha tre ungar övernattandes hos sig; en på tio månader, en på två och ett halvt och en på drygt tre år. :rofl:
Strongt!

Angående kusiner så pratade jag och H om vilka vi tycker om. H har tre kusiner A, L & C, de två första är syskon.
Jag: mamma och pappa tycker ju om dig H.
H: nej
Jag: mormor och morfar tycker också om dig
H: nej
Jag *testar ett nytt spår*: vilka tycker du om då?
H: jag tycker om A & L...
tyst en liten stund
H: å tycker om C åsså

Han kunde säga något annat än nej :D :heart
 
Idag hämtade jag en sur S på dagis. Han sprang och mötte mig och kramades men sen var det inga glada miner. Anledningen? Bästa kompisen hade hämtats för 20 minuter sedan och han blev "ensam" kvar :heart De hade försökt få igång honom att leka igen men inget var riktigt bra. Men när när vi började gå hemåt var det glada miner igen :)

Att sova i egen säng på eget rum går fortsatt jättebra, så vi tänkte att vi skulle köpa lite egna sängkläder till honom. Köpte orangea och turkosa påslakan och örngott och tänkte att det är väl roligt med lite färg.

Inte då! Ungen kan tydligen bara tänka sig att sova på vita örngott :laugh: När vi väl bäddat om gosade han ner sig och somnade på direkten :p
 
Igår skulle vi ha fredagsmys, ställer fram lite choklad varav E smakar på en bit och säger: ”det var inte gott” och ber om att få havregrynsgröt istället :rofl:! Gissar att det inte hör till vanligheterna att man som förälder får truga i att barn godis, så vi är tacksamma!
 
Igår skulle vi ha fredagsmys, ställer fram lite choklad varav E smakar på en bit och säger: ”det var inte gott” och ber om att få havregrynsgröt istället :rofl:! Gissar att det inte hör till vanligheterna att man som förälder får truga i att barn godis, så vi är tacksamma!

Haha :D Inte nog med att han dissade choklad han skulle just ha havregrynsgröt också! Ni kan ju försöka med till fredagsmys om några år och se hur det går :D
 
S blev storebror igår natt och har precis varit här på bb och hälsat på. (Slutade med snitt så vi blir kvar till imorgon). Lite skeptisk var han först men sen gick det så bra så. Många klappar får lillasyster :love: Maken och jag upplever väl det där klassiska om hur stort det äldre barnet helt plötsligt känns :p
 
Idag har vi varit på familjefotografering och båda barnen var så duktiga! Blev bilder med barnen var för sig, tillsammans på en filt med lillasyster i knäet på H och så ett gäng på oss alla tillsammans. Samma fotograf fotade H när han var lika gammal som lillasyster I är nu och jag tycker så mycket om de bilderna.
 
S blev storebror igår natt och har precis varit här på bb och hälsat på. (Slutade med snitt så vi blir kvar till imorgon). Lite skeptisk var han först men sen gick det så bra så. Många klappar får lillasyster :love: Maken och jag upplever väl det där klassiska om hur stort det äldre barnet helt plötsligt känns :p
Stort grattis till lillasyster! :heart
Jag förstår känslan precis :D
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp