Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #7

Vi vill också, efter att ha försökt läsa på, försöka ha dottern bakåtvänd så länge det bara går. Hon är dock både lång och stor och vi har en liten V50 så det är problematiskt. Jag brukar ta av henne stövlarna när vi ska åka längre än ungefär 10 min för att hon ska få det lite bekvämare.
Ja det är ju jättesvårt, ibland fungerar det ju faktiskt inte.
 
Jag är med i gruppen Bilbarnstolar på Facebook. Väldigt bra grupp med bra ton och bra tips.

Där ser jag att britax maxway men ffa axkid minikid är den stol som räcker längst.

(Stolar som GÅR att ha framåt- och bakåtvända rekommenderas inte öht, såna ska bara användas bakåtvända. de blir alltför tunga i krock och kan orsaka stora skador pga att barnet får stolens tyngd i ryggen sas. )


Vi har en britax hiway och en multitech till vardera barnet. Treåringen börjar få trångt om axlarna i hiway men är ganska nätt så det kommer funka ett tag till. Sambon säger hela tiden att han måste få vända sej snart för han får trångt med benen men jag vägrar.
Han får sitta skräddare och barn har ju i regel inga problem att knyckla ihop benen :D
Tanken är att de sitter bakåt till fyllda fem år iaf.
Vi kommer antagligen få byta stolar sen.
Tack för tipset! Får gå in och kika där. Att ha honom bakåtvänd tills han är fem kommer vi nog inte göra, men eftersom rekommendationen är fyra så vill vi ha honom bakåtvänd åtminstone till dess :).
 
Vår gosse var 97 cm på kontrollen. Han drar mot 104 i kläder nu.
Men båda gossarna är ganska nätta. Han väger typ 14-15 kilo.
 
Ni som tycker barnen är för långa, hur är de för långa? Att huvudet sticker upp för mycket? För att de måste sitta med böjda ben är ju inget problem så.

Axkid minikid ska vara en stol som passar långa barn. 125 cm ska inte vara ngt problem i den så ett barn som är kring metern borde inge ha några som helst problem att få plats i en bakåtvänd stol.

Vi har en Besafe nu men måste ändå köpa en till nu när lillasyster behöver ny stol. Ska då köpa en Axkid minikid till S så får lillasyster ta över Besafen. Kanske ngt för er också @Rhinos ?
 
Det är så vi känner med. Han får ju knappt plats O_o. Frågan är vad som är säkrast - bakvänt men stor i stolen eller framåtvända i en stol som passar bättre.

Definitivt bakåtvänd! Krocktester med framåt- respektive bakåtvända säger rätt mycket... Så länge inte huvudet sticker upp för mycket då. Men finns som sagt stolar som är bättre för längre barn :)

Nu ska jag inte spamma tråden mer :o
 
Jag vill ha H bakåtvänd till han är minst fyra år, men helst närmare fem!
Har köpt två Minikid som lillasyster sitter i nu, men om man ställer ut dem på sätet så passar de nog ett långt barn bra. Än så länge funkar Maxi Cosi Mobi (långa varianten) och Hi-way bra för H.
Jag upplever honom som lång och smal, har 104 nu och kan ha en del plagg i 110.
 
Ni som tycker barnen är för långa, hur är de för långa? Att huvudet sticker upp för mycket? För att de måste sitta med böjda ben är ju inget problem så.

Axkid minikid ska vara en stol som passar långa barn. 125 cm ska inte vara ngt problem i den så ett barn som är kring metern borde inge ha några som helst problem att få plats i en bakåtvänd stol.

Vi har en Besafe nu men måste ändå köpa en till nu när lillasyster behöver ny stol. Ska då köpa en Axkid minikid till S så får lillasyster ta över Besafen. Kanske ngt för er också @Rhinos ?
Dels benen, eftersom det börjar bli trångt mellan ryggstödet på det vanliga sätet och barnstolen, men också huvudet. Såg nu på någon sida att öronen inte ska vara över kanten, och det är de inte ännu, men de börjar närma sig :).

Tack för tipset! Ska definitivt kolla på axkid minikid åt E. Då kan lillebror ärva maxi cosin.
Definitivt bakåtvänd! Krocktester med framåt- respektive bakåtvända säger rätt mycket... Så länge inte huvudet sticker upp för mycket då. Men finns som sagt stolar som är bättre för längre barn :)

Nu ska jag inte spamma tråden mer :o
Då blir valet enkelt - bakåtvänd minst ett år till :)
 
Min dotter var 96 cm när hon var 2. Är minst 98 nu om inte mer. Hon sitter fortf bra i en Britax Maxway. Tror den klarar ett bra tag till.
 
Å jag som trodde att L var pygmekort eftersom jag inte ens reflekterat över att stolen börjar bli för liten. :D L är ca 92 cm lång och sitter än så länge bra i sin stol även om det börjar bli dags att flytta ut den ett steg så hon får lite mer plats för benen. Runt huvudet är det lugnt, för vår stol är av en sådan modell att den del av stolen som är runt huvudet följer med upp när man flyttar upp axelbanden och vi är fortfarande ett par hack ifrån maxhöjd där. :)

Vi har en BeSafe iZi Kid X2 i-Size (tror det blev rätt :D ).
 
Å jag som trodde att L var pygmekort eftersom jag inte ens reflekterat över att stolen börjar bli för liten. :D L är ca 92 cm lång och sitter än så länge bra i sin stol även om det börjar bli dags att flytta ut den ett steg så hon får lite mer plats för benen. Runt huvudet är det lugnt, för vår stol är av en sådan modell att den del av stolen som är runt huvudet följer med upp när man flyttar upp axelbanden och vi är fortfarande ett par hack ifrån maxhöjd där. :)

Vi har en BeSafe iZi Kid X2 i-Size (tror det blev rätt :D ).

Haha vi har samma stol som ni och började också fundera över hur minikort han var egentligen :p Vi har inte mätt sen han var två år. Enligt kurvan borde han vara 95-96 cm och det stämmer nog ganska bra. Han har lång överkropp och korta ben och vi är också ett par hack ifrån maxhöjd.

Sen lite allmänt (alltså inte till dig) ska det väl påpekas att man ska gå efter ålder inte efter längd när det gäller att vända framåt. :)
 
Roligt att lämna E på dagis i morse och ett annat barn nyss spytt och ännu ett annat hade blivit sjukt hemma i natt eller på morgonen :arghh::arghh::arghh: Det tar ju aldrig slut! Vi har jordens rundgång på det här nu, var samma förra året. Vi har fortsatt klarat oss men nu kryper det nära igen. Jag tänkte att efter den här veckan och massutskicket förra veckan så är det lugnt sen. Vi är ändå i mitten av mars. Men nejda då blir fler barn sjuka och det är personalbrist pga personal som är sjuka eller har sjuka barn. Har bara lust att ha dom hemma fram till sommaren :wtf:
 
Usch, hoppas att ni klarar er från magsjuka även denna gång, @FengurLaugar! Jag lämnade E på förskolan för några veckor sedan och fick precis reda på att ett barn på en annan avdelning hade kräkts. Såg framför mig hur hela familjen skulle insjukna efter det men som tur var blev förskolan lindrigt drabbad och vi klarade oss.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp