Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2023

Får dock (tyvärr?) önska henne en superlätt bebis med tanke på att de ska bygga ut huset med start... strax :nailbiting:. Tur att det är en brud med pannben.

Även en superlätt bebis är en bebis. En av mina bästa vänner har byggt hus nu. De har bott i en liten dragig stuga i 8 år och fick sitt första barn 2019. I höstas flyttade de ut och in i en husbil, huset revs och en vecka senare födde hon deras andra. Har nu bott i husbil med båda barnen och övervakat ett husbygge sen i september. Hennes man jobbar skift så hon har ofta båda barnen för läggning på kvällarna, i den där lilla lådan. Snacka om gjord av stål, jag hade tappat det för länge sen. Men nu får de flytta in om en månad!
 
Även en superlätt bebis är en bebis. En av mina bästa vänner har byggt hus nu. De har bott i en liten dragig stuga i 8 år och fick sitt första barn 2019. I höstas flyttade de ut och in i en husbil, huset revs och en vecka senare födde hon deras andra. Har nu bott i husbil med båda barnen och övervakat ett husbygge sen i september. Hennes man jobbar skift så hon har ofta båda barnen för läggning på kvällarna, i den där lilla lådan. Snacka om gjord av stål, jag hade tappat det för länge sen. Men nu får de flytta in om en månad!
Sant! (Kanske mer håller tummarna för att tösen inte ska ha typ kolik och att min syrra ska må bättre psykiskt än vad jag har gjort de första månaderna med vår lilla kille.) Oavsett, galet med bygge och bebis och ensam i en husbil med två barn låter som en utmaning 😅.
 
Jag är oerhört tacksam att lillebror kom som nr 2. Trots en bebis och en treåring får jag mer gjorde än när storebror var bebis! Typ som att laga mat när storebror var liten. Han gallskrek och man inte höll honom, och laga med enhandad är då inte lätt. I veckan har sambon jobbat eftermiddag och treåringen roade sig själv medan bebis satt i selen och sov medan jag lagade middag 😁

Men en sak som jag är dödstrött på är det ständiga kräkandet. Vet inte hur mycket kläder och dregglisar vi byter varje dag...

Hur går det för er andra?
Här går det bra. :) Jag tycker överskottskräkandet har blivit bättre och han har precis övergått till att bajsa 1-2 gånger om dagen från bajs i varje blöja. Han sover även längre på nätterna och ammar 1-2 gånger och somnar snällt om för det mesta.
Växer gör han också, vid tvåmånadersbesöket hos BVC hade han passerat 6kg. :nailbiting:

Det känns som tiden springer iväg. Jag försöker få något gjort hemma med blandad framgång. :p Vissa dagar hinner jag med ganska mycket och andra dagar känns det som man inte kommer ur soffan. Jag är i alla fall igång ordentligt med hästen igen och vi ska iväg på fälttävlan i helgen. B har snällt hängt med på hoppträningar och en dressyrtävling så förhoppnigsvis sköter han sig. :D
 
Svårt att inte överanstränga sig efter förlossningen när man också har äldre barn. Idag har avslaget gjort en comeback och det värker lite i magen :down:

Annars mår Hugo bra förutom att han är förkyld och knorrig i magen. Lite ynklig idag och vill, som vanligt, ha mycket närhet :heart
 
Så tacksam att jag vågade skaffa barn trots mina rädslor. Suger in och njuter av varenda sekund. Släpper måsten och krav för att njuta av mitt lilla barn. Det är ju en tid som aldrig kommer tillbaka. Jobb, disk och städ kommer det alltid mer av. Men inte bäbistiden eller min sons behov av mig. Har gett amningen ett nytt försök. Provar en nässpray för att hjälpautdrivningen men produktionen blir inte tillräcklig för att han ska äta sig mätt på bröstmjölk tyvärr. I förrgår sorterade jag ut minsta storleken på kläder och gick upp till 68. Lätt känsla av vemod.
 
Så tacksam att jag vågade skaffa barn trots mina rädslor. Suger in och njuter av varenda sekund. Släpper måsten och krav för att njuta av mitt lilla barn. Det är ju en tid som aldrig kommer tillbaka. Jobb, disk och städ kommer det alltid mer av. Men inte bäbistiden eller min sons behov av mig. Har gett amningen ett nytt försök. Provar en nässpray för att hjälpautdrivningen men produktionen blir inte tillräcklig för att han ska äta sig mätt på bröstmjölk tyvärr. I förrgår sorterade jag ut minsta storleken på kläder och gick upp till 68. Lätt känsla av vemod.
Har din 68? 😳 vi är på 56 än och lillebror är ändå större än vad storebror var vid denna åldern, 57cm lång och 5,2kg tung.
 
Födde 11 dagar efter bf, skulle sättas igång dagen efter. 😅 34 timmar tog det, öppnades mig aldrig helt så fick värkstimulerande dropp som satt fart på allt. Lång men bra upplevelse och är såå lyckligt över att kommit ut av det fängelse graviditeten var. 🙈 Fick tyvärr dubbelsidig bakteriel mjölkstockning på dag 5… och efter 4 dagars kämpande med det blev vi inlagda till intravenös antibiotika.
Jag försökte fortsätta med amning men han fick så ont i magen när jag började på antibiotika och jag hade sååååå j*kla ont i min bröst så gav upp. Lite som du beskriver Libbsticka är det lite en sorg (kan se du fortfarande kämpar).
Men jag kunde verkligen inte mer….. och när det så var bestämt var det ändå lite en lättnad och jag kunde börja njuta mer av bebis än att allt bara var en kamp med brösten.

Jag älskar honom - trodde verkligen inte jag skulle känna så mkt för en liten människa så snabbt! Har varit otroligt känslosamt allting (på ett bra sätt) men också ångestfyllt. Har nog aldrig varit så rädd för att det ska hända mig, hans Pappa eller honom något förut. Jag gillat den här bebistiden mkt mer än jag trodde. ❤️❤️

Vi har kämpat lite med att hitta en ersättning som funkar bra för magen och acceptans av att det är okej att inte amma. Och försöker se fördelarna med att Pappan kan ge mat. Särskilt friheten som gör stt jag kan komma iväg lite själv och ibland få sova en hel natt. ☺️
 
@Förgätmigej nej. Min är mindre. Har mer med preferens att inte ha för tajta kläder samt att jag har bättre och fler kläder i 62 och 68 😄

@Flummflicka härligt att allt gått bra och du också släppts ur graviditetsfängelset! Släpp fångarna loss det är vår! Det känns som ett mirakel att människosläktet överlevt med tanke på hur svårt det är att bli gravid, föda naturligt och amma. Första veckorna kunde jag sitta och gråta över att jag hade en stark känsla av att någon av oss skulle dö så att jag aldrig skulle få lära känna honom. Hormoner och beskyddarinstinkten är stark! En sak som gör mig lugnare är att vi nogsamt gått igenom ekonomin och hur det blir om jag eller maken skulle dö. Både en försäkring som faller ut på en större summa samt går det även försäkra pensionspengar. Dör jag kommer min pension betalas ut i 20 år till mina efterlevande. Att sånt är löst är lugnande för mig
 
@Förgätmigej nej. Min är mindre. Har mer med preferens att inte ha för tajta kläder samt att jag har bättre och fler kläder i 62 och 68 😄

@Flummflicka härligt att allt gått bra och du också släppts ur graviditetsfängelset! Släpp fångarna loss det är vår! Det känns som ett mirakel att människosläktet överlevt med tanke på hur svårt det är att bli gravid, föda naturligt och amma. Första veckorna kunde jag sitta och gråta över att jag hade en stark känsla av att någon av oss skulle dö så att jag aldrig skulle få lära känna honom. Hormoner och beskyddarinstinkten är stark! En sak som gör mig lugnare är att vi nogsamt gått igenom ekonomin och hur det blir om jag eller maken skulle dö. Både en försäkring som faller ut på en större summa samt går det även försäkra pensionspengar. Dör jag kommer min pension betalas ut i 20 år till mina efterlevande. Att sånt är löst är lugnande för mig
Det fetade: Ja alltså jag sa också till min sambo att det är ju inte så smart evolutionärt att det ska vara så svårt att få till amning... Här i landet har det börjat någon form av kampagn för att de kan se att otroligt många barn växer upp på ersättning. De vill försöka implementera mera hjälp som tidig insats till dem som vill amma.

Håller med om resten . Herregud har gråtit över hur fin han är, hur ledsen han kan bli, hur man ens skulle överleva om något hände honom eller sambon något, eller om man inte skulle få se han växa upp. Har dock också gråtit lite över hur fin våran katt är. 😅 Och såklart lite över hur trött man är. Men njuter faktiskt av varje dag på ett sätt, både över han och hur glad jag är över att inte vara gravid och inte minst inte må illa mer (känner nästen graviditeten är et trauma...🙈).
 
Hur mkt kläder har ni på era barn?

Jag är otroligt varm och har nog en tendens att vara snål med kläder för
Tänker han kommer bli för varm. Men är rädd för han ligger och fryser på nätterna…
 
Hur mkt kläder har ni på era barn?

Jag är otroligt varm och har nog en tendens att vara snål med kläder för
Tänker han kommer bli för varm. Men är rädd för han ligger och fryser på nätterna…
Första var jättevarm av sig. Klädde alltid på för mycket för själv är jag inte sån🙄🤣 denna är nog rätt normalvarm av sig. Absolut ingen frusen typ. Vill inte ha filt inomhus tex. Klär honom som jag klär mig själv. Jag är mer frusen av mig så går jag själv i kortärmat får A det med. På nätterna sover han bara i pyjamas. Sätter jag på täcke börjar han gnälla och sparka i sömnen efter en stund.
 
Inatt satte jag på fläkten på rummet. Min sover i blöja med täcke som han omedelbart sparkar av sig. Jag är frusen av mig men tydligt att sonen brås på sin far. Han lider i värmen. Dock alltid kall om händer och fötter
 
Okej det verkar vara olika. 😅🙈
Har haft han i bara kortarmad body sista dagarna, också på nätterna. Utan täcke/filt. Han har varit ganska orolig sista nätterna och imorse hade sambon packat han in i täcket och han sov så lugnt. Så är orolig att han fryst. 😬🤷🏻‍♀️

Jag är som sagt alltid varm och vill helst sitta naken i ac rum så är emot alla mina instinker att övht ha på barnet kläder. 😅 Men har idag klätt på han body och byxor.
 
Okej det verkar vara olika. 😅🙈
Har haft han i bara kortarmad body sista dagarna, också på nätterna. Utan täcke/filt. Han har varit ganska orolig sista nätterna och imorse hade sambon packat han in i täcket och han sov så lugnt. Så är orolig att han fryst. 😬🤷🏻‍♀️

Jag är som sagt alltid varm och vill helst sitta naken i ac rum så är emot alla mina instinker att övht ha på barnet kläder. 😅 Men har idag klätt på han body och byxor.
Det där är verkligen svårt, jag är också väldigt varm av mig och min sambo är frusen så våra ungars första tid gick vi bara om varandra och tog av och på dem olika kläder. Varje gång jag var uppe och tittade till dem hade de yllesockar och filtar på sig som jag tog av, och nästa gång jag var uppe var de på igen 😅.
 
Det där är verkligen svårt, jag är också väldigt varm av mig och min sambo är frusen så våra ungars första tid gick vi bara om varandra och tog av och på dem olika kläder. Varje gång jag var uppe och tittade till dem hade de yllesockar och filtar på sig som jag tog av, och nästa gång jag var uppe var de på igen 😅.
Haha 😅 ja men det är ju liksom så svårt att veta. Man använder ju sig själv som referens.
 
Hur mkt kläder har ni på era barn?

Jag är otroligt varm och har nog en tendens att vara snål med kläder för
Tänker han kommer bli för varm. Men är rädd för han ligger och fryser på nätterna…
B är frusen av sig. I början sov han i blöja med filt men han sov mycket bättre de gånger han hade extra täcke så numera har han pyjamas och filt. Storasyster var inte alls lika frusen som bebis.
På dagarna har han body och råkar det vara kallt en filt på benen för jag orkar inte hålla på med byxor om vi inte ska ut.
 
Jag är frusen och hade för varma kläder på honom två nätter. Det blev inte mycket sömn innan jag listade ut vad det berodde på. 5.5 kg nu +1 på viktkurvan. Känns bra efter dåliga starten. Idag var det rota vaccin. Hoppas slippa magknip för honom. Börjat få ögonkontakt, leenden och nyfikenhet för leksaker. Kul med utvecklingen!
 
Hur ser vaken/sovtid ut för er dagtid just nu? Hur mycket sover era, och hur länge är de vakna i streck?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 205
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 120
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp