Vårföräldrar 2015 #7

Vi har fått nya namn här hemma som hållt i sig länge. Jag heter Tommy, L svarar bara på Annika och pappan hade turen att bli Pippi ;).
Så roligt! E hade en sådan period för ett tag sedan också då han hämtat karaktärerna från Rorri Racerbil. Jag var Rorri, E var Cici och maken var Plåtis :rofl:. Så himla roligt när de går in i karaktär och man ska kalla honom vid rätt namn. Säger man fel får man snabbt höra det sedan.
 
Så roligt! E hade en sådan period för ett tag sedan också då han hämtat karaktärerna från Rorri Racerbil. Jag var Rorri, E var Cici och maken var Plåtis :rofl:. Så himla roligt när de går in i karaktär och man ska kalla honom vid rätt namn. Säger man fel får man snabbt höra det sedan.
Ja gud ja! Vet inte hur många gånger om dagen man hör "jag heter Annika"... Och imorse när jag berättade att sambon för första gången efter en vecka hemma sjuk var på jobbet blev jag snabbt rättad- "Pippi är på jobbet":D. Hoppas det ska sprida sig även till vår gemensamma arbetsplats :D.
 
Det tog inte lång tid innan vabruari gjorde sig påminnd! Vabbar iofs inte eftersom jag är föräldraledig och sonen alltid ledig på fredagar men förkylda är vi ändå. Han hostar och snoriga är vi alla tre. Betydligt lindrigare hos lillasyster iaf!

Snart ska vi nog ge oss ut i snön ändå. Just nu är det filmmys i soffan. Lillasyster sover i min famn och dockan (som praktiskt nog fått samma namn som lillasyster :D ) sover hos S :love:
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Vi fortsätter på Pippi-temat här hemma. Igårkväll stod jag och ropade på min häst i mörkret, då hördes nere från marken "ropa Lilla gubben!" :D.
Haha :D

H är helt frälst i Mamma Mu. Han själv är Kråkan, hans pappa får vara Tigerpappa och jag blev, såklart, Mamma Mu... :p
 
Jag längtar till sommaren. Vi fick jättemycket snö här i helgen och det är såklart väldigt mysigt. Vi har varit ute och busat i snön och så, men rutinen för att gå till förskolan tar ju såååån tid! Det tar hundra år att klä på sig och få ut vagnen, en kvart att promenera dit och en kvart att promenera hem. Sen får jag två timmars ”fri tid” hemma innan proceduren börjar om igen :arghh:.

Vi har dock upptäckt en ny strategi för att få honom att ta på sig kläder - omvänd psykologi. Om vi säger att han absolut inte får springa och ta på sig byxor så springer han i ilfart till byrån och plockar fram sina byxor. Väldigt behändigt :D.
 
Diskussion mellan L och hennes pappa när de var och käkade ikväll och L åt i sin sedvanliga sengångarfart:

Pappa: Varför är inte du klar när jag hade en stor burgare och du en liten?
L: Vad menar du?
P: Att du är långsam.
- Här greppar L tag i sin pappas skägg -
P: Vad gör du?
Lisbeth: Nu äter du också långsammare.

:rofl::rofl::rofl:
 
Alltså vilken panik när man vaknar och klockan är 6.42!
Jag börjar 7.00, vi brukar åka hemifrån 6.10...

Tänder i taket och väcker barnen i samma andetag och får iväg ett sms till en jobbarkompis och ett till förskolan och
SEN inse att det är s ö n d a g O_o:confused::o:cautious: ....:arghh:

Fick skicka ett ’ flåt fel dag’ till förskolan och ett
’Men va fan det är ju söndag!!!’ Till kompisen.

När barnen äntligen sover en helgdag? Bhaa!
 
Alltså vilken panik när man vaknar och klockan är 6.42!
Jag börjar 7.00, vi brukar åka hemifrån 6.10...

Tänder i taket och väcker barnen i samma andetag och får iväg ett sms till en jobbarkompis och ett till förskolan och
SEN inse att det är s ö n d a g O_o:confused::o:cautious: ....:arghh:

Fick skicka ett ’ flåt fel dag’ till förskolan och ett
’Men va fan det är ju söndag!!!’ Till kompisen.

När barnen äntligen sover en helgdag? Bhaa!

Alltså jag började fundera på vilken dag det var och om jag missat något när jag läste ditt inlägg :D

Men finns ju verkligen bättre sätt att börja en söndag! :nailbiting:
 
Alltså vilken panik när man vaknar och klockan är 6.42!
Jag börjar 7.00, vi brukar åka hemifrån 6.10...

Tänder i taket och väcker barnen i samma andetag och får iväg ett sms till en jobbarkompis och ett till förskolan och
SEN inse att det är s ö n d a g O_o:confused::o:cautious: ....:arghh:

Fick skicka ett ’ flåt fel dag’ till förskolan och ett
’Men va fan det är ju söndag!!!’ Till kompisen.

När barnen äntligen sover en helgdag? Bhaa!
Å nej vilken början på dagen :arghh:
 
Här åkte vi alla fyra på influensa :meh: Maken började med feber i onsdags, jag och barnen fick feber natt till igår. Alla låg nerbäddade i soffan hela dagen. Jag hade närmare 40 grader :crazy: Idag är vi än så länge feberfria men alla är hemma och vilar. Jag som har hemmakontor jobbar det jag orkar. Maken åker på kurs ikväll och kommer hem onsdagkväll så jag hoppas jag håller mig feberfri nu så jag orkar ta hand om barn, jobb, djur och hus tills han kommer hem. Men det positiva är att det inte är magsjukan :up:
 
Igår var det lite ruggigt väder så jag beslöt mig för att låta E stanna hemma från förskolan så att vi (läs jag :D) slapp ge oss ut i snöovädret. Med facit i hand vet jag inte om det var det bästa beslut jag fattat. E är verkligen en riktig 3-åring just nu och i kombination med dålig sömn pga lillebror som vill äta tusen gånger, resulterar i kort tålamod och opedagogisk mamma.

Han vill göra saker för att direkt vända och inte vilja göra det. Han blir sur när han inte får som han vill (att kolla barnprogram är det han främst vill göra nu för tiden).

Han vill dessutom inte kissa på pottan eller toaletten. Han kan stå och hoppa av nödighet och skrika ”jag behöver gå och kissa” men direkt efteråt ångrar han sig och säger ”jag vill inte gå och kissa”. Om man ändå tar med honom till potta/toalett då blir det bara bråk och sura miner så vår taktik nu är att bara låta honom vara och inte tjata på honom om att gå och kissa. Det resulterar tyvärr i att han går runt med kissfläckar i kalsongerna rätt ofta, men jag vet inte riktigt hur vi ska komma runt problemet annars. Det har gått fram och tillbaka med pottandet hittills så jag gissar att även detta är ett bakslag som vi bara ska ta oss igenom.

Nu ska maken jobba på annan ort idag och kommer inte hem förrän imorgon, men jag har som tur är haft en relativt bra natt och känner mig redo att ta tag i dagens utmaningar.
 
Han vill göra saker för att direkt vända och inte vilja göra det. Han blir sur när han inte får som han vill (att kolla barnprogram är det han främst vill göra nu för tiden).
Vi har pratat rätt mycket med förskolan om just det där beteendet, vilket vad jag förstår är heeeeelt normaaaaaaaaalt. Det handlar ofta om att inte kunna välja, vilja göra ALLT! Våra pedagoger sa att de jobbar mycket med det med vår dotter, om hon säger att hon vill måla - då får hon baske mig göra det en stund och så byter de aktivitet sen. Vi försöker också jobba på det hemma, jag antar att det är något som lite behöver läras in att man kan koncentrera sig på en sak i taget :D
Dottern har faktiskt blivit bättre, tar vi fram ett spel så spelar vi klart minst en omgång innan vi byter aktivitet.

Med det sagt ... Jag har full förståelse för att det är svårt att ha lite "pedagogisk tid" och samtidigt ha en hungrig bebis så det kanske kan övas på vid annat tillfälle och så gör man det som funkar för stunden ;)
 
Det med beslutsångest som ni nämner känner vi också igen fast mest gällande vad som ska ätas, drickas. Middag och lunch är inga större valmöjligheter men frukost och kvällsmat så väljer dom mellan lite mer olika. E kan föst vilja ha knäckebröd och efter en tugga ska hon ha flingor och fil istället :meh: Slår aldrig fel! Samma med vad som ska drickas. Först mjölk, men efter en klunk ska hon ha vatten istället. Försöker vara "hård" och säga att hon får äta det hon valt först så får hon annat sen, men inte alltid det funkar... Minns inte att J var sån :p

Har fixat födelsedagspresenter också! En matstol till docka, dockkläder och play doh blev det. Har köpt sockerpasta och ska försöka mig på att göra en apa till tårtan :nailbiting: Jag kan tycka det är kul att baka tårtor fast det får inte vara för avancerat. Får väl se om jag ger upp :p
 
Det med beslutsångest som ni nämner känner vi också igen fast mest gällande vad som ska ätas, drickas. Middag och lunch är inga större valmöjligheter men frukost och kvällsmat så väljer dom mellan lite mer olika. E kan föst vilja ha knäckebröd och efter en tugga ska hon ha flingor och fil istället :meh: Slår aldrig fel! Samma med vad som ska drickas. Först mjölk, men efter en klunk ska hon ha vatten istället. Försöker vara "hård" och säga att hon får äta det hon valt först så får hon annat sen, men inte alltid det funkar... Minns inte att J var sån :p
Så där brukar det vara här också. Men i morse försökte jag skynda på frukosten lite genom att föreslå att hon kunde välja fil eller gröt så tar jag fram det medan hon äter mackan för hon vill alltid ha mer än en macka. Får då till svar "Nä, pappa säger att man måste äta upp först innan man får mer" :meh:
Så rätt vad det är har de lärt sig reglerna :D
 
Så där brukar det vara här också. Men i morse försökte jag skynda på frukosten lite genom att föreslå att hon kunde välja fil eller gröt så tar jag fram det medan hon äter mackan för hon vill alltid ha mer än en macka. Får då till svar "Nä, pappa säger att man måste äta upp först innan man får mer" :meh:
Så rätt vad det är har de lärt sig reglerna :D

Haha ja säger man nej och att hon får äta/dricka det hon redan fått först så får hon mer sen så accepteras det oftast :p Men hon provar varje gång ändå!
 
Vi har pratat rätt mycket med förskolan om just det där beteendet, vilket vad jag förstår är heeeeelt normaaaaaaaaalt. Det handlar ofta om att inte kunna välja, vilja göra ALLT! Våra pedagoger sa att de jobbar mycket med det med vår dotter, om hon säger att hon vill måla - då får hon baske mig göra det en stund och så byter de aktivitet sen. Vi försöker också jobba på det hemma, jag antar att det är något som lite behöver läras in att man kan koncentrera sig på en sak i taget :D
Dottern har faktiskt blivit bättre, tar vi fram ett spel så spelar vi klart minst en omgång innan vi byter aktivitet.

Med det sagt ... Jag har full förståelse för att det är svårt att ha lite "pedagogisk tid" och samtidigt ha en hungrig bebis så det kanske kan övas på vid annat tillfälle och så gör man det som funkar för stunden ;)
Jo, jag tänker att vi är långt från de enda som upplever detta, vilket är en tröst i sig :). Vi försöker bestämma oss för något och sedan hålla oss till det, men ibland sätter sonen oss på pottkanten. Till exempel så får han inte hoppa i sängen, men då sätter han sig och liksom guppar lite upp och ner samtidigt som han säger till oss ”såhär får man hoppa”. Tja, jo, visst. Får får han ju för han hoppar egentligen inte, men han ökar på rörelsen och då är det svårt att sätta en exakt gräns för vad som är hoppa och vad som inte är att hoppa. Det bästa är väl att han inte ens får guppa lite i sängen, men... aaah, det är svårt.
 
Det med beslutsångest som ni nämner känner vi också igen fast mest gällande vad som ska ätas, drickas. Middag och lunch är inga större valmöjligheter men frukost och kvällsmat så väljer dom mellan lite mer olika. E kan föst vilja ha knäckebröd och efter en tugga ska hon ha flingor och fil istället :meh: Slår aldrig fel! Samma med vad som ska drickas. Först mjölk, men efter en klunk ska hon ha vatten istället. Försöker vara "hård" och säga att hon får äta det hon valt först så får hon annat sen, men inte alltid det funkar... Minns inte att J var sån :p

Har fixat födelsedagspresenter också! En matstol till docka, dockkläder och play doh blev det. Har köpt sockerpasta och ska försöka mig på att göra en apa till tårtan :nailbiting: Jag kan tycka det är kul att baka tårtor fast det får inte vara för avancerat. Får väl se om jag ger upp :p
Sån är sonen också, fast i lite mildare grad. Han kan till exempel äta macka och sedan vill han ha en till macka, eller mer pålägg innan han ätit upp sin första macka. Då säger vi att han måste äta upp första mackan innan han får mer, och det brukar han köpa. Det ”värsta” som händer är att han inte äter upp första mackan utan springer iväg och gör något annat, men det är helt ok.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp