Vårföräldrar 2023

Smiter in och frågar er mer erfarna personer som blivit snittade och frågar hur länge ni kände av snittet på insidan så att säga. Jag känner inte av snittet i de yttersta lagren och det har läkt fint efter att jag fick antibiotika för infektionen men jag är beröringsöm precis över och precis under snittet så det är krångligt att ha vissa kläder.

JJag har inte min efterkontroll förens i slutet på augusti och jag är fundersam. 😁
 
Tror det tog mig 2-2 1/2 månad innan jag kände att jag kunde använda magmusklerna som vanligt. Jag är fortfarande öm över snittet och har även känselbortfall i huden runt området. Frågade BM på återbesöket och sa att jag kunde räkna med läkning på 7-8 månader
 
Tror det tog mig 2-2 1/2 månad innan jag kände att jag kunde använda magmusklerna som vanligt. Jag är fortfarande öm över snittet och har även känselbortfall i huden runt området. Frågade BM på återbesöket och sa att jag kunde räkna med läkning på 7-8 månader
Tack. Jag tror inte jag har något känslobortfall men så har jag inte petat allt för mycket på snittet heller.
 
Smiter in och frågar er mer erfarna personer som blivit snittade och frågar hur länge ni kände av snittet på insidan så att säga. Jag känner inte av snittet i de yttersta lagren och det har läkt fint efter att jag fick antibiotika för infektionen men jag är beröringsöm precis över och precis under snittet så det är krångligt att ha vissa kläder.

JJag har inte min efterkontroll förens i slutet på augusti och jag är fundersam. 😁

Jag kan inte jämföra mitt fjärde snitt då det är gjort efter en stor bukplastik. Dvs ingen känsel i huden pga denna operation men mer komplikationer pga densamma.

Snitt 1 kändes knappt mer än jag skulle amma, och ha tajta byxor. Blev mysbyxor de första månaderna

Snitt 2 och 3 märktes mer, ammade inte dessa barn. Jag fick ha mysbyxor väldigt länge, tappade känslan runt snittet efter ett tag och var obehagligt vid beröring.
 
Jag kan inte jämföra mitt fjärde snitt då det är gjort efter en stor bukplastik. Dvs ingen känsel i huden pga denna operation men mer komplikationer pga densamma.

Snitt 1 kändes knappt mer än jag skulle amma, och ha tajta byxor. Blev mysbyxor de första månaderna

Snitt 2 och 3 märktes mer, ammade inte dessa barn. Jag fick ha mysbyxor väldigt länge, tappade känslan runt snittet efter ett tag och var obehagligt vid beröring.
Tack. Snittet i sig är inte ömt och jag har försiktigt rört vid det nu det är varken ömt eller okänsligt. Det är som sagt ett par cm ovanför och under snittet som det är kontaktömt. Plus att snittet stundtals kliar satan men det är ju för att det läker.
 
Hur rör sig era bebisar nu? Våran är 10 veckor och har inte lika mkt ofrivilliga rörelser mer men börjar röra sig mer osymetrisk. Altså ena armen upp och andra ner tex. Har hittat sina händer men kollar och snuttar mest på den högra eller båda. Aldrig bara vänster… trodde det skulle vara samma på båda sidor så att säga?
 
Lillebror hittade sina händer för några dagar sen. Höger hand fångar vänster hela tiden. Tappat tiden på veckorna 🤪🤣 är han 12v nu? Blir tre månader om en vecka åtminstone. Hittat benen sen länge. Vill helst stå mesta tiden han är vaken och även ta sig fram genom att "gå". Stark i nacken och behöver inte stöttas upp. Väldigt stark jämfört med två jämnåriga men läste vad jag skrev om storebrors utveckling och då är han många veckor efter rent motorisk🤣 äntligen ler han och skrattar även lite ibland.
 
Min ler och skattade första gången igår. Eller dagen innan gjorde han nån sorts gås honkande som jag antar var första försöket 😅 suger på händerna och har även börjat kunna hålla saker och föra dem till munnen. Men skulle inte ge honom något spetsigt för då skulle han nog ofrivilligt hugga sig i ögat. Kan ligga på armbågar och se sig omkring några minuter. Och gripa tag i nappen och hiva den över halva Sverige för att genast bli förtvivlad över att inte ha någon napp...
 
Tack. Snittet i sig är inte ömt och jag har försiktigt rört vid det nu det är varken ömt eller okänsligt. Det är som sagt ett par cm ovanför och under snittet som det är kontaktömt. Plus att snittet stundtals kliar satan men det är ju för att det läker.

3 månader för mig nu och jag känner inte av det längre, men det är nytt, tror jag kunde känna av det för bara några veckor sedan!

Annars har jag ingen känsel just kring snittet men det är permanent vad jag förstått.
 
Hur rör sig era bebisar nu? Våran är 10 veckor och har inte lika mkt ofrivilliga rörelser mer men börjar röra sig mer osymetrisk. Altså ena armen upp och andra ner tex. Har hittat sina händer men kollar och snuttar mest på den högra eller båda. Aldrig bara vänster… trodde det skulle vara samma på båda sidor så att säga?

Jag har nog inte tänkt så mycket på det, men nu när jag tänker efter tror jag han är mer aktiv med vänstra handen just nu.

Annars har han börjat hitta sina nävar och älskar när han får vara med. På 3-månaders kontrollen sa sköterskan att han är väldigt responsiv och social vilket märks tydligt. Han skiner upp i ett stort flin så fort han får ögonkontakt med egentligen vem som helst, och vrålar ut ett glädjetjut 😄 Sen gurglar han, flinar och snackar så länge han får. Dottern i samma ålder hade en ytterst skeptisk blick med rynkade ögonbryn som om ”vem fan är du?” när någon tittade på henne 😅

Annars är han stark som tusan och otroligt söt! Många smeknamn här hemma. Hugge Huggelito, Hugge-liten, Lill Maestro osv.
 
Hur går det för er? Vi har precis klarat av två dagar med feber efter 3 månaders vaccination. Fortsatt 1.5 över i tillväxtkurvan och har spräckt 7kg gränsen. Vi har även varit en omgång på akuten då vi drabbades av en sommrförkylning och bäbis fick över 39 graders feber. Jobbigt att se honom så ynklig och fruktansvärda katastroftankar när han blev sjuk. Annars har vi varit på en två dagars kanottripp och sovit i tält. Var lite orolig för stora protester över att sitta fast I flytväst. Men att ligga tätt fastklämd i mammas knä bli gungad medan grenar med löv sakta flyter förbi var ungefär så bra livet kan bli sa bäbis.

I övrigt har mannen föreslagit Barfolomew som smeknamn. Mycket överskottskräkningar här. Men det kostar att ligga på topp 😅
 
Hur går det för er? Vi har precis klarat av två dagar med feber efter 3 månaders vaccination. Fortsatt 1.5 över i tillväxtkurvan och har spräckt 7kg gränsen. Vi har även varit en omgång på akuten då vi drabbades av en sommrförkylning och bäbis fick över 39 graders feber. Jobbigt att se honom så ynklig och fruktansvärda katastroftankar när han blev sjuk. Annars har vi varit på en två dagars kanottripp och sovit i tält. Var lite orolig för stora protester över att sitta fast I flytväst. Men att ligga tätt fastklämd i mammas knä bli gungad medan grenar med löv sakta flyter förbi var ungefär så bra livet kan bli sa bäbis.

I övrigt har mannen föreslagit Barfolomew som smeknamn. Mycket överskottskräkningar här. Men det kostar att ligga på topp 😅
Vi har den härliga vaccinationen imorgon :wtf: jag gissar på att han kommer väga in på strax under 7,5kg. Fattar inte hur han kan bli så tjock när han spyr så mycket. Han kallas spymaskinen här hemma :angel:
Dop avklarat idag. Trodde aldrig att dopklänningen skulle överleva det hela men inte en droppe kräk kom på den 😁
 
Skönt att se att det inte bara är min som är en liten tjockis. 😁 Nästa vecka är det 5-månaderskontroll och han väger minst 8 kg. Annars har han blivit väldigt vaken och med och det där med att sova dagtid är helt överskattat så vida det inte är med en tutte i munnen. 😅 Han ställer även krav på underhållning och vill helst bli runtburen eller stå upp. Kläder är numera väligt goda och all form av textilier ska in i munnen vilket resulterar i väldigt blöta kläder. 🤤

I helgen har vi varit på Connemarariks och då har han mest hängt med pappa. Framåtvänd i selen under ständig rörelse har varit favoritställningen. 😅
 
Vi har nu bytt till sittvagn. Han sitter mot oss långt bakåtfälld men han gillade aldrig riktigt liggvagnen där han inte såg ut. Jag har jobbat nån vecka. Väldigt skönt men också jobbigt både pga sömnbrist men också lika jobbigt som skönt att vara borta från sonen. Nu ska jag vara i stort sett föräldraledig fram till januari. Börjar se lite mer vaken- lektid men fortfarande mest sova äta.
 
Igår natt var ingen vidare natt. Lillebror sov oroligt och jag blev använd som napp och var trött på det hela när jag vaknade vid frukost slog det mig att jag kände igen beteendet från storebror, är det tänder på g som stör? Han har dregglat massor i snart två veckor, gnager på allt och nån dag innan tyckte jag att jag kunde skymta en tand påväg fram. Jodå, där stack upp en liten pigg från en tand. Varför ska han få tänder redan, han är inte ens fyra månader än 🤪
 
Nu har B blivit 6 månader och fick massa beröm på läkarkontrollen på BVC. 😁 Han har blivit väldigt rörlig och vänder sig från rygg till mage. Ibland vänder han från mage till rygg men det verkar mer vara av misstag. Han gillar att sitta upp och senaste gångerna han varit med i stallet har det varit mycket gnäll om han inte fått sitta i vagnen när jag ridit. :laugh: Han gillar att gå med om någon håller balansen åt honom så nu har vi introducerat gåstolen och hittills har den varit mycket populär. Det där med att krypa känns som han tänker skippa. Benen jobbar hårt med att krypa men armarna och huvudet är inte riktigt i synk med benen så han hasar fram med huvudet i backen och blir frustrerad typ direkt. 😅

Vi har börjat med babysim också och det tycker han är ganska roligt. Inte som storasyster som spenderade rätt mycket av simtiden med att amma vid poolkanten...
 
Här blir lillebror 5 månader nästa vecka och väger nu närmare 9kg. En riktigt klump men förvånande nog väldigt rörlig! Lägger man honom på golvet roterar han lätt runt men varje försök att ta sig fram resulterar att han knuffar sig själv bakåt så han kan bli frustrerad när han ligger där 😅 vänder bara från rygg till mage. Vill gärna stå och gå runt när vi håller. Annars en riktig solstråle som glatt hänger med på allt. Har äntligen börjat sluta kräka så himla mycket! Märkligt nog slutar han spy varje gång han håller på att bli sjuk och sen kommer det knappt något fram tills han varit frisk ett par dagar (och då ätit normalt i ett par daga) men efter förra sjukvändan har vi nog nästan halverat dagens kräkmängder 😁 min förra föräldraledighet var under covid så satt hemma i 7 månader. Nu är det så mycket med simning, öppna förskola, småbarnsrytmik, träffa kompisar (vi är fyra tjejkompisar som fått inom 5 månader) så man hinner ju knappt med att göra det man behöver haha!
 
Oj vad du är duktig och gör mycket. Jag har inte gjort en enda sak för hans skull utan bäbis får snällt hänga med resten av familjen. Du inspirerar mig och nu ska jag släpa mig iväg till öppna förskolan på babycafe nästa vecka. Min klockade in på 9 kg prick på 5 månaders besöket och 68cm. Har fått sortera bort 62 cm outfiterna och två där var jobbigt att ta bort. Hur kan tiden både gå så långsamt och snabbt samtidigt 🥲 jag som trodde att jag skulle hata bäbistiden och få svårt med anknytning njuter av fulla drag och vill helst stanna tiden. Min vill ägna all sin vakna tid på golvet och vända sig från mage till rygg och rygg till mage. Gillar också ligga på rygg och göra små situps. Helt klart en större utmaning att byta blöja nu! Vi har också börjat med smakprover. Allt förutom yoghurt har varit äckligt haha
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 742
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 073
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp